• Penida

Aktiviteter, kön och sexualitet

I en annan tråd skrev en mamma (väldigt klok sådan enligt min mening!) om hur hennes barn tränar konståkning för glatta livet. Barnet är en pojke och därför fick hon frågan om hon har tänkt på att det kanske är homosexuellt? Om det hade varit en flicka hade det säkerligen inte väckt några reaktioner.
    Min tjej spelar och ser på fotboll för glatta livet, hon är med andra ord enbart på grund av detta kanske homosexuell enligt vissa människor på detta forum har jag fått höra. Om hon hade varit en pojke hade säkerligen ingen dragit sådana slutsatser.

Min fråga är, är föräldrar så förbannat trångsynta idag? Har vi inte kommit längre? Enligt min mening är det en skitsak vilken sexualitet mina barn har men att anta att barn är heterosexuella eller homosexuella beroende på vilken aktivitet de har? Hur tänker man när drar in sexualitet i detta? Varför spä på förlegade normer och fördomar, varför inte se till det enskilda barnet och dess intresse och välkomna den de sedan visar sig vara sett till sexualitet? Vad räds man när man håller tillbaka sitt barn eller undrar hur det "står till" med andras barn?

Det är ju faktiskt så att killen som spelar ishockey precis som killen som dansar på is växa upp och välja andra killar framför tjejer att skapa romantiska relationer med. Det är ju faktiskt så att tjejen som spelar fotboll likaväl som tjejen som dansar balett kan ha sexuella relationer med andra kvinnor i framtiden. Det finns en kultur inom sporten, det finns normer och vi, samhället, har skapat dem. Vi kan välja att stödja detta eller tänka ett steg längre och faktiskt se den enskilda individen och skita i detta.

Får era barn utöva vilken aktivitet de vill sett till detta eller får de välja det ni anser passa deras kön? Vad är ni rädda för om vissa saker är ett stort nej i er värld att ägna sig åt bara för att de är födda pojke eller flicka?

Utveckla gärna!

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Aktiviteter, kön och sexualitet
  • Anonym (suck)
    Alexi skrev 2014-11-12 20:44:09 följande:

men jag kommer ändå uppmuntra mot de stora sporterna som många av samma kön utövar, för att öka chansen att gilla en sport som många gör, med många potentiella vänner.

Kan man inte ha vänner av motsatt kön? Är det rädslan för att inte vara som "alla andra" som spökar? 
  • sina

Mina barn får absolut inte utöva precis vilken sport/hobby de vill, men det är heller inte knutet till kön.

• cosinus

Jag har förbjudit mina barn två saker. Hockey och Hästar. Vi har inte tid helt enkelt och det är 2 saker som är tidskrävande. Hästarna för att man måste vara med konstant när de är små och hockeyn för det är konstiga tider och mycket skjutsande.

I övrigt får de prova om de vill och erbjuds rimligt enkelt till hur vi bor och om det funkar för familjen.

Men, sen ska jag ju erkänna att jag styr lite utefter mina egna intressen. Jag har dragit med barnen och låtit dem prova på alla bollidrotter jag älskar utan att de efterfrågat det. Jag har inte föreslagit kör, teater, balett, konståkning och annat jag är helt ointresserad av även om det skulle gå att lösa. Dock är det ju samma för killarna och tjejerna, där gör jag ingen skillnad.

Så tror jag de flesta gör, man är snabbare att uppmuntra till sånt man själv har älskat och har goda erfarenheter av.

• YokohamaNr2

Min äldsta son älskar sin fotboll men håller även på med drama och gymnastik och Judo. Undra vilken sexualitet han kommer få enligt dessa föräldrar. Mycket löjligt

• sextiotalist
    Alexi skrev 2014-11-12 20:44:09 följande:

Jag vill att mina barn håller på med lagbollsporter på sikt. För att de ska träna och tävla i grupp, få fler kompisar osv. Och för att jag själv älskar bollsporter.

Men jag säger förstås inte stopp om de väldigt gärna vill något mindre vanligt men jag kommer ändå uppmuntra mot de stora sporterna som många av samma kön utövar, för att öka chansen att gilla en sport som många gör, med många potentiella vänner.

OT, hur skulle du hantera om du fick barn som var som vår grabb, som avskyr organiserade aktiviteter, organiserad idrott (men däremot har varit en som rört på sig väldigt mycket)
    För det är något som jag märkt att lagsportmänniskor har väldigt svårt att acceptera att deras barn är allt annat än idrottsintresserade.

Ts, låt barnen hålla på med det de tycker är roligt på fritiden, konståkning, frimärkssamling, läsa romaner, spela ett instrument, leta efter ovanliga växter. Det har inget med varken kön eller sexuell läggning att göra.
  • Alexi
    Anonym (suck) skrev 2014-11-13 09:19:38 följande:
    Kan man inte ha vänner av motsatt kön? Är det rädslan för att inte vara som "alla andra" som spökar? 
    Klart att man kan. Men de flesta umgås ju trots allt mest med vänner av samma kön. Jag har aldrig haft manliga vänner så för mig är det vanliga att de närmsta vännerna är av samma kön. Sen kommer jag jättebra överens med män i vår omgivning, kollegor osv men just de allra närmsta förtroligaste vännerna är alla tjejer.
  • Alexi
    cosinus skrev 2014-11-13 10:48:56 följande:

Jag har förbjudit mina barn två saker. Hockey och Hästar. Vi har inte tid helt enkelt och det är 2 saker som är tidskrävande. Hästarna för att man måste vara med konstant när de är små och hockeyn för det är konstiga tider och mycket skjutsande.

