Alexi skrev 2014-09-13 16:02:47 följande:
Men alltså, det var ju precis samma sak när vi var små. Man kunde lätt känna sig utanför om man inte varit på den och den aktiviteten, om man inte hade samma kläder som andra osv osv. Det har ju alltid varit viktigt för barn att höra till, människan är ju flockdjur. Många som inte arbetar av olika skäl säger ju att just tillhörigheten till en grupp är viktig, oerhört viktig. Och att tex jobba en dag i veckan när alla andra jobbar fem dagar i veckan skapar ju förstås ett utanförskap, man hänger inte med i snacket på fikat, inte varit med på olika möten osv. Jag förstår inte hur ni inte kan förstå det. Jag är gift med en man som inte gick på dagis som liten utan tillbringade dagarna med ett pensionärspar. Snacka om att skapa ett utanförskap att komma till första dagen i skolan utan att någonsin ha varit i en större barngrupp. Kanske därför vi är extra måna om att våra barn ska få höra till och känna sig som en del i gruppen.
Det är verkligen inget samhälle som vi skapat nu utan så här har det sett ut bra länge.
Ja, visst vill de flesta människor tillhöra en grupp, i synnerhet barn, och så vidare... det sätter jag mig självklart inte emot. Och det var inte heller det jag skrev.
De här barnen
är ju med i en grupp, men inte exakt hela tiden. De finns i ett socialt sammanhang, i en grupp, men inte exakt hela tiden. Det är ju inte så att man är utesluten ur en grupp för att man inte är med på
allt och hela tiden. Det var det jag menade.
Jag kan faktiskt inte minnas att jag upplevde utanförskap som barn för att jag inte var med på alla aktiviteter som andra var.
Jag gick hos dagmamma som barn (ingen stor barngrupp, bara jag och dagmammans barn) och jag gick bara sporadiskt på fritids. Jag har aldrig upplevt utanförskap, och har alltid haft vänner att leka med.
Kläder...visst fanns det perioder i min barn-/ungdom då jag gärna önskade mig ett poppis klädesplagg. Ibland fick jag det, ibland inte. Men fick jag det inte, så var jag ju inte utanför för den skull.
Vår son har länge "bara" gått 15 timmar på förskolan, och "bara" tre dagar i veckan. Han har inte varit utanför. Han är omtyckt, trivs och är definitivt med i gruppen.
Jag jobbar själv bara 50% just nu, men jag är inte utanför på jobbet.
Jag tänker att detta kanske bara försigkommer i vissa städer/grupper/områden/skolor, etc? Eller handlar det om värderingar hemifrån..?
Observera att jag inte säger att upplevelsen av utanförskap inte finns, och jag vill absolut inte förneka eller förminska känslan av utanförskap på något sätt. Jag är bara nyfiken på fenomenet och undrar hur det uppstår och hur vanligt det är, eftersom jag inte känner igen det.