• Yonndax

Svårt att få sonen att somna.

Har svårt att få sonen att somna på kvällen. Han somnar sällan före 9 på kvällen. På morronen när han ska upp vid halv 7 är han svår väckt, trött och gnällig. Vid lunch på dagis är han trött och vilar då 45 min. När jag hämtar honom på eftermiddagen är han ofta trött och gnällig. Känns inte som rätt väg att ta bort vilan för att han ska somna tidigare. Är vi lediga och han själv skulle få "välja" sov tid blir det ofta 22 på kvällen till halv 8-8 på morronen.Får han sova middag blir det oftast från halv 1 fram tills vi väcker honom vilket kan vara 3 timmar senare. Känns som att han behöver sömnen men har svårt att få till bra tider.

• Svar på tråden Svårt att få sonen att somna.
  • pigglet

Hur är rutinerna på kvällen då? Vissa barn har ju svårt att varva ner och komma till ro, vi har en sådan här hemma. Hon behöver väldigt lång tid för att komma ner i varv. Kvällen påbörjas 2 timmar innan hon "ska sova". Pyjamas, kvällsmat, mys, och så rejält med bokläsning.

För henne funkar det inte alls att hon ser på tv eller dator sista timmarna, då kan hjärnan liksom inte koppla av sedan. Så nu har vi tagit bort allt sådant.

Sedan finns de som hävdar att trådlösa nätverk och bärbara telefoner kan orsaka sömnsvårigheter. Så här kör vi bara med vanlig, fast telefon. Och har bara igång trådlöst nätverk just när det används.

• Malima

Kan det vara så att han skulle behöva lägga sig tidigare än han gör? Vissa barn är ju sådär omöjliga att söva om man missar första tröttheten, då blir de liksom övertrötta. * spekulerar*

Är det så att han är TRÖTT och gnällig eller HUNGRIG och gnällig när han hämtas på fsk?

• Yonndax

Sonen blir 4 i oktober. Vi börjar vid halv 8 med kvällsrutiner. Bad, mys, sagoläsning. Har fram tills för 1½ månad sedan somnat utan problem i mitt knä medans vi har tittat på tv. När jag hämtar på dagis så har de rätt nyligen fått lite frukt så hungrig bör han inte vara. Åker direkt och handlar och sen hem och börjar med maten.

• pigglet

Börjar ni med bad osv vid halv 8 år det ju inte så konstigt om han inte somnar förrän vid 9? Det tar ju ett tag att bada, torka sig, ta på pyjamas, äta kvällsmat, borsta tänder, läsa osv...
    Här börjar kvällen vid 18 när det är skolvardag.

Sedan, om man har ett barn som har svårt att komma till ro, är det bra att köra på samma tider vardag som helg. Här är det alltid "kvällspyssel" klockan 18 under skolåret. Enda gången vi skjuter på tiderna är när det är jul- och sommarlov, då vi är lediga så länge att det "löns".

• mammalovis

Jag känner igen problemet även om det kommer och går. Tösen är 3,5 år. Hon sover middag ibland och på förskolan får de kolla dagsformen. Idag hade hon bestämt att hon inte skulle sova. Hemvägen gick bra och sedan satte hon sig i soffan och läste en bok och plötsligt sov hon. Det var knappt jag fick upp henne efter 1,5 timme, men så fort jag nämnde barnkanalen vaknade hon till. Samma gäller annars också då hon kan ligga och dra sig länge i sin säng. Igår hade hon bara vilat/sovit en stund och somnade gott på kvällen. Idag är hon fortfarande vaken. Dock går hon just nu lätt upp på morgnarna utan att jag märker det, så jag vet inte riktigt när mer än att hon oftast sover när sambon går. Förra veckan var hon seg på morgnarna, så här har vi inga mönster på vad som är bäst, utan testar oss fram. Tanken är att hon ska somna vid 20 och vi behöver gå upp strax innan 8.

Så barnen är nog som oss vuxna att dagsformen varierar, men självklart försöker vi hålla på rutinerna. Här äter vi runt 18 och sedan får hon se på barnkanalen till 19 och sedan vet hon att det snart är nattningsrutiner med toa, tandborstning, nattlinne och sång innan god natt.

