Anonym (beror på) skrev 2014-10-23 21:59:39 följande:
Det beror ju på. En av mina kompisar är gift med en iransk man (delvis uppvuxen i Sverige) men han är inte praktiserande muslim och en av de trevligaste män jag känner. De lever i stort sett som vilka svenssons som helst. En sådan man skulle jag inte ha något emot att min dotter träffade. Men en praktiserande muslim, eller någon med helt andra värderingar osv - det skulle inte kännas helt hälsosamt.
Dock är risken minimal att det skulle hända, då min dotter alltid har föredragit västerländska män. Tidigare hade hon en svensk pojkvän, nu är hon tillsammans med en skotte.
I praktiken detta. Jag växte upp med flera killar med utländska rötter som är utomordentlige välanpassade till Sverige och lever fullt "normala" liv och som har till största delen svenska värderingar, flera iranier, en kille med turkiska föräldrar och en irakier med, då pratar jag bara klasskamrater(jag är född i första halvan av 80-talet).
Växte upp i Majorna i Göteborg för övrigt. ca 20% av klasskamraterna hade utländska rötter skulle jag gissa på.
Jag har sporadisk kontakt med alla, mest genom Facebook nu för tiden då jag och även en del av dom har flyttat(jag flyttade till Stockholm när jag började studera på HHS och blev kvar) och som sagt dom lever helt normala liv, dom är skattebetalare, dom flesta har utbildat sig, en bor i Shanghai nu då han jobbar på ett större svenskt bolags kontor där, en jobbar som byggnadsingenjör för Skanska, en pluggade på handels i GBG och är jurist, en är programmerare, och en är teknik konsult på Volvo(han har jobbat där sedan studenten). Nu har nog missat någon.
Så det beror sig helt och hållet på individen.