• Penida

    Ska fritids erbjudas barn till föräldralediga?

    Frågan kom upp i en annan tråd och jag är nyfiken på er syn på detta.
    Som jag förstår det ser det olika ut i landet, vissa kommuner erbjuder även barn till föräldralediga tid på fritids och andra gör det inte. Vad tycker du, ser du någon poäng med fritids för barn med föräldraledig förälder eller verkar det onödigt då föräldern ändå är hemma?


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska fritids erbjudas barn till föräldralediga?
  • Flickan och kråkan
    mirakelmamma skrev 2014-09-13 15:02:36 följande:

    Jag vill påstå att svaret inte är så enkelt som ja eller nej. För det flesta barn tycker jag absolut inte att det finns något behov av att gå på fritids när föräldrarna är hemma/föräldralediga. Däremot finns det barn med "speciella behov" som kanske behöver extra hjälp och uppmärksamhet som är svårt för föräldrarna att tillgodose när de är föräldralediga och har en liten bebis att ta hand om. Jag anser alltså att det är en bedömning som bör göras efter varje barns behov (absolut inte föräldrarnas). Jag tycker däremot inte att de ska behöva vara varje dag och ha väldigt långa dagar för ett vem är viktigast för ett barn - jo, föräldrarna!

    Mina barn har inte varit på fritids när jag varit föräldraledig. Däremot va den äldsta på dagis 15 timmar/vecka när vi fick lillasyster. Hon hade ett enormt behov av att träffa sina kompisar och eftersom "alla andra" föräldrar jobbade så va det inte så lätt att tillgodo se det behovet. Hon gick alltså 3x5 timmar i veckan. 
    Annars har barnen gått sina timmar i skolan och sen fått ta med sig sina kompisar hem för att leka på eftermiddagarna precis som vi gjorde när jag själv va liten. 


  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-13 14:48:14 följande:
    Men då pratar du ju om ett enskilt fall. Det finns och har alltid funnits möjlighet för enskilda barn att få dispens på olika sätt. Den möjligheten ska självklart alltid finnas. Det jag vänder mig emot är att det skulle vara ett generellt behov för 6-7-åringar att gå i skola och skolomsorg till 15-16 varje dag. Det köper inte jag. 

    Att vara hemma varje dag från klockan 12, UTAN att man tar hem kompisar, utan fritidsaktiviteter, utan att man hittar på saker, ja då det skulle vara i överkant för de flesta i den åldern skulle jag tippa. Därför är det jobbigt att vara hemma även med ett äldre barn, men fortfarande är det ju mitt ansvar som förälder om jag inte arbetar.

    Jag har varit ledare i barn- och ungdomsverksamhet också förutom att jag jobbar i skolan. Attityden till vad andra i form av skola, föreningsledare etc ska göra och ta ansvar har förändrats GENERELLT (pratar inte om dig). Det finns en förväntan att andra ska ta ansvar och ta hand om barnen på ett sätt som helt enkelt inte är rimligt. 
    Fast jag avskyr godtycklighet. Att söka dispens för att jag ser att mitt barn har ett behov, att vara utlämnad till någon på kommunen som ska tycka till utan att känna barnet. Det blir alltid godtyckligt.

    Jag har sett framför mig att om jag skulle vara föräldraledig så hade jag börjat plugga på deltid för att försäkra mig om rätten till fritids för mitt barn. Sen hade vi, barnet och jag, bestämt tillsammans från dag till dag eller vecka till vecka vad som är lagom, när man ska hämta, när man ska ta hem kompisar osv. Utifrån hur dagarna ser ut i övrigt i skolan och hemma. Så något 15-16 varje dag hade det inte varit fråga om. Och åh vad många jag träffat på som ser det på samma sätt som jag. Som ser att det är viktigt för barnet att komma in i gruppen och höra till. Jag ber inte om ursäkt för att jag känner så.

