• Molle1981

Ska det vara olagligt att skämta eller kritisera islam?

Hot och dåd mot människor som skämtar eller är kritiska mot islam ökar och nu senast i Frankrike avrättades 12 stycken satirjournalister som barbariskt blev mördade av islamister för sina teckningar, av b.la IS-ledaren Abu Bakr al-Baghdadi och profeten Mohammed.

Fox News har efter dådet i Frankrike intervjuat en känd Imam från London som har utryckt sig att skämta eller kritisera islam inte har med yttrandefrihet att göra och vill se världsomfattande lagar som gör det förbjudet att skämta eller kritisera islam.

Då Sverige är ett av de mest toleranta länderna mot islam i västvärlden, kunde  det vara intressant att ställa samma fråga här inne, vad tycker ni? Ska det vara lagligt förbjudet att skämta eller på något sätt kritisera islam?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-10 15:58
    Blev något fel med filmen, men här är den.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara olagligt att skämta eller kritisera islam?
  • Anonym (marve flexnes)

En muslim får man aldrig kritisera eller skämta om - Det är rasism !

Men på Familjeliv så ansåg man att det var helt ok att någon lägger upp en tråd som heter :

"Vita män är fula, äckliga patetiska"
    och sedan dessutom lägga upp bilder på exempel få vita män som man tyckte var fula.

• Anonym (Det börjar här)
    Anonym (marve flexnes) skrev 2016-02-27 11:03:12 följande:

Men på Familjeliv så ansåg man att det var helt ok att någon lägger upp en tråd som heter :

och sedan dessutom lägga upp bilder på exempel få vita män som man tyckte var fula.

Länk tack!
  • Anonym (marve flexnes)
    Anonym (Det börjar här) skrev 2016-02-27 11:08:30 följande:
    Länk tack!
    Du kan kolla med familjeliv själva om att man inte får skriva något kritiskt mot islam. Tycker de att islam / muslimer har en dålig kvinnosyn anses detta som rasism. 

Jag vet inte om tråden om "fula, äckliga, patetiska vita män" finns kvar.
    När jag anmälde den tråden fick jag till svar att de inte såg någon rasism eller problem med denna tråd.
    Nu tycker jag det är oetiskt att skriva så, men hade någon gjort samma om araber eller afrikaner. Jisses vilket liv det hade blivit.
    Anonym (marve flexnes) skrev 2016-02-27 11:13:58 följande:
    Du kan kolla med familjeliv själva om att man inte får skriva något kritiskt mot islam. Tycker de att islam / muslimer har en dålig kvinnosyn anses detta som rasism. 

När jag anmälde den tråden fick jag till svar att de inte såg någon rasism eller problem med denna tråd.
    Nu tycker jag det är oetiskt att skriva så, men hade någon gjort samma om araber eller afrikaner. Jisses vilket liv det hade blivit.
    Det är klart att man får skriva kritiskt om islam på Familjeliv. Däremot är det inte tillåtet med rasism, vilket sannolikt är skälet till att det inte går att hitta den tråd du påstod att FL ansåg var ok.
  • todo nada
    Anonym (marve flexnes) skrev 2016-02-27 11:13:58 följande:

Nä, däremot tycker nog många att det är korkat och obildat att sitta och dra alla muslimer över en kam. Kritisera islam finns det många som gör (även på FL), inget fel i det. Det är snarare den skara medlemmar som inte kan göra skillnad på att kritisera islam och att uttrycka sig rasistiskt, som är problemet.

Och vad det gäller tråden du gör en haltande jämförelse med, så finns det gott om liknande motsvarigheter där kritiken riktas mot kvinnor.
  • Johan75
    Anonym (marve flexnes) skrev 2016-02-27 11:03:12 följande:

Konstigt nog så har jag kritiserat ett antal muslimer här på Familjeliv, och då ska vi inte tala om islam som jag säkerligen gått rätt hårt åt i flera trådar. Konstigt nog så har ingen kallat mig rasist. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (marve flexnes)
    Anonym (Det börjar här) skrev 2016-02-27 11:26:54 följande:
    Det är klart att man får skriva kritiskt om islam på Familjeliv. Däremot är det inte tillåtet med rasism, vilket sannolikt är skälet till att det inte går att hitta den tråd du påstod att FL ansåg var ok.
    Skriv inget om muslimers kvinnosyn - det är tabu
    (bara ett tips om du inte vill bli spärrad)
  • Anonym (marve flexnes)
    Johan75 skrev 2016-02-27 12:01:02 följande:
    Konstigt nog så har jag kritiserat ett antal muslimer här på Familjeliv, och då ska vi inte tala om islam som jag säkerligen gått rätt hårt åt i flera trådar. Konstigt nog så har ingen kallat mig rasist. 
    Kolla så att familjeliv inte tagit bort ditt inlägg.
    Kritisera islam det gör man inte i detta land =)
  • Johan75
    Anonym (marve flexnes) skrev 2016-02-27 13:46:57 följande:
    Jo, det verkar gå alldeles utmärkt, även om att jag kan hålla med om att det är lite krystat. Men det du skriver stämmer inte. Det verkar mer handla om hur man gör det. 

Det finns helt klart en debatt att föra om varför islam och dess utövande inte får den kritik som förtjänas, men inlägg som dina hjälper ju knappast. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Självklart)

Kul att  höra rasisterna i Danmark gnälla på denna bild.
    Det lät annorlunda när Muhammedteckningarna debatterades. Då snackades om yttrandefrihet, nu plötsligt vill de begränsa vad andra får skoja om.

