• Anonym (TS)

TVILLING Abort 12+5

Kommer troligen göra abort och undrar om du har erfarenhet av relativt sen abort och/eller av tvillingabort?
    Jag kommer troligen ha passerat 12+0 (ej fåt tid än). Vill nog göra kirurgisk men hör gärna argument och tankar runt båda sätten. Hur var det för dig? OBS! Vill inte ha fakta a la vårdguiden, bara era erfarenheter.

• Svar på tråden TVILLING Abort 12+5
  • Twinmom13

Jag satt i samma sits.

Fick reda på graviditet i v 13 och att det var tvillingar. Blev förstörd. Ville inte ha barn men nåt tog emot vid beslut. Inget beslut var bra.

Hela min resa från dag 1 finns att läsa på tvillingforalder.se

Idag har jag två underbara 18 månaders pojkar och ångrar inte mitt beslut att behålla för fem öre.

• Anonym (twins)

Jag blev också tvillinggravid under de sämsta förutsättningarna någonsin. 0 kronor på banken, hemlös.
    Skulle göra en kirurgisk abort, men ringde gråtandes och avbokade den.

Ett par veckor senare träffade jag mannen i mitt liv - som tvillinggravid, och nu har vi många fler barn

• Anonym (twins)

Det jag vill säga med inlägget är att hur du ser på ditt liv nu är inte alltid vad det kommer att vara. Livet förändras hela tiden och det kan bli bra tillslut ändå.
    Lycka till med ditt beslut, hur du än gör!

• Anonym (TS)

Jag lovade att höra av mig med hur jag gjorde. det var dumt. jag är inte skyldig någon något. men ett löfte är ett löfte: jag har idag genomfört abort och kommer aldrig förlåta mig eller bli hel igen. 
    ni kan skriva hata trösta sparka peppa - jag kommer inte läsa utan all min energi kommer gå åt att samla kraft för att överleva, ta nästa andetag, och aldrig mer minnas detta. om jag inte lyckas med det så kommer jag inte att överleva.

tack ni som genuint brydde er och försökte hjälpa.
    oavsett min katastrof
    min mardröm
    mitt beslut,
    så har i alla fall ni gjort rätt,
    och för det tackar jag er.
    hejfå

• Anonym (tvillingmamma)

Stor kram till dig.Kan bara ana hur tufft det var & är för dig.Men om ngt känns fel, ja då är det fel. och om ngt känns rätt så är det det,it tufft det än är.Alla har vi stått (eller kommer stå ) inför tuffa "pest eller kolera"beslut.Du har gjort det som passade Dig & din livssituation bäst.<3

• Anonym (Klokt och realistiskt)

Hoppas verkligen att du förlåter dig själv. Du har tagit ett beslut för för att kunna ta det ansvar du redan har i livet och borde absolut förlåta dig själv! Vill skicka en stor kram till dig!

• Ledsenxxx
    Förstår precis vad du menar, det är hemskt.. Gick igenom en tvillingabort igår vecka 21. det värsta jag gjort men ångrar inte själva beslutet hur jobbigt det är var både psykiskt och fysiskt. Försöker fokusera på anledningen till att jag valde denna väg. Hör gärna av dig om du vill prata eller bara ventilera tankar, kram <3
  • Anonym (Samma sits)
    Förstår precis vad du menar, det är hemskt.. Gick igenom en tvillingabort igår vecka 21. det värsta jag gjort men ångrar inte själva beslutet hur jobbigt det är var både psykiskt och fysiskt. Försöker fokusera på anledningen till att jag valde denna väg. Hör gärna av dig om du vill prata eller bara ventilera tankar, kram <3
  • Anonym (TS)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2015-02-06 22:19:57 följande:

Stor kram till dig.Kan bara ana hur tufft det var & är för dig.Men om ngt känns fel, ja då är det fel. och om ngt känns rätt så är det det,it tufft det än är.Alla har vi stått (eller kommer stå ) inför tuffa "pest eller kolera"beslut.Du har gjort det som passade Dig & din livssituation bäst.<3

<3
  • Anonym (TS)
    Anonym (Klokt och realistiskt) skrev 2015-02-07 15:39:54 följande:

Hoppas verkligen att du förlåter dig själv. Du har tagit ett beslut för för att kunna ta det ansvar du redan har i livet och borde absolut förlåta dig själv! Vill skicka en stor kram till dig!

