• nattanattae

    inga pengar..

    Hej. Jag hoppas på att slippa undan fördomar i denna tråd, och hoppas på att kunna diskutera ang. Min och mitt barns nuvarande situation och eventuella lösningar.

    Jag är en 18 årig mamma som just nu studerar på gymnasiet, andra året. Jag har ett barn som är runt året och är en ensamstående mamma pga misshandel av pappan. På grund av detta har jag bott hemma hos mina föräldrar under första året och även graviditeten för att kunna "reparera" mig och komma på egna fötter. Allting har funkat jättebra med det, jag har även betalat en viss summa som hyra till mina föräldrar varje månad, dom har inte sett någon jobbigt med att ha oss här.

    Nu känner jag dock att vi måste bilda något eget och att det börjar bli dags för oss att flytta. Mitt barn får inte samma relation till mig som vi annars hade fått. Det är även på tok för svårt att bo 2 familjer under 1 tak. Det är trångt och frustrerande..

    Jag har absolut inte råd att flytta. Jag har försökt att göra en budget. Men om jag ska vara ärlig mot mig själv räcker bara månadspengarna till hyran.. Jag har köpt på mig väldigt mycket till flytten och har mycket undansparade pengar, så flytten lär inte bli några problem. Jag fasar mer för hur jag ska ha råd med alla räkningar? Funderar på att jobba extra en dag i veckan när jag slutar tidigare i skolan. Men det blir ju inte många hundralappar i månaden. Önskar att jag hade tid att jobba mer än så, men troligtvis inte.

    Har ni några tips på lösningar?

  • Svar på tråden inga pengar..
  • Långbenopluto
    nattanattae skrev 2014-11-19 20:47:20 följande:

    Bra tips, det ska jag kolla upp. Känns dock lite riskabelt med lån som ensamstående mamma. Ekonomiska problem behöver ju inte alltid bli bättre med tiden. Men det är ju väl värt att kolla upp och fundera på.

    Jag vet att mina föräldrar är försörjningsskyldiga mot mig, men dom är fortfaramde inte försörjningskyldiga mot mitt barn. Vi hamnar i en dum situation med tanke på att dom måste stå för vissa kostnader när vi bor här.


    Vilka kostnader står dom för när det gäller ditt barn? Du har ju barnbidrag och underhåll, det borde ju täcka allt för henne.
  • nattanattae

    Jag köper allt, från blöjor till kläder till leksaker m.m.

    Men jag tänker mer på vattenkostnader, mat, el m.m.

    Känns fel att leva så tätt inpå en annan familj. För deras skull men även mitt barns.

  • Långbenopluto
    nattanattae skrev 2014-11-19 21:05:42 följande:

    Jag köper allt, från blöjor till kläder till leksaker m.m.

    Men jag tänker mer på vattenkostnader, mat, el m.m.

    Känns fel att leva så tätt inpå en annan familj. För deras skull men även mitt barns.


    Men sluta, det är dina föräldrar!!
  • Natulcien

    Jag förstår inte riktigt ditt argument att du inte "får samma relation" din dotter som ni "hade fått annars" och hur det kan vara negativt för din dotter att växa upp med både mamma och mormor och morfar? Hur menar du då?
    Se det som en enorm trygghet och tillgång för dig och din dotter istället! Jag kan förstå att det säkert kan vara jobbigt ibland, men eftersom du är så ung, inte har någon inkomst och dessutom är ensamstående så är det ju snarare jättebra att din dotter får en nära relation till sin mormor och morfar så att du inte behöver stå helt ensam.
    Och om du skulle bo ensam och både plugga och jobba extra så kanske din dotter skulle tvingas gå jättelånga dagar på förskola. Då är det väl bättre att det finns tre vuxna som kan ta hand om henne och att hon kan gå kortare dagar på förskola?

  • Långbenopluto
    nattanattae skrev 2014-11-19 21:05:42 följande:

    Jag köper allt, från blöjor till kläder till leksaker m.m.

    Men jag tänker mer på vattenkostnader, mat, el m.m.

