• winnethepooh

Du, förälder till en son som inte har datorspel hemma, finns du?

Hej!

Ja som frågan lyder, finns det någon som har en son i spelâlder som inte har datorspel hemma?

Tror ni det är möjligt att påverka det hela och neka en son att spela datorspel (fastän han vill det för att kompisarna spelar t ex) och pâ sâ sätt göra sâ att han tappar intresset och aldrig "faller dit"?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du, förälder till en son som inte har datorspel hemma, finns du?
  • winnethepooh
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-06 09:52:08 följande:

Jag tycker att du gör ett väldigt problem av något som inte behöver vara det. Jag skulle tippa på att du inte tillhör den föräldragrupp som sätter ditt barn framför TV:n hela dagarna och troligtvis kommer du inte att göra det med ditt/dina barn heller när det gäller tv/dataspel. 

Vi har haft tv-spel i 2 år. Våra äldsta pojkar är 5,5 respektive 7 år. 3 spel har vi. Det sista fick de nu i jul. Vi har aldrig behövt regler kring spelandet då de spelat så lite. i har haft dagar då de spelat mycket, men större delen av året ligger det bara och dammar. Äldsta tränar konståkning 5 gånger/veckan, går i simskola och gymnastik. mellansonen åker konståkning 3 gånger/veckan och övrig tid går han helst ut och snickrar eller bygger.....och han väljer ju ett vanligt sällskapsspel med mig eller sin pappa många gånger hellre än tv-spel. Sedan är det kompisar, skola/förskola. TV-spel är en minimal del av deras vardag. Ett av dem är dessutom ett dansspel.....grymt roligt för hela familjen .

Jag känner däremot att tiden då mobiltelefon blir aktuellt är ett större "problem". Det handlar ju om att ge barnen ett sunt förhållningssätt till teknik. Mobilen är värre för den är ju med hela tiden på ett helt annat sätt. A och O skulle jag säga är att ge dem intressantare alternativ och delta med dem i andra aktiviteter. 

Du har nog rätt. Men i så fall skulle det betyda att i de flesta fall (eller alla?) som en tonårspojke "stänger in sig" och inte gör något annat än att spela och liksom tappar hela tonårs- och ung vuxengrejen så är det föräldrarnas "fel" i det att de inte har stimulerat honom tillräckligt på andra områden när han var yngre?
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-06 12:07:16 följande:
    Då är det ett missbruk, inte ett bruk. Du kritiserar ju bruk när du nedvärderar dataspel som en underhållningsform (vilket du gör när du säger att man "kastar bort sin tid").
    Okej, det skulle stâ "de som spelar väldigt mycket spel", eller "för mycket spel pâ grund av beroende" tycker jag kastar bort sin tid. För hur mycket tid blir dâ över till andra saker i livet? Balans är det ju ändâ bra att ha och jag fâr känslan av att spelande lätt kan äta upp all tid för de som är lite känsliga eller inte kan stâ emot.
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2015-01-06 12:07:46 följande:

Du har nog rätt. Men i så fall skulle det betyda att i de flesta fall (eller alla?) som en tonårspojke "stänger in sig" och inte gör något annat än att spela och liksom tappar hela tonårs- och ung vuxengrejen så är det föräldrarnas "fel" i det att de inte har stimulerat honom tillräckligt på andra områden när han var yngre?

Min erfarenhet (är lärare på högstadiet) är att föräldrar (de brukar vara ärliga med detta när de hamnat i en situation där barnet spelar alldeles för mycket) säger att det varit så enkelt och smidigt. Praktiskt, lugnt och skönt med ett barn som spelar. Det tycker i ärlighetens namn jag med. Vi har haft ett intensivt jullov med tre barn med mycket spring i benen. För mig, kortsiktigt, är det galet skönt när de äldsta sätter sig och spelar en stund. Kräver ju liksom ingen insats från min sida .
  • Tow2Mater
    MEE83 skrev 2015-01-06 08:38:43 följande:
    Det var ju inte riktigt så när jag var liten(80-talist), då fanns ju inte ens onlinespel. Alla(i praktiken) spelade ju dock med jämna mellanrum. Men det känns som det var lite annorlunda, spel som World of Warcraft tar ju aldrig slut och kan vara väldigt tidskonsumerande om man vill åstadkomma något i spelet, man måste ju hela tiden utveckla sin karaktär, skaffa bättre utrustning etc annars så kan man inte lira med eller mot dom andra på samma villkor, så det blir nog lättare att fastna i det.
    På min tid var det Monopol och Shack som tog speltid, ingen ville avbryta for middag, och samma spel pågick ibland i flera dagar utan avbrott. Foräldrarna fick "sparka ut" oss utomhus.
  • Tow2Mater
    winnethepooh skrev 2015-01-06 12:07:46 följande:
     liksom tappar hela tonårs- och ung vuxengrejen
    Vad är "hela tonårs- och ung vuxengrejen"? Vara ute o supa med polarna?
  • MEE83
    winnethepooh skrev 2015-01-06 09:34:59 följande:
    Jo kanske mer acceptabelt. Känner inte till det så väl. Har aldrig haft vänner som spelat sånt. Utbudet har väl också utformats med konsumptionskulturen och gjort att det nu finns spel där man måste köpa mer och mer. Det finns t o m rollspel där folk investerar hundratusentals kronor för att ha virtuella hus, en virtuell snygg bil, en virtuell Chanel-väska, osv. Tragiskt. De som spelar mycket spel, ej i utbildningssyfte, kan jag tycka kastar bort sin tid. När man kan ägna sig åt konst eller vetenskap eller sport. Eller välgörenhet.
    Självklart vill förläggare, distributörer och studios tjäna så mycket som möjligt, deras affärsmodeller formas för det, många spelstudios ägs utav stora listade bolag, dom har aktieägare och investerare som förväntar sig avkastning på sitt kapital. Då handlar det ju både om att skapa en bra produkt som säljer, men även att ha en affärsmodell som är optimal när det gäller intäkterna. Kan man få en person att lägga en extra slant på att få en snygg bil, eller ett exklusivt husdjur så är ju det en bra grej, för dom.