<3 tack <3
  • Anonym (TS)
    Ledsenxxx skrev 2015-02-09 20:37:06 följande:
    Fruktansvärt! Varför behövde du göra i v 21? Bara nyfiken, jag är INGEN att döma ngn annan. Kan inte ens börja förstå hur omöjligt det måste ha känts. Hur är det idag, två år efter?
  • Anonym (TS)

Hej,
    Vet inte om ni, som var med mig, läser detta. Men det är först idag - över två år efter aborten - har jag kunnat logga in här igen.
    Jag har inte kunnat läsa mer än det allra sista jag skrev och era kommentarer.

Minns inte ens vilket månad jag gjorde aborten.  Tydligen feb? Kan inte läsa igen.

Hur som helst vill bara berätta att idag är jag ensammare än någonsin, att beslutet fortfarande förföljer mig, definierar mig, krossar mig.
    Jag vill berätta att jag än idag inte kan förstå att jag gjorde det jag gjorde. 

Jag har stundom kunnat gå vidare, men dras snart ner igen, i det svarta hålet vars väggar är byggda av oförmågan att förlåta sig själv. För om jag inte kan förstå så kan jag inte förlåta. Men jag behöver inte veta HUR jag ska förlåta mig själv, för jag VILL INTE. Jag förtjänar det inte.
    Gör man så här får man stå sitt kast. Jag gör det, varje dag morgon, lunch em, kväll, natt. 

När jag vaknar tänker jag på dem. När jag ser tvillingar tänker jag på dem. Innan jag somnar, i mina drömmar, innan jag vaknar.

Att på riktigt tänka på vad jag gjorde går inte, som sagt minns väldigt lite av det. Vill och kan inte. Måste försvara mig själv, annars dör jag.

Jag tror faktiskt det här kommer bli min död, alltså inte nu, men längre fram. Så illa var det, så felaktigt var mitt beslut. Jag ser idag att jag hade många som kunde ha hjälpt mig, som inte visste då och aldrig kommer veta, vad som hände.

• Anonym (Doktor)
    Anonym (TS) skrev 2017-03-04 08:56:01 följande:

Hej,

Vet inte om ni, som var med mig, läser detta. Men det är först idag - över två år efter aborten - har jag kunnat logga in här igen.

Jag har inte kunnat läsa mer än det allra sista jag skrev och era kommentarer.

Minns inte ens vilket månad jag gjorde aborten.  Tydligen feb? Kan inte läsa igen.

Hur som helst vill bara berätta att idag är jag ensammare än någonsin, att beslutet fortfarande förföljer mig, definierar mig, krossar mig.

Jag vill berätta att jag än idag inte kan förstå att jag gjorde det jag gjorde. 

Jag har stundom kunnat gå vidare, men dras snart ner igen, i det svarta hålet vars väggar är byggda av oförmågan att förlåta sig själv. För om jag inte kan förstå så kan jag inte förlåta. Men jag behöver inte veta HUR jag ska förlåta mig själv, för jag VILL INTE. Jag förtjänar det inte.

Gör man så här får man stå sitt kast. Jag gör det, varje dag morgon, lunch em, kväll, natt. 

När jag vaknar tänker jag på dem. När jag ser tvillingar tänker jag på dem. Innan jag somnar, i mina drömmar, innan jag vaknar.

Att på riktigt tänka på vad jag gjorde går inte, som sagt minns väldigt lite av det. Vill och kan inte. Måste försvara mig själv, annars dör jag.

Jag tror faktiskt det här kommer bli min död, alltså inte nu, men längre fram. Så illa var det, så felaktigt var mitt beslut. Jag ser idag att jag hade många som kunde ha hjälpt mig, som inte visste då och aldrig kommer veta, vad som hände.

