Molle1981 skrev 2015-01-11 21:50:52 följande:
Jag vet inte hur det slutade i EU, då de var med i en grupp som splittrades. och att de hade svårt att skapa en grupp, då de övriga grupperna spelade ut dem, för att förhindra att den gruppen som skulle bildas inte kunde bildas. Vet inte om de sedan ändå tvingades att gå med den grupp som de först inte ville vare med i. Men det är i så fall pk-partiernas fel. Sd vill ju inte bli maktlösa. Själv förstår jag mig inte på den värdelösa regel om att det måste vara 7 eller om det är 8 olika partier för lika många länder representerade i varje grupp för att de ska vara möjligt.
Hela EU är korrupt och det går inte rätt till och det farliga är att mer och mer makt går dit medans den egna nationens makt minskar i samma takt, en skrämmande utveckling.
Ingen spelades ut. Detta är en seglivad myt som florerar på främlingsfientliga sajter. Inga seriösa källor påstår något sådant.
Se inlägg 130 om du vill veta vad som hände och hur det slutade.
SD var inte välkomna i någon annan grupp än EFDD - den minsta och mest extremistiska på högerkanten. Om SD går med där får de ju ta ansvar för det. Det är ingen annans "fel".
25 representanter från minst 7 länder är en regel som ska förhindra bildandet av för små och nationellt homogena grupper, ungefär som vi har en 4% spärr till riksdagen och varken den ena eller den andra regeln är förhandlingsbar bara för att SD är med strax under där ribban ligger.
Korrupt? Oavsett om man gillar att vara en del av EU eller inte så är EU en väldigt demokratisk och genomskinlig apparat. Om du är intresserad har du lättare att följa beslutsgången i Bryssel än du har i de flesta enskilda medlemsländer.
Mer och mer makt går inte alls till EU. Det är hårt reglerat inom vilka områden medlemsländerna får böja sig för EUs beslut och vilka områden som medlemsländerna är helt självständiga i sina beslut.