winnethepooh skrev 2015-01-06 09:34:59 följande:
Jo kanske mer acceptabelt. Känner inte till det så väl. Har aldrig haft vänner som spelat sånt. Utbudet har väl också utformats med konsumptionskulturen och gjort att det nu finns spel där man måste köpa mer och mer. Det finns t o m rollspel där folk investerar hundratusentals kronor för att ha virtuella hus, en virtuell snygg bil, en virtuell Chanel-väska, osv. Tragiskt. De som spelar mycket spel, ej i utbildningssyfte, kan jag tycka kastar bort sin tid. När man kan ägna sig åt konst eller vetenskap eller sport. Eller välgörenhet.
Självklart vill förläggare, distributörer och studios tjäna så mycket som möjligt, deras affärsmodeller formas för det, många spelstudios ägs utav stora listade bolag, dom har aktieägare och investerare som förväntar sig avkastning på sitt kapital. Då handlar det ju både om att skapa en bra produkt som säljer, men även att ha en affärsmodell som är optimal när det gäller intäkterna. Kan man få en person att lägga en extra slant på att få en snygg bil, eller ett exklusivt husdjur så är ju det en bra grej, för dom.
Många hobbies kan ju dock vara svindyra. Inklusive spel. Vi lirade en del tärningsrollspel när vi var yngre, det kunde ju kosta rätt mycket. Det var nog höjden av nörderi egentligen(fast vi var aldrig "nördar"), det fanns ju hur mycket grejer som helst att köpa, vi spelade ett spel som heter Drakar och Demoner till exempel och varje bok kostade pengar. Nu i vuxen ålder har jag sålt av mycket av det till samlare och gjort bra pengar på det!
Vilket jag nästan ångrar, då det var något som kunde vara väldigt kreativt, tänk på det lite som teater. Dock så har alla böcker släppts som pdf filer av rättighetsinnehavaren så dom finns ju tillgängliga för alla, gratis nu.
Men allt kan ju som sagt kosta pengar, jag har alltid varit en väldigt stor musik konsument till exempel. Jag köpte min första mixer och mina två technics 1200(vinylskivspelare) när jag var runt 15. Jag har inte fört bokföring, men jag skulle gissa på att jag lagt en halv miljon på skivor/låtar/utrustning sedan dess(blev 31 i Dec).
Jag är medlem i en fallskärmsklubb, det kostar mycket pengar per år. Så vad man än gör så kan det kosta pengar.
Det finns ju undantag med, fotboll till exempel, det är ju en väldigt billig sysselsättning och även kul. Det finns ju anledning till varför sporten är den överlägset mest utövade sporten i världen, du behöver egentligen inte lägga en spänn för att kunna lira det, så även de fattigaste barnen, i de fattigaste länderna kan göra det.