    Men mitt barn, mitt ansvar, självklart!
  • Alexi
    Natulcien skrev 2014-09-13 11:09:29 följande:
    Ja, det var ju häftigt och roligt att en liten flicka kan få politiker att ändra sina beslut! Tummen upp för det! Glad

    Men - jag kan inte låta bli att tycka att det någonstans är väldigt sorgligt också...

    ...det där med att man blir utanför om man inte går på fritids (eller om man "bara" får gå 15 timmar på förskolan).
    Jag funderar lite på föräldrarollerna och även förskolans och fritids roller här. Vad är det för samhälle som vi har skapat om barn känner sig utanför så fort de inte får vara med på allt som alla andra gör? Och hur utbrett är detta?
    Men alltså, det var ju precis samma sak när vi var små. Man kunde lätt känna sig utanför om man inte varit på den och den aktiviteten, om man inte hade samma kläder som andra osv osv. Det har ju alltid varit viktigt för barn att höra till, människan är ju flockdjur. Många som inte arbetar av olika skäl säger ju att just tillhörigheten till en grupp är viktig, oerhört viktig. Och att tex jobba en dag i veckan när alla andra jobbar fem dagar i veckan skapar ju förstås ett utanförskap, man hänger inte med i snacket på fikat, inte varit med på olika möten osv. Jag förstår inte hur ni inte kan förstå det. Jag är gift med en man som inte gick på dagis som liten utan tillbringade dagarna med ett pensionärspar. Snacka om att skapa ett utanförskap att komma till första dagen i skolan utan att någonsin ha varit i en större barngrupp. Kanske därför vi är extra måna om att våra barn ska få höra till och känna sig som en del i gruppen.

    Det är verkligen inget samhälle som vi skapat nu utan så här har det sett ut bra länge.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-09-13 15:57:15 följande:

    Fast jag avskyr godtycklighet. Att söka dispens för att jag ser att mitt barn har ett behov, att vara utlämnad till någon på kommunen som ska tycka till utan att känna barnet. Det blir alltid godtyckligt.

    Jag har sett framför mig att om jag skulle vara föräldraledig så hade jag börjat plugga på deltid för att försäkra mig om rätten till fritids för mitt barn. Sen hade vi, barnet och jag, bestämt tillsammans från dag till dag eller vecka till vecka vad som är lagom, när man ska hämta, när man ska ta hem kompisar osv. Utifrån hur dagarna ser ut i övrigt i skolan och hemma. Så något 15-16 varje dag hade det inte varit fråga om. Och åh vad många jag träffat på som ser det på samma sätt som jag. Som ser att det är viktigt för barnet att komma in i gruppen och höra till. Jag ber inte om ursäkt för att jag känner så.

    Men mitt barn, mitt ansvar, självklart!


    Självklart behöver du inte be om ursäkt för att du känner så men vi kan ju inte ha ett samhälle där vi dubbelgarderar oss för allt för att det känns jobbigt att kanske inte vara som alla andra eller för att undvika risk för godtycklighet etc. Och därmed omöjliggöra att dem med verkligt behov får adekvat hjälp. Givetvis har människor i alla tider känt utanförskap....men det kan man göra mitt i gruppen.....och de barn som verkligen lever i utanförskap skriver inga brev till politiker eller insändare i tidningen, tro mig....om vi nu ska prata godtycklighet.
  • Natulcien
    Alexi skrev 2014-09-13 16:02:47 följande:
    Men alltså, det var ju precis samma sak när vi var små. Man kunde lätt känna sig utanför om man inte varit på den och den aktiviteten, om man inte hade samma kläder som andra osv osv. Det har ju alltid varit viktigt för barn att höra till, människan är ju flockdjur. Många som inte arbetar av olika skäl säger ju att just tillhörigheten till en grupp är viktig, oerhört viktig. Och att tex jobba en dag i veckan när alla andra jobbar fem dagar i veckan skapar ju förstås ett utanförskap, man hänger inte med i snacket på fikat, inte varit med på olika möten osv. Jag förstår inte hur ni inte kan förstå det. Jag är gift med en man som inte gick på dagis som liten utan tillbringade dagarna med ett pensionärspar. Snacka om att skapa ett utanförskap att komma till första dagen i skolan utan att någonsin ha varit i en större barngrupp. Kanske därför vi är extra måna om att våra barn ska få höra till och känna sig som en del i gruppen.

