• Anonym (ledsen mamma)

mina barn är inte välkommen

hej allihopa,

Jag är lite ledsen, idag fick vi en inbjudan för döp.
    Barnet som ska döpas är en dotter till min mans bror.
    Min man och jag har varit gift i nästan 3 år nu och jag har några barn sen innan.
    Mina barn är inte välkommen på döpet, men min mans systers barn får komma. Samt massa andra barn. Mina barn är snälla lugna tjejer.
    Vist förstår jag att de bestämmer själv, men ändå känns det inte så kul, det känns som mina barn är inte accepterat. De kallar min man för pappa, deras biologiska pappa lever inte längre och de kommer jättebra överens.
    Är jag barnslig ? för några år sedan var det samma sak, då blev deras äldsta son döpt och var inte barnen välkommen heller. Men då trodde jag att det var ett döp utan andra barn överhuvudtaget. Jag var jätte ledsen då när jag upptäckte att det fanns massa andra barn och mina fick stanna hemma.

Är detta normalt ? eller är jag överkänslig ?

• Svar på tråden mina barn är inte välkommen
  • Anonym (Zora)
    Centurione skrev 2014-10-08 21:13:08 följande:
    Nä, men vännerna är ju några som värdparet själva har VALT att lära känna och umgås med. För att det finns något där som drar. Det går väl inte att jämföra med släktingars nya partners barn sedan förr..?
    Nej, fast nu motiverade du ju det med att man inte behöver ha med dem för att de var släkt...
  • Fånga dagen

Hade min egen bror behandlat min frus barn, som lever och bor med oss på heltid, så illa att han utesluter dem från en familjehögtid, så hade jag fortsättningsvis inte haft något intresse av att umgås med honom öht.

• Centurione
    Anonym (Zora) skrev 2014-10-09 19:32:00 följande:
    Nej, fast nu motiverade du ju det med att man inte behöver ha med dem för att de var släkt...
    För att de INTE var släkt, menar du..?

Alltså, nu är TS tydligen gift med mannen sedan tre år, och då tycker jag att det lutar åt att hennes barn från förr borde få vara med. MEN jag vet också familjer där en person har haft ett väldigt rörigt kärleksliv. Kvinnorna - eller männen - och deras tidigare barn kommer och går. Personens syskon och föräldrar försöker i början att knyta an till de nya barnen som kommer in i familjen på det sättet - men sedan försvinner de alltid igen när förhållandet tar slut.

Och någonstans under vägen TRÖTTNAR släkten, och koncentrerar sig på dom barn som är biologisk släkt och därför aldrig kommer att försvinna... 

En annan aspekt, som inte heller gäller i TS' fall eftersom hennes barn från förr inte har någon pappa och hans släkt tydligen inte är intresserad av dem. Men i normalfallet så har ju barnen i en styvfamilj kvar både sin biologiska mamma och sin biologiska pappa, och respektive släkter. Då gör det inte så mycket om styvpappans barn sedan förr får åka på fester med hans släkt, och mammans barn från förr får åka på fester med hennes släkt. Samt ev. gemensamma barn får åka med på allting så klart.

Detta speglar ju en VERKLIGHETET: att mammans barn sedan förr faktiskt inte ÄR släkt med barnen som ska döpas i makens släkt, och vice versa...
  • Anonym (Zora)
    Centurione skrev 2014-10-10 08:15:05 följande:

Alltså, nu är TS tydligen gift med mannen sedan tre år, och då tycker jag att det lutar åt att hennes barn från förr borde få vara med. MEN jag vet också familjer där en person har haft ett väldigt rörigt kärleksliv. Kvinnorna - eller männen - och deras tidigare barn kommer och går. Personens syskon och föräldrar försöker i början att knyta an till de nya barnen som kommer in i familjen på det sättet - men sedan försvinner de alltid igen när förhållandet tar slut.

Och någonstans under vägen TRÖTTNAR släkten, och koncentrerar sig på dom barn som är biologisk släkt och därför aldrig kommer att försvinna... 

En annan aspekt, som inte heller gäller i TS' fall eftersom hennes barn från förr inte har någon pappa och hans släkt tydligen inte är intresserad av dem. Men i normalfallet så har ju barnen i en styvfamilj kvar både sin biologiska mamma och sin biologiska pappa, och respektive släkter. Då gör det inte så mycket om styvpappans barn sedan förr får åka på fester med hans släkt, och mammans barn från förr får åka på fester med hennes släkt. Samt ev. gemensamma barn får åka med på allting så klart.

