• Fluffig Lavendel

    Heminsemination 2015 och framåt

    Hej alla!


    Jag har försökt bli gravid i snart 4 år. Har även gjort ett IVF-försök i September som inte lyckades. För ett tag sedan läste jag en artikel om insemination och började kika runt efter information kring heminsemination och hamnade således på FL. Det är väldigt frustrerande att detta inte slagit mig förrän nu, men bättre sent än aldrig!


    Vi är "oförklarligt barnlösa" som det så fint heter. Alla prover visar normalt, något under medel på spermier och ägg men inget som borde stå i vägen. Tyvärr har jag väldigt låg sexlust och är dessutom sjukskriven för depression nu. Att ha kämpat i 4 år med graviditet och mycket annat har satt sina spår kan man säga.


    Jag tänkte att ni som har gjort, funderat kring och ska göra heminsemination i år och framåt kanske kan samlas här. Dela tips, glädje och sorg i en anonym gemenskap. Jag vet att många skäms och tror att man är ensam kring sina problem, vilket ju inte är fallet! Det finns en tidigare tråd kring detta men det verkar inte vara så hög aktivitet där längre, så jag tänkte att jag skapar denna också.


    Jag hoppas att denna tråd ska kunna glädja någon!


    Heminsemination 2015 och framåt
  • Svar på tråden Heminsemination 2015 och framåt
  • Knävelborren
    Tedax skrev 2015-04-15 15:12:02 följande:

    Jag funderar om det här kan vara något för oss också, då stress och prestationsångest förstör våra syskonförsök. smile4.gif Hoppas det är ok att jag hoppar in och ställer några frågor?

    Hur har era respektive reagerat när ni har föreslagit insemination? Eller har de kommit med idén själva? Det är ju ett känsligt ämne och jag är rädd att såra maken...


    Han tog det bra. Jag nämnde att vi kan ha det som back-up om han känner sig mindre pressad av det och liksom tryckte på att det är för att underlätta för honom men att han får bestämma. Typ så.
  • Biet
    Det vackraste skrev 2015-04-15 08:03:13 följande:

    Ett tips till er: Använd bara en menskopp eller ett pessar. Det är enklare, går snabbare och det sitter på plats i flera timmar. :) Lycka till!


    Jättebra förslag. Det gör också att det inte kan rinna ut så lätt heller utan mesta möjliga tar sig in. Kanske lite trix att få dit men...

    Jag har ju fungerat som donator och helt kliniskt sterilt behöver det inte vara men rent och torrt. Tror ingen skulle gilla att använda något som inte är rent.

    Lycka till allihopa så kommer det att lyckas.
  • Hedwigg

    Är det någon som bara kör med spruta? Det gör vi ,men tycker att det rinner ut även fast jag ligger med kudde. Är det någon mer som känner igen sig?

  • babytigger

    Hej, har inte läst igenom hela tråden, så vet inte om nån redan tipsat, men jag använde en femcap vid heminsemination, funkar alldeles utmärkt, bättre än menskopp el pessar. Man kan även använda den till att hålla koll på sina flytningar för o se om man har ÄL tex.

    Jag har försökt i 8 år nu, 4 missfall, har ett AMH på lägre än 0,07 så d e väl helt kört. Har även ett för starkt immunförsvar så kroppen stöter bort en ev graviditet.

    Men äter tabletter nu så hoppas på d bästa.

    Lycka till allihopa!!

  • Biet
    Hedwigg skrev 2015-04-24 23:12:44 följande:

    Är det någon som bara kör med spruta? Det gör vi ,men tycker att det rinner ut även fast jag ligger med kudde. Är det någon mer som känner igen sig?


    Hej

    Det rinner alltid ut lite men det mesta hittar rätt väg så var inte orolig. Det kommer att funka. Att bara använda en spruta & skjuta upp spermiena med och sedan ligga ned är nog det mest vanliga. Så är det ju även när ett hetrosexuellt par försöker utan hjälpmedel. Och hade inte det funkat så hade väl mänskligheten varit utdöd...

    Lycka till så kommer det.
  • Biet
    Moonlight83 skrev 2015-04-15 02:29:19 följande:

    Återanvänder ni grejerna genom att koka dem eller köper ni flera slangar osv?


    Det går utmärkt att återanvända sakerna om man vill. De skall vara rena och torra, det är det viktigaste. Behöver inte vara stereliserat (men som sagt rent).

    Bestäm själv vad som känns bäst för er och tryggast.

    Engångskoppar går bra att använda, slang är inte nödvändigt om man inte vill, kan ibland vara knöligt.

    Lycka till.
  • Fluffig Lavendel
    Hedwigg skrev 2015-04-24 23:12:44 följande:

    Är det någon som bara kör med spruta? Det gör vi ,men tycker att det rinner ut även fast jag ligger med kudde. Är det någon mer som känner igen sig?


    Samma här!
  • Tedax
    Moonlight83 skrev 2015-04-15 21:19:51 följande:

    Jag la fram det till maken i slutet på förra året och det är nu han som är drivande för att vi ska köpa hem det om vi inte lyckas denna månaden.Så han tog det bra,vi har försökt rätt länge nu.


    Knävelborren skrev 2015-04-16 09:46:36 följande:

    Han tog det bra. Jag nämnde att vi kan ha det som back-up om han känner sig mindre pressad av det och liksom tryckte på att det är för att underlätta för honom men att han får bestämma. Typ så.


    Tack för att ni delar med er!