    Det är verkligen inget samhälle som vi skapat nu utan så här har det sett ut bra länge.
    Ja, visst vill de flesta människor tillhöra en grupp, i synnerhet barn, och så vidare... det sätter jag mig självklart inte emot. Och det var inte heller det jag skrev.

    De här barnen är ju med i en grupp, men inte exakt hela tiden. De finns i ett socialt sammanhang, i en grupp, men inte exakt hela tiden. Det är ju inte så att man är utesluten ur en grupp för att man inte är med på allt och hela tiden. Det var det jag menade.

    Jag kan faktiskt inte minnas att jag upplevde utanförskap som barn för att jag inte var med på alla aktiviteter som andra var.
    Jag gick hos dagmamma som barn (ingen stor barngrupp, bara jag och dagmammans barn) och jag gick bara sporadiskt på fritids. Jag har aldrig upplevt utanförskap, och har alltid haft vänner att leka med.
    Kläder...visst fanns det perioder i min barn-/ungdom då jag gärna önskade mig ett poppis klädesplagg. Ibland fick jag det, ibland inte. Men fick jag det inte, så var jag ju inte utanför för den skull.

    Vår son har länge "bara" gått 15 timmar på förskolan, och "bara" tre dagar i veckan. Han har inte varit utanför. Han är omtyckt, trivs och är definitivt med i gruppen.
    Jag jobbar själv bara 50% just nu, men jag är inte utanför på jobbet.

    Jag tänker att detta kanske bara försigkommer i vissa städer/grupper/områden/skolor, etc? Eller handlar det om värderingar hemifrån..?

    Observera att jag inte säger att upplevelsen av utanförskap inte finns, och jag vill absolut inte förneka eller förminska känslan av utanförskap på något sätt. Jag är bara nyfiken på fenomenet och undrar hur det uppstår och hur vanligt det är, eftersom jag inte känner igen det.
  • MxMeNow

    Numer verkar det som att det enda man som förälder ska "klara" är att vara hemma första året med barnet. Efter det ska man fixa kvällsmat för alla andra måltider äts på förskolan/fritids och sen ska man orka hadrm hemma på helger, om ingen far/morförälder tar barney så man får egentid. Förskolan, fritids och skolan fostrar, undervisar och förvarar barnen, föräldrarna knullar fram dem!

    Det här är ju förutsatt att föräldrarna håller ihop efter barnets födelse, för annars ser man som förälder barnet ännu mer sällan, vilket inte tycks bekomma många föräldrar. Barnet "kommer in i gruppen" och "socialiseras" medan föräldern får egentid.

    Tänket är helt främmande och sjukt i min uppfattning, varför ha barn om man inte vill umgås med dem? Det går utmärkt att ta hem kompisar till hemmet när barnet inte går på förskola/fritids!

  • scanmia
    MxMeNow skrev 2014-09-13 18:06:29 följande:

    Numer verkar det som att det enda man som förälder ska "klara" är att vara hemma första året med barnet. Efter det ska man fixa kvällsmat för alla andra måltider äts på förskolan/fritids och sen ska man orka hadrm hemma på helger, om ingen far/morförälder tar barney så man får egentid. Förskolan, fritids och skolan fostrar, undervisar och förvarar barnen, föräldrarna knullar fram dem!

    Det här är ju förutsatt att föräldrarna håller ihop efter barnets födelse, för annars ser man som förälder barnet ännu mer sällan, vilket inte tycks bekomma många föräldrar. Barnet "kommer in i gruppen" och "socialiseras" medan föräldern får egentid.

