Aktiviteter, kön och sexualitet
I en annan tråd skrev en mamma (väldigt klok sådan enligt min mening!) om hur hennes barn tränar konståkning för glatta livet. Barnet är en pojke och därför fick hon frågan om hon har tänkt på att det kanske är homosexuellt? Om det hade varit en flicka hade det säkerligen inte väckt några reaktioner.
Min tjej spelar och ser på fotboll för glatta livet, hon är med andra ord enbart på grund av detta kanske homosexuell enligt vissa människor på detta forum har jag fått höra. Om hon hade varit en pojke hade säkerligen ingen dragit sådana slutsatser.
Min fråga är, är föräldrar så förbannat trångsynta idag? Har vi inte kommit längre? Enligt min mening är det en skitsak vilken sexualitet mina barn har men att anta att barn är heterosexuella eller homosexuella beroende på vilken aktivitet de har? Hur tänker man när drar in sexualitet i detta? Varför spä på förlegade normer och fördomar, varför inte se till det enskilda barnet och dess intresse och välkomna den de sedan visar sig vara sett till sexualitet? Vad räds man när man håller tillbaka sitt barn eller undrar hur det "står till" med andras barn?
Det är ju faktiskt så att killen som spelar ishockey precis som killen som dansar på is växa upp och välja andra killar framför tjejer att skapa romantiska relationer med. Det är ju faktiskt så att tjejen som spelar fotboll likaväl som tjejen som dansar balett kan ha sexuella relationer med andra kvinnor i framtiden. Det finns en kultur inom sporten, det finns normer och vi, samhället, har skapat dem. Vi kan välja att stödja detta eller tänka ett steg längre och faktiskt se den enskilda individen och skita i detta.
Får era barn utöva vilken aktivitet de vill sett till detta eller får de välja det ni anser passa deras kön? Vad är ni rädda för om vissa saker är ett stort nej i er värld att ägna sig åt bara för att de är födda pojke eller flicka?
Utveckla gärna!