• winnethepooh

Vilken ålder vände ni stolen framåt?

Vid vilken ålder vände ni bilstolen framåt i bilen? Min lille är sâ oerhört bilsjuk och det har han varit ända sedan han var bebis. Nu vid 15 månaders ålder är han längre och väger mer än de minimirekommendationer angående hur långt och tungt barnet bör bara för att kunna sitta framâtvänt (vid sidan av det att man i Sverige tycker att det är bäst att sitta bakvänd till 4 ârs ålder). Jag skulle helst vilja att han kunde fortsätta att sitta bakvänd sâklart men han mår sâ himla dåligt och ibland måste vi ta bilen. Han fâr homeopati innan vi ska åka men det hjälper inte sâ mycket (starkare medicin är han för liten för), oftast kräks han precis allt han har i magen och sedan galla, och dâ kör vi jätteförsiktigt. Någon som känner igen sig? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?
  • Kira2

Hur lång är han och vad väger han? Vad har han för stol? Vissa stolar är högre upp då ser barnet ut mer. Sen funkade det för min dotter att sitta i framsätet bättre än baksätet!

• Kira2
    alla har olika åsikter skrev 2014-11-16 18:30:14 följande:

Jag.har för mig.att jag har läst att små barn inte kan bli åksjuka eller få huvudvärk

Där har du fet fel. Vad räknas som små barn förresten?
  • winnethepooh
    Kira2 skrev 2014-11-15 22:32:35 följande:

Hur lång är han och vad väger han? Vad har han för stol? Vissa stolar är högre upp då ser barnet ut mer. Sen funkade det för min dotter att sitta i framsätet bättre än baksätet!

84-85 cm och 13,5 kg. Stolen är en Klippan Triofix Isofix (ska vara särskilt bra för lânga barn). Vet inte om det skulle funka lika bra att ha den i framsätet, den är sâ stor. Men kanske det.
  • winnethepooh
    alla har olika åsikter skrev 2014-11-16 18:30:14 följande:

Jag.har för mig.att jag har läst att små barn inte kan bli åksjuka eller få huvudvärk

Ja garanterat fel Glad Smâ barn blir ofta âksjuka (de som har benägenhet till det), själv var jag väldigt âksjuk som barn. Däremot inte som bebis, detta är mycket ovanligare. Men min son har alltid varit âksjuk, redan som liten bebis faktiskt. Det sägs att om man har bra balanssinne sâ blir man lättare âksjuk.
  • Kira2
    winnethepooh skrev 2014-11-17 09:09:45 följande:
    84-85 cm och 13,5 kg. Stolen är en Klippan Triofix Isofix (ska vara särskilt bra för lânga barn). Vet inte om det skulle funka lika bra att ha den i framsätet, den är sâ stor. Men kanske det.
    Ja isofix stolarna är ju jäkligt stora, men den med isofix vi har är iaf högre än våra andra stolar och den satt dottern bäst i. Man ska ju inte vända dom innan 4 år och 15kg och tills ögonen är i kant med stolen. Men det är ju jättejobbigt som förälder att koncentrera sej på körningen när barnet mår dåligt! Svårt!
  • winnethepooh
    Kira2 skrev 2014-11-17 13:59:50 följande:
    Ja isofix stolarna är ju jäkligt stora, men den med isofix vi har är iaf högre än våra andra stolar och den satt dottern bäst i. Man ska ju inte vända dom innan 4 år och 15kg och tills ögonen är i kant med stolen. Men det är ju jättejobbigt som förälder att koncentrera sej på körningen när barnet mår dåligt! Svårt!
    Men är det egentligen barnets storlek eller ålder som räknas när man ska vända stolen? Mitt barn är stort som en 3-âring men vad betyder det..?
  • Iarwain
    winnethepooh skrev 2014-11-17 14:56:47 följande:
    Men är det egentligen barnets storlek eller ålder som räknas när man ska vända stolen? Mitt barn är stort som en 3-âring men vad betyder det..?
    Det har med muskeltonus att göra. Den korrelerar bättre med ålder än med längd.
  • gbgumman

Vi vände vid 6 år. Hade plastpåse när hon behövde kräkas.

• Kira2
    Ja även fast ditt barns kropp är stort är det ändå inte lika utvecklat som en 4 årings.
  • Sisisisi

Stolen ska inte vändas öht, utan först när stole Är urvuxen så köper man en bältesstol och låter barnet åka framåt. Har man köpt en stol mes kort rygg eller som bara är godkänd till 18 kg bör man köpa en större bakåtvänd stol så att barnet kan åka bakåt så länge som möjligt, dvs till ca 120 cm och 25 kg. Finns ingen anledning att vända innan man är tvungen.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • alla har olika åsikter
    Kira2 skrev 2014-11-16 19:03:26 följande:

Där har du fet fel. Vad räknas som små barn förresten?

Kollade upp det där med åksjuka. Före 2 år är det ovanligt.....
  • Natulcien

Vänd absolut inte en så lite!! Bättre att han kräks än att han bryter nacken...
    Men jag förstår det jobbiga. Jag var själv extremt åksjuk som barn. Det satt i från ca 1 års ålder till ca 2 års ålder. Och eftersom jag är uppväxt på 70-talet så fanns inte ens bilstolar, vare sig bakåt- eller framåtvända. Jag både satt och låg i baksätet utan att det hade någon effekt, så jag tror inte att det hade hjälpt ens att sätta honom framåt.
    Se till att ha svalt i bilen, ge honom något att tugga på, kör mjukt och undvik kraftiga accelerationer.

• Kira2
    alla har olika åsikter skrev 2014-11-29 20:23:11 följande:
    Kollade upp det där med åksjuka. Före 2 år är det ovanligt.....
    Det var inte det du skrev.
Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?