• Anonym (Rätt skall vara rätt)

Tillåta era döttrar att ha muslimska pojkvänner?

Då muslimer i princip inte tillåter sina döttrar att ha svenska eller andra icke muslimska pojkvänner medans det är fritt fram för deras söner att rumla runt med svenska och andra icke muslimska tjejer och ha dem som flickvänner undrar jag nu om ni skulle vilja/tillåta att era döttrar skulle ha muslimska pojkvänner? varför och varför inte? 

• Svar på tråden Tillåta era döttrar att ha muslimska pojkvänner?
  • MEE83
    Anonym (beror på) skrev 2014-10-23 21:59:39 följande:

Det beror ju på. En av mina kompisar är gift med en iransk man (delvis uppvuxen i Sverige) men han är inte praktiserande muslim och en av de trevligaste män jag känner. De lever i stort sett som vilka svenssons som helst. En sådan man skulle jag inte ha något emot att min dotter träffade. Men en praktiserande muslim, eller någon med helt andra värderingar osv - det skulle inte kännas helt hälsosamt.

Dock är risken minimal att det skulle hända, då min dotter alltid har föredragit västerländska män. Tidigare hade hon en svensk pojkvän, nu är hon tillsammans med en skotte.

I praktiken detta. Jag växte upp med flera killar med utländska rötter som är utomordentlige välanpassade till Sverige och lever fullt "normala" liv och som har till största delen svenska värderingar, flera iranier, en kille med turkiska föräldrar och en irakier med, då pratar jag bara klasskamrater(jag är född i första halvan av 80-talet).

Växte upp i Majorna i Göteborg för övrigt. ca 20% av klasskamraterna hade utländska rötter skulle jag gissa på.

Jag har sporadisk kontakt med alla, mest genom Facebook nu för tiden då jag och även en del av dom har flyttat(jag flyttade till Stockholm när jag började studera på HHS och blev kvar) och som sagt dom lever helt normala liv, dom är skattebetalare, dom flesta har utbildat sig, en bor i Shanghai nu då han jobbar på ett större svenskt bolags kontor där, en jobbar som byggnadsingenjör för Skanska, en pluggade på handels i GBG och är jurist, en är programmerare, och en är teknik konsult på Volvo(han har jobbat där sedan studenten). Nu har nog missat någon.

Så det beror sig helt och hållet på individen.
  • lundiis

Det här berättade en imam för mig:

Det är okej för muslimska män att ta en svensk fru (om hon konverterar). Men det är inte okej för en muslimsk kvinna att gifta sig med en svenska man.

Om han konverterar eller ej verkar inte spela någon roll.

• lundiis
    Anonym (

) skrev 2014-12-07 19:51:32 följande:

SD2015

buuu! för att du förstör forumet
  • Anonym (LOL)
    lundiis skrev 2014-12-07 19:57:15 följande:

Det här berättade en imam för mig:

Det är okej för muslimska män att ta en svensk fru (om hon konverterar). Men det är inte okej för en muslimsk kvinna att gifta sig med en svenska man.

Om han konverterar eller ej verkar inte spela någon roll.

Din imam behöver nog studera lite till...muslimska män kan gifta sig med troende kristna och judiska kvinnor. Där räknas egentligen inte kvinnor som inte är troende. Detta sker ändå då det är svårt att kontrollera , ingen kan ju se hur troende hon är. Men i Koranen står det att mannen kan gifta sig med troende kvinnor av bokens folk dvs muslimer,kristna och judinnor.

Muslimska kvinnor kan gifta sig med svenska män, så det denne "imam" påstår är fel eller du har missuppfattat det han sa.
  • Anonym (Blueberry)

Om min dotter kom hem med en muslim som var tvungen att gå och be 5 ggr under dagen, inte kan ta kvinnor i hand och tycker att sharialagar är de enda lagar som behövs i ett land så hade jag försökt med alla medel få henne att göra slut!

• guinevere

Jag skulle givetvis inte förbjuda några partners men lite svettig skulle jag nog bli om min dotter blev tillsammans med någon väldigt troende, oavsett religion. Men huvudsaken är ju att hon blir lycklig.

• Nomanisanisland
    Anonym (Rätt skall vara rätt) skrev 2014-10-27 18:14:35 följande:
    Dina kommentarer illustrerar perfekt varför svenska tjejer inte ska beblanda sig med muslimer.
    Du har inte att göra med vilka relationer andra ingår i. Deras val och deras liv. Skaffa  en hobby istället.
  • Gathenhielm

Förhoppningsvis kommer jag lyckas uppfostra min dotter till att söka pojkvänner som respekterar henne och förhållanden som är nyttiga.

Reasons... we all have them, at times.
  • The Mechanix

Min förhoppning är att jag har uppfostrat mina barn till att söka sunda relationer.