Många hobbies kan ju dock vara svindyra. Inklusive spel. Vi lirade en del tärningsrollspel när vi var yngre, det kunde ju kosta rätt mycket. Det var nog höjden av nörderi egentligen(fast vi var aldrig "nördar"), det fanns ju hur mycket grejer som helst att köpa, vi spelade ett spel som heter Drakar och Demoner till exempel och varje bok kostade pengar. Nu i vuxen ålder har jag sålt av mycket av det till samlare och gjort bra pengar på det!

Vilket jag nästan ångrar, då det var något som kunde vara väldigt kreativt, tänk på det lite som teater. Dock så har alla böcker släppts som pdf filer av rättighetsinnehavaren så dom finns ju tillgängliga för alla, gratis nu.

Men allt kan ju som sagt kosta pengar, jag har alltid varit en väldigt stor musik konsument till exempel. Jag köpte min första mixer och mina två technics 1200(vinylskivspelare) när jag var runt 15. Jag har inte fört bokföring, men jag skulle gissa på att jag lagt en halv miljon på skivor/låtar/utrustning sedan dess(blev 31 i Dec).

Jag är medlem i en fallskärmsklubb, det kostar mycket pengar per år. Så vad man än gör så kan det kosta pengar.

Det finns ju undantag med, fotboll till exempel, det är ju en väldigt billig sysselsättning och även kul. Det finns ju anledning till varför sporten är den överlägset mest utövade sporten i världen, du behöver egentligen inte lägga en spänn för att kunna lira det, så även de fattigaste barnen, i de fattigaste länderna kan göra det.
  • MEE83
    Tow2Mater skrev 2015-01-06 15:53:58 följande:
    På min tid var det Monopol och Shack som tog speltid, ingen ville avbryta for middag, och samma spel pågick ibland i flera dagar utan avbrott. Foräldrarna fick "sparka ut" oss utomhus.
    hehe, Risk spelade vi lite då och då. En bra grej med Shack är ju att det är väldigt mobilt(om man lirar med ett fysiskt shackbräde). Man kan ju lätt som en plätt dra med sig Shack till en uteservering en varm sommardag(kväll) till exempel, kall öl+sol+lite shack=good times.
  • winnethepooh
    Tow2Mater skrev 2015-01-06 15:57:51 följande:
    Vad är "hela tonårs- och ung vuxengrejen"? Vara ute o supa med polarna?
    Bland annat växa upp lite, söka sig själv, kanske hitta (delvis åtminstone), umgås med andra, fundera pâ vad man vill göra i livet, söka till skolor och/eller söka jobb, börja bli vuxen.
  • winnethepooh
    MEE83 skrev 2015-01-06 17:02:45 följande:
    Självklart vill förläggare, distributörer och studios tjäna så mycket som möjligt, deras affärsmodeller formas för det, många spelstudios ägs utav stora listade bolag, dom har aktieägare och investerare som förväntar sig avkastning på sitt kapital. Då handlar det ju både om att skapa en bra produkt som säljer, men även att ha en affärsmodell som är optimal när det gäller intäkterna. Kan man få en person att lägga en extra slant på att få en snygg bil, eller ett exklusivt husdjur så är ju det en bra grej, för dom.

