• Anonym (ledsen kvinna 31)

Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem

Jag behöver hjälp vad jag ska göra med min älskade, älskade sambo.Han dricker. Vill börja med att säga att han aldrig någonsin varit elak mot varken mig eller barnen när han druckit ( aldrig annars heller, han är perfekt, förutom detta drickande) Och han har haft det här problemet innan vi träffades också vet jag. 
    Jag känner mig så ledsen, besviken, frustrerad, irriterad, arg... ja allt man kan vara. 
    Han dricker i smyg, ibland små menlösa mängder, ibland stora mängder, gömmer flaskor och burkar, fyller dem med vatten. osv.
    Förnekar att han druckit, startar helgdagar med öl till frukost (i smyg) om han festat "öppet" dagen före. 
    Vi har pratat om detta flera ggr, och han har sagt att han ska sluta och det har vart relativt lugnt 6-10 mån. Men nu sista tiden är det igång igen. 
    Som idag var det bestämt att han inte skulle börja dricka förens efter 14 när gästerna skulle komma. men ändå är han redan väldigt full långt före lunch för att han gått å smygdruckit. Jag ville inte säga något för att ha god stämning.
    Men kl 16 sover han. Så frustrerande. Så ledsamt. så tråkigt.
    Jag vill inte ha det såhär, jag vill att man ska kunna göra saker utan att dricka sig så himla full jämt, vid midsommar, vid konsert, vid grillkväll. Men ja självklart ska man kunna dricka också men varje gång?!?! Vi är egentligen ett par som mer än gärna gör roliga saker allra mest inom musik men jag vill inte längre eftersom det är så jobbigt när han alltid ska dricka. 
    Det som även är så frustrerande är att de flesta människor (iallafall i vår omgivning) verkar tycka att det är helt normalt?!?! 
    Han dricker 1-2 folköl 5-7dagar i veckan (som inte gör mig så mkt om det stoppar där, han jobbar hårt och fixar även mycket i hemmet och stugan osv), sedan dricker han sig mycket eller lite berusad åtminstone 3 helger på en månad, ibland både fredag lördag.
    Han sköter jobbet felfritt. Likaså hem och barn så länge han är nykter. Men när han är full är han ju mindre uppmärksam på barnen och kan inte hjälpa mig om nätterna vid ev barnskötning. 
    Vi är en normal familj, med normal ekonomi, arbete, vänner osv. 
    Vad ska jag göra?
    Vad kan jag säga?
    Kan jag kräva något?
    Jag vill inte vara elak mot honom men detta måste få ett slut, jag vill inte säga massa elaka saker men jag orkar inte. För mig är han vackrast i världen, jag älskar honom över allt annat. Jag vill inte att alkohol ska behöva förstöra mellan oss. Jag vill leva med honom resten av mitt liv. Men jag kan inte acceptera detta.

Jag är själv uppvuxen i ett hem med väldigt mycket alkohol
    Jag har inte druckit på ca 2,5 år,(förutom 2-3 cider på 2-3 tillfällen) före det drack jag kanske 1 gång var 3e månad. 

Snälla någon som har några erfarenheter och som kan ge mig kloka tips :´-(

• Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem
  • Anonym (Hick)
    puss skrev 2014-06-20 21:40:12 följande:

han gömmer flasor för dig för att detta är ett problem för dig.
    var det ett problem för honom skulle han säka hjälp. han göm,er inte flaskr för soig sjä lv, han gömmer dem för dig. för att DU ser detta som ett problem, inte han, för honmom är prpblemet att du gnäller om alkoholen, inte alkoholen. om alkoholen var ett probelm för honom hade han tagit itu med det.  men det har han inte gjort. för han har inget problem med alkoholen. du har problem med akoholen. inte han.
    Det är mycket nu.
    Glad midsommar.
  • puss
    Anonym (Hick) skrev 2014-06-20 21:48:00 följande:
    Det är mycket nu.
    Glad midsommar.

ingen aning om hur du har det, men visst.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • puss
    Anonym (Gla midsommar!) skrev 2014-06-20 21:50:33 följande:
    Gud vad du stavar illa idag puss, rättstavningsprogrammet dött?

hur så? har du intresse av min stavning eller av ts problem?
    puss skrev 2014-06-20 21:47:48 följande:

du städade. inte han. du tar smällen för vad som är missbruk., inte han.
    VI städade ur hans lägenhet. då. förr. Inget konstigt att man städar ur lägenheten tillsammans när man ska flytta ihop. 
  • puss
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 21:54:28 följande:
    VI städade ur hans lägenhet. då. förr. Inget konstigt att man städar ur lägenheten tillsammans när man ska flytta ihop. 

ok. visst.
  • Anonym (Gla midsommar!)
    puss skrev 2014-06-20 21:51:09 följande:

hur så? har du intresse av min stavning eller av ts problem?

