traveler skrev 2014-11-14 12:04:07 följande:
Kan det beror på att högutbildade oftare följer sin hjärna än sitt hjärta?
Det tror jag inte. Enligt forskningen så är ju högutbildade lyckligare i större utsträckning också.
Jag tror det beror på kultur, familj och umgänge. Barn ärver ju ofta sina föräldrars studietradition. I familjer där man i regel inte studerar utan istället nöjer sig med att sitta i kassan på ica ( inget fel i det alls) så skaffar man ofta barn tidigare och gifter sig/bildar par tidigare.
Högutbildade kommer ofta från familjer där man av tradition inte skaffar barn för tidigt. Därför har man ingen brådska med att finna en partner för stadigvarande parbildning. Som studerande reser man dessutom oftare och möter nya människor.
Genom att gifta sig tidigt och skaffa barn tidigt så hinner man inte mogna fullt ut som människa och kan då göra misstag i valet av partner. Då hjärnforskningen visar att man i genomsnitt inte har en fullt utvecklad hjärna för än man fyllt ~25 år.
Hjärnans färdigställande vid 25 års ålder blir extra intressant när man tar in det fakta från SCB att just förhållande bildade innan 25 års ålder ofta spricker, medans förhållande efter denna ålder har en förhöjd chans att hålla. Det finns med stor sannolikhet ett samband.
Men nu är jag helt o.t. ;)
Men jag tror säkert det finns ett samband med TS. Som välutbildad så delar man på föräldraledigheten och får därmed ett lyckligare förhållande som håller längre ;) Eller så är det så att välutbildade väntar längre med att skaffa barn och därför har en tryggare ekonomi och ett bättre förhållande som då gör att man delar på föräldraledigheten .