• Yonndax

Ja vi har som rutin att äta senast 18, titta lite på disney junior till 19, börja runda av genom att plocka undan leksaker, ta fram kläder för morrondagen eller ett bad. Senast halv 8 så tandborstning, natt kissning och ta på pyjamas och sen läsa bok. 20.00 är det dags att sova. tidigare har han somna på 15 min aldra senast halv 9 men nu ligger han och vänder och vrider på sig, sätter sig upp eller vill ligga och prata om en massa saker.

• my1313

Kan de ljusa kvällarna påverka sömnen? Vi märkte iallafall skillnad då vi äntligen fick våra mörkläggningsgardiner upphängda. 

• Yonndax

Mmm...börjar tro att det är de ljusa kvällarna som är boven eftersom det började för snart 2 månader sedan. Frågan är vad man kan göra åt det. Har mörkläggningsgradin i sovrummet men om vi vill ha fönstret på glänt en varm kväll sipprar det in ljus och stör.

• my1313
    Yonndax skrev 2014-06-29 22:00:18 följande:

Mmm...börjar tro att det är de ljusa kvällarna som är boven eftersom det började för snart 2 månader sedan. Frågan är vad man kan göra åt det. Har mörkläggningsgradin i sovrummet men om vi vill ha fönstret på glänt en varm kväll sipprar det in ljus och stör.

Sover han i pyjamas? Det kan löna sig att ha lättare nattkläder/bara underkläder och ett tunt täcke/lakan om det blir väldigt varmt i rummet. Nu har det iofs inte varit någon högsommar precis...
  • rere88

Tycker absolut ni ska ta bort vilan mitt på dagen så han är trött på kvällen.

Sen bör ni nog tidigare lägga nattnings rutinerna.

Vår son lägger sig runt 19 på vardagarna när han har dagis dagen efter och då äter vi middag tunt 17-17.30 sen sitter vi och myser i soffan framför tvn så han kopplar av.

Borstar tänderna vid 18.30-18.45 sen sitter vi i sängen o läser saga innan vi säger godnatt.

Ibland somnar han direkt o ibland ligger han o pratar med sin nalle en stund.

han är 3 år och vi tog bort middags luren vid 2.5 års ålder då han blev svårare att somna på kvällen

• Yonndax

Ta bort vilan kan vi test men svårt att tidigare läggare rutinerna. Både jag och maken jobbar mellan 8-17 så att hämta och laga mat tar lite tid och blir svårt att ha klart till 19. Ska prova att ta bort vilan nu under sommaren och se hur det blir tills det är dax för dagis igen efter semestern.

• Binan

Vi har samma här hemma med vår son på 4 år och det beror på ljuset är jag säker på. Han är trött och vill gå och lägga sig men när lampan släcks vänder de och han blir super pigg. Vi har kvällssolen mot hans fönster och mörkläggningsgardinerna hjälper inget alls när det är som ljusast.

Nu hänger det rullgardin och ska även testa hänga upp mörkläggningstyg utanpå det. Måste bara dy till det son en gardin. ;)

• mammalovis

Kanske behöver han en extra stund att prata med er för att varva ner på kvällen. Barn i den åldern upplever/lär sig mycket nytt som de behöver sortera. Men att ta bort vilan är ju ett sätt att få dem tröttare på kvällen.

• Yonndax

Nu när det har varit regn i ett par dagar har det varit lättare att få honom att somna på kvällen dock är det svårt att få honom att inte somna på dagen. Speciellt om vi måste åka nånstans med bilen. Då är det omöjligt. Så jag vet inte om vi ska ta bort vilan. Nu när det är semester spelar det egentligen ingen roll när han somnar på kvällen. Det är när det blir dags för förskola igen som jag hoppas på att vi har hittat en bra lösning.

• Binan

Läste igenom lite i tråden igen och undrar om han alltid sover så länge på dagen som 3h?

Om de e då skulle jag hellre kortat ner dagsvilan till en halvtimme eller så och testat de ett tag.

Lycka till jag vet hur jobbigt de e.

Svar på tråden Svårt att få sonen att somna.