Detta speglar ju en VERKLIGHETET: att mammans barn sedan förr faktiskt inte ÄR släkt med barnen som ska döpas i makens släkt, och vice versa...
    Ja. Glömde ett inte där. :)

Men vore det verkligen så hemskt att man bjudit barnen på käk en enda gång om de sedan försvinner ur deras liv? Spelar verkligen de typ 30 kronorna som barnen kanske äter för sammanlagt så stor roll att man tänker att nähej, det kan jag verkligen inte bjussa på om de där barnen försvinner om 1,5 år! Och hinner man verkligen knyta an då mycket till barnen på ett enda dop att det blir känslomässigt jobbigt sedan när de försvinner...?
  • Centurione
    Anonym (Zora) skrev 2014-10-10 10:03:53 följande:
    Ja. Glömde ett inte där. :)

Men vore det verkligen så hemskt att man bjudit barnen på käk en enda gång om de sedan försvinner ur deras liv? Spelar verkligen de typ 30 kronorna som barnen kanske äter för sammanlagt så stor roll att man tänker att nähej, det kan jag verkligen inte bjussa på om de där barnen försvinner om 1,5 år! Och hinner man verkligen knyta an då mycket till barnen på ett enda dop att det blir känslomässigt jobbigt sedan när de försvinner...?
    Fast det gäller inte ett enda dop för TS, misstänker jag. Utan samtliga tillfällen där maken träffar sin släkt. Handlar det om ett bröllop så räcker inga 30 kr - då kan ett barn under 12 kosta 300 kr i kuvertpris, och ett barn som har fyllt 12 vuxenpris - det vill säga ca 600. Om det ska vara på lokal. Plus kanske en barnvakt eller en till barnvakt, och speciella arrangemang för barnen så att de inte ska få tråkigt och börja springa omkring och störa.

Men det värsta är väl att de flesta inte är gjorda av pengar, utan då måste några av brudens eller brudgummens vänner eller kusiner väljas bort i stället...

Men absolut tycker jag, att OM ett äktenskap visar sig vara varaktigt, så bör man inkludera barnen sedan förr mer och mer. Då vet man ju att de har kommit för att stanna.
  • Baktakt

Är man inte gjord av pengar får man väl rätta mun efter matsäck? Att hänvisa till kuvertpris och barnvaktsbehov är ju rentutsagt löjligt.

• Fånga dagen

Jag har svårt att tolka det på nåt annat sätt än en markering på att barnen inte räknas till familjen. Sen undrar man ju hur relationen till mannens bror ser ut för övrigt. Det är svårt att tro att det är gott.

• Drottningen70

Skulle aldrig sätta min fot på en familjetillställning som uteslöt delar av min familj, och om det gällde mina barn skulle jag bli mordisk.

• Anonym (!!!)
    Centurione skrev 2014-10-10 08:15:05 följande:

Håller inte med. Har man valt att vara en familj tycker jag inte att någon utifrån skall bestämma om den ena halvan skall accepteras eller ej. Jag har dock haft tur att hela min sambos familj har tagit emot mina barn med öppna armar. Vi väntar nu vårt första gemensamma barn och de är lika lyckliga som vi över detta????.
  • Centurione
    Baktakt skrev 2014-10-10 10:26:04 följande:

Är man inte gjord av pengar får man väl rätta mun efter matsäck? Att hänvisa till kuvertpris och barnvaktsbehov är ju rentutsagt löjligt.

Du menar att brudparet ska ha ett billigare bröllop än de drömt om? Jo, det är alltid en möjlighet. Men det väljer ju brudparet om de tycker att det är värt det, för att ha råd att ha TS' barn (och kanske även andra barn med samma omständigheter) där.
  • Anonym (jj)
    Centurione skrev 2014-10-10 15:13:44 följande:

Du menar att brudparet ska ha ett billigare bröllop än de drömt om? Jo, det är alltid en möjlighet. Men det väljer ju brudparet om de tycker att det är värt det, för att ha råd att ha TS' barn (och kanske även andra barn med samma omständigheter) där.

Nu var det ju inget bröllop utan ett dop. Ja, man får välja, att vara en skit eller inte. Jag skulle vilja höra deras förklaring, hur tänker man här egentligen?
  • Anonym (ledsen mamma)

Hej

Nu har vi skickat ett meddelande till mobilnumret som stod på inbjudan igår, och inte fått någon reaktion, inte ens frågan varför vi inte kommer.

Får nog försöka glömma, men mina yngsta barn hörde oss prata om det och de blev väldigt ledsen.

Det finns märkliga människor i världen.

Svar på tråden mina barn är inte välkommen