    Jag hade stora förhoppningar att slippa dessa funderingar då vi fick till ett "vanligt" försök och jag hade massor av graviditetssymptom. Men på BIM -1 kom mensen och hoppet försvann.

    Tog upp förslaget med insemination med maken och han tog det bra som tur var... Så nu ska jag beställa sprutor och börja testa med ÄL-test i slutet av veckan, vill så gärna få ett syskon till sonen.
  • Anki83

    Hej! Ny i tråden :) vi inseminerade denna gången pga press o stress... Tror tyvärr att det kom med lite vatten i sperman.. Tror ni detta är farligt??? Fick ett MA i våras o är jätte rädd för ett till!!

  • Fluffig Lavendel
    Anki83 skrev 2015-06-18 19:46:36 följande:

    Hej! Ny i tråden :) vi inseminerade denna gången pga press o stress... Tror tyvärr att det kom med lite vatten i sperman.. Tror ni detta är farligt??? Fick ett MA i våras o är jätte rädd för ett till!!


    Med tanke på allt som kan råka komma med vid sex så tror jag inte det är någon fara. MF sker ju oftast pga att något inte står rätt till med fostret och då har det ju redan börjat utvecklas. Jobbigt med MF och förstår din rädsla men kämpa på och håller tummarna. Lycka till!
  • Anonym (lyckades)

    Vill bara erbjuda lite hopp ifall det är någon som läser och funderar på om heminsemination är en bra idé. För oss var det det! Vi hade försökt i ungerfär 1,5 år tror jag, skulle börja med ivf efter sommaren. Eftersom min sambo har lite svårt att prestera på beställning kompletterade vi under några månader med insemination. Den månaden jag blev gravid använde vi bara sprutan, en sån gratisspruta från apoteket, och gjorde det varannan eller var tredje dag. (Vi fick rådet från bm på fertilitetskliniken att strunta i äl-tester och appar och bara köra varannan eller var tredje dag utom vid mens, så det alltid finns spermier ifall det kommer ett ägg. Dock nämnde vi inget om insemination, så vet inte om det finns ytterligare råd om det.) Och ja, som sagt, det lyckades! :)

  • Knävelborren
    Anonym (lyckades) skrev 2015-07-24 23:49:36 följande:

    Vill bara erbjuda lite hopp ifall det är någon som läser och funderar på om heminsemination är en bra idé. För oss var det det! Vi hade försökt i ungerfär 1,5 år tror jag, skulle börja med ivf efter sommaren. Eftersom min sambo har lite svårt att prestera på beställning kompletterade vi under några månader med insemination. Den månaden jag blev gravid använde vi bara sprutan, en sån gratisspruta från apoteket, och gjorde det varannan eller var tredje dag. (Vi fick rådet från bm på fertilitetskliniken att strunta i äl-tester och appar och bara köra varannan eller var tredje dag utom vid mens, så det alltid finns spermier ifall det kommer ett ägg. Dock nämnde vi inget om insemination, så vet inte om det finns ytterligare råd om det.) Och ja, som sagt, det lyckades! :)


    Härligt att läsa, grattis till graviditeten!
    Jag har funderat på att skippa mer heminseminiering, men kanske ska ge det en chans till ändå. :)
  • Knävelborren

    Ja ta mig tusan, på typ sjätte månaden av försök med heminsemination så verkar det ha gått vägen och jag är nu gravid! Känns ofattbart. Håller tummarna för att det ska gå bra för er andra med.

  • Biet
    Knävelborren skrev 2015-10-08 09:17:06 följande:

    Ja ta mig tusan, på typ sjätte månaden av försök med heminsemination så verkar det ha gått vägen och jag är nu gravid! Känns ofattbart. Håller tummarna för att det ska gå bra för er andra med.


    Knävelborren skrev 2015-10-08 09:17:06 följande:

    Ja ta mig tusan, på typ sjätte månaden av försök med heminsemination så verkar det ha gått vägen och jag är nu gravid! Känns ofattbart. Håller tummarna för att det ska gå bra för er andra med.


    Stort Grattis till dig.

    @->->--

    Klart att det funkar med heminsemination lika bra som på klinik. Ibland kan det bara ta ett antal försök innan det vill sig.

    Läste i en annan tråd här inne att 7-8 månader brukar vara medel så du ligger under medel i så fall.

    Kram
  • Kristinakarlin

    Hej, jag undrar hur ni haft sprutan när ni inseminerat. Är hela sprutan i er så man kommer högt upp eller sprutar ni bara in i slidan och har bara en del av sprutan i?

  • Anonym (Donator)
    babytigger skrev 2015-04-25 00:50:04 följande:

    Hej, har inte läst igenom hela tråden, så vet inte om nån redan tipsat, men jag använde en femcap vid heminsemination, funkar alldeles utmärkt, bättre än menskopp el pessar. Man kan även använda den till att hålla koll på sina flytningar för o se om man har ÄL tex.

    Jag har försökt i 8 år nu, 4 missfall, har ett AMH på lägre än 0,07 så d e väl helt kört. Har även ett för starkt immunförsvar så kroppen stöter bort en ev graviditet.

    Men äter tabletter nu så hoppas på d bästa.

    Lycka till allihopa!!


    Hej!

    Jag donerar sperma privat via hemsida och är nyfiken på hur du använder en Femcup?

    Berätta mera och hur du gjorde?

    Allt för att utvecklas mera och för att lyckas snabbare vid insemination...

    Tack på förhand.

    /Donator
Svar på tråden Heminsemination 2015 och framåt