• beccagranen

    Kalla Fakta - Granskar verkstäder

    Kolla ni på gårdagens avsnitt på Kalla Fakta, granskning av bilverkstäder?
    En sån flopp, där 7 av 8 verkstäder fanns brister/anmärkningar på servicen.

    Då jag själv är i branschen, känns det såklart väldigt genant, samtidigt som man kan känna att det är rätt att man sätter åt bluffmakarna. Men det ger även oss som sköter vårt jobb dålig reklam.

    Så ni konsumenter, hur känner ni kring hela situationen? Känner ni er lurade när ni lämnar in bilen, har ni fått dåligt bemötande etc? 

  • Svar på tråden Kalla Fakta - Granskar verkstäder
  • Anonym (...)

    Våran mekaniker fixar våran bil efter arbetstid. Vi är otroligt nöjda, och hade det varit till honom vi lämnat bilen under ordinarie arbetstid så är jag säker på att vi blivit lika nöjda då med.
    Han är bäst! Och har sparat oss (tjänat själv) många tusenlappar. Det har aldrig, aldrig varit något extra som tillkommit, bara att han gjort något litet extra när han ändå höll på osv.
    Har inte fått någon 2:a på besiktningen heller, eller att han påtalat en massa "nytt" som inte funnits med ifrån besiktningsregistret osv.

    Så våran mekaniker är iaf en pärla. Valde att svara anonymt då jag förstår att det kanske inte uppskattas att man betalar honom vid sidan av.

  • DinaMii

    Vi lämnade in bilen på mekonomen i Borlänge för småfix inför besiktningen. De hittade även några fel som vi enl dom skulle få 2or på besiktningen för. Dock kunde vi inte ha bilen inne längre just då så vi skulle boka tid för det senare.

    Då började oljelampan lysa, för service, så en gammal vän till mej med egen verkstad böt oljan åt oss, passade på att fråga honom om det mekonomen sagt. Han hittade inga fel. Besiktade bilen, INGA fel..!

    Har inte åkt tillbaka till mekonomen efter det. Litar inte på verkstäder.

  • Kjell2

    Litar inte på verkstäder. Har varit för mång glömda verktyg, halvfärdiga jobb, konstiga besked, missade saker mm för att branchen ska få mitt förtronde.

     

  • DinaMii
    beccagranen skrev 2014-10-23 22:45:09 följande:

    Ni som inte känner tillit, vad skulle ni velat ändra på för att få bättre förtroende?


    Tror det handlar mest om min egen okunskap. Oavsett vad en person skulle säga så skulle jag aldrig kunna kontrollera det själv, eftersom jag kan noll om bilar. Och sen när det kommer sånna här granskningar så blir det ju svart på vitt att det många gånger går helt fel till. Och jag min vanliga Svensson bara köper allt dom säger..

    Så jag skulle vilja kunna lite mer eller känna fler i branschen som jag faktiskt litar på personligen ;)
  • Kjell2
    beccagranen skrev 2014-10-23 22:45:09 följande:

    Ni som inte känner tillit, vad skulle ni velat ändra på för att få bättre förtroende?


    Avsluta jobb innan ni säger att det är klart
    Lämna inte verktyg i bilen
    Stäng luckor odyl när ni är klara
    Gör det ni säger att ni ska göra
    Håll lovade tider
    Svara sanningenenligt på frågor
    Håll lovade priser
    Undvik att luras

    Inse att skit skvätter! Gör en verkstad ett dåligt jobb får alla verstäder dåligt ryckte.

    Skräckhistorier: En kollega lämnade in bilen för regelbunden service. Han kunde se bilen på verkstadens parkering från sitt jobb. Hela dagen gick och ingen rörde bilen. På eftermiddagen ringde verkstaden och sa att nu är det klart. Han åkte ner och fick ett påskrivet serviceprotokoll. När han synade kom reparatören och erkände att han inte gjort ett dugg pga av tidsbrist utan bara bockat av och skrivit på protokollet. Detta vill de ha över 2000 kr för.

    Annan kollega lämnad ein bilen för lite fix. Hämtad hem och på morgonen startad inte bilen och garageplanen full av utrunnen diesel. Fekoppling av verkstaden som sen vägrade kom och fixa eller ersätta för utrunnen diesel

    Jag beställde batteriebyte. Bilen klar och när jag kommer hem ser jag att alla verktyg ligger kvar där bak och luckorna är öppnade.

    Jag lämnar in för regelbunden service och ber verkstaden även kolla om någon annan service ska göras snart och att de i så fall fixar den samtidgt. Nej då,  men likt förbanat blinkar servicelampan två veckor senare.

     

Svar på tråden Kalla Fakta - Granskar verkstäder