• Chilistar

7 - 800 kcal/dag

Jag har kört igång med diet de lux och har bestämt mig för att jag skall äta max 800 kcal/dag.

Nu vill jag ha lite tips på mat man kan äta som inte innehåller fler kalorier än detta.

Idag ser min matdag ut såhär:

1 Nutrilette Smoothie till frukost
    1 Allevo bar till lunch
    2 Havreknäcke med ost till kvällsmat

2 dagar i veckan uteslutet jag knäckemackorna på kvällen och äter 1 kycklingssallad istället.

Men, jag lär ju tröttna och vill ha lite tips på annan kalorisnål mat för lite variation.

Skall tillägga att jag är kraftigt överviktig och har ämnesomsättningsrubbning, så ska jag gå ner något så behöver jag tyvärr drastiska åtgärder. Så inga kommentarer om att det är för lite mat. Tackar!

• Svar på tråden 7 - 800 kcal/dag
  • Kjell2

Något magert kött/fisk och sen stor sallad på t ex blomkål, tomat, gurka, brocoli, brysselkål.

Var extremt försiktig med energitäta livsmedel som såser, bröd, pasta, allt med socker, ost, matfett.

Om du söker lite på nätet hittar du näringstabeller och sen kan du räkna lite.

• UCharlotte
    Chilistar skrev 2014-09-12 15:17:37 följande:
    Osmart kanske för vissa. Men jag känner min kropp och den behöver tyvärr minsta minimala för att gå ner i vikt.
    Har testat Viktväktarna i månader och följt progremmen punkt till pricka och har inte gått ner mer än 2-2,5 kilo på kanske 4-5 månaders Viktväktande.
    DÅ tröttnar jag.

Testade 5:2 förra året. Likadant där. Gick ner 2 kg men inget mer. Fast att jag tänkte mig mycket för även på ätardagarna.

Så jag vill INTE ha några negativa kommentarer utan PEPPNING och TIPS på det jag frågade om.
    Har du/ni inga konkreta tips så behöver ni INTE svara.
    Tackar!
    Jag tror ändå att du ska upp lite till i kalorimängd. Att ha ett underskott kalorimässigt är en sak, men går du över gränsen till vad kroppen klassar som svält, så kommer du inte få den effekt du vill i slutändan.

Menade inget illa men jag har själv lattjat med kroppen genom åren och kan en del om träning/kost så jag vet resultatet av snabba vägar, och resultatet av den längre vägen...

Vid ett underskott är det superviktigt att du fokuserar på VAD du stoppar i dig. Du bör få i dig fett och vitaminer, mineraler och antioxidanter. Fett skall fett förbränna.

Ska du hålla dig så lågt så kan du börja morgonen med en äggröra av äggvitor
    knapra morötter/knäckebröd till mellis
    Grönsaker med något proteinrikt i till lunch
    kvarg till mellis
    och mer protein och grönsaker till middag

Skit i barsen och allt det där...de är fulla med onödigheter. Är du hungrig på kvällen kan du göra en tomatsoppa, de är nästan kalorifria...det finns kalorifria nudlar oxå.

Men annars tror jag mer på motion och mat före trötthet och svält.
    Intellekt i bimbodräkt
  • K grrl
    Chilistar skrev 2014-09-12 15:17:37 följande:
    Osmart kanske för vissa. Men jag känner min kropp och den behöver tyvärr minsta minimala för att gå ner i vikt.
    Har testat Viktväktarna i månader och följt progremmen punkt till pricka och har inte gått ner mer än 2-2,5 kilo på kanske 4-5 månaders Viktväktande.
    DÅ tröttnar jag.

Testade 5:2 förra året. Likadant där. Gick ner 2 kg men inget mer. Fast att jag tänkte mig mycket för även på ätardagarna.

Så jag vill INTE ha några negativa kommentarer utan PEPPNING och TIPS på det jag frågade om.
    Har du/ni inga konkreta tips så behöver ni INTE svara.
    Tackar!

Men då kanske du bara behöver skaffa lite tålamod? Även en viktnedgång på ett drygt halvkilo i månaden ger en ganska betydande viktnedgång om man ger det tid (det vet jag, eftersom jag har gjort så).

Om jag vore du skulle jag se till att få i mig tillräckligt mycket protein. Ditt proteinintag ska ligga högt (1,5-2 g per kilo kroppsvikt) för att minska muskelförluster så mycket som möjligt, helst borde du styrketräna också men då borde du äta mer. Tonfisk på burk, kyckling, vilt, torsk/sej är exempel på magra och kalorisnåla proteinkällor. Kokt potatis är mättande och ger få kalorier. Grönsakssoppor är väldigt kalorisnåla - rödbetssoppa, blomkålssoppa, broccolisoppa, jordärtskockssoppa. Fett är energirikt men du måste se till att få i dig fett också, det behöver kroppen för att fungera.