Låter hemskt jobbigt.Du verkar ha ångrat det mycket och beslutet var inte det rätta,du anser det nu.Men försök tänka varför du valde det.Du hade säkert dina skäl då.
  • Anonym (Också Tvillingmamma)

Jag har tvillingar och jag hade gjort abort i din situation. Man kan aldrig veta hur det hade varit om man valt annorlunda men som du vet så är tvillinggraviditeter riskfyllda. Mina barn kom för tidigt vilket är vanligt. Vi tillbringade över två månader på sjukhuset. Om det hade hänt dig vad hade du gjort med din dotter då ? 5-åriga barn kan inte vara på neonatal pga infektionsrisken. Även tiden efter vi kommit hem från sjukhuset var oerhört tuff, vi sondmatade var tredje timma i början och det tog minst en halvtimma varje gång. Vi var två och hade inga barn sedan tidigare. Vi var helt slutkörda och skrattade åt att skilsmässorisken är så stor första året efter barn. Vi var helt oförstående för hur man kan skilja sig när man har tvillingar, kändes helt omöjligt att klara allt själv.

Jag tycker att du fattade ett klokt och kärleksfullt beslut när du gjorde en abort. Du hade din dotter att tänka på.

• Anonym (Kram ts)
    Anonym (Också Tvillingmamma) skrev 2017-03-04 11:34:12 följande:

Jag har tvillingar och jag hade gjort abort i din situation. Man kan aldrig veta hur det hade varit om man valt annorlunda men som du vet så är tvillinggraviditeter riskfyllda. Mina barn kom för tidigt vilket är vanligt. Vi tillbringade över två månader på sjukhuset. Om det hade hänt dig vad hade du gjort med din dotter då ? 5-åriga barn kan inte vara på neonatal pga infektionsrisken. Även tiden efter vi kommit hem från sjukhuset var oerhört tuff, vi sondmatade var tredje timma i början och det tog minst en halvtimma varje gång. Vi var två och hade inga barn sedan tidigare. Vi var helt slutkörda och skrattade åt att skilsmässorisken är så stor första året efter barn. Vi var helt oförstående för hur man kan skilja sig när man har tvillingar, kändes helt omöjligt att klara allt själv.

Jag tycker att du fattade ett klokt och kärleksfullt beslut när du gjorde en abort. Du hade din dotter att tänka på.

Mycket fint svar!

Ts, om du inte går i samtal redan så kanske det är en idé att göra det? Stor kram!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Doktor) skrev 2017-03-04 09:48:17 följande:
    Låter hemskt jobbigt.Du verkar ha ångrat det mycket och beslutet var inte det rätta,du anser det nu.Men försök tänka varför du valde det.Du hade säkert dina skäl då.
    TACK för att du skrev till mig. Så otroligt fint.

Jag ångrar inte aborten - den ville jag aldrig göra. Man kan inte ångra något man inte ville, tänker jag. Som att ångra att man blev flykting. Går inte.

Jag ångrar att jag inte hade mer respekt för vad JAG ville. Jag förstår nu att det är livsfarligt. På riktigt livsfarligt. Kanske inte på ett sätt som folk kan ta till sig (som typ pancreatic cancer och neuroblastom) men på ett annat sätt.

Om jag tänker på mina anledningar gör det för ont, för det är bara bullshit. Den enda anledningen som sticker ut som något mer respektabel (men inte good enough), är att det riskerade bli tufft för det barnet jag har. Jag hinner knappt med hen, och nu skulle jag hunnit med tre.

Men det håller inte - för allt löser sig, jag hade kunnat be om hjälp och det jag valde ledde till att mitt barn fick en mamma som inte fungerade, utsatte sina egna patienter för risker, höll på att förlora jobbet och blev sjukskriven i nästan 2 år. Idag fungerar jag i samhället men inombords är jag för evigt sönder, itu, på många sätt död. Var det bättre för hen, än att blir 1 av 3 barn som mamma inte alltid hinner med?
    Knappast.

Idag vet jag att INGET hade varit lika tufft som det livet jag valde (abort) och samtidigt som mår jag ju nästan illa över hur jag gnäller. Vet inte vad som är värst, akten eller gnället efter. Förmodligen det senare.
Svar på tråden TVILLING Abort 12+5