• Mickaelaalkesjo

Syskon på bb!?

Hej alla föräldrar eller blivande föräldrar. 
    Jag är gravid i vecka 32 (31+4) med en liten lillebror och nu har tankarna börjat snurra inför förlossning och bb. 
    Vi har ordnat barnvakt men jag har aldrig sovit utan min 3åriga dotter och vill inte behöva göra de när lillebror kommer heller så min fråga är FÅR HON STANNA MED MIG OCH PAPPAN PÅ BB PÅ HUDDINGE SJUKHUS? ELLER FINNS DE NÅGOT ANNAT BB I STHLM SOM TILLÅTER DET?

Tack/ Mickaela Glad

• Svar på tråden Syskon på bb!?
  • minerva123
    Mickaelaalkesjo skrev 2015-01-06 12:33:40 följande:

Det står på hemsidan att syskon är de enda som får komma in på avdelningen, står ingenting om att det är stängt för dem under en period.

Tyvärr är det ingenting någon kan veta på förhand. Det beror helt på hur aggressiv RS-säsongen blir. När vi låg på BB med ettan (också i februari) gick det bra med besök och syskon till en början, men pga RSV stängdes avdelningen för alla besök inklusive syskon från en dag till en annan. Det är ju en medicinsk bedömningsfråga ansvarig läkare gör och syftet är ju bara gott (dvs att skydda alla ömtåliga nyfödingar).
  • viseversa
    Mickaelaalkesjo skrev 2015-01-06 12:35:48 följande:
    Va? Vad menar du. När jag födde ANDRA barnet hade jag väl inte 4 barn ellerhur? Då skulle det ju bara vara ett syskon med på bb men vi fick inte det ändå.

Du ringer sjukhuset du ska föda på och frågar såklart. Ring bb avd på en gång.
  • Mickaelaalkesjo
    viseversa skrev 2015-01-06 19:29:56 följande:
    Va? Vad menar du. När jag födde ANDRA barnet hade jag väl inte 4 barn ellerhur? Då skulle det ju bara vara ett syskon med på bb men vi fick inte det ändå.

Du ringer sjukhuset du ska föda på och frågar såklart. Ring bb avd på en gång.

Ne såklart men tolkade det som de va nu sista gången. Vilket sjukhus var du på?
    Ok tack, då ska jag göra det Glad

• viseversa
    Mickaelaalkesjo skrev 2015-01-06 19:58:00 följande:

Ne såklart men tolkade det som de va nu sista gången. Vilket sjukhus var du på?
    Ok tack, då ska jag göra det Glad

Mina barn är födda på Karolinska Solna och Karolinska Huddinge.
  • Marione

Södertälje BB har redan stängt pga RS och endast en frisk anhörig är välkommen tillsammans med den födande mamman.

• Mickaelaalkesjo
    Rainbow Dash skrev 2015-01-06 02:23:23 följande:

Detta var vanliga Danderyds sjukhus inte BB Stockholm. Där vet jag inte hur det är tyvärr.

Jaha trodde de var Bb sthlm som var Danderyds bb, se vilken koll man har
    Var ni nöjda med Danderyd? Får alla ha syskon kvar eller är de i enskilda fall?
  • Alexi
    Mickaelaalkesjo skrev 2015-01-06 22:19:58 följande:
    Jaha trodde de var Bb sthlm som var Danderyds bb, se vilken koll man har
    Var ni nöjda med Danderyd? Får alla ha syskon kvar eller är de i enskilda fall?
    På Danderyd om man hamnar på BB och inte på patienthotellet (på BB är mer vårdkrävande bebis eller mamma) så kan det ju vara delade rum med andra. Har svårt att tro att syskon kan vara där då.
  • Mickaelaalkesjo
    minerva123 skrev 2015-01-06 14:03:43 följande:
    Tyvärr är det ingenting någon kan veta på förhand. Det beror helt på hur aggressiv RS-säsongen blir. När vi låg på BB med ettan (också i februari) gick det bra med besök och syskon till en början, men pga RSV stängdes avdelningen för alla besök inklusive syskon från en dag till en annan. Det är ju en medicinsk bedömningsfråga ansvarig läkare gör och syftet är ju bara gott (dvs att skydda alla ömtåliga nyfödingar).
    Ja och det är väl isf bra för alla små bebisar, bara de att de gör ont i mitt mamma hjärta o lämna bort min stora prinsessa. Livrädd att hon ska känna sig botrglömd och utanför
  • Mickaelaalkesjo
    Alexi skrev 2015-01-06 22:21:09 följande:
    På Danderyd om man hamnar på BB och inte på patienthotellet (på BB är mer vårdkrävande bebis eller mamma) så kan det ju vara delade rum med andra. Har svårt att tro att syskon kan vara där då.
    Fast hon skrev ju att hon fick ha syskonet med när hon låg på vanliga Danderyds Bb
  • Alexi
    Mickaelaalkesjo skrev 2015-01-06 22:22:03 följande:
    Ja och det är väl isf bra för alla små bebisar, bara de att de gör ont i mitt mamma hjärta o lämna bort min stora prinsessa. Livrädd att hon ska känna sig botrglömd och utanför
    Fast hur ska du göra under själva förlossningen? Säg att ni behöver in och föda mitt i natten, ska ni rycka med syskonet då? Och om förlossningen tar 24 timmar? Det är ju ganska lång tid man behöver planera för som inte har med eftervården att göra, och under en förlossning har barn verkligen inget på sjukhuset att göra.

