• Gladabarnensmamma

Hur länge är din hund ensam (i sträck) utan tillsyn om dagarna?

Min mamma har en väldigt fast uppfattning om hur länge man kan lämna en hund hemma ensam utan tillsyn (4 timmar). Jag har ingen hund men undrar lite hur andra gör då jag vet många som lämnar hunden ensam mycket längre än så.
    Hur länge får din hund vara ensam (regelbundet) om dagarna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge är din hund ensam (i sträck) utan tillsyn om dagarna?
  • Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2014-11-07 06:05:49 följande:
    .jag har hund för att njuta och umgås med den, det är mitt ansvar att ge den ett bra liv och det tycker jag inte man gör när hunden sover bort 16-18 timmar per dygn.
    Som att skaffa barn då; en del tycker lika där - varfor skaffa barn om man inte kan umgås med dem 24 timmar om dygnet? En del av oss är av helt annan uppfattning.
  • Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2014-11-07 14:23:23 följande:
    Som att skaffa barn då; en del tycker lika där - varfor skaffa barn om man inte kan umgås med dem 24 timmar om dygnet? En del av oss är av helt annan uppfattning.
    Jag har inget emot att man inte umgås med sin hund 24 timmar om dygnet bara man ser till att någon annan då tillgodoser hundens behov när man själv inte kan.
  • Swadilfare

Är arbetslös och är hemma på dagarna :) Men om jag måste lämna dom för att åka och handla eller göra andra ärenden så är de 4 timmar. Har säker blivit 5 timmar nån gång, men jag försöker att inte lämna dom mer än 4 timmar :)

• realisten
    Tow2Mater skrev 2014-11-07 01:18:51 följande:
    Ok, din ståndpunkt är noterad. Hon är ett larm, och det går fortfarande ingen nöd på henne.
    Jag blir mörkrädd av dina inlägg. Måste fråga varför vill du över huvudtaget ha hund?
  • Tow2Mater
    realisten skrev 2014-11-08 03:03:19 följande:
    Jag blir mörkrädd av dina inlägg. Måste fråga varför vill du över huvudtaget ha hund?
    Tyckte jag sa det; hennes uppgift är att vakta o larma. Om du blir mokrädd av mina inlägg lever du i en liten bubbla och vet inget om djur som har det svårt.
  • Tigerhonan
    Tow2Mater skrev 2014-11-08 03:10:03 följande:
    Tyckte jag sa det; hennes uppgift är att vakta o larma. Om du blir mokrädd av mina inlägg lever du i en liten bubbla och vet inget om djur som har det svårt.
    Ärligt talat så är det väl du som lever i en bubbla om man ska vara sån. 
  • Amie77

Jag har inte hund och vägrar skaffa fast min man är intresserad. Anledning: Vi har inte jobb där man kan ta med hunden, eller komma ifrån på lunchen eller andra raster (halvtimmes lunch och en kvart hem och en kvart tillbaka ger inget till hunden eller ens en möjlighet att själv äta lunch). Just nu har min man en anställning där det skulle gå, men då han bara får ett år eller så i taget kan det ju ta slut när som helst. Andra försöker övertyga oss om att det går att ha en hund ensam under en arbetsdag, men nej... det känns inte rätt. Stackars djur i sådana fall!

(Från en som har mycket lite erfarenhet av hundar över huvud taget.)

• realisten
    Tow2Mater skrev 2014-11-08 03:10:03 följande:
    Uppenbarligen så verkar jag förstå mig på hunden som flockdjur mer en vad du gör. Kort och gott som tidigare nämnt hunden är ett flockdjur 9 timmar ensam om dagen är ju 4 dagar i veckan är ju motsatsen till dess naturliga livssituation. Och om nu hennes uppgift är att vakta och larma så får hunden likförbannat inte känna sig viktig med sin uppgift om hunden är ensam så mycket. Jag lever absolut inte i en bubbla Jag har hund för att jag älskar hundar och vill spendera tid med min hund. Jag vill att min hund ska få hänga med mig på så mycket som möjligt. Att min hund aldrig ska behöva känna sig ensam och orolig. Ja och skulle nu min livssituation och arbetsförhållande ändras ja då skulle jag självklart ordna en dagmatte min hund trivdes ihop med eller ett bra hunddagis där min hund trivdes och hade sällskap på dagarna. Det är sund hundhållning och hävdar man motsatsen har man helt enkelt helt enkelt FEL!

Om du nu inte tror på mig tycker jag du ska ta upp frågan med en utbildad hundpsykolog eller en erfaren etolog så kan du ju se vad du får för svar av dom. Påstår du sen att även dom har fel och du har rätt så är det du som lever i bubblan.

• Mascaraklumpar

Vanligtvis två, max tre timmar om dagen. Någon gång i nödfall har det blivit fem timmar.

• Qaroliine

Någon enstaka timme per vecka. Det längsta hon varit ensam är 3 timmar på 8½ år.

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • winnethepooh

Det är just därför jag tänker att vi kanske inte kan skaffa hund (tyvärr). Hur gör ni som har hund och inte lämnar hunden mer än några timmar ât gângen? Måste ni inte gâ och jobba heldagar som de flesta? Eller jobbar ni hemifrån dâ?

• Snutten6

Finns det inte en lag som stipulerar max 4 timmar per tillfälle ?

4-5 timmar per gång tycker inte jag är någon fara för hunden.
    Detta under förutsättning att hunden är van att vara ensam.
    En hund som flyger omkring och skäller och har sig, skall absolut få en helt annat upplägg.

