• bambi

Ni som röstade på SD

Ni som röstade på SD i valet. Vad var det som fick er att göra det?

• Svar på tråden Ni som röstade på SD
  • Anonym (Mats)
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-09 23:03:25 följande:

Okej, så alla utom han själv får ha en uppfattning då. Kanske därför han drog utomlands och inte betalar skatt här.

Du måste ju skilja på juridik och egen känsla. Jag tror ordet fotboll kan ge dig en förklaring till varför Zlatan inte är bosatt i Sverige, utan i Frankrike.
  • sjuttiofemman
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-09 15:46:49 följande:

Han ansåg ju själv att han inte var svensk. Ska du då bestämma över hans känslor och minsann berätta för honom att han är svensk?

Jaså när då? Du tänkte väl inte köra en Jimmie Åkesson och hävda att det står i hans självbiografi? :D

Men det är klart, om det är din UPPLEVELSE att det ändå står i Zlatans bok så då måste det ju stämma eller hur? Även om alla andra påstår raka motsatsen.
  • lennart
    sjuttiofemman skrev 2014-11-10 00:50:03 följande:
    Jaså när då? Du tänkte väl inte köra en Jimmie Åkesson och hävda att det står i hans självbiografi? :D

Men det är klart, om det är din UPPLEVELSE att det ändå står i Zlatans bok så då måste det ju stämma eller hur? Även om alla andra påstår raka motsatsen.
    Zlatan är född och uppvuxen i Sverige, men varken hans mamma eller pappa är svenskar, så han är givetvis inte heller svensk...
  • Anonym (Mats)
    lennart skrev 2014-11-11 20:21:48 följande:

Zlatan är född och uppvuxen i Sverige, men varken hans mamma eller pappa är svenskar, så han är givetvis inte heller svensk...

Jo, juridiskt. Men inte etnicitetiskt. Vi får väl fråga Zlatan själv vilket mått som är bäst.
  • Anonym (???)

Men med så många flyktingar som kommer till Sverige varje år, med så många arbetslösa, med så få bostäder.
    Så är det inte konstigt att folk röstar på SD:

Sverige är ett litet land med en rätt liten befolkning. Vi är liksom inte direkt många. 
    Vi pressar in massor av människor i vårt land med en rätt annorlunda kultur, med ett annat språk.

Och vi tror att ingen ska reagera?

De kostar pengar, de söker samma jobb som vi, de söker samma bostäder som vi också vill söka. 

Och du undrar varför folk röstar på SD?

• lennart
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-12 02:07:43 följande:
    Jo, juridiskt. Men inte etnicitetiskt. Vi får väl fråga Zlatan själv vilket mått som är bäst.
    Vad han anser är ganska ointressant, om jag flyttar till kina så lär jag aldrig kunna bli en kines oavsett hur mycket jag än vill det.
  • FiaMedFunkk
    Anonym (???) skrev 2014-11-12 02:46:09 följande:

Men med så många flyktingar som kommer till Sverige varje år, med så många arbetslösa, med så få bostäder.
    Så är det inte konstigt att folk röstar på SD:

Sverige är ett litet land med en rätt liten befolkning. Vi är liksom inte direkt många. 
    Vi pressar in massor av människor i vårt land med en rätt annorlunda kultur, med ett annat språk.

Och vi tror att ingen ska reagera?

De kostar pengar, de söker samma jobb som vi, de söker samma bostäder som vi också vill söka. 

Och du undrar varför folk röstar på SD?

Det är lite komiskt när AB skickar hem sina reportrar för att ta reda på varför så många röstade fel i deras hemtrakter. Utan att ens reflektera över de samhällsfriktioner vi fått de senaste 20 åren.
  • lennart
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-12 19:09:52 följande:
    Det är lite komiskt när AB skickar hem sina reportrar för att ta reda på varför så många röstade fel i deras hemtrakter. Utan att ens reflektera över de samhällsfriktioner vi fått de senaste 20 åren.
    Ja, man tar sig för pannan och undrar vilken fantasivärld dom lever i.
  • Anonym (Mats)
    lennart skrev 2014-11-12 19:01:48 följande:

Vad han anser är ganska ointressant, om jag flyttar till kina så lär jag aldrig kunna bli en kines oavsett hur mycket jag än vill det.

Jo, juridiskt kan du det. Allt beror på hur man ser det. Men anser Zlatan att han är svensk (om han nu gör det), så är han det.
  • Anonym (Palm)
    lennart skrev 2014-11-11 20:21:48 följande:
    Det bestämmer man väl ändå själv, eller?
    Zlatan är juridiskt svensk och har all rätt i världen att kalla sig för svensk.
  • lennart
    Anonym (Mats) skrev 2014-11-12 22:22:43 följande:
    Jo, juridiskt kan du det. Allt beror på hur man ser det. Men anser Zlatan att han är svensk (om han nu gör det), så är han det.
    Ja/jo, givetvis kan jag tycka att jag är en kines i kina, liksom att zlatan kan tycka att han är en svensk i sverige, varför är det så viktigt för en del att felaktigt hävda något som man inte är?