Bägge, var bara förvånad.

Då du stavar bra annars, och är underbart träffsäker.

• puss
    Anonym (Gla midsommar!) skrev 2014-06-20 21:50:33 följande:
    Gud vad du stavar illa idag puss, rättstavningsprogrammet dött?

ja HAHAHAHAHA, låt oss fokusera på det istället"!! låt oss kapa ts problem med mina stavniongsprogeam!! jag är BERGIS på att alla har intresse av min stavning på saker och ting!!
    hejb alla, låt oss diksutera min stavning! kom igen!
  • Anonym (nolltolerans)
    Anonym (ledsen kvinna 31) skrev 2014-06-20 21:47:23 följande:
    Anonym (nolltolerans) skrev 2014-06-20 21:43:01 följande:

Det tycker jag inte, jag tycker du istället ska vara tydlig med att nu är det slutdruckit helt.
    Inga mer mellanmesyrer som bara triggar honom till mer drickande.
    Han klarar ju uppenbarligen inte av att dricka med måtta.
    Att han gömmer och dricker i smyg säger ju att det är ett missbruk det handlar om.

Ska jag prata med dem tex alkolhollinjen å få mer kött å styrka på benen innan jag pratar med honom? 
    Jag vet att jag bara kommer bli ledsen när vi börjar prata om det här. 

Jag förstår det, det måste vara skitjobbigt, och just därför så behöver du allt stöd du kan få nu.
    Så ja, prata med dom först, du vet kunskap är aldrig fel och jag undrar om inte du skulle må rätt bra av att bara få bolla med nån annan om det här, nån som har varit där du är och som har erfarenhet och kunskap.
    Så absolut, ring dom först.
  • puss
    Anonym (Gla midsommar!) skrev 2014-06-20 21:56:41 följande:

ja, låt oss i denna tråd diskutera min stavnoing!! alla har begis intresse av att låta detta ta över diskussionen.
  • puss
    Anonym (Gla midsommar!) skrev 2014-06-20 21:56:41 följande:

så klart. är du FÖRVÅNAD över min stavninng har så klart detta företräde över ts problem.

nu går jag å sover hörrni. tack för bollningen

• mamita64
    puss skrev 2014-06-20 21:40:12 följande:

han gömmer flasor för dig för att detta är ett problem för dig.
    var det ett problem för honom skulle han säka hjälp. han göm,er inte flaskr för soig sjä lv, han gömmer dem för dig. för att DU ser detta som ett problem, inte han, för honmom är prpblemet att du gnäller om alkoholen, inte alkoholen. om alkoholen var ett probelm för honom hade han tagit itu med det.  men det har han inte gjort. för han har inget problem med alkoholen. du har problem med akoholen. inte han.
    Jag håller med dej om det du skrev här ovan. 
    Han har inga problem med alkoholen, då hade han sökt hjälp

Ts: Jag var gift med en man som missbrukade alkohol. Han var missbrukare redan när vi träffades, även om jag inte fattade det då ( vi var 17 år då och jag reagerade inte på att tonåringar drack ofta och mkt) Sen så drack han mycket begränsat under de första sju åren vi bodde ihop, men vi levde som en alkoholistfamilj, det fattade jag ju när jag började lära mej mer om missbruk. 
    i samband med en separation  så började han dricka all ledig tid. Vi levde separerade i ett par månader och efter vi flyttat ihop igen uppdagades ju detta för mej. Förmodligen drack han på jobbet också, han var på en trålare och alla ombord var alkoholister.Före detta hade han fiskat från egen båt och från en annan trålare. På den nya trålaren började de att gå över till Skagern så fort något skulle göras på båten ( och det var rätt ofta det) därifrån smugglade de ofantliga mängder öl och vin, både till sej själva och på beställning. Sen började de fiska på Nordsjön och då ligger man på internationellt vatten och då får man handla tull och skattefritt. Detta var på den tiden det var ransoner på alkohol och deras var 1 liter sprit 1 liter vin och ett antal elefantöl per vecka. Vi hade snabbt ett litet systembolag hemma. 
    Hur som. Jag reagerade ju mot all denna förtäring av alkohol. Sa vad jag tyckte och han reagerade som en liten unge. Sa till mej att om jag ställde upp flaskan på bordet och sa var så god så skulle  han inte dricka eller dricka lite, det var mitt tjat som gjorde att han drack hela flaskan. Osv osv. 