Jag har kamrer i huset, kan där följa hunden dygnet runt.
    Hunden ligger pang still i sin korg, möjligen går den till solen om det bjuds lite solning under dagen.
    Varken äter eller dricker.

Vi har en familj i samma stadsdel som har en hund som skäller oavbrutet när den är ensam och det är den varje dag, ca 6-8 timmar.
    Familjen anmäld otaliga gånger, men hunden skäller fortfarande.

Vad gör man, hunden är förövrigt lite " halvknäpp " och väldigt stressad ?

• Qaroliine
    winnethepooh skrev 2014-11-09 13:06:07 följande:
    Det är just därför jag tänker att vi kanske inte kan skaffa hund (tyvärr). Hur gör ni som har hund och inte lämnar hunden mer än några timmar ât gângen? Måste ni inte gâ och jobba heldagar som de flesta? Eller jobbar ni hemifrån dâ?
    Hundvakt!
    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Tow2Mater
    Snutten6 skrev 2014-11-09 13:13:47 följande:

Jag har kamrer i huset, kan där följa hunden dygnet runt.
    Hunden ligger pang still i sin korg, möjligen går den till solen om det bjuds lite solning under dagen.
    Varken äter eller dricker.

Det finns nog de här som tycker det är djurplågeri eftersom hunden inte vågar äta eller dricka av rädsla att bli kiss- eller bajsnodig.
  • amia01

Jobbar hemma så hundarna har sällskap hela dagarna om dom vill. Men det vill dom inte... har två hundar som trivs bäst i varandras sällskap, och om de själva få välja tillbringar 9-10 timmar om dagen i sin gemensamma hundgård. Rastar dom morgon och kväll, och ibland mitt på dagen, men det är alltid lite tjurigt att få ut dom ur hundgården då, eftersom dom är oroliga för att jag ska ta in dom till huset. 
    Efter kvällspromenaden kommer dom gärna in och umgås med familjen, och dom har båda sina sovplatser inne.

Ser en tydlig skillnad på att ha två hundar jämfört med en ensam hund. Innan vi skaffade den andra, så var basseten mycket mer "sällskapssjuk" och behövde mycket mer uppmärksamhet. Nu är dom nöjda med varandras sällskap, och sysselsätter varandra jättebra med lek, småbråk och mys. Som ensamhund kunde basseten vara lite skällig ibland, men nu hörs det inte ett knyst om det inte är så att det rör sig främmande bilar eller människor i närheten.

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2014-11-10 14:20:29 följande:
    Det finns nog de här som tycker det är djurplågeri eftersom hunden inte vågar äta eller dricka av rädsla att bli kiss- eller bajsnodig.
    Tow2Mater skrev 2014-11-10 14:20:29 följande:
    En välmående, trygg hund som vet att den får gå ut när husse/matte kommer hem känner ingen sådan rädsla, då en frisk, välmående hund modell över mini äldre än 2 år oftast kan hålla sig minst fyra timmar vid behov. Snuttens hund sover, och har därmed inget "behov" av att äta och dricka. Om hunden skulle vakna är jag rätt övertygad om att det första hon skulle föra är att gå till vattenskålen och dricka sig otörstig. Eventuellt skulle hunden sedan ta ett varv runt huset (så mycket som hon har tillgång till) och kolla läget. Sen skulle hunden gå tillbaka till korgen och sova en timme till.

(Snutten: Om du har en hanhund så ber jag om ursäkt för att jag skrev "hon"Solig)
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Kina79

Vi bor för tillfället utomlands och jag är hemmafru. Vår hund är 2½ år gammal. Han har varit ensam hemma som mest 8-9 timmar (nån enstaka gång), men annars till vardags är han på sin höjd ensam 2-3 timmar. Han är oftast med mig.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • riboflavin

Det varierar. En vecka per månad jobbar jag och sambon dagtid samtidigt, då är hundarna utan regelrätt tillsyn (i hundgård) upp till 9 timmar (7-16), annars är vi sällan borta från dem mer än ett par timmar. Ska vi vara borta längre än så (och inte jobbar) så hänger de oftast med.
    Grannen är pensionär och brukar meddela oss om något utöver det vanliga händer, som den där gången en älg hade spatserat in på tomten och hundarna skällde som tokar, så lite koll har han ju när han är hemma, men det är inget vi har avtalat.

Hade inte kunnat tänka mig att vara borta 8 timmar från en ensam hund, eller en hund som inte kunde gå ut och in som den själv ville, men upplägget med hundgård och två (eller ofta fler) hundar som håller varandra sällskap 5 dagar per månad kan jag leva med.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lilla L

Vår hund klarar inte av dagis, men klarar sig utmärkt hemma själv. Vi har tom provat att lämna hem till föräldrar som också har hund med de funkar inte ihop utan tillsyn. Både jag och sambon pluggar, och de flesta dagar så överlappar vi varandra så hunden bara är hemma 3-4h själv. En dag i veckan går vi båda långa dagar, men då går sambon hem på lunchen och går ut med henne.

Vår vovve både sover, leker, äter och dricker när hon är ensam så jag tror absolut inte att hon tar någon skada över att vara ensam några timmar.
    Hon är ju alltid med oss om det går. Kalas, utflykter osv. Men ibland går man ju på bio, eller ut och äter, eller något annat och då blir det ju 1-2h själv. Tycker inte det är något fel med det.

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly
Svar på tråden Hur länge är din hund ensam (i sträck) utan tillsyn om dagarna?