    Tänket är helt främmande och sjukt i min uppfattning, varför ha barn om man inte vill umgås med dem? Det går utmärkt att ta hem kompisar till hemmet när barnet inte går på förskola/fritids!


    Hmm, det verkar gå helt tvärt emot de studier jag har läst om. De har snarare visat att även heltidsarbetande föräldrar tillbringar mer faktisk tid med sina barn än vad (hemma)föräldrar för någon generation sedan gjorde. Ska dock erkänna att jag inte har gått till de vetenskapliga artiklarna utan bara tagit del av det i dagspressen... Och från usa...
  • Alexi
    MxMeNow skrev 2014-09-13 18:06:29 följande:

    Numer verkar det som att det enda man som förälder ska "klara" är att vara hemma första året med barnet. Efter det ska man fixa kvällsmat för alla andra måltider äts på förskolan/fritids och sen ska man orka hadrm hemma på helger, om ingen far/morförälder tar barney så man får egentid. Förskolan, fritids och skolan fostrar, undervisar och förvarar barnen, föräldrarna knullar fram dem!

    Det här är ju förutsatt att föräldrarna håller ihop efter barnets födelse, för annars ser man som förälder barnet ännu mer sällan, vilket inte tycks bekomma många föräldrar. Barnet "kommer in i gruppen" och "socialiseras" medan föräldern får egentid.

    Tänket är helt främmande och sjukt i min uppfattning, varför ha barn om man inte vill umgås med dem? Det går utmärkt att ta hem kompisar till hemmet när barnet inte går på förskola/fritids!


    Som vanligt totalt svart och vitt här på familjeliv. Återigen, man kan se att vissa saker borta kan vara bra för barnet. Vi var föräldralediga längre än genomsnittet, vi jobbar båda två deltid (klart emot normerna) för att ge barnen kortare dagar, vi har långa semestrar varje år, vi har väldigt sällan barnvakt osv. Ingen som känner oss skulle känna fog att säga att "varför skaffa barn om ni inte vill umgås med dem". Men tänk, vi kan ändå trots allt detta tro att det bästa för barnen när de börjar förskoleklass är att delta i fritidsverksamheten åtminstone ett antal timmar per vecka. Allting har flera sidor...


  • Alexi
    Natulcien skrev 2014-09-13 17:00:44 följande:
    Ja, visst vill de flesta människor tillhöra en grupp, i synnerhet barn, och så vidare... det sätter jag mig självklart inte emot. Och det var inte heller det jag skrev.

    De här barnen är ju med i en grupp, men inte exakt hela tiden. De finns i ett socialt sammanhang, i en grupp, men inte exakt hela tiden. Det är ju inte så att man är utesluten ur en grupp för att man inte är med på allt och hela tiden. Det var det jag menade.

    Jag kan faktiskt inte minnas att jag upplevde utanförskap som barn för att jag inte var med på alla aktiviteter som andra var.
    Jag gick hos dagmamma som barn (ingen stor barngrupp, bara jag och dagmammans barn) och jag gick bara sporadiskt på fritids. Jag har aldrig upplevt utanförskap, och har alltid haft vänner att leka med.
    Kläder...visst fanns det perioder i min barn-/ungdom då jag gärna önskade mig ett poppis klädesplagg. Ibland fick jag det, ibland inte. Men fick jag det inte, så var jag ju inte utanför för den skull.

    Vår son har länge "bara" gått 15 timmar på förskolan, och "bara" tre dagar i veckan. Han har inte varit utanför. Han är omtyckt, trivs och är definitivt med i gruppen.
    Jag jobbar själv bara 50% just nu, men jag är inte utanför på jobbet.

    Jag tänker att detta kanske bara försigkommer i vissa städer/grupper/områden/skolor, etc? Eller handlar det om värderingar hemifrån..?

