• Kim Possible

Vad betyder "supa" för dig?

Hamnade i en tråd på temat om det var ok att "supa"" som förälder, och åsikterna går tydligen även isär om vad som är att "supa" samt vad som är att "festa".

Så, vad lägger du själv in i begreppet "supa"? Motivera! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder "supa" för dig?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Att man dricker alkohol med syfte att bli mer än lätt berusad. Hemma eller på krogen eller hos någon annan gör ingen skillnad.

Det är olämpligt att supa när man har ensamt ansvar för små barn, det är inte olämpligt att dricka små mängder alkohol när man har ensamt ansvar för små barn.

Har man inte ansvar för små barn, även om man är förälder så ser jag inga som helst hinder för att "supa".

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-04 10:14:34 följande:

Att man dricker alkohol med syfte att bli mer än lätt berusad. Hemma eller på krogen eller hos någon annan gör ingen skillnad.

Det är olämpligt att supa när man har ensamt ansvar för små barn, det är inte olämpligt att dricka små mängder alkohol när man har ensamt ansvar för små barn.

Har man inte ansvar för små barn, även om man är förälder så ser jag inga som helst hinder för att "supa".

Enligt ovan definition då givetvis. Som Pentagram tar upp förutsätter jag inte att alla menar "att bli kraftigt berusad" när de säger "ska supa i helgen", jag har gott om vänner och bekanta där supa (numer i varje fall) betyder två eller tre öl och kanske ett glas whisky men där ordet hängt med sedan vi var yngre (eller unga om man så vill...).
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • jashrinah

att man går ut på krogen och dricker alkohol , det kan vara allt ifrån 2 glas vin till 40 fat öl. 

jag är uppväxt med "ta en sup" som uttryck och då handlade det oftast om att ta en öl eller en snaps till maten :)  så ja för mig är en sup ett glas och super man så tar man 2-3 glas :) 

• nozpa

Röstade på alternativ 1. Men det är både alternativ 1 och 3 för mig. Supa = Askalas, simma ryggsim i sina egna spyor. Hälla i sig alkohol enbart för att bli så full som möjligt. Typ.

Festa, kan innebära 1 glas vin enligt mig. Det är mer umgänget, stämning osv som utgör festen liksom.

• nozpa
    jashrinah skrev 2014-11-04 10:49:58 följande:

att man går ut på krogen och dricker alkohol , det kan vara allt ifrån 2 glas vin till 40 fat öl. 

jag är uppväxt med "ta en sup" som uttryck och då handlade det oftast om att ta en öl eller en snaps till maten :)  så ja för mig är en sup ett glas och super man så tar man 2-3 glas :) 

Fast jag kan hålla med dig angående att ta en sup. Det är typ en kaffegök liksom. Behöver inte betyda att man blir full. Supa är för mig något annat.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Visst, men är "ta en sup" och "supa" samma sak? För mig är det nog inte det faktiskt.
  • Duckan

Och jag tycker att "ta en sup" är att ta en snaps, eller två

• Stårschan

Att "ta en sup" innebär ju att ta ett litet glas starksprit. Att snapsa. Gärna genom att svepa det. Det som idag kallas att "shotta". Det går liksom inte per definition att "ta en sup" och ha öl eller vin i glaset, eftersom det är fel sorts alkohol. Du kan inte heller stå med öl i glaset och försöka lura i någon att du dricker en drink.
  • YokohamaNr2

Svårt det där, när jag hör ordet supa förknippar jag det med A-lagare på bänken eller kvarterskrogen, skulle aldrig benämna mitt alkoholintag med varken supa eller festa, eller kanske festa men det låter också lite tonårsaktigt och innebär ganska rejäl fylla

Numera säger jag ska vi gå och ta en öl/drink/glas vin i veckan? däremot blir det nog mer än ett glas och kanske till och med lite lätt behaglig berusning

• Anonym (Roskilde hela året runt)

- BIRA BIRA BIRA - BERS BERS BERS!!!!

- BIRA!

- BERS!

- BIRA!

- BERS!

- BIRA!

- BERS!

• Stårschan
    Anonym (Roskilde hela året runt) skrev 2014-11-04 13:14:23 följande:

- BIRA!

- BERS!

- BIRA!

- BERS!

- BIRA!

- BERS!

Spot on.
  • Themis

För mig innebär att "supa" att bli extremt jobbig att umgås med och möjligen förstöra sitt eller andras rykte eller lösöre. A-lagare och tonåringar som inte vet bättre super.

Att "festa" verkar tyvärr betyda samma sak numera så det går också bort.

Jag går på after work, tar en drink med tjejerna (kan möjligen bli 2-3 men inte fler på en kväll) eller äter en god middag med vin, de uttrycken passar bättre på mitt sätt att hantera sprit.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Bonanza

Supa för mig är att dricka sig jättefull. Nu är det verkligen inte ett ord jag använder ofta direkt, men det innebär i alla fall en kraftig mängd alkohol.

Festa är att bli full men på en rimlig nivå.

Ta en drink/ett glas vin innebär just det, eller kanske 2-3 men ingen fylla.

Ibland om något riktigt jobbigt har hänt vill jag gå ut och supa. Annars brukar jag gå ut och festa rätt ofta. Och ja, i båda fallen blir jag full. Ibland mer än annars. 

• Jennie med ie

Hmm, jag förknippar nog ordet supa med att dricka ganska stora mängder alkohol med huvudsyfte att bli ordentligt berusad. 

Svar på tråden Vad betyder "supa" för dig?