• K grrl
    UCharlotte skrev 2014-09-12 15:26:24 följande:
    Jag tror ändå att du ska upp lite till i kalorimängd. Att ha ett underskott kalorimässigt är en sak, men går du över gränsen till vad kroppen klassar som svält, så kommer du inte få den effekt du vill i slutändan.

Menade inget illa men jag har själv lattjat med kroppen genom åren och kan en del om träning/kost så jag vet resultatet av snabba vägar, och resultatet av den längre vägen...

Vid ett underskott är det superviktigt att du fokuserar på VAD du stoppar i dig. Du bör få i dig fett och vitaminer, mineraler och antioxidanter. Fett skall fett förbränna.

Ska du hålla dig så lågt så kan du börja morgonen med en äggröra av äggvitor
    knapra morötter/knäckebröd till mellis
    Grönsaker med något proteinrikt i till lunch
    kvarg till mellis
    och mer protein och grönsaker till middag

Skit i barsen och allt det där...de är fulla med onödigheter. Är du hungrig på kvällen kan du göra en tomatsoppa, de är nästan kalorifria...det finns kalorifria nudlar oxå.

Men annars tror jag mer på motion och mat före trötthet och svält.
    Bra inlägg och bra tips.
  • Sarah1990

Jag går inte på någon direkt diet men försöker ändå äta brett och nyttigt där jag försöker få i mig alla vitaminer och näringsämnen min kropp behöver för att må bra.

Några kosttips:

Gröt - 2 dl vatten, 2 msk krossade linfrön, 0.5-0.75dl havregryn, 0.5 dl vetegroddar (torkade, finns bland mjölerna) och lite salt. Koka ihop allt under omrörning i några minuter. Jag har även i några skedar svällda chiafrön då gröten är klar som jag vänder i. Ät med ex kanel, skivat äpple, hemgjord äppelmos, bär, honung eller liknande.

Drick två stora glas vatten innan frukosten.

Äter inte detta själv (vegetarian) men fästmannen äter en väldigt bra diet:

Mellanmål/kvällsmat - 2/3 burk lättkvarg med ex bär eller lite fun light.

Lunch/middag - en kycklingfilé eller tonfiskröra (protein) med kokta/ångkokta/steka grönsaker såsom broccoli, haricot verts, ärtor, zuccini, morötter, blomkål, tomat, gurka. Finns även en jättegod bönpasta med löjligt högt proteininnehåll från Risenta.

Finncrisp med tomat, avokado och örtsalt.

Ugnsstekta rotfrukter i ugn med örter och kryddor.

Fröknäcke med tahini.

Bönpasta (gjort på sojamjöl) med en tomatsås med grönsaker, svamp, örter mm.

Tacosinnehåll (dvs det man fyller själva brödet med men skippa brödet).

Smoothie - apelsinjuice, sojamjöl, 2 dadlar, bär, linfrön/chiafrön, spenat och banan mixat med stavmixer.

Kokta ägg och sallad.

Omelett - stek svamp, lök och valfria grönsaker i non stick-panna och kläck sedan i några ägg. Salta, peppra och ha på cayennepeppar.

Mat som sätter fart på ämnesomsättningen:

- citron - drick citronvatten, pressa över maten.

- chili - krydda maten du äter. Svettande mat är bra!

- vatten - drick mycket vatten, ofta. 2 stora glas innan frukost, 1 stort innan maten. Kissa mycket och drick lite till. Kroppen vänjer sig :)

Lycka till!

• Chilistar

Tack Sara1990! Jättemånga bra tips.
    Dom ska jag ha i åtanke när frustrationen tar över.

Jodå Kjell2, det går bara bra.

• Chilistar

Gick och tänkte på vägen till jobbet idag.
    Varför all denna hysteri när någon själv vill ta tag i sitt liv och äta så lite som möjligt?
    Det är som när du tex gör en Gastric Bypass (förminskning av magsäcken).
    Denna operation gjorde jag själv för 25 år sedan, misslyckad dock i och med att jag återigen då måste gå ner i vikt.

Men då åt jag enligt läkarens ordination:
    1/2 knäckemacka till frukost och kvällsmat
    1/2 glas yogurt eller fil om dagen
    2 medicinkoppar (alltså 50 ml/portion) barnmat 2 gånger om dagen i 8 månader.

Så vad är skillnaden igentligen?
    Mer än att jag UTAN operation som kostar massa pengar gör det av egen kraft?

Och som sagt så vill jag bara ha lite tips på mat som inte blir mer än 7-800 kcal/dag.

• Zadre

Bara lägger fram som förslag att åtminstone titta på LCHF. Då kan du äta dej mätt på God mat och ändå gå ner i vikt.

Http:// kostdoktorn.se

• Chilistar
    Zadre skrev 2014-09-15 08:36:41 följande:

Bara lägger fram som förslag att åtminstone titta på LCHF. Då kan du äta dej mätt på God mat och ändå gå ner i vikt.