Det jag gjorde var att ta hand om mej själv. Jag ringde till Länkarna och pratade med fd alkoholister där, jag ringd läkare och ställde frågor jag ringde AA Många gånger, och fick jättebra hjälp från dem. Inget av allt detta kund jag ju säga till min man som förutom att dricka, dessutom var en kvinnomisshandlare av rang. 
    Jag läste böcker, utbildade mej, kan jag säga. Så att jag lärde mej så mkt som bara gick om alkohol och missbruk. 
    Och det jag främst lärde mej det är att varje människa har ansvar över sej själv. Jag kan inte få en annan människa att sluta dricka, vad jag än gör, hur jag än tjatar. Så länge inte alkoholen är ett problem för honom, så slutar han inte, han tar heller inte emot hjälp. Det enda han gör är att försöka gömma missbruket så gott han kan. 
    Du kan inte ta ansvar för honom och hans drickande, så ligger han plakat när gästerna kommer, då säger du bara det  -Per har druckit så han ligger och sover ruset av sej. varken mer eller mindre. Sanningen! Det är viktigt för det finns inte mkt sanning i ett hem där det förekommer missbruk. 
    Du ringer aldrig och sjukskriver honom för att han är för bakfull för att gå på jobb. Frågar nån varför han inte jobbade på måndagen så säger du att han var bakis. Alkoholister fortsätter dricka pga att det finns människor omkring dem så möjliggör drickandet. När de får ta konsekvenserna av drickandet, då först börjar det bli ett riktigt problem och de kan börja överväga att ta emot hjälp. 
    En man jag pratade med berättade att han hade supit i många år. Hans fru varnade honom flera gånger för att hon skulle försvinna med barnen om han inte la ner, men hon stannade och han fortsatte. Han fick ultimatum, bröt dem och inget hände. Han fortsatte dricka. Men så, till slut, så tog hon barnen och försvann. När det gick upp för honom att detta var på riktigt, hans familj var borta och det enda sättet att få tillbaka den på var att sluta helt, då gick han ut och slog sönder alla flaskor han hade i en container utanför. DÅ när jag pratade med honom hade han inte druckit på 20 år. 
    - Han dricker men är snäll ! Ja det hör jag ibland.Och ja, det är väl tacksamt på ett sätt tt han inte är både full och våldsam?  Men vilken nytta har man av en person som sitter full och tyst ( snäll) i soffan varje kväll. Är full varje helg, så att man inte kan hjälpas åt hemma, inte kan lämna över barnen till honom, inte ha honom till någonting? Är bakis halva söndagen och då inte duger till något alls, plus att resten av familjen tassar på tå för pappa mår dåligt!
    Nä, ta och läs och lär dej om medberoende och alkoholmissbruk, för din egen del, för att stärka dej.Ta kontakt med AA, tex och få stöd från dem, för din skull. Allt du gör är för din skull. Han får ta ansvar för sej, du för dej ( och för barnen, för det kan ju bara du göra, fint va? )

Lycka till 
  • mamita64

Skall tillägga följande: 
    Att tjata, hjälper inte
    Att hota hjälper inte
    Att hälla ut öl, vin eller sprit hjälper inte

Visst finns det ingen sprit idag så kanske han får nöja sej, men då fixar han ny imorgon. På ett eller annat sätt, förmodligen dyrare än den var från början och i slutänden drabbar det er ekonomi. 

Allt jag skrev ovan är helt normalt beteende för en som står bredvid och vill ha stopp på drickandet, inget av dem fungerar, allt är i onödan. 
    Alla tårar, alla gräl, alla diskussioner och alla löften som bryts nästa gång han dricker. Löften som bryts ger dåligt samvete som genererar mer drickande, i värsta fall. 
    Han dricker för att han har ett behov av alkohol, inte för att jävlas med dej. 
    När han inser att detta behov är destruktivt för honom själv, då först kan han ta de stapplande stegen att sluta. 
    Du skall se till att komma ur ditt medberoende. 
    För det är som så att när många alkoholister blir nyktra alkoholister, då spricker deras förhållande. Frun var ju fortfarande medberoende
    Män som är gifta med alkoholiserade kvinnor, brukar se till att komma ifrån förhållandet, inte försöka laga kvinnan, så som många kvinnor gör med sina missbrukande män
    ja det låter hårt, men det är sanningen
    Hota aldrig med att lämna om han inte lägger ner, om du inte tänker fullfölja
    Och tänk på detta. Om du fullföljer så kanske han ändå fortsätter dricka, flaskan vann. Sånt vet man aldrig i förväg

• Anonym (Gla midsommar!)
    puss skrev 2014-06-20 21:59:30 följande:

så klart. är du FÖRVÅNAD över min stavninng har så klart detta företräde över ts problem.

Nä, jag påstår inget företräde över TS.

Bara att jag är förvånad att du helt plötsligt stavar, så illa.

Vad beror det på?

Svar på tråden Snälla hjälp mig hantera alkoholproblem