Och jag tror det är viktigare med hur hon känner under de kommande månaderna efter att syskonet är här, än just själva den eller de nätterna. Vi hade barnvakt över natten för första gången två månader innan lillebror kom och sen för andra gången när lillebror föddes. Supernervöst innan förstås. Men gick utmärkt.
  • Alexi
    Mickaelaalkesjo skrev 2015-01-06 22:25:10 följande:
    Fast hon skrev ju att hon fick ha syskonet med när hon låg på vanliga Danderyds Bb
    Men det är skillnad på var man eftervårdas om man föder barn på Danderyds sjukhus förlossning. Det finns BB och det finns patienthotellet. BB är för de somn snittas eller har komplikationer (vi låg på BB med första barnet men på patienthotellet med andra) och patienthotellet är mamma och bebis friska och behöver inte mer tillsyn än någon annan.
  • Rainbow Dash

Just det förlåt. Födde på vanliga ds bb men fick såklart sova på patienthotellet. De kom inte med erbjudandet dock innan jag insisterade på att få åka hem för att ta hand om storasyster också. De ville gärna att vi skulle stanna över natten och fick då ett familjerum på patienthotellet. Ursäkta om det jag skrev blev felaktigt men jag tänkte inte så mycket på att det inte var samma. Men får inte alla som har ok födsel bo där?

• Rainbow Dash

Ville bara påpeka tidigare att det var Danderyds förlossning jag födde på och inte BB Stockholm som också finns på samma sjukhus. Därför skrev jag vanliga bb. Förlåt om det förvirrade till det.

• Mickaelaalkesjo
    Rainbow Dash skrev 2015-01-06 23:10:22 följande:

Ville bara påpeka tidigare att det var Danderyds förlossning jag födde på och inte BB Stockholm som också finns på samma sjukhus. Därför skrev jag vanliga bb. Förlåt om det förvirrade till det.

Okej då förstår jag Så de är till BB sthlm jag ska ringa och fråga om dom kan garantera mig?
  • Mickaelaalkesjo
    Alexi skrev 2015-01-06 22:40:22 följande:
    Fast hur ska du göra under själva förlossningen? Säg att ni behöver in och föda mitt i natten, ska ni rycka med syskonet då? Och om förlossningen tar 24 timmar? Det är ju ganska lång tid man behöver planera för som inte har med eftervården att göra, och under en förlossning har barn verkligen inget på sjukhuset att göra.

Och jag tror det är viktigare med hur hon känner under de kommande månaderna efter att syskonet är här, än just själva den eller de nätterna. Vi hade barnvakt över natten för första gången två månader innan lillebror kom och sen för andra gången när lillebror föddes. Supernervöst innan förstås. Men gick utmärkt.
    Men gud vilken dum kommentar, såklart vi inte tar med henne till förlossningen!
    Men när lillebror är ute och allt är bra så vill vi dela detta med henne även på bb och som sagt har jag inte sovit utan henne och vill helst inte behöva göra det OM nu förlossningen inte sätter igång på natten o pågår i 24 timmar som du yttrade dig om.
  • Alexi

Problemet är ju att du aldrig är garanterad plats på en viss förlossning. Så ni bör ju ha enplan som håller oavsett, annars blir det ju enormt stressande.

• minerva123
    Alexi skrev 2015-01-07 10:56:49 följande:

Problemet är ju att du aldrig är garanterad plats på en viss förlossning. Så ni bör ju ha enplan som håller oavsett, annars blir det ju enormt stressande.

Ja, tyvärr är det ju så. Ingen kan någonsin garantera en en plats på en viss förlossning och ingen kommer någonsin att kunna garantera att syskonet kommer att få vara med. Patienthotellet på Danderyds sjukhus kan ju ta emot syskon oavsett RS-epidemier (det är ju som vilket hotell som helst, men ligger på sjukhusområdet), men det förutsätter ju en helt okomplicerad förlossning och att både mor och nyfödd mår bra. Och en sådan förlossning kan man inte heller bli garanterd, tyvärr. Som omföderska kan man också höra om det går att få en snabb utskrivning (tidigast 6-8 timmar efter förlossningen är det visst?), men det förutsätter ju också att allt gått okomplicerat till och att mor och barn mår bra.
  • Jeanetteemilia

Förstår din tanke och allt det.
    Jag tänker att det kanske kunde vara skönt för din dotter att sova hemifrån en eller ett par gånger innan lillebror kommer. Det är ju inte helt ovanligt att en graviditet sätter igång på kvällen/natten och då kan det ju bli mkt på en gång för henne.
    Att sova borta behöver ju inte betyda att hon känner sig övergiven. Att sova borta kan var ngt jättespännande och mysigt för henne. Sen om det passar så kan hon ju ändå komma till BB. Om hon redan sovit borta ngn gång blir det mindre oro för er under förlossningen. OM det skulle bli en komplicerad förlossning och ni måste ligga inne på BB länge har hon redan provat på att sova borta och vet att hon klarar det. 

• Alexi
    Mickaelaalkesjo skrev 2015-01-07 10:56:23 följande:
    Men gud vilken dum kommentar, såklart vi inte tar med henne till förlossningen!
    Men när lillebror är ute och allt är bra så vill vi dela detta med henne även på bb och som sagt har jag inte sovit utan henne och vill helst inte behöva göra det OM nu förlossningen inte sätter igång på natten o pågår i 24 timmar som du yttrade dig om.
    Men ursäkta, jag försöker bara vara hjälpsam och ge olika infallsvinklar. Poängen är att jag rekommenderar att ni planerar minst lika mycket för olika sämre scenarier för jag tror att det är sjukt stressande att vara mitt i en förlossning och samtidigt inte vara trygg i var ens andra barn är. Bättre då att planera för en kanske i förväg sämre lösning för barnet men som ändå är stabil och trygg. Och kanske öva lite mer barnvakt innan eller så.
Svar på tråden Syskon på bb!?