Många hobbies kan ju dock vara svindyra. Inklusive spel. Vi lirade en del tärningsrollspel när vi var yngre, det kunde ju kosta rätt mycket. Det var nog höjden av nörderi egentligen(fast vi var aldrig "nördar"), det fanns ju hur mycket grejer som helst att köpa, vi spelade ett spel som heter Drakar och Demoner till exempel och varje bok kostade pengar. Nu i vuxen ålder har jag sålt av mycket av det till samlare och gjort bra pengar på det!

Vilket jag nästan ångrar, då det var något som kunde vara väldigt kreativt, tänk på det lite som teater. Dock så har alla böcker släppts som pdf filer av rättighetsinnehavaren så dom finns ju tillgängliga för alla, gratis nu.

Men allt kan ju som sagt kosta pengar, jag har alltid varit en väldigt stor musik konsument till exempel. Jag köpte min första mixer och mina två technics 1200(vinylskivspelare) när jag var runt 15. Jag har inte fört bokföring, men jag skulle gissa på att jag lagt en halv miljon på skivor/låtar/utrustning sedan dess(blev 31 i Dec).

Jag är medlem i en fallskärmsklubb, det kostar mycket pengar per år. Så vad man än gör så kan det kosta pengar.

Det finns ju undantag med, fotboll till exempel, det är ju en väldigt billig sysselsättning och även kul. Det finns ju anledning till varför sporten är den överlägset mest utövade sporten i världen, du behöver egentligen inte lägga en spänn för att kunna lira det, så även de fattigaste barnen, i de fattigaste länderna kan göra det.
    Det finns mânga hobbies som kan kosta pengar och ta upp tid men de flesta riskerar inte innebära att du inte längre gâr utanför dörren och/eller sitter uppe hela nätterna ensam i ditt rum för att syssla med dem.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    winnethepooh skrev 2015-01-06 19:02:11 följande:
    Det finns mânga hobbies som kan kosta pengar och ta upp tid men de flesta riskerar inte innebära att du inte längre gâr utanför dörren och/eller sitter uppe hela nätterna ensam i ditt rum för att syssla med dem.
    Har du någon aning om hur utbrett problemet du pratar om är?

För du får det att låta som att det drabbar ungefär 9/10 personer som spelar.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MEE83
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-06 19:05:17 följande:

Ungefär 3% verkar det som.

---------------------------------------------------------

Doktoranden och psykologen Jakob Jonsson är också delaktig i projektet. Han har jobbat med beroendeproblematik i många år. Enligt honom finns ingen statistik över hur många svenskar som är inne i ett överdrivet dataspelande, men en tysk studie visar att ungefär tre procent av Tysklands ungdomar och unga vuxna har problem med sitt dataspelande.
    ? Min uppfattning är att vi har en liknande situation i Sverige, säger Jakob Jonsson.

www.samfak.umu.se/om/aktuellt/nyhetsvisning/behandling-av-overdrivet-dataspelande-i-unik-studie.cid198005
  • winnethepooh
    MEE83 skrev 2015-01-06 19:42:19 följande:

Ungefär 3% verkar det som.

---------------------------------------------------------

Doktoranden och psykologen Jakob Jonsson är också delaktig i projektet. Han har jobbat med beroendeproblematik i många år. Enligt honom finns ingen statistik över hur många svenskar som är inne i ett överdrivet dataspelande, men en tysk studie visar att ungefär tre procent av Tysklands ungdomar och unga vuxna har problem med sitt dataspelande.

? Min uppfattning är att vi har en liknande situation i Sverige, säger Jakob Jonsson.

www.samfak.umu.se/om/aktuellt/nyhetsvisning/behandling-av-overdrivet-dataspelande-i-unik-studie.cid198005

Ja det lär i alla fall vara vanligare än att lida av beroende till följd av fallskärmshoppning, musiklyssnande eller bokläsning. Jag tvivlar även på att Flickan och Kråkan, som högstadielärare, haft oroande samtal med föräldrar till tonåringar som är beroende av shackspel eller fotboll.
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-06 19:05:17 följande:

Mitt senaste svar var även till dig, missade att citera dig.
  • amia01

Har en 6-åring hemma som inte spelar datorspel. Har några spel på en i-pad och storasyster har ett par TV-spel. Men han spelar max någon timme månaden, och då bara för att jag vill det
    Han vill hellre göra saker "på riktigt", och se konkreta resultat, ex. lagar han gärna mat, bakar, skruvar, snickrar, kör MX, åker skidor, klipper och klistrar mm. Skapande med händerna och fart och fordon verkar vara hans intressen. Som tur är så har han flera kompisar med samma intressen, och grupptrycket är inte så stort när det gäller dataspel än. 
    Tror också att man kan påverka mycket som förälder. Inte genom att neka barnen att spela, men genom att uppmuntra dem till andra aktiviteter och visa på alternativ. Kostar lite tid och engagemang, men jag tror det lönar sig i längden

Svar på tråden Du, förälder till en son som inte har datorspel hemma, finns du?