    Observera att jag inte säger att upplevelsen av utanförskap inte finns, och jag vill absolut inte förneka eller förminska känslan av utanförskap på något sätt. Jag är bara nyfiken på fenomenet och undrar hur det uppstår och hur vanligt det är, eftersom jag inte känner igen det.
    Fast går man inte alls på fritids så är man ju inte med alls. Faktiskt. Skoldagen är ju en verksamhet som fokuserar på vissa saker. Fritids har en annan verksamhet med andra mål.

    Så här skriver Skolverket/läroplanen:
    "Uppdraget [för fritidshem] handlar bland annat om att stödja elevernas sociala och allmänna utveckling, utvidga och fördjupa deras kunskaper och erfarenheter, samt erbjuda en meningsfull fritid. Eleverna får även träna på demokrati, inflytande och ansvar i praktiken. Betydelsefulla inslag i verksamheten är lek, rörelse och skapande arbete."

    Är man inte med på fritids alls så är man ju helt utanför de grupper som kan skapas där. Man kan inte dagen efter prata om samma saker som de övriga barnen (eftersom jag gissar att en majoritet av barnen i fklass går på fritids). Så det är ju inte så att den som inte går på fritids nästan "är med på allt och hela tiden". Utan de är inte med alls.

    Men som jag skrev tidigare, vi är två föräldrar som hade det ganska tufft på kompisfronten under uppväxten, på olika sätt. Det här har präglat oss och vi vill på alla sätt hjälpa våra barn att verkligen känna kompisgemenskap. Ni må tycka att det här är fel väg men vi tror på den som en del i allt. Att ta hem kompisar är förstås också viktigt.
  • MxMeNow
    Alexi skrev 2014-09-13 21:24:45 följande:

    Fast går man inte alls på fritids så är man ju inte med alls. Faktiskt. Skoldagen är ju en verksamhet som fokuserar på vissa saker. Fritids har en annan verksamhet med andra mål.

    Så här skriver Skolverket/läroplanen:

    "Uppdraget [för fritidshem] handlar bland annat om att stödja elevernas sociala och allmänna utveckling, utvidga och fördjupa deras kunskaper och erfarenheter, samt erbjuda en meningsfull fritid. Eleverna får även träna på demokrati, inflytande och ansvar i praktiken. Betydelsefulla inslag i verksamheten är lek, rörelse och skapande arbete."

    Är man inte med på fritids alls så är man ju helt utanför de grupper som kan skapas där. Man kan inte dagen efter prata om samma saker som de övriga barnen (eftersom jag gissar att en majoritet av barnen i fklass går på fritids). Så det är ju inte så att den som inte går på fritids nästan "är med på allt och hela tiden". Utan de är inte med alls.

    Men som jag skrev tidigare, vi är två föräldrar som hade det ganska tufft på kompisfronten under uppväxten, på olika sätt. Det här har präglat oss och vi vill på alla sätt hjälpa våra barn att verkligen känna kompisgemenskap. Ni må tycka att det här är fel väg men vi tror på den som en del i allt. Att ta hem kompisar är förstås också viktigt.


    Med den logiken tvingas barnet delta i alla aktiviteter efter skoldagens slut för att inte gå miste om att "hamna utanför se grupper som skapas där". Fotboll, hockey, ridning.... Det är ju "en annan verksamhet".
  • Natulcien
    Alexi skrev 2014-09-13 21:24:45 följande:
    Fast går man inte alls på fritids så är man ju inte med alls. Faktiskt. Skoldagen är ju en verksamhet som fokuserar på vissa saker. Fritids har en annan verksamhet med andra mål.

    Så här skriver Skolverket/läroplanen:
    "Uppdraget [för fritidshem] handlar bland annat om att stödja elevernas sociala och allmänna utveckling, utvidga och fördjupa deras kunskaper och erfarenheter, samt erbjuda en meningsfull fritid. Eleverna får även träna på demokrati, inflytande och ansvar i praktiken. Betydelsefulla inslag i verksamheten är lek, rörelse och skapande arbete."

