pengar eller umgås
Hej!
Jag har en fundering här som jag väldigt gärna skulle vilja ha era åsikter om. Ni har kanske upplevt en liknande situation som ni vill dela med er av.
Det är såhär att jag jobbar i Norge med att köra lastbil. Min sambo och vår dotter på 2 år bor hemma i Skåne. Vi väntar vårt andra barn som är beräknat till den 18 november. Jag jobbar mycket och tjänar bra med pengar men jag tänker mycket på min familj som är ensamma nere Skåne, som jag bara träffar varannan eller var tredje helg. Självklart går familjen först i en fråga som, familj eller jobb?, men samtidigt måste man tjäna pengar för att vi ska klara oss och ha det bra. Var drar man gränsen på hur mycket man får vara borta?
Jag känner själv att jag har en bra relation till min dotter. Jag tror inte relationen skulle bli dålig om jag skulle vara borta. Däremot känns det som att fast jag arbetar många timmar känns detta som rena semestern i jämförelse med hur min sambo har det med att ta hand om ett barn helt själv, och snart två barn. Har visserligen lovat att vara pappaledig i två månader och hjälpa till när vårt barn kommer. Men sen är det upp igen.
För man har hört en massa historier (iaf i min familj) att min morfar var borta MYCKET för att försörja för min mormor. Han var inte hemma och hjälpte till så mycket, jo det han kunde gjorde han, och morfar hade ingen dålig relation med min mamma för det. Vad är då bäst? Tjäna pengar och vara borta mycket eller vara hemma med familjen och ta ett lokalt jobb med dålig lön? Det är inte så lätt val. Eftersom vi bor i hus och min sambo har inget jobb kräver det en del. För att inte tala om alla kläder, leksaker och barnvagnar. Vad är det rätta att göra i denna situationen. Är rädd för att vi kommer gå skilda vägar.
Har ni varit med om något liknande eller har något att säga om detta?