Sen får dessa relationer kommer i vilken färg eller form som helst.

• Anonym (Herregud)

Vad är det för värld vi lever i där en tråd på ett internetforum kan handla om vilken religion ens dotters pojkvän har? 

För min del kan han (eller hon eller hen, hälften av befolkningen verkar ju fortfarande vara homofobisk) få vara muslim, kristen, juden, buddhist, ateist eller tro på det fucking flygande jävla spaghettimonstret. 
    Det är ingen förälders angelägenhet. Det enda föräldern ska bry sig om är ifall dennes barn är lycklig och behandlas väl. Och det beror inte på vilken religion någon praktiserar. Alla är så in i helvete trångsynta och kan aldrig acceptera något annat än en astråkig vit person med Volvo, villa, fru/man, två barn och en hund. 

• Anonym (--)

INTE en chans på jorden.

Min dotter ska skaffa sig en riktig man inte bli n¨ån jävla slöja.

• Anonym (?)

Ett litet tips är att kolla hur pojkvännens föräldrar är,vet dom inte om att han har en flickvän eller att hon aldrig har varit hemma hos han är det nog ingen relation att satsa på.

• pingvin88

Naturligtvis. Är han bara schysst och beter sig som man ska så, varför inte?

Det önskemålet kommer jag att ha på all barnens partners. 

• Anonym (Dad Rules)

Well, jag påminns om den här:

1. I don't make the rules

2. You don't make the rules

3. She makes the rules

4. Her body, her rules

Med andra ord, vad har jag med det att göra, det är hennes liv, inte mitt ?

• Anonym (B)

Jag och min 12åriga dotter har pratat om det här många gånger.
    Och hon vet att det är hennes val men att jag och hennes pappa skulle bli besvikna och oroliga.
    Men det är hon som väljer och jag hoppas hon väljer rätt....

• Pentagram

Muslim, schmuslim... Det är naturligtvis inte uppe till mig att bestämma vilka mina döttrar skall träffa men om jag får välja föredrar jag ju folk som delar mina grundläggande värderingar och världsbild och då faller ju alla strikt eller starkt troende bort, oavsett religion. Pratar vi kulturmuslim, någon som inte är mer muslim än vad gemene svensk ljumtroende är kristen så har jag inga problem (vad gäller religion, åtminstone).

• Rainbow gg

Man undrar ju vad endel tänker med egentligen. Om mina föräldrar förbjudit mig från att vara tillsammans med någon så hade jag definitivt varit ihop med flertalet sådana av den förbjudna typen + att jag hade tagit ett enormt avstånd till föräldrarna som försöker styra MITT liv.

Exempelvis så blev min moder koko när jag i högstadiet blev kär i en tjej och blev tillsammans med henne. Försökte bli boendeföräldrer genom att i rätten anklaga min pappa för att tilliåta mig vara lesbisk. Behöver jag ens säga att hon dels förlorade och dels tappade all den lilla respekt jag hade till henne? Det var så otroligt onödigt att gå i taket över en sådan sak. Självklart var jag tillsammans med flertalet tjejer även efter den första tjejen och fick lika mycket klagomål varje gång, och en enorm suck av lättnad när jag hittade en pojkvän istället.

De största svinen jag varit tillsammans med har varit blonda svenska killar. Mest pålitlig och romantisk var killen som var muslim. Och där fick jag också massa Gnäll från morsan.

Slutsats (utifrån mitt egna liv): försöker du styra mitt liv behöver du inte vara en del av det och duger jag bara när jag är som du vill så kan du dra åt helvete :) .

Min dotter/son får göra sina egna misstag och lära sig av dessa själva. Hur ska de kunna klara sig själva i världen om mamma gjort alla val åt en i hela ens liv?

• Anonym (Rätt skall vara rätt)

Märkligt nog finns det ett stort undantag i den muslimska världen och det gäller persiska tjejer som av någon anledning verkar väldigt intresserade av svenska killar och bildar par med dom. Troligtvis för de härstammar ifrån den iranska övre mer sekulariserade medelklassen som flydde mullornas förtryck i hemlandet.  Självklart finns det på individnivå undantag, men svenska tjejer och kvinnor ska generellt akta sig för muslimska män, i synnerhet om det handlar om araber just pga av deras kvinnosyn. Då islam tillåter män att ha flera fruar så blir konsekvensen naturligtvis att många män blir utan. Därför har muslimska män av tradition uppmuntrats att ta sig ickemuslimska kvinnor från bokens folk dvs judiska och kristna kvinnor. Dessa behöver inte konvertera även om det är önskvärt men är inget absolut krav. Barnen som föds i dessa relationer måste dock alltid bli muslimer. Kvinnorna ses då som erövrade till islam.

Svar på tråden Tillåta era döttrar att ha muslimska pojkvänner?