    Är man inte med på fritids alls så är man ju helt utanför de grupper som kan skapas där. Man kan inte dagen efter prata om samma saker som de övriga barnen (eftersom jag gissar att en majoritet av barnen i fklass går på fritids). Så det är ju inte så att den som inte går på fritids nästan "är med på allt och hela tiden". Utan de är inte med alls.

    Men som jag skrev tidigare, vi är två föräldrar som hade det ganska tufft på kompisfronten under uppväxten, på olika sätt. Det här har präglat oss och vi vill på alla sätt hjälpa våra barn att verkligen känna kompisgemenskap. Ni må tycka att det här är fel väg men vi tror på den som en del i allt. Att ta hem kompisar är förstås också viktigt.
    Jo, men det är ju klart att en verksamhet som fritids måste ha en läroplan. Men det som står i läroplanen är ju inget som man missar om man inte går på fritids. Stöd i sin utveckling, fördjupade kunskaper, träning i ansvar och inflytande, lek och rörelse samt en meningsfull fritid får ju barn även utan fritids.
    Och nej, barnet är ju inte med i fritidsgruppen just där och just då, men hen är ju ändå med i samhällslivet, skolan och i kamratgrupperna.

    Jag tycker absolut inte att fritids är fel, eller att ni gör fel, på något sätt. Verkligen inte! Jag ställer mig bara frågande till behovet av fritids för en barn med hemmavarande förälder/-rar.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-09-13 21:24:45 följande:
    Fast går man inte alls på fritids så är man ju inte med alls. Faktiskt. Skoldagen är ju en verksamhet som fokuserar på vissa saker. Fritids har en annan verksamhet med andra mål.

    Så här skriver Skolverket/läroplanen:
    "Uppdraget [för fritidshem] handlar bland annat om att stödja elevernas sociala och allmänna utveckling, utvidga och fördjupa deras kunskaper och erfarenheter, samt erbjuda en meningsfull fritid. Eleverna får även träna på demokrati, inflytande och ansvar i praktiken. Betydelsefulla inslag i verksamheten är lek, rörelse och skapande arbete."

    Är man inte med på fritids alls så är man ju helt utanför de grupper som kan skapas där. Man kan inte dagen efter prata om samma saker som de övriga barnen (eftersom jag gissar att en majoritet av barnen i fklass går på fritids). Så det är ju inte så att den som inte går på fritids nästan "är med på allt och hela tiden". Utan de är inte med alls.

    Men som jag skrev tidigare, vi är två föräldrar som hade det ganska tufft på kompisfronten under uppväxten, på olika sätt. Det här har präglat oss och vi vill på alla sätt hjälpa våra barn att verkligen känna kompisgemenskap. Ni må tycka att det här är fel väg men vi tror på den som en del i allt. Att ta hem kompisar är förstås också viktigt.
    Nej, det är klart att man inte går på fritids om man inte går på fritids, men då är vi ju tillbaka vid det här att alla inte kan göra allt och att olika saker har ett egenvärde dock inte exakt detsamma. Här dit vi flyttat spelar i stort sett "alla" killar fotboll i traktens fotbollsklubb. De som inte är med är "utanför" och kan självklart inte delta i "snacket". Men det finns de föräldrar som inte kan för att träningen startar relativt tidigt. Det finns barn som inte har ett fotbollsintresse. Är dessa då socialt isolerade/utanför för att de inte deltar? Något som helst kommunen skulle reglera så att inget barn riskerar att känna sig utanför? 

    Sedan, läroplaner i all äran. Om en verksamhet inte är i närheten att uppnå det som sägs så hamnar det hela kanske i ett något annat läge? Det är ju inte heller så att detta är mål som man enbart kan nå på fritids. 

    Jag förstår att ni känner som ni gör och därför tycker jag inte att det ska vara ett val som fattas av just föräldrar utan efter barns behov. De barn som är i behov av fritids ska gå där, men det är inget generellt behov och inte ett beslut som ska fattas av föräldrar.

