• Gert

Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.

Norges statsminister, Erna Solberg, säger att det är dyrt att hämta flyktingar till Norge och påpekar att hjälpa 20 flyktingar i grannområden på samma sätt som det kostar att hjälpa en flykting i Norge. (Jag använde google translate)

Alltså har SD rätt, men det visste jag redan. Flört

www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/solberg-vil-hjelpe-flyktninger-i-naeromraadene/a/23360314/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.
  • puss

norges statsminister har helt rätt. ett samhälle med SDvärderingar vill vi inte ha. för det är ju det hon säger, eller hur Gerten?

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Prällen

Erna Solberg gillar inte invandrare. Det var därför hon sa det.

• MrFahrenheit
    Gert skrev 2014-12-30 18:32:17 följande:
    DN är bra på att hitta på rubriker.
    Alla former utav medier, oavsett om de är sociala eller anti-sociala pappersmassor marknadsför sig själva genom att hitta på fyndiga rubriker oavsett vad själva innehållet gäller.
  • nihka
    Gert skrev 2014-12-30 17:59:43 följande:
    Jag påstod inte att Sverige skänkte mest pengar. Som vanligt är dina observationer fel.
    Nu påstod inte jag att du påstod att Sverige skänkte mest pengar.  Som vanligt är dina observationer fel.

Jag måste rätta dig hela, hela tiden.

Gert: "Nu vet jag inte vilka länder som ger mest i bidrag till Syriens närområden, men jag är inte förvånad om Sverige även leder den ligan.

Nihka: "Du sa att Sverige nog skänker mest pengar och jag upplyste dig om att så inte var fallet."

Något som inte förvånar en Gert torde möjligen (nog) vara så.

Men du är ju sverigedemokrat så det var ju inte aaaals så du menade.
  • MrFahrenheit

Asså!! Nu måste ju även jag stämma in i kören och enbart hålla med om att Gert inte riktigt hänger med i svängarna idag. Att anklaga andra för att säga något som man själv har sagt ifrån början (!?) känns lite... Ja!

Att argumentera emot någon som även säger emot sig själv är inte så givande i slutändan tycker jag helt enkelt.

Jag hoppas Gert vädrar nya vindar lagom till början utav nästa år...

• Gert
    MrFahrenheit skrev 2014-12-30 19:55:36 följande:

Asså!! Nu måste ju även jag stämma in i kören och enbart hålla med om att Gert inte riktigt hänger med i svängarna idag. Att anklaga andra för att säga något som man själv har sagt ifrån början (!?) känns lite... Ja!

Att argumentera emot någon som även säger emot sig själv är inte så givande i slutändan tycker jag helt enkelt.

Jag hoppas Gert vädrar nya vindar lagom till början utav nästa år...

Det här med att diskutera sakfrågan är inte någons specialitet verkar det som. ´
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • MrFahrenheit
    Gert skrev 2014-12-30 19:58:09 följande:
    Det här med att diskutera sakfrågan är inte någons specialitet verkar det som. ´
    Jag märker det... Du noterade aldrig att jag kastade pinne och du kom snällt tillbaka med den igen ^^

Sakfrågor är, hur som helst, viktigare att hålla sig kvar vid än att till större delen enbart säga emot sig själv inom sakfrågorna man diskuterar...
  • Gert
    60 asylsökande åkte buss från Malmö till Östersund men hälften vägrade gå av bussen. De vägrar bo i Östersund. Polis kallades till platsen men polisen ville inte komma och de fick vara kvar på bussen.
    www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtlandsnytt/flyktingar-vagrade-kliva-av-buss

Är det så här kräsna flyktingar som flyr för sina liv är? Då är det nog bättre att skicka tillbaka dom och hjälpa dom på plats i stället.
  • Gert

Det här är våra pensionsräddare, enligt sjuklövern.

"- Jag är 75 år och kommer från Mellanöstern. Så skickas jag till ett ställe där det ser ut så här, säger Is*n Hy*r och pekar på det isiga underlaget."

"- Normalt spelar jag musik och skriver låtar. Det går inte här, jag bli helt död inombords av att bo här."

"- Antingen får de ta oss härifrån eller ge oss en bättre förläggning, eller så börjar vi hungerstrejka, förklarar Muhammad."

"- Där fick vi sova på gatan. Libaneserna kallar oss syrier för sovande björnar. Men där slapp man i alla fall frysa, säger han."

www.op.se/jamtland/ostersund/flyktingar-kanner-sig-lurade-till-grytan-1

• Flash Gordon
    MrFahrenheit skrev 2014-12-30 00:29:02 följande:
    Du är varmt välkommen att lufta dina åsikter och även om just du inte tillhör den populistiska gruppen så förespråkar du den likt väl i ditt sätt att argumentera...

Intressant faktiskt, för populister ägnar mer utav sin dyrbara tid åt att få dåliga saker att låta bra istället för att se verkligheten för vad den egentligen är och försöker samtidigt få så många som möjligt att hålla med, trots att den skaran som för tillfället håller med, mest är vilseledda eller missnöjda med just enskillda frågor.

Att förneka att människor lever under oanständiga förhållanden genom att förneka att dessa bor i skjul, utan toalett, utan vetskap om vad som kommer att ske med sin egna framtid, att de blir betraktade som avskum vartän man vänder sig...

Samtidigt länkar enskilda partier/personer i ett annat land till en bild som förmedlar en förskönad bild utav den egentliga verkligheten och bildar opinion gentemot denna verklighet och som även helt plötsligt har de enkla svaren på även de djupaste problemen som vi har grubblat på sedan århundraden tillbaka.

