• niiina

Vinstskatt och uppskovsbelopp (?)

Vi har just sålt en lägenhet och gjort en vinst på 1.8 mkr som vi hade tänkt att lägga som kontantinsats till ett hus vi köpt. Men så har vi detta med vinstskatten som jag inte lyckas räkna ut. Detta beroende på många olika förklaringar som alla skiljer sig åt. Och vill vi ansöka om uppskov så behöver vi betala en skatt på ett visst belopp varje år?
    Skulle någon kunnig snälla vilja ge mig en uträkning på vad vinstskatten och årlig skatt blir på uppskovsbeloppet?
    Tack! ????

• Svar på tråden Vinstskatt och uppskovsbelopp (?)
  • niiina

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Då stämmer det jag försökte räkna ut på egen hand någorlunda.

Fast det är alltså 396.000x0.005. Dvs 1.980kr per år?

Det stämmer förresten att vi fick ren vinst på 1.8 mkr. efter avdrag för köpekostnad, renoveringar och mäklaravode. Helt otroligt

Vi köper dock ett dyrt hus och skulle även vilja ha råd att renovera lite så det vore verkligen bäst just nu att skjuta upp skatten. Även om det heller inte känns roligt :-/

• Dannes
    niiina skrev 2014-10-08 22:25:03 följande:

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Då stämmer det jag försökte räkna ut på egen hand någorlunda.

Fast det är alltså 396.000x0.005. Dvs 1.980kr per år?

Det stämmer förresten att vi fick ren vinst på 1.8 mkr. efter avdrag för köpekostnad, renoveringar och mäklaravode. Helt otroligt

Vi köper dock ett dyrt hus och skulle även vilja ha råd att renovera lite så det vore verkligen bäst just nu att skjuta upp skatten. Även om det heller inte känns roligt :-/

Riktigt härligtSkrattande Jajjemen 1980:- per år stämmer, bra mycket bättre ränta än bolånet, om man ändå ska ta lån på de pengarna(:
  • Anonym (Maria)
    Så kan man tänka.
    Men faktum kvarstår att reglerna kan ändras, även med viss retroaktivitet. Och då står man kanske där.
  • Kjell2
    Anonym (Maria) skrev 2014-10-09 08:47:48 följande:
    Så kan man tänka.
    Men faktum kvarstår att reglerna kan ändras, även med viss retroaktivitet. Och då står man kanske där.
    Klart regelerna kan ändras, för både uppskov och banklån, avdragsrätten t ex.

Men så länge jag kan låna från staten på 0,5% och från banken på  2% samt har tillräcklig med obundet kapital för att lösa uppskovet så fortsätter jag att låna från staten.
  • Butterscotch

Jag gör som Kjell, lånar billigt från staten istället för från banken. 

Maximalt uppskov ligger på 1,45 miljoner så viss skatt måste ts ändå betala in nu, det går inte att skjuta upp.

• niiina
    Butterscotch skrev 2014-10-09 09:18:32 följande:

Maximalt uppskov ligger på 1,45 miljoner så viss skatt måste ts ändå betala in nu, det går inte att skjuta upp.

Hur menar du nu? Själva uppskovsbeloppet är ju "bara" på 396.000 kr för vår del.
  • Butterscotch
    niiina skrev 2014-10-09 09:52:59 följande:
    Hur menar du nu? Själva uppskovsbeloppet är ju "bara" på 396.000 kr för vår del.
    Uppskovsbeloppet kallas det belopp som man vill skjuta upp skatten för. Om ni gör en vinst på 1,8 miljoner kan ni vänta med att betala skatt för 1,45 av dessa. Övrig vinst måste beskattas direkt.
  • ardath bey
    Butterscotch skrev 2014-10-09 09:18:32 följande:

Men hur lönsamt är det att göra så då?
    "En schablonintäkt, som är 1,67 procent av ditt uppskovsbelopp, tas upp som en kapitalinkomst i din inkomstdeklaration. Skatten på schablonintäkten är 30 procent. Det motsvarar en skatt på ca 0,5 procent av själva uppskovsbeloppet."