    Många jublar här över flickan som skrev till kommunpolitikerna och fick dem att gör ett undantag för föräldralediga barn. Jag känner inte likadant. Kanoninitiativ från flickans sida, men utöver det......nej. Jag har jobbat med barn tillräckligt länge för att konstatera att det knappast är ett barn i utanförskap, snarare tvärt om. Det är en trygg och stark 8-åring som har stabil stöttning från föräldrar kunskapsmässigt och socialt, och med en god kamratkrets (det är ju den hon saknar när hon inte är på fritids, vilket inte är konstigt). Då tänker jag på alla de barn som inte har allt detta, som lever i ett verkligt utanförskap mitt i gemenskapen. Som är hänvisade till fritids för att deras föräldrar arbetar. Som befinner sig i den typ av miljö som skolverket konstaterar är mycket vanlig på fritids . Vem lyssnar på dessa....tysta....röster? 

    Jag blir mest ledsen av hela den här diskussionen. Hur vi prioriterar....även om det inte är av illvilja.

    Har ett barn BEHOV av fritids - oavsett orsak - så tycker jag att barnet ska få möjlighet att gå där, men då ska det handla om just barnets behov och inget annat. Jag tycker inte att det är försvarbart att alla barn ska gå på fritids oavsett vad föräldern gör för att de tycker att det är tråkigt att missa eller för att det är praktiskt för den vuxne när det finns så många barn som verkligen far illa (även om inte just ditt barn gör det) för att verksamheten går på knäna. 

    Men man måste givetvis inte tycka likadant.
  • scanmia
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-14 16:19:29 följande:
    Nej, det är klart att man inte går på fritids om man inte går på fritids, men då är vi ju tillbaka vid det här att alla inte kan göra allt och att olika saker har ett egenvärde dock inte exakt detsamma. Här dit vi flyttat spelar i stort sett "alla" killar fotboll i traktens fotbollsklubb. De som inte är med är "utanför" och kan självklart inte delta i "snacket". Men det finns de föräldrar som inte kan för att träningen startar relativt tidigt. Det finns barn som inte har ett fotbollsintresse. Är dessa då socialt isolerade/utanför för att de inte deltar? Något som helst kommunen skulle reglera så att inget barn riskerar att känna sig utanför? 

    Sedan, läroplaner i all äran. Om en verksamhet inte är i närheten att uppnå det som sägs så hamnar det hela kanske i ett något annat läge? Det är ju inte heller så att detta är mål som man enbart kan nå på fritids. 

    Jag förstår att ni känner som ni gör och därför tycker jag inte att det ska vara ett val som fattas av just föräldrar utan efter barns behov. De barn som är i behov av fritids ska gå där, men det är inget generellt behov och inte ett beslut som ska fattas av föräldrar.

    Många jublar här över flickan som skrev till kommunpolitikerna och fick dem att gör ett undantag för föräldralediga barn. Jag känner inte likadant. Kanoninitiativ från flickans sida, men utöver det......nej. Jag har jobbat med barn tillräckligt länge för att konstatera att det knappast är ett barn i utanförskap, snarare tvärt om. Det är en trygg och stark 8-åring som har stabil stöttning från föräldrar kunskapsmässigt och socialt, och med en god kamratkrets (det är ju den hon saknar när hon inte är på fritids, vilket inte är konstigt). Då tänker jag på alla de barn som inte har allt detta, som lever i ett verkligt utanförskap mitt i gemenskapen. Som är hänvisade till fritids för att deras föräldrar arbetar. Som befinner sig i den typ av miljö som skolverket konstaterar är mycket vanlig på fritids . Vem lyssnar på dessa....tysta....röster? 

    Jag blir mest ledsen av hela den här diskussionen. Hur vi prioriterar....även om det inte är av illvilja.