I övrigt får de prova om de vill och erbjuds rimligt enkelt till hur vi bor och om det funkar för familjen.

Men, sen ska jag ju erkänna att jag styr lite utefter mina egna intressen. Jag har dragit med barnen och låtit dem prova på alla bollidrotter jag älskar utan att de efterfrågat det. Jag har inte föreslagit kör, teater, balett, konståkning och annat jag är helt ointresserad av även om det skulle gå att lösa. Dock är det ju samma för killarna och tjejerna, där gör jag ingen skillnad.

Så tror jag de flesta gör, man är snabbare att uppmuntra till sånt man själv har älskat och har goda erfarenheter av.

Skönt att vi inte är ensamma, just hockey och hästar vill vi absolut undvika om det går. Plus simning.

• Alexi
    sextiotalist skrev 2014-11-13 13:33:16 följande:
    OT, hur skulle du hantera om du fick barn som var som vår grabb, som avskyr organiserade aktiviteter, organiserad idrott (men däremot har varit en som rört på sig väldigt mycket)
    För det är något som jag märkt att lagsportmänniskor har väldigt svårt att acceptera att deras barn är allt annat än idrottsintresserade.

Ts, låt barnen hålla på med det de tycker är roligt på fritiden, konståkning, frimärkssamling, läsa romaner, spela ett instrument, leta efter ovanliga växter. Det har inget med varken kön eller sexuell läggning att göra.
    Jag skulle ha jättesvårt med det. För jag tycker det är så oerhört viktigt med organiserad sport, för att jag har haft sån oerhört glädje av det. Min bollsport var en så stor del av mitt liv hela tonåren, där hade jag trygghet, vänskap, älskade sporten i sig osv. Så jag önskar det så mycket för mina barn.

Dottern är snart sex år och har precis börjat på fotboll för övrigt. Men har även gått på skidskola, gymnastik och simning.
  • Michael 310

kommer uppmuntra sonen til vad än det nu är han vill hålla på med. Det viktiga är inte vad man gör utan att man gör något, tycker iaf jag. Sen om det är thaiboxning eller balett spelar ingen större roll. Visst hoppas han väljer nått som iaf är måttligt intressant , men skulle det nu bli fotboll som i mina ögon är tråkigare än att se färg torka, får jag väl låssas vara intresserad..

• yodi

dom får välja i princip vilken sport/ aktivitet dom vill och är det något dom inte får gå på så skulle det inte vara för att jag anser dom vara av fel kön utan något annat.

mina två äldsta flickor tränar tex taekwandoo ( blev säkert inte rätt stavat)

• sextiotalist
    Alexi skrev 2014-11-13 21:36:05 följande:

Jag skulle ha jättesvårt med det. För jag tycker det är så oerhört viktigt med organiserad sport, för att jag har haft sån oerhört glädje av det. Min bollsport var en så stor del av mitt liv hela tonåren, där hade jag trygghet, vänskap, älskade sporten i sig osv. Så jag önskar det så mycket för mina barn.

Dottern är snart sex år och har precis börjat på fotboll för övrigt. Men har även gått på skidskola, gymnastik och simning.

och jag tycker att sådant är urtrist och ser ingen nytta av det. Jag hade aldrig kunnat bli en fotbollsmamma, hela konceptet ger mig obehagskänslor.
  • Anonym (suck)
    Alexi skrev 2014-11-13 21:32:46 följande:

Klart att man kan. Men de flesta umgås ju trots allt mest med vänner av samma kön. Jag har aldrig haft manliga vänner så för mig är det vanliga att de närmsta vännerna är av samma kön. Sen kommer jag jättebra överens med män i vår omgivning, kollegor osv men just de allra närmsta förtroligaste vännerna är alla tjejer.

Men dina barn är ju inte du. Varför antar du att dina barn är och ska vara/göra som du?
  • sextiotalist
    Anonym (suck) skrev 2014-11-14 06:35:36 följande:

Men dina barn är ju inte du. Varför antar du att dina barn är och ska vara/göra som du?
    Det verkar många föräldrar glömt av, trots att jag tycker att alla former av lagsport är urtrista, så har jag ändå erbjudit vår grabb detta (att han sedan bad att få slippa det är en annan sak och jag måste erkänna, jag försökte inte övertala heller ;) )
    En del barn älskar gruppaktiviteter, andra gör det inte. på sin fritid tycker jag att de, så mycket det går, välja det de gillar
  • Penida
    sextiotalist skrev 2014-11-13 13:33:16 följande:
    Javisst! Jag tänker inte i de här banorna själv om det inte framgick, jag är nyfiken på hur andra ser på det. Jag finner det sorgligt att dra in barns kön och sexualitet i sånt här.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    sextiotalist skrev 2014-11-14 05:34:56 följande:
    och jag tycker att sådant är urtrist och ser ingen nytta av det. Jag hade aldrig kunnat bli en fotbollsmamma, hela konceptet ger mig obehagskänslor.
    Vad är en fotbollsmamma?Glad Med två ungar som spelar fotboll kan jag inte låta bli att undra vad som väntarFlört
    Själv var jag aldrig intresserad av att själv utöva organiserad sport och jag gillar din inställning.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Aktiviteter, kön och sexualitet