• BlackFlyingBird

    Fartsyndare - hur tänker ni?

    Läste nyss en tråd vad gäller vilken hastighet man håller på en viss hastighetsbegränsad väg. Blev chockad över folks svar, där de flesta menade att de ligger på mellan 10-20km/h fortare än vad som är tillåtet på sträckan. Det gör mig både rädd, riktigt förbannad och undrande. Hur tänker ni, fartsyndare?

    Kopierar in det jag skrev i den tråd jag var inne på, för att ni ska förstå hur jag ser på det.

    "110, självklart. Eller 90. Eller 80. Eller 120. Beror ju på vad skyltarna säger. Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna. De vet var olyckorna sker och i vilka hastigheter det förekommer. De finns där för vår säkerhet!

    Sorglig tråd det här, faktiskt. Känner någon av er till vad hastighetsbegränsning är? Ingen som tagit körkort?

    Problemet med er fartsyndare är att jag som kör lagligt blir en fara, både för andra och för mig själv. Om jag gör en omkörning med fri sikt bakåt på en 120väg så kan jag ändå råka illa ut om ni kommer rullandes i 140-150 km/h och ska pressa er förbi mig.

    Jag skulle vilja ställa er en fråga: Har ni för mycket i lön eller är ni helt enkelt beredda att riskerna både era, era eventuella barns och övrigas liv för att köra fortare? Vad är värdet av vinsten i tid den dagen då ni förolyckar era barn? Eller blir så illa skadade att ni förlamas? Eller blir vållande till annans svåra skador eller död? Antingen så är det ju helt enkelt för låga böter i relation till er inkomst, eller så är det väl helt enkelt inte värt att vara rädd om livet. Vart är Polisen när ni är på motorvägen? Så som ni svarar i den här tråden skulle vi ju behöva 10 poliskårer till för att täcka enbart brotten av fartsyndarna! Återigen, för att rädda liv och bevara en så säker trafik som man kan ha.

    Ta ert ansvar eller ställ bilen, seriöst."

  • Svar på tråden Fartsyndare - hur tänker ni?
  • Mentat
    Butterscotch skrev 2015-01-12 11:22:24 följande:
    Jag håller med om att tyskarna är bättre på att köra bil. Och så fattar de att man slår på varningsblinkers när man plötsligt hamnar i kö/trafikstopp, så att de som kommer i snabb fart bakom hinner reagera och stanna i tid. I Sverige ser jag i princip aldrig det (men jag försöker introducera beteendet genom att själv göra så).
    Ja, jag gör också likadant. Jag tror (hoppas?) att det börjar sprida sig men det är riktigt att det är en utmärkt idé som är hämtad från Tyskland - såvitt jag vet, såvida inte de fått idén någon annanstans ifrån.

    Det blotta faktum att det KAN komma någon bakifrån i 250 km/h är säkert en starkt bidragagande faktor till att tyskarna är bättre på att använda backspegeln. Den som tänker "Jag håller mina 110 och fortare får man ju ändå inte köra" men i verkligheten håller 98 pga fel i hastighetsmätaren är nog mindre benägen att hålla koll på omgivande trafik. Åtminstone är det det intryck man får på våra vägar...
  • EnAnonumius
    Butterscotch skrev 2015-01-12 11:22:24 följande:
    Jag håller med om att tyskarna är bättre på att köra bil. Och så fattar de att man slår på varningsblinkers när man plötsligt hamnar i kö/trafikstopp, så att de som kommer i snabb fart bakom hinner reagera och stanna i tid. I Sverige ser jag i princip aldrig det (men jag försöker introducera beteendet genom att själv göra så).
    Mentat skrev 2015-01-12 12:11:38 följande:
    Ja, jag gör också likadant. Jag tror (hoppas?) att det börjar sprida sig men det är riktigt att det är en utmärkt idé som är hämtad från Tyskland - såvitt jag vet, såvida inte de fått idén någon annanstans ifrån.

    Det där skulle verkligen bli en del av den svenska körkortsutbildningen. Snacka vettigt.  

    Kanske är dags att använda Tyskarna som föredöme för trafikvett och-beteende.
    Med tanke på hur många andra (inte bara ni två) verkligen berömmer tyskarnas och deras trafikbeteende.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater
    Mentat skrev 2015-01-12 12:11:38 följande:
     Den som tänker "Jag håller mina 110 och fortare får man ju ändå inte köra" men i verkligheten håller 98 pga fel i hastighetsmätaren är nog mindre benägen att hålla koll på omgivande trafik. Åtminstone är det det intryck man får på våra vägar...
    Dessutom kan ju olika hastighetsmätare diffa en del och visa olika.
  • ulfsas

    Förutom att köra för fort så har vi i norra och södra infarterna till Sthlm motorväg med 3 filer där många tror att de skall ligga i mitten. De blockerar då 2/3 av vägen, sedan kommer de som ligger i lite högre fart i högerfilen där kö nr 2 bildas. Det är då ofta tomt i högerfilen. Där kommer då fartdåren som mot alla regler då ser sin chans och kör om på fel sida. 
    Fyll på till höger från början som på en normal 2-filig motorväg och kör om men åter till höger så snart det går.


