• Anonym (villrådig)

Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?

Ja, som rubriken lyder har jag inga sexuella känslor kvar för min man. Vill inte ens krama honom om jag kan slippa men gör det ibland. Kyssas gör vi inte längre och sex var ett år sen säger han.

Att jag tappat lustkänslorna för honlm har inte skett över en natt. Vi har varit tillsammans i över tio år och jag har varit mer eller mindre upptagen med dåligt psykiskt mående, samtidigt som han inte heller mått bra, så vi har fjärmat oss från varann och levt närmast separata liv - bara under samma tak.
    Sjukdom/skada under en period förvärrade detta. De senaste åren har vi börjat prata mer öppet med varann, och vi kan verkligen prata. Han är en god lyssnare, dömer inte i första taget och är också bra på att själv uttrycka känslor. Det är en av de egenskaper jag älskar honom för.

För ja, jag älskar honom fortfarande.
    Det är bara det att jag inte tänder på honom längre. Alls. Ibland kan jag till och med känna lite avsmak när jag tittar på honom eller känner lukten av honom, och jag skäms för att jag tydligen är så ytlig att jag bryr mig om att han gått upp i vikt och fått väldig dålig ork och ofta luktar svett och dålig andedräkt. Jag vill inte vara så ytlig - jag vill ju vilja ha honom - men jag kan inte tvinga mig att vara nära.

Vi har visserligen aldrig haft någon superpassion, men nu vill jag inte ens sitta nära i soffan. Och barn, som jag börjat fundera på, kommer ju faktiskt inte med storken.
    (Nu vet jag inte om jag vill ha barn med honom heller, i och för sig.)

Det är möjligt att vi faktiskt kommer att gå isär, men som det är nu skulle det i så fall ske på grund av mitt beslut. Men jag är inte redo än, jag vill inte bara kasta bort vår historia utan ett försök till.
    Vi har pratat och prataR om detta, att vi vill olika mycket, och vi grälar inte utan kan som sagt prata. Det är det fysiska som inte längre går för min del (och han pressar mig inte).

Finns det någon här som varit i någon liknande situation och som känner igen sig? Jag skulle verkligen uppskatta att höra från er - hur har ni tacklat saken, hur jobbar man på att komma nära igen när man känner motvilja? Hur väckte ni lusten till den andre igen?
    Eller, om det blev så, hur kom ni fram att lusten inte gick att väcka?

Hoppas på seriösa och gärna nyanserade svar -för mig är detta ingen svart-vit, polariserad, självklar fråga.

• Svar på tråden Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?
  • PoKVio

Gammal tråd nu men jag undrar hur det gick för trådstartaren, och er andra?
    Är i EXAKT samma sits nu och vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, skulle bli jätteglad för andras tankar.

• Anonym (villrådig)

Jag tog tjänstledigt i våras och bodde på annan ort. Det gav mig den distans och de nya intryck jag behövde för att kunna känna efter och våga lita på vad jag själv ville - och ta beslutet att skilja mig.

Vi skilde oss i slutet av våren och jag har inte ångrat mig. Även om jag fortfarande tycker att min exmake är en fin människa så vill jag inte längre leva med honom.

Jag kan tänka tillbaka på fina stunder som vi haft men ser samtidigt att vi inte skulle kunna komma tillbaka dit.

Ett tips till er som känner igen er i situationen är att försöka ge er själva distans. Antingen genom att - om möjligt - befinna er på annan ort i alla fall då och då, eller (åtminstone) försöka träffa och prata med fler människor, både vänner och nya bekantskaper. Bara för att vidga era vyer. Det är så lätt att snäva in sina tankar och tro att den situation en lever i är så en måste ha det för all framtid.

Kram till er

• Underhill

Kom igång tillsammans. Hitta en träningsform som passar.

E vi överens så kör vi
  • Anonym (bergodal)
    Anonym (villrådig) skrev 2015-08-21 07:33:06 följande:

Jag tog tjänstledigt i våras och bodde på annan ort. Det gav mig den distans och de nya intryck jag behövde för att kunna känna efter och våga lita på vad jag själv ville - och ta beslutet att skilja mig.