Http:// kostdoktorn.se

Tack för tipset!
    Men det funkar inte på mig. Har testat och jag har en otroligt komplicerad kropp.
    Däremot funkar Atkins som är mycket strängare än LCHF.
    Men när jag åt enligt Atkinsdieten så fick jag gallsten och kan därefter inte äta så mycket ägg och fett som dessa dieter föreskriver.
  • Zadre

Det är inte ägg och fett som orsakar gallsten. Fettet får gallan att röra på sej och då börjar gallstenar man redan fått av den tidigare kosten att röra sej utåt.

• Sarah1990

Jag tror inte heller på det där med ersättningsmat såsom näringsdrycker, bars och liknande. Inte i längden i alla fall.
    Har ganska övergripande kunskaper kring just kost och hälsa då jag tycker det är väldigt intressant och kan av egen erfarenhet säga att lågkolhydratskost ÄR bra för kroppen, sedan tar tyvärr min hjärna ibland över och skriker åt mig att ät, ät, ät! Kosten jag håller mig till nu fungerar dock väldigt bra för mig och jag går, trots att jag ligger inom normalvikt, fortfarande ner i vikt. Väldigt sakta självklart men några av de där överflödskilona.
    Däremot slarvar jag väldigt mycket och äter gärna något sött/godis VARJE dag. Det som inte ska glömmas är dock att det är vad man stoppar i sig resterande tiden på dygnet som i slutet spelar roll, inte den där chokladbiten jag tog vid lunch.

Ex, min mat igår:
    Frukost - gröten jag skrev ovan med honung, grönt té med citrussmak, vatten och vitamin (Kvinna från Apotekets egna serie) samt magnesiumtillskott.
    Mellanmål - vindruvor, nötter och några godisar
    Lunch (en sen sådan) - 2 wraps med mjölkfritt smör, skivad tomat och örtsalt
    Middag - Pasta med pastasås. Sojapasta, färska tomater, svamp, lök, havregrädde och kryddor.
    Valvakanattkäksomjagidagångrar - choklad och magnesiumtillskott.
    Summa summarum - igår åt jag VÄLDIGT dålig mat trots jämna intag och lagom stora portioner.

Min mat i förrgår:
    Frukost - samma som gårdagens.
    Mellanmål/lunch - en banan, ett äpple och lite nötter
    Mellanmål/krismat - ett wienerbröd
    Middag - tacos med qournfärs, grovt libanesiskt bröd, grönsaker, hemmagjord tomatsås och vatten med lime.
    Kvällssnacks - Vindruvor, dadlar och té.
    Summa summarum - bättre än gårdagen MEN skulle ha kunnat planera maten lite bättre. Vart vrålhungrig med blodtrycksfall på väg till mataffären så fick köpa ett wienerbröd att trycka i mig för att orka tills middagen senare på eftermiddagen/kvällen.

Hur som helst, är återigen mycket väl medveten om att jag självklart kan förbättra mitt kostintag och att jag då skulle må både bättre och gå ner i vikt (har som mål att gå ner till 60kg). Ha i åtanke att detta lördag och söndag vilket många gånger ställer till det i rutinerna för mig. Motionerar dagligen och går till gymmet mellan 2-5 dagar i veckan. Under lördagen gick jag en snabb promenad efter middagen och igår gick jag en promenad mellan mellanmålet och lunchen och cyklade mellan lunchen och middagen.

För att analysera vad jag själv skulle gjort annorlunda under gårdagen - skippat godiset på förmiddagen och kvällen samt planerat min mat lite bättre så jag slapp slänga ihop de där wrapsen (utan någon som helst näring) i ren hunger.

Tror absolut du skulle gå ner i vikt ifall du åt efter liknande schema som jag, så länge du skippar godiset dvs ;)
    Motionera en timma eller två dagligen och gärna uppdelat på två tillfällen under dagen. Drick mycket vatten. Skippa näringsdrycken. Skippa kaffe och drick endast grönt té. Ta tillskott i form av vitaminer. Älska dig själv. :)

• Chilistar

Sarah 1990, nej jag går inte ner på det.

Har kört min hemmasnickrade diet i 2 1/2 vecka nu.

Men i helgen blev det popcorn på bion i fredags och i lördags var jag på fest.
    Då åt jag lite kyckling, MASSA grönsaker, lite dipp och några glas rödvin.
    Tog ingen tårta och inga chips men däremot lite nötter.
    Det blev inget minus denna veckan minsann.

Nu kör jag stenhårt efter mitt lila matprogram och jajjamen, då är det genast 1/2 kg minskning på vågen sedan i måndags.

Inget godis, kakor, bröd, pasta på 2 1/2 vecka. Förutom att jag unnar mig 2 mumsmums på helgen och en sallad 2 gånger i veckan. Och det funkar så länge det funkar.
    Siktet inriktat på nytt jobb. Så det SKA funka!

Svar på tråden 7 - 800 kcal/dag