Offerkoftor Glad
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (marve flexnes) skrev 2016-02-27 13:46:57 följande:
    Klart man får. Man får även kritisera politiska partier. 

Men om du inte kan se skillnad på att kritisera och att förolämpa/gå till personangrepp/uttrycka dig rasistiskt/fördomsfullt om andra, så förstår jag hur du tänker.

Dessutom är det tillåtet att kritisera dom som förolämpar/går till personangrepp/uttrycker sig rasistiskt/fördomsfullt om andra, det är inte att förbjuda dom.

Ni SD:are verkar ha svårt att hålla isär begreppen. 
  • pyssel
    Digestive skrev 2015-02-09 12:00:42 följande:

Hur har islam tillåtits peta i det svenska samhället? Islam har snarare påverkat Sverige via simpla och självklara marknadsfaktorer (områden med många muslimer har badhus som även anpassas för muslimer, samma områden har skolmat som även anpassas för muslimer och så vidare) och knappast via direkt samhällssystematiska direktiv. Det parlamentariska och religion - står helt och hållet avskuret från varandra här i Sverige.

Det parlamentariska och det religiösa står INTE helt och hållet avskurna från varandra. Inte alls faktiskt Regeringen(regeringarna) är sedan länge i dialog med Sveriges muslimska råd. Eller samarbetar: Skriften "Att förstå islam" från detsamma har cirkulerat på samhällsinsitutioner ett par decennier. Det är ingen rolig läsning - saktionerad av våra makthavare.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (marve flexnes) skrev 2016-02-27 13:45:55 följande:

Vilket skitsnack. Kritiserar all sorts kvinnoförtryck, även religiöst, aldrig fått en avstängning.
    Alla hästar hemma
  • lagge2
    pyssel skrev 2016-02-27 14:54:51 följande:
    Det parlamentariska och det religiösa står INTE helt och hållet avskurna från varandra. Inte alls faktiskt Regeringen(regeringarna) är sedan länge i dialog med Sveriges muslimska råd. Eller samarbetar: Skriften "Att förstå islam" från detsamma har cirkulerat på samhällsinsitutioner ett par decennier. Det är ingen rolig läsning - saktionerad av våra makthavare.

Är det inte bättre att muslimer håller sig i muslimska länder och inte flyttar till Europa ?

Rätta mig om jag har fel, men mitt intryck är att det förekommer ett och annat problem i den muslimska världen.

Kanske bara jag som har noterat att problemen tycks ha förts över i det svenska samhället nu med en kvinnosyn som gör att svenska tjejer inte längre besöker badhus och att på exemelvis öland har de fått införa separata bussar för att småtjejer blir antastade annars.

• lagge2
    pyssel skrev 2016-02-27 14:58:09 följande:
    Vilket skitsnack. Kritiserar all sorts kvinnoförtryck, även religiöst, aldrig fått en avstängning.
    Toppen, kämpa på med kampen ....den behövs på detta forum.

Det gäller att välja orden, som att skriva "utmaning för samhället" istället för "kaos". Man får använda synonymer....alla begriper, men inget får sägas rakt ut.
    Så var det definitivt år 2015 och till viss del även 2016 även om det nu är tillåtet att försiktigt påtala problemen. Nu har ju till och med polisen fått berätta vad som händer i samhället, det fick man ju inte i somras. 

Har man en dotter så blir man förtvivlad över den kvinnosyn som förekommer mer och mer i detta land. För ens egen del var det ingen tvekan om att kunna besöka badhus eller åka buss...nu är detta helt plöstligt ett stort orosmoment.
    Anonym (marve flexnes) skrev 2016-02-27 13:45:55 följande:
    Så du fortsätter med dina dumheter.

Är du sverigedemokrat eller något liknande tok. Hursomhelst, vad vinner du på att ljuga.

Inte blir man spärrad eller ens får inlägg borttagna för att man skriver om muslimers kvinnosyn. Det begriper du väl själv - om du tänker efter.
  • Digestive
    pyssel skrev 2016-02-27 14:54:51 följande:

Ja, det var ett uttalande i smärre okunskap. Även kyrkovalen i Sverige har parlamentarisk beblandning. Antar att det gäller att se i vilka riktningar som dialogen förs - huruvida religion påverkar det parlamentariska eller om det parlamentariska påverkar religion. För att sedan se om det även kan skilja sig från religion till religion.
  • Anonym (marve flexnes)
    pyssel skrev 2016-02-27 18:27:33 följande:
    "Naturligt"? Man flyr väl dit man kan, får eller dit man kommer ha störst möjligheter, om man kan välja? Det om något är väl "naturligt"? Att sedan inkompetensen frodas bland de som fattar beslut om integrationen är ett helt annat bekymmer. Och som du sa men inte trodde, grannländer brukar ta den största smällen vid flyktingströmmar - naturligtvis.
    Sverige är väl i stort sett det europeiska land som ligger längst bort från Afghanistan och Syrien och att vi då tar emot flest emigranter per capita lär ju inte bero på att vi kan anses som grannland.

Beklagligt absolut att politiken är så fruktansvärt dålig och att samhället nu har blivit så osäket så inte ens polis och ambulans för arbeta ifred utan att bli attackerad. SORGLIGT
Svar på tråden Ska det vara olagligt att skämta eller kritisera islam?