Vi skilde oss i slutet av våren och jag har inte ångrat mig. Även om jag fortfarande tycker att min exmake är en fin människa så vill jag inte längre leva med honom.

Jag kan tänka tillbaka på fina stunder som vi haft men ser samtidigt att vi inte skulle kunna komma tillbaka dit.

Ett tips till er som känner igen er i situationen är att försöka ge er själva distans. Antingen genom att - om möjligt - befinna er på annan ort i alla fall då och då, eller (åtminstone) försöka träffa och prata med fler människor, både vänner och nya bekantskaper. Bara för att vidga era vyer. Det är så lätt att snäva in sina tankar och tro att den situation en lever i är så en måste ha det för all framtid.

Kram till er

Gratulerar till ditt beslut och att du är tillfreds med det. Vissa saker som gått sönder går inte att laga och det kan vara lättare för alla att börja om då, även om jag också ser fördelar med att kämpa ett tag om man fortfarande tycker om varandra.

Lycka till med ditt nya liv!! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (bergodal) skrev 2015-08-25 21:36:13 följande:

Gratulerar till ditt beslut och att du är tillfreds med det. Vissa saker som gått sönder går inte att laga och det kan vara lättare för alla att börja om då, även om jag också ser fördelar med att kämpa ett tag om man fortfarande tycker om varandra.

Lycka till med ditt nya liv!!

Tack :)
  • Anonym (Nora)

För mig har det snarare blivit värre. Vi hade ett sexlöst förhållande ett tag, sedan träffade jag en kille på en fest som jag föll handlöst för och blev kär. Försökte stå emot frestelsen men misslyckades ett par gånger. Berättade för min man om det och även min motvilja för sex och vi grät tillsammans i en vecka. Jag slutade träffa den nya och skulle försöka fixa det med min man. Vi skulle reda ut vad motviljan beror på. Men det är svårt när han kommer nära och ens kropp skriker nej! och så ser han hoppfull ut och frågar om det känns bättre nu...? Det är så hemskt och jag vet inte hur jag ska klara detta. Har gett mig själv en månad att reda ut mina känslor och sen ta ett beslut och under tiden inte träffa den nya. Men hur gör man? :( Min man har bra hygien, lite mage men inte mer än så. Jag vet inte varför jag känner så här, vill inte göra det :( Men min man ska inte behöva leva i ett sexlöst förhållande heller. Vi hade sex senast igår och det gjorde mest bara ont för jag blev inte våt och började nästan gråta (men jag dolde det för honom) pga att jag eg inte ville. Har fortfarande lite ont. Nu tänker jag inte ha sex mer med honom om inget förändras så att jag verkligen vill. Men han går runt och säger hur söt och sexig och fin jag är, ger mig presenter etc och det får mig att må ännu sämre. Till råga på allt blir jag förflyttad till en ny arbetsplats snart så allt blir nytt på den fronten. Usch.

• Anonym (Nora)

Härligt ändå att allt gått så bra för dig TS/Villrådig!! Önskar att jag hade din styrka!

• Armageddon
    Anonym (måste inte) skrev 2014-08-12 17:27:44 följande:

Det här med att ställa upp på sex verkar enbart gälla kvinnor. Kvinnor ska ställa upp på att runka av killen eller suga av honom. Har aldrig hört om en man som ställt upp på att ge sin kvinna oralsex eller smeka henne till orgasm. Har aldrig hört om en kvinna som tvingar eller tjatar på sin man om att tillfredsställa henne. Däremot har jag läst ett flertal gånger om män som tjatar på sin kvinna om en avsugning eller avrunkning...usch säger jag bara.

Finns män som ställer upp för din kvinna också, har läst flera trådar härinne som handlat om just det, så det förekommer också.

Dock är det vanligare när det är osynk i sexlusten att det är kvinnan som vill minst, och då blir det ju även oftare kvinnor som ställer upp än män.

