fällfria hundar???
Hej! Tänkte skaffa mig en hund, några förslag på hundar som inte fäller??
Hej! Tänkte skaffa mig en hund, några förslag på hundar som inte fäller??
Min erfarenhet av lagotton är att rasen dras med rätt mycket hälsoproblem och mentala brister. Den kräver väldigt mycket aktivering för att vara harmonisk, har sällan nån av/påknapp och har lätt till bett i trängda lägen. Det är en vattenapporterande fågelhund men används i dag som tryffelsökare.
Otroligt gullig men kräver verkligen sin ägare och har man inte stort intresse för spår, lydnad, svampsök mm finns det många raser som är mycket trevligare, stabilare mentalt och socialare. Det är få som verkligen har nytta av rasens otroliga nos och arbetsnarkomani.
Fast jag har haft rasen själv och umgås med många är det ingen ras jag rekommenderar eftersom den har många nackdelar.
Om du berättar vad du vill göra med hunden och hur stort intresse för aktivering du har kan jag kanske tipsa dig om andra lämpliga raser.
Soft Coated Wheaten terrier fäller inget.
Vi har en och är mycket nöjd med den.
Kolla på dvärgschnauzer och griffon bruxellios. Sällskapshundar som gärna hänger med på allt, tåliga och gillar att jobba men kräver det inte. Det är lite pyssel med pälsarna men du lär dig snabbt att vardagstrimma.
Schnauzer har inte samma temperament och lynne som dvärgschnauzer. Dvärgarna larmar men är sällan vaktiga.
Griffonerna, dvärgschnauzern och borderterriern är alla trimraser dvs man rycker pälsen och därför fäller dom inte.
Jag upplever borderterriern rätt krävande då det både är en grythund och en terrier. Tuffa hundar som behöver få utlopp genom aktiviteter som dränerar skallen på dom tex spår, lydnad, agility osv. Många går inte att ha lösa alls pga jaktinstinkt och dom backar sällan då dom är framavlade att ta sig en dust med grävlingar bla.
Att köpa en för krävande ras slutar oftast i en frustrerad ägare som inte kan tillgodose hundens behov och en olycklig, understimulerad hund som utvecklar diverse problembeteenden.
Har du kollar på dvärg/mellanpudel som inte heller fäller och skulle fungera som en aktiv sällskapshund?
Allt handlar om planering och om man är 2 föräldrar med samma intresse så går det absolut lättare och om man har barn som ytterligare gillar livstilen så är/blir det inte så mycket krångel och vardagen rullar på.
Det är en fördel att ha utrymme för djuren med och i stan blir det mera pyssel med att hinna med allt.
Portugisisk vattenhund. En väldigt glad,lydig och helt fantastisk ras. Förr användes dom i fiskebåtar för att hjälpa till med att hämta nät etc. Idag är dom sällskapshundar. Dom fäller inte,men kräver en del pälsvård om man har dom långhåriga. Vi har en tik, men henne har vi alltid kortklippt. Portisar är extremt glada och lekfulla hundar. Dom är riktiga clowner som gärna bjuder på sig själva och ger en ett gott skratt! Dom är väldigt aktiva, men "hjärnaktivering" dvs att dom får tänka lite räcker långt. Dom är uthålliga som få och uppskattar att få springa lös i tex skog eller på gärden. Tikarna är mer vaktiga av sig än hanarna, men det är inga vakthundar i sig.
Vi har en 3 månaders dotter och Athena (hunden) fullkomligt AVGUDAR henne. Det går riktigt bra att ha dom tillsammans. Portisar är överlag väldigt förtjust i både barn och andra djur.
Läser man på ordentligt om Portisen (gäller alla hundar) och uppfostrar den rätt så har man en vän för livet! Bättre hund finns inte. Förstår inte hur jag kunde vara så negativ i början när sambon föreslog en portis ;)