Dom det handlar om brukar inte yttra sig i själva sakfrågan utan det är "svenskar" som hävdar deras rätt till att vara svenskar, är det på något sätt bättre att vara svensk än jugoslav eller varför tror du inte att invandrare är stolta över sitt ursprung, oavsett vilket land jag bosätter mig i kommer jag alltid att vara stolt för att jag är svensk, vad får dig att tro att folk från andra länder inte tycker likadant?
  • Anonym (Palm)
    lennart skrev 2014-11-12 23:08:48 följande:
    Ja/jo, givetvis kan jag tycka att jag är en kines i kina, liksom att zlatan kan tycka att han är en svensk i sverige, varför är det så viktigt för en del att felaktigt hävda något som man inte är?

Dom det handlar om brukar inte yttra sig i själva sakfrågan utan det är "svenskar" som hävdar deras rätt till att vara svenskar, är det på något sätt bättre att vara svensk än jugoslav eller varför tror du inte att invandrare är stolta över sitt ursprung, oavsett vilket land jag bosätter mig i kommer jag alltid att vara stolt för att jag är svensk, vad får dig att tro att folk från andra länder inte tycker likadant?
    Det handlar inte om att man anses att det är bättre att vara svensk än jugoslav, ryss, grek eller amerikan utan om att man vill kallas för det man faktiskt är.
    Är man svensk medborgare så är man svensk medborgare, man har helt enkelt bara tillhörighet till ett land och det är det enda landet som också har ett övergripande ansvar över mig som person. 
    Det är därför det är viktigt, inte för att man tycker att olika medborgare i olika länder är mer värda än andra.
    Zlatan har inte valt aktivt att komma till Sverige, han är född i Sverige och det är det enda landet han vuxit upp i.
  • Anonym (Mats)
    Anonym (Palm) skrev 2014-11-12 23:05:18 följande:

Det bestämmer man väl ändå själv, eller?

Zlatan är juridiskt svensk och har all rätt i världen att kalla sig för svensk.

Exakt!
  • Anonym (Mats)
    lennart skrev 2014-11-12 23:08:48 följande:

Du kan inte skilja på att vara juridiskt svensk och upplevelsen att vara svensk. Du är endast inriktad på etnicitet.
  • lennart
    Anonym (Palm) skrev 2014-11-12 23:13:15 följande:
    Det handlar inte om att man anses att det är bättre att vara svensk än jugoslav, ryss, grek eller amerikan utan om att man vill kallas för det man faktiskt är.

Är man svensk medborgare så är man svensk medborgare, man har helt enkelt bara tillhörighet till ett land och det är det enda landet som också har ett övergripande ansvar över mig som person. 
    Det är därför det är viktigt, inte för att man tycker att olika medborgare i olika länder är mer värda än andra.
    Zlatan har inte valt aktivt att komma till Sverige, han är född i Sverige och det är det enda landet han vuxit upp i.
    Det är lätt att få svenskt medborgarskap, ett papper på det räcker knappast för att man skall bli svensk, svensk är inget man blir, antingen är man det eller ej

Nu har ju zlatan dubbla medborgarskap, men du tycker att man bara har tillhörighet till ett land, vilket land har han tillhörighet till då?

Hans föräldrar är inte från sverige, just därför är han inte svensk, och kommer aldrig att kunna bli det oavsett vilka papper han må ha i bakfickan.
  • Anonym (Mats)
    lennart skrev 2014-11-13 19:08:53 följande:

Det är lätt att få svenskt medborgarskap, ett papper på det räcker knappast för att man skall bli svensk, svensk är inget man blir, antingen är man det eller ej

Nu har ju zlatan dubbla medborgarskap, men du tycker att man bara har tillhörighet till ett land, vilket land har han tillhörighet till då?

Hans föräldrar är inte från sverige, just därför är han inte svensk, och kommer aldrig att kunna bli det oavsett vilka papper han må ha i bakfickan.

Detta är din definition av svenskbegreppet, Zlatan får definiera sig själv precis hur han vill. Du har ingen laglig rätt att avgöra åt honom vem han är.
  • Anonym (Palm)
    lennart skrev 2014-11-13 19:08:53 följande:

Det är inte så lätt som du tror, det är en rätt lång process innan du får ett medborgarskap trots allt.

När skrev jag att jag tycker att man bara har tillhörighet i ett land?
    Jag tycker självfallet att man kan ha tillhörighet i 2 länder och har du medborgarskap i två länder så har du det.

Det är dina ord men det är ett faktum att Zlatan är svensk då han är född här och har ett svenskt medborgarskap, han kan helt enkelt inte vara något annat än Svensk.
    Du får såklart ha egna definationer på ord men det råder inga tvivel om att Zlatan i allra högsta grad är svensk.
Svar på tråden Ni som röstade på SD