• SandraS23

Ska man vänta eller skaffa alla barnen nu?

Hej. Jag vill höra hur ni hade gjort. Jag och min man har två döttrar den äldsta är 2.5 år och den minsta är 4 månader. Vi vill båda ha en stor familj och har tänkt oss 3-4 barn men nu är jag lite kluven om när vi ska så att säga börja att skaffa nästa. Mellan våra två nu skiljer det 2 år ca och det tänkte jag det skulle göra mellan 2:a OcH 3:e också men så hör det till saken med att jag är arbetssökande efter denna föräldrarledigheten och så tänker jag på föräldrarpenningen med tycker det är mycket som spelar in just ekonomiskt. Hur hade ni gjort kört på eller väntat och skaffat fast anställning först?

• Svar på tråden Ska man vänta eller skaffa alla barnen nu?
  • rere88

Har sambon fast jobb kan ni ju skaffa så snart som möjligt.

Personligen hade jag skaffat jobb först och siktat på nästa barn men 3år mellan så får du mer tid på dig att hinna få fast jobb.

• SandraS23
    rere88 skrev 2014-12-02 07:45:48 följande:

Har sambon fast jobb kan ni ju skaffa så snart som möjligt.

Personligen hade jag skaffat jobb först och siktat på nästa barn men 3år mellan så får du mer tid på dig att hinna få fast jobb.

Ja sambon har fast jobb. Ja jag har tänkt så med men samtidigt tänker jag att jag har bara gymnasialutbildning och tänker att ska jag få ett fast jobb måste jag plugga först till något har endast varit inom industrin innan. Så samtidigt tänker jag att om man skaffar alla barn vi vill ha och satsa på kariärr sen?
  • aleydis

Det beror ju lite på hur gammal du är också, och hur lång utbildning du vill gå. Försök tänka på vad som passar er familj bäst just nu, istället för vilken åldersskillnad du vill ha på barnen. Om ekonomiska situationen blir en press så blir det ju jobbigt för hela familjen

• cosinus

Har fyra barn, 2 år mellan alla.

Hade jag fått göra om tror jag att jag haft kanske 4 år mellan nummer 2 och 3, det hade onekligen givit oss en rätt välbehövlig paus och glesat ut intensiteten hemma en aning.

Nu är iofs yngsta 4 och äldsta 10 så nu är det ju lugnare men det har varit några hektiska år och lite mysigt hade det också varit att få ha småttingar under längre period men inte lika intensivt.

• fluu

Tycker inte att man ska hasta genom barnskaffandet "för att få det gjort". Jag hade satsat på jobb eller utbildning först och skaffat resten av barnen sedan. Ju längre du är borta från arbetsmarknaden, ju svårare får du att ta dig in där.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MEE83

Beror sig på vad du vill sysselsätta dig med i framtiden skulle jag nog säga, vissa yrken är helt enkelt tuffare att göra karriär inom om du är sen in(eller är frånvarande för mycket pga av föräldraledighet, vab osv), så där påverkas ju din relevans på arbetsmarknaden negativt om du väntar.

Är det är stor efterfrågan på din typ av expertis(efter utbildning) så borde du rimligen vara attraktiv på arbetsmarknaden trots att du varit sen in dock, och borde således kunna säkra en anställning även om du väntat länge med att komma in på arbetsmarknaden, men du skall kallt räkna med att du har konkurrensnackdelar gentemot personer som haft större prio på sitt yrkesliv än du har vid nyanställning då dom kommer ha mer relevant yrkeserfarenhet.

• Flickan och kråkan

Vi har två täta (16 månader) och sedan är det drygt 4 respektive 5,5 år ner till trean. Nu är vi gamla föräldrar, färdiga med utbildningar etc sedan länge, men ville bara inflika att det är fantastiskt fint med ett par år mellan också. Jag är väldigt glad att få uppleva det syskonskapet också som verkligen är annorlunda.

• SandraS23

Jag tänker såhär att jag vill inte ha för långt emellan barnen heller och jag vet inte ens vad jag vill utbilda mig till jag är bara 24 år och nej jag vill inte förhasta mig och nu skaffar vi alla barn så är det gjort utan det är mer vilket som är så att säga bäst i min situation att göra funderar på att plugga distans till förskolelärare men vet inte ens om jag vill bli det men i den kommun jag brukar i är det typ inom den offentliga sektorn man får gå för att få jobb eller handelsmarknaden.

• Dixie

vi har 2 år mellan 1an och 2an, sedan 4 år till 3an - för oss funkade det jättebra - det blev en liten paus och man kunde tom längta efter lite babytid - istället för att bara ha det "överstökat" - när 3an kom var syskonen ju 4 och 6 år och kunde hjälpa till en del och klarade sig själv med att klä på sig tex! 

Svar på tråden Ska man vänta eller skaffa alla barnen nu?