Jag menar att det är enkelare att skylla ifrån sig än att ta tag i själva problemet istället för att lösa det i grunden.

Det är populism i ett nötskal...
    Skjul utan toalett? Är det vad du tro är ett flyktingläger som UNHCR håller i? Är det därför du talar om omänskliga förhållanden?

Det du talar om är precis de o-organiserad, spontana läger som uppstår när inte UNHCR (och andra organisationer) har resurser att hantera situationen.

Dessa läger kan vi komma bort från genom att ge exempelvis UNHCR mer resurser.
    .

Var sig du vill det eller inte så är det hela ett spel om siffror (pengar). De resurser vi lägger på en sak kan vi inte lägga på en annan. Sedan får vi var och en ta ställning till hur vi skall agera utifrån detta faktum.

Jag är beredd att prioritera 120000 i lite sämre materiell standard nere i Jordanien än 1200 i bättre dito i Jonsered.

Och släpp det där med "populism". Det blir bara fånigt när du försöker med tramsiga personangrepp av den typen.
  • MrFahrenheit
    Flash Gordon skrev 2015-01-01 18:15:55 följande:
    Skjul utan toalett? Är det vad du tro är ett flyktingläger som UNHCR håller i? Är det därför du talar om omänskliga förhållanden?

Det du talar om är precis de o-organiserad, spontana läger som uppstår när inte UNHCR (och andra organisationer) har resurser att hantera situationen.

Dessa läger kan vi komma bort från genom att ge exempelvis UNHCR mer resurser.
    .

Var sig du vill det eller inte så är det hela ett spel om siffror (pengar). De resurser vi lägger på en sak kan vi inte lägga på en annan. Sedan får vi var och en ta ställning till hur vi skall agera utifrån detta faktum.

Jag är beredd att prioritera 120000 i lite sämre materiell standard nere i Jordanien än 1200 i bättre dito i Jonsered.

Och släpp det där med "populism". Det blir bara fånigt när du försöker med tramsiga personangrepp av den typen.
    Jag är mycket väl medveten om att det hela är "ett spel om siffror (pengar)" och det är just därför som det är så roligt att diskutera "sakfrågor" med populister!

Populister problematiserar ett icke-problem och kopplar det sedan till ett egentligt problem genom att förenkla lösningen till själva grundproblemet. Bidrag är ju t ex ,populärt uttryckt, på många håll sett något väldigt dåligt idag, samtidigt som det igår var ett samhällsbärande medel.

Jag menar... SD t ex hävdar ifrån början att för mycket skattepengar går åt till bidrag till invandrare, samtidigt som SD förespråkar att hjälpa flyktingar genom att skicka ÄNNU mer pengar till t ex UNHCR mm för att på så sätt göra det legitimt att helt plötsligt ifrågasätta flyktingars egentliga levnadsstandard i flyktinglägren(!?) Alltså att hjälpa dem på plats, istället för att hjälpa dem här i Sverige genom att ge dem ännu mer bidrag.

Att hävda att man vare sig är populist eller främlingsfientlig om man vädrar dessa åsikter är ju lite som att kasta sten i ett glashus...

• MrFahrenheit
    FiaMedFunkk skrev 2015-01-03 00:34:52 följande:

Arnstad hälsar att Norge är rasister och att de inte kan tas på allvar.

Jag hoppas att du, precis som jag, har haft en god jul och gott nytt år!
  • Flash Gordon
    MrFahrenheit skrev 2015-01-03 02:05:06 följande:
    Jag är mycket väl medveten om att det hela är "ett spel om siffror (pengar)" och det är just därför som det är så roligt att diskutera "sakfrågor" med populister!

Populister problematiserar ett icke-problem och kopplar det sedan till ett egentligt problem genom att förenkla lösningen till själva grundproblemet. Bidrag är ju t ex ,populärt uttryckt, på många håll sett något väldigt dåligt idag, samtidigt som det igår var ett samhällsbärande medel.

Jag menar... SD t ex hävdar ifrån början att för mycket skattepengar går åt till bidrag till invandrare, samtidigt som SD förespråkar att hjälpa flyktingar genom att skicka ÄNNU mer pengar till t ex UNHCR mm för att på så sätt göra det legitimt att helt plötsligt ifrågasätta flyktingars egentliga levnadsstandard i flyktinglägren(!?) Alltså att hjälpa dem på plats, istället för att hjälpa dem här i Sverige genom att ge dem ännu mer bidrag.

Att hävda att man vare sig är populist eller främlingsfientlig om man vädrar dessa åsikter är ju lite som att kasta sten i ett glashus...
    Vill du bli tagen på allvar eller ska du fortsätta insinuera att de du debatterar med är "populister" och "främlingsfientliga"?
  • MrFahrenheit
    Flash Gordon skrev 2015-01-03 10:51:57 följande:
    Vill du bli tagen på allvar eller ska du fortsätta insinuera att de du debatterar med är "populister" och "främlingsfientliga"?
    Alla som kan grunda sina argument till något som är förankrat till verkligheten riskerar heller inte att bli anklagade för att vara vare sig populist eller främlingsfientlig. Det vet alla, innerst inne.

Hittills har jag ännu inte hört något konkret motargument ifrån många som t ex dig när jag enbart har konstaterat fakta. Istället får man enbart motfrågor som innehåller allt annat än ett svar. Men det är ok vännen, jag respekterar även de som inte kan vara seriösa i alla lägen... 

Svar på tråden Norges statsminister ger SD rätt. Hjälp i närområden.