• kaffe

Mobbing, vems ansvar?

Fortfarande 2014 förekommer det att personer som gått ut skolan blivit mobbade under hela sin skolgång utan att någon vuxen inom skolan reagerat. Varför undrar man.

Hur kommer det sej att att dom vuxna inom skolvärden tvärvägrar att ta ansvar och agera för att motverka att barn utsätts för den förnedring som mobbning är? Som förälder undrar man var dom vuxna finns under barnens skoldag, när mobbning kan fortgå dag efter dag, år efter år, utan att någon vuxen reagerar. Vems ansvar är det att se till att barnen kan känna sej trygga på sin "arbetsplats"?  

• Svar på tråden Mobbing, vems ansvar?
  • Anonym242
    Anonym (Mobbad på 70- o 80-talet) skrev 2014-11-16 19:48:24 följande:

Det är föräldrars ansvar att inte uppfostra mobbare. Jag tror oftast det är mest synd om de som mobbar. De har en så stor osäkerhet, vilsenhet och otrygghet som gör att de måste hävda sig genom att trycka ner andra. Innan barnen börjar dagis, förskola eller skolan har de fått med sig hemifrån hur man ska vara. De har fått lära sig att man får vara elak mot vissa människor, speciellt de som avviker eller är annorlunda på något sätt. När barnen är i skolan är det skolans uppgift att "mota Olle i grind". Så fort ett barn är elakt mot ett annat barn ska läraren i första hand tala om för barnet som mobbar att det agerat fel. Sedan ska läraren tala om för barnet att upprepas mobbningen kommer skolan agera. Då koppla in föräldrar, kuratorer, lärare och rektor. Hjälper inte detta kopplar man även in de sociala myndigheterna och under tiden flyttas mobbaren till en annan skola. Man ska aldrig flytta den som blir mobbad om den mobbade inte själv vill det, förstås.

Ska man skicka bort den oskyldige kanske,
    visst fan ska mobbaren bort då det smittar av sig
  • Anonym (Mobbad på 70- o 80-talet)
    Anonym242 skrev 2014-11-16 19:55:08 följande:
    Ska man skicka bort den oskyldige kanske,
    visst fan ska mobbaren bort då det smittar av sig
    Det har tidigare varit det vanligaste alternativet, att man flyttar den som blir mobbad.
  • Anonym242
    Anonym (Mobbad på 70- o 80-talet) skrev 2014-11-16 19:58:54 följande:
    Det har tidigare varit det vanligaste alternativet, att man flyttar den som blir mobbad.
    vad har denne gjort,
    sparka ut busfröt
  • Anonym (Klien)
    kaffe skrev 2014-11-16 14:59:20 följande:

Fortfarande 2014 förekommer det att personer som gått ut skolan blivit mobbade under hela sin skolgång utan att någon vuxen inom skolan reagerat. Varför undrar man.

Hur kommer det sej att att dom vuxna inom skolvärden tvärvägrar att ta ansvar och agera för att motverka att barn utsätts för den förnedring som mobbning är? Som förälder undrar man var dom vuxna finns under barnens skoldag, när mobbning kan fortgå dag efter dag, år efter år, utan att någon vuxen reagerar. Vems ansvar är det att se till att barnen kan känna sej trygga på sin "arbetsplats"?  

Problemet är att många vuxna är inte vuxna!

Sedan lever vi i en tid där många har egna problem. Man orkar inte ta andras problem på sig!

En ond cirkel, som är skapt av oss själva för vi är så giriga! Barn får spendera massa tid framför tv:n och dagis m.m utan att vara med sina päron. Vad blir de som vuxna?

Ju trasiga själar! Det är resultatet av urbanisering vi ser idag! Välkomna!
  • Anonym242
    Anonym (Klien) skrev 2014-11-16 20:07:22 följande:
    Problemet är att många vuxna är inte vuxna!

Sedan lever vi i en tid där många har egna problem. Man orkar inte ta andras problem på sig!

En ond cirkel, som är skapt av oss själva för vi är så giriga! Barn får spendera massa tid framför tv:n och dagis m.m utan att vara med sina päron. Vad blir de som vuxna?

Ju trasiga själar! Det är resultatet av urbanisering vi ser idag! Välkomna!
    vad är urbansering
  • Anonym (??)
    Anonym242 skrev 2014-11-16 16:24:08 följande:
    Det är barnet själv som inte ska sticka ut från mängden och lära sig att flyta med strömmen vad det gäller om hur man ska va och ur man ska bete sig!

