Blir ett långt inlägg...hehe ;)
Det jobbigaste, eller den största omställningen med att få barn var för mig amningen. Tyckte inte alls om det, det gjorde ont i början, bebisen åt typ hela tiden och det kändes som att jag bodde i soffan första 6 veckorna typ. De första 6 veckorna var också galet mysiga och underbara, levde på små rosa moln, men amma var inte min grej bara.
Jag är en supertrött person som alltid sovit mycket och hatar verkligen att kliva upp tidigt på morgnarna. Men jag har aldrig upplevt sömnbrist eller att jag varit jättetrött...