Lika trist i båda fallen, men likaväl som att den som ställer upp kan må dåligt, så mår den som ständigt blir nekad och avvisad också dåligt.
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (Nora) skrev 2015-08-26 17:22:41 följande:

För mig har det snarare blivit värre. Vi hade ett sexlöst förhållande ett tag, sedan träffade jag en kille på en fest som jag föll handlöst för och blev kär. Försökte stå emot frestelsen men misslyckades ett par gånger. Berättade för min man om det och även min motvilja för sex och vi grät tillsammans i en vecka. Jag slutade träffa den nya och skulle försöka fixa det med min man. Vi skulle reda ut vad motviljan beror på. Men det är svårt när han kommer nära och ens kropp skriker nej! och så ser han hoppfull ut och frågar om det känns bättre nu...? Det är så hemskt och jag vet inte hur jag ska klara detta. Har gett mig själv en månad att reda ut mina känslor och sen ta ett beslut och under tiden inte träffa den nya. Men hur gör man? :( Min man har bra hygien, lite mage men inte mer än så. Jag vet inte varför jag känner så här, vill inte göra det :( Men min man ska inte behöva leva i ett sexlöst förhållande heller. Vi hade sex senast igår och det gjorde mest bara ont för jag blev inte våt och började nästan gråta (men jag dolde det för honom) pga att jag eg inte ville. Har fortfarande lite ont. Nu tänker jag inte ha sex mer med honom om inget förändras så att jag verkligen vill. Men han går runt och säger hur söt och sexig och fin jag är, ger mig presenter etc och det får mig att må ännu sämre. Till råga på allt blir jag förflyttad till en ny arbetsplats snart så allt blir nytt på den fronten. Usch.

Usch, lider med dig

Men hur känner du för din man bortsett från det sexuella?
  • Hårfagre

Skilj dig från honom och ta hälften av hans pengar. Skaffa sedan en viril bock och njut av livet

• Anonym (villrådig)
    Anonym (Nora) skrev 2015-08-26 17:22:41 följande:

Nu gick jag tillbaka och läste vad du skrivit tidigare om hur du känner för din man. Du har levt länge med en motvilja mot fysisk kontakt med honom, samtidigt som du haft relationer vid sidan av.

Tror du att det kan vara enbart rädsla som håller dig tillbaka och hindrar dig från att ta steget att skiljas?

Förlåt att jag är rakt på sak, men av det du skriver så verkar du inte lycklig.
  • warum

Bra tråd. Men jag saknar ett perspektiv eller lösning: att gå utanför den gängse normen och öppna upp förhållandet.

Flera skriver att de inte känner attraktion för sin partner, men för andra. Samtidigt som de älskar sin partner. Och standardlösningen från de flesta håll är alltid: "livet är kort, lämna gubbfan, gå och bli ordentligt påsatt av nån...." osv. Varför inte göra både ock: Ta vara på det som är bra i er relation, och sök efter tillfredsställelse på annat håll. Se till att alla är med på tåget bara så är det inte otrohet och inga dåliga samveten måste finnas.

Jag är i en liknande sits (jag är en människa med penis) där jag älskar min fru, vår familj. Men jag känner nästintill ingen lust till henne längre. Kramas gör jag. Men pussar tar emot ibland. Och tanken på sex får mig bara att tappa all lust jag ev hade. Samtidigt träffar jag en annan kvinna, med min frus samtycke, och det är världsbäst sex. Bästa jag någonsin haft och bättre än jag trodde att jag någonsin skulle få ha!! Har massa lust. Hela tiden. Till henne.

För min del ligger det mycket i behovet av att få tillfredsställa. Att ha sex med någon som man faktiskt märker inte riktigt njuter av det på samma sätt, som mest tycker det är bökigt, kladdigt och som sammanfattar det med att "jo det var mysigt", uppfyller inte mitt behov av att tillfredsställa. Så att ställa upp på sex tror jag tyvärr inte längre på.

Att lämna och träffa någon ny? Inte ett dugg sugen. Jag lever ju redan ihop med någon jag trivs att dela vardagen med.

Svar på tråden Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?