    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Butterscotch
    ulfsas skrev 2015-01-13 09:27:08 följande:

    Förutom att köra för fort så har vi i norra och södra infarterna till Sthlm motorväg med 3 filer där många tror att de skall ligga i mitten. De blockerar då 2/3 av vägen, sedan kommer de som ligger i lite högre fart i högerfilen där kö nr 2 bildas. Det är då ofta tomt i högerfilen. Där kommer då fartdåren som mot alla regler då ser sin chans och kör om på fel sida. 

    Fyll på till höger från början som på en normal 2-filig motorväg och kör om men åter till höger så snart det går.


    Man behöver i och för sig inte vara fartdåre för att köra om i fel fil, det blir ju så automatiskt när köer blockerar de andra filerna (och trafiken i princip står still där). Verkar ju dumt att stoppa hela högerfilen också då...
  • ulfsas
    Butterscotch skrev 2015-01-13 21:54:56 följande:
    Man behöver i och för sig inte vara fartdåre för att köra om i fel fil, det blir ju så automatiskt när köer blockerar de andra filerna (och trafiken i princip står still där). Verkar ju dumt att stoppa hela högerfilen också då...

     


    ''Omkörning ska ske på vänster sida men det finns några undantag. 


     


    Stor osäkerhet råder när det är tillåtet att köra om på höger sida.


     


    Omkörning  på höger sida är endast tillåten om: 


     


    det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål,


     


    det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning,


     


    det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning,


     


    om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig, 


     


    körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält.''

    ---Som du ser så är det tillåtet att köra om till höger vid kö.

    Det jag menar är att folk kör i mitten som första och enda bil på vägen. Då skall den bilen hålla till höger så att mittfilen kan användas till omkörning för att när mittfilen också blir full så kan vänsterfilen användas för ytterligare omkörningar.

    Nu när mittfilen blir blockad av bilar i 90-100 och det är förbjudet med omkörning (likaväl som att köra mot rött ljus) till höger så blir det snart fullt i vänsterfilen av bilar i säg 110.

    Det gör att nu är vägen ''full'' i 2 filer och det är förbjudet med omkörningar i den nära nog tomma högerfilen.
    Då kommer det någon fartdåre som ser sin chans att komma om några bilar. Han för det lär vara en han, kör då olagligt om i ca 140-150 till höger för att vinna så mycket som möjligt fast så kommer det då en lastbil i 90 i högerfilen.
    För att då inte förlora allt han vunnit så kommer då denna bil som en raket på snedden ut i genom mittfilen till vänsterfilen med stor krockrisk som följd.

    Inte bra. Kan undvikas helt om folk bara hade grundläggande kunskaper i trafikregler.

    Hade man haft samma krav som inom flyget så vore det nog rätt tunnsått med bilar på gatorna. Kanske vore något för att i ett slag minska både olyckor och avgasutsläpp.Solig


    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Tow2Mater
    ulfsas skrev 2015-01-16 13:49:14 följande:

    Hade man haft samma krav som inom flyget så vore det nog rätt tunnsått med bilar på gatorna. Kanske vore något för att i ett slag minska både olyckor och avgasutsläpp.Solig


    Japp! Ensamstående mammor, ungdomar och pensionärer har ju ända inte på vägarna att göra, så att de inte har råd om detta skulle införas spelar ju ingen roll - låt de fattiga ta bussen och pendeln, det är ju dem de finns till för!
  • ulfsas
    Tow2Mater skrev 2015-01-16 13:58:29 följande:
    Japp! Ensamstående mammor, ungdomar och pensionärer har ju ända inte på vägarna att göra, så att de inte har råd om detta skulle införas spelar ju ingen roll - låt de fattiga ta bussen och pendeln, det är ju dem de finns till för!
    HAHA.
    Nu räcker det ju att man kör enl reglerna och då är det gratis. Förutom körkort, bil, bensin, skatt mm. Oj vad dyrt.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Anonym (fart i håret)

    Jag älskar fart o kör oftast för fort. Inte överdrivet för fort dock. Farligare med dem som inte blinkar o visar vart de ska, pillar på mobilen eller kör 50 på 80 väg. Eller de som kör rakt ut framför en fastän där inte är en bil bakom mig.

    fart dödar inte det är människorna i bilen som inte kan köra som man ska som dödar

  • StevenDiese

    Its not the fart that kills, its the smäll.

  • oOOo  oOOo
    StevenDiese skrev 2015-01-17 08:17:28 följande:
    Its not the fart that kills, its the smäll.
  • Anonym (30 år man)

    Är man så ung som ts så bör man veta sina begränsningar ang. erfarenheten ute i trafiken!

    Alla är inte helt värdelösa på att framföra sitt fordon, utan kan tänka själv i sin planering i trafiken.

Svar på tråden Fartsyndare - hur tänker ni?