Så om uppskovsbeloppet är 1,45 mkr och den uppskjutna skatten är 22%, dvs 319.000 så får man betala 7 250 kr i skatt. Det motsvarar 2,27% låneränta netto dvs en bruttoränta före skattereduktion med 3,25%.

Så om jag har lånat till skatten för mindre än 3,25% ränta är det mer lönsamt att ha banklån. Och sen 2011 när jag skattade av mitt uppskov har min låneränta aldrig varit högre än 3,25%.
  • niiina
    ardath bey skrev 2014-10-09 12:49:01 följande:

"En schablonintäkt, som är 1,67 procent av ditt uppskovsbelopp, tas upp som en kapitalinkomst i din inkomstdeklaration. Skatten på schablonintäkten är 30 procent. Det motsvarar en skatt på ca 0,5 procent av själva uppskovsbeloppet."

Så om uppskovsbeloppet är 1,45 mkr och den uppskjutna skatten är 22%, dvs 319.000 så får man betala 7 250 kr i skatt. Det motsvarar 2,27% låneränta netto dvs en bruttoränta före skattereduktion med 3,25%.

Så om jag har lånat till skatten för mindre än 3,25% ränta är det mer lönsamt att ha banklån. Och sen 2011 när jag skattade av mitt uppskov har min låneränta aldrig varit högre än 3,25%.

Vad jag önskar att jag förstod vad du just skrev.

Jag får nog ta ett långt och pedagogiskt möte med banken om detta..
  • Butterscotch
    ardath bey skrev 2014-10-09 12:49:01 följande:

Man får ju se till helheten när man bestämmer om man vill göra uppskov eller inte. Har man tillräckligt till kontantinsats om man väljer att betala in skatten på en gång? Behöver man låna pengar till renovering (till högre ränta) om man betalar in skatten på en gång? Hur stor skillnad i bolåneränta blir det om man lägger in hela vinsten som insats jämfört med om man betalar skatten på en gång? Har man inga topplån och en låg belåningsgrad kan man ju sedan välja att återföra ett tidigare uppskov (vilket man får göra i sin helhet eller i delar när man vill tror jag)
  • ardath bey
    Butterscotch skrev 2014-10-09 13:37:51 följande:
    Man får ju se till helheten när man bestämmer om man vill göra uppskov eller inte. Har man tillräckligt till kontantinsats om man väljer att betala in skatten på en gång? Behöver man låna pengar till renovering (till högre ränta) om man betalar in skatten på en gång? Hur stor skillnad i bolåneränta blir det om man lägger in hela vinsten som insats jämfört med om man betalar skatten på en gång? Har man inga topplån och en låg belåningsgrad kan man ju sedan välja att återföra ett tidigare uppskov (vilket man får göra i sin helhet eller i delar när man vill tror jag)
    Jo det håller jag med om. Men instämmer du fortfarande i Kjell2:s påstående att han "kan låna från staten på 0,5%"?
  • Butterscotch
    ardath bey skrev 2014-10-09 13:56:20 följande:
    Jo det håller jag med om. Men instämmer du fortfarande i Kjell2:s påstående att han "kan låna från staten på 0,5%"?
    Jag instämmer i att man kan låna billigt från staten. Hur billig det upplevs vara beror förstås på vilken ränta man annars hade betalat. Dagens boräntenivåer är inte att betrakta som normala (pga lågkonjunkturen), 4-5% brukar väl anses vara mer normalt.
  • Anonym (Maria)

Man är ju som sagt fri att ta upp uppskovet i sin deklaration när som helst så är man lite "om sig och kring sig" kan man välja ett år då man får som störst effekt av detta. Dvs i förhållande till inkomsten, RUT/ROT-avdrag, deklarerade vinster/förluster på fonder etc. etc.

Svar på tråden Vinstskatt och uppskovsbelopp (?)