    Känns fel att leva så tätt inpå en annan familj. För deras skull men även mitt barns.


    Fel att leva tätt inpå en annan familj..... EN ANNAN FAMILJ....???

    Det är ju för fasiken DIN/ER familj!
  • Gizmo

    Det är bara att bita i det sura äpplet och bo kvar hemma tills du är klar med studierna. 

    Det finns fonder som man kan söka pengar ur, på bibblan kan du låna "Stora Fondboken"!

  • mamma hampus

    Jag fick barn i 18 års ålder och jag bodde hemma först sedan hyrde jag i andra hand,hyrde av mina föräldrar.Och då kan man söka bostadsbidrag också och så lever jag och min son nu också att vi bor i andra hand.Jag fick extra pengar av CSN när jag pluggade på gymnasiet när jag uppgav att jag hade barn.Och det var inget lån så prata med dem och se vad du kan göra..

  • Alexi

    Men ditt barn får väl en jättefin och tät relation med dina föräldrar. Det är ju sämre för barnet att ni flyttar, går längre på dagis, sämre ekonomi och allt det än att bo kvar där ett par år till.

  • Monkii

    Jag håller med, ett barn ska växa upp med en eller helst två ansvarstagande föräldrar, inte i ett hem där föräldern själv är barn. Det kan bara finnas en mamma i ett hem :)

    Tyvärr får du nog hålla ut tills du tagit studenten, det är ju iallafall inte jättelänge kvar.

  • Sölve

    Det är ju jättebra för barn att växa upp med flera trygga vuxna omkring sig. 


    Tänk på att de familjekonstellationerna vi ser idag faktiskt är en modern företeelse, det normala genom tiderna (och fortfarande normala i många länder) har ju varit att man lever ihop flera generationer. Det är ju något många barn i vårt moderna samhälle går miste om.


    Tycker absolut inte du ska oroa dig för att det ska vara dåligt för ditt barn att bo med  dina föräldrar, det är ju hens familj också! Se det som en tillgång, ditt barn utvecklar fler nära och trygga relationer och det är jättebra nu och för framtiden!


     

  • SchaefferBoy

    Du verkar ha problem med dina beslut. Du ska absolut inte fatta dina beslut själv för det verkar tyvärr bara bli fel. Att skapa ett barn i så ung ålder skulle jag se som felbeslut eftersom man absolut inte har kapitalet eller mognaden för det. Att skaffa barn själv med en pappa som har tvivelaktiga gener är ytterligare ett ännu gravare felbeslut.
    Nu funderar du på att flytta. Jag tror det också är ett felbeslut.

  • nattanattae

    Tack för svar. Jag kan berätta att många sett på min situation precis på det sätt du gör nu shaefferboy.

    Jag jobbar idag på Lindex, går sista året på gymnasiet (ekonomi), har körkort, min 2-åring verkar inte lida av att ha en mamma som visst aldrig kan ta rätt beslut, skämt åsido. Men jag har gett min dotter en trygg och kärleksfull uppväxt och tror att hon kommer lyckas bra i livet.

    Kan med glädje berätta att vi lyckats flytta till en fin hyreslägenhet. Allt fungerar väldigt bra. Du kan ju inte mena allvar när du menar på att mitt barn skulle påverkas av någonting som skulle vara "tvivelaktiga gener". Nja, ingenting jag tror på. Hennes pappa tog fel beslut helt enkelt. Sen kan man ju fundera på hur du ser på saken om en förälder plötsligt blir psykiskt sjuk och blir sjukskriven i ett par år, har man då fått tvivelaktiga gener eller gäller detta bara psykiskt sjuka misshandlande män? Vill dock poängtera att hon aldrit bevittnat någon misshandel.

    Nu kanske vi inte behöver spinna vidare på denns tråd då problemet är löst. Tack.

  • nattanattae

    Läste nu din tråd sölve. Låter fint, håller med fullt ut! Tror att barn mår som bäst av att känna sig älskat av många människor som umgås med barnet regelbundet. Tack för ditt fina svar.

Svar på tråden inga pengar..