    Har ett barn BEHOV av fritids - oavsett orsak - så tycker jag att barnet ska få möjlighet att gå där, men då ska det handla om just barnets behov och inget annat. Jag tycker inte att det är försvarbart att alla barn ska gå på fritids oavsett vad föräldern gör för att de tycker att det är tråkigt att missa eller för att det är praktiskt för den vuxne när det finns så många barn som verkligen far illa (även om inte just ditt barn gör det) för att verksamheten går på knäna. 

    Men man måste givetvis inte tycka likadant.
    Ja just det. 
  • Penida
    Alexi skrev 2014-09-13 21:16:33 följande:
    Som vanligt totalt svart och vitt här på familjeliv. Återigen, man kan se att vissa saker borta kan vara bra för barnet. Vi var föräldralediga längre än genomsnittet, vi jobbar båda två deltid (klart emot normerna) för att ge barnen kortare dagar, vi har långa semestrar varje år, vi har väldigt sällan barnvakt osv. Ingen som känner oss skulle känna fog att säga att "varför skaffa barn om ni inte vill umgås med dem". Men tänk, vi kan ändå trots allt detta tro att det bästa för barnen när de börjar förskoleklass är att delta i fritidsverksamheten åtminstone ett antal timmar per vecka. Allting har flera sidor...


    Avskyr CIO-metoder
  • vindruvan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-14 16:19:29 följande:

    Nej, det är klart att man inte går på fritids om man inte går på fritids, men då är vi ju tillbaka vid det här att alla inte kan göra allt och att olika saker har ett egenvärde dock inte exakt detsamma. Här dit vi flyttat spelar i stort sett "alla" killar fotboll i traktens fotbollsklubb. De som inte är med är "utanför" och kan självklart inte delta i "snacket". Men det finns de föräldrar som inte kan för att träningen startar relativt tidigt. Det finns barn som inte har ett fotbollsintresse. Är dessa då socialt isolerade/utanför för att de inte deltar? Något som helst kommunen skulle reglera så att inget barn riskerar att känna sig utanför? 

    Sedan, läroplaner i all äran. Om en verksamhet inte är i närheten att uppnå det som sägs så hamnar det hela kanske i ett något annat läge? Det är ju inte heller så att detta är mål som man enbart kan nå på fritids. 

    Jag förstår att ni känner som ni gör och därför tycker jag inte att det ska vara ett val som fattas av just föräldrar utan efter barns behov. De barn som är i behov av fritids ska gå där, men det är inget generellt behov och inte ett beslut som ska fattas av föräldrar.

    Många jublar här över flickan som skrev till kommunpolitikerna och fick dem att gör ett undantag för föräldralediga barn. Jag känner inte likadant. Kanoninitiativ från flickans sida, men utöver det......nej. Jag har jobbat med barn tillräckligt länge för att konstatera att det knappast är ett barn i utanförskap, snarare tvärt om. Det är en trygg och stark 8-åring som har stabil stöttning från föräldrar kunskapsmässigt och socialt, och med en god kamratkrets (det är ju den hon saknar när hon inte är på fritids, vilket inte är konstigt). Då tänker jag på alla de barn som inte har allt detta, som lever i ett verkligt utanförskap mitt i gemenskapen. Som är hänvisade till fritids för att deras föräldrar arbetar. Som befinner sig i den typ av miljö som skolverket konstaterar är mycket vanlig på fritids . Vem lyssnar på dessa....tysta....röster? 

    Jag blir mest ledsen av hela den här diskussionen. Hur vi prioriterar....även om det inte är av illvilja.

    Har ett barn BEHOV av fritids - oavsett orsak - så tycker jag att barnet ska få möjlighet att gå där, men då ska det handla om just barnets behov och inget annat. Jag tycker inte att det är försvarbart att alla barn ska gå på fritids oavsett vad föräldern gör för att de tycker att det är tråkigt att missa eller för att det är praktiskt för den vuxne när det finns så många barn som verkligen far illa (även om inte just ditt barn gör det) för att verksamheten går på knäna. 

    Men man måste givetvis inte tycka likadant.


Svar på tråden Ska fritids erbjudas barn till föräldralediga?