Fartsyndare - hur tänker ni?
Läste nyss en tråd vad gäller vilken hastighet man håller på en viss hastighetsbegränsad väg. Blev chockad över folks svar, där de flesta menade att de ligger på mellan 10-20km/h fortare än vad som är tillåtet på sträckan. Det gör mig både rädd, riktigt förbannad och undrande. Hur tänker ni, fartsyndare?
Kopierar in det jag skrev i den tråd jag var inne på, för att ni ska förstå hur jag ser på det.
"110, självklart. Eller 90. Eller 80. Eller 120. Beror ju på vad skyltarna säger. Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna. De vet var olyckorna sker och i vilka hastigheter det förekommer. De finns där för vår säkerhet!
Sorglig tråd det här, faktiskt. Känner någon av er till vad hastighetsbegränsning är? Ingen som tagit körkort?
Problemet med er fartsyndare är att jag som kör lagligt blir en fara, både för andra och för mig själv. Om jag gör en omkörning med fri sikt bakåt på en 120väg så kan jag ändå råka illa ut om ni kommer rullandes i 140-150 km/h och ska pressa er förbi mig.
Jag skulle vilja ställa er en fråga: Har ni för mycket i lön eller är ni helt enkelt beredda att riskerna både era, era eventuella barns och övrigas liv för att köra fortare? Vad är värdet av vinsten i tid den dagen då ni förolyckar era barn? Eller blir så illa skadade att ni förlamas? Eller blir vållande till annans svåra skador eller död? Antingen så är det ju helt enkelt för låga böter i relation till er inkomst, eller så är det väl helt enkelt inte värt att vara rädd om livet. Vart är Polisen när ni är på motorvägen? Så som ni svarar i den här tråden skulle vi ju behöva 10 poliskårer till för att täcka enbart brotten av fartsyndarna! Återigen, för att rädda liv och bevara en så säker trafik som man kan ha.
Ta ert ansvar eller ställ bilen, seriöst."