Jag har själv varit mobbad när jag var liten, men tog av mig offerrocken och samlade mig och gav mig på mobbaren så bytte de andra sida och jag var den som mobbade mobbaren ett tag innan vi försonades och blev bästa vänner!
    Vad menar du med att man inte ska sticka ut från mängden? Hur ska de barn då göra som rent fysiskt sticker ut från mängden? Ex. Min kompis kom i puberteten mycket sent, hennes kompisar började mobba och utesluta henne pga av hon fortfarande var barn i kroppen när kompisarna redan var unga kvinnor. Denna mobbing blev början till livslångt dåligt mående, slutade med självmord.
  • Anonym (??)
    Anonym (Förälder) skrev 2014-11-16 15:51:15 följande:
    Jo det tror jag de gör men innan det går för långt så måste ju föräldrar agera och de känner ju sina avkommor så de måste öppna ögonen om nåt är fel, du kan inte lägga allt ansvar enkom på skolan som kanske har 300-800 elever och ha koll på
    Barn har skolplikt. Skolan har i princip hela ansvaret för att ingen mobbing förekommer. Idag  prioriteras skolans pengar helt fel. Självklart ska resurserna i första hand gå till att se till att inga barn mobbas först därefter kommer att barnen ska lära sig något i skolan.
  • detkanskefunkar
    Anonym (Mobbad på 70- o 80-talet) skrev 2014-11-16 19:48:24 följande:

Det är föräldrars ansvar att inte uppfostra mobbare. Jag tror oftast det är mest synd om de som mobbar. De har en så stor osäkerhet, vilsenhet och otrygghet som gör att de måste hävda sig genom att trycka ner andra. Innan barnen börjar dagis, förskola eller skolan har de fått med sig hemifrån hur man ska vara. De har fått lära sig att man får vara elak mot vissa människor, speciellt de som avviker eller är annorlunda på något sätt. När barnen är i skolan är det skolans uppgift att "mota Olle i grind". Så fort ett barn är elakt mot ett annat barn ska läraren i första hand tala om för barnet som mobbar att det agerat fel. Sedan ska läraren tala om för barnet att upprepas mobbningen kommer skolan agera. Då koppla in föräldrar, kuratorer, lärare och rektor. Hjälper inte detta kopplar man även in de sociala myndigheterna och under tiden flyttas mobbaren till en annan skola. Man ska aldrig flytta den som blir mobbad om den mobbade inte själv vill det, förstås.

Ja, jag håller med.

Det är ju ofta så att den som mobbar mår väldigt dåligt av någon anledning. Det kan bero på något hemma eller i skolan. Därför tror jag att det är viktigt att hjälpa både den som mobbar och den som blir utsatt för mobbing.

Allra viktigast är det naturligtvis att försöka kväva mobbingen i sin linda. Men det är svårt.
  • Anonym (Jag med)
    kaffe skrev 2014-11-16 14:59:20 följande:

Inte lätt att se mobbing. Själv blev jag utfryst. Totalt utfryst och kallad saker som de lätt kunde försvara med "Jag ville bara hjälpa henne" eller "Vi kom bara med tips på hur man kan göra" - när de sagt att jag luktade illa och behövde särskild deo (jag luktade inte alls illa har jag förstått nu efteråt). Sån form av mobbing är nog jättesvår att se och inte vågar man säga något heller till nån för man är så nertryckt i skorna.
  • Anonym (Jag med)
    detkanskefunkar skrev 2014-11-18 12:09:06 följande:
    Ja, jag håller med.

Det är ju ofta så att den som mobbar mår väldigt dåligt av någon anledning. Det kan bero på något hemma eller i skolan. Därför tror jag att det är viktigt att hjälpa både den som mobbar och den som blir utsatt för mobbing.

Allra viktigast är det naturligtvis att försöka kväva mobbingen i sin linda. Men det är svårt.
    Jag har å andra sidan läst rapporter om att det är en missuppfattning att mobbaren mår dåligt. I själva verket mår mobbaren utmärkt och tycker sig ha rätt att trycka ner andra.
  • detkanskefunkar
    Anonym (Jag med) skrev 2014-11-18 13:34:26 följande:
    Jag har å andra sidan läst rapporter om att det är en missuppfattning att mobbaren mår dåligt. I själva verket mår mobbaren utmärkt och tycker sig ha rätt att trycka ner andra.
    Tja, i min mening är det nog det som är en missuppfattning. Under alla de år som jag har arbetat mot mobbing och haft tät kontakt med både mobbare och offer så har jag endast vid ett fåtal tillfällen stött på mobbare som trots allt mår bra i sig själva.

Så min uppfattning är att det är högst ovanligt. Men jag är naturligtvis ingen expert...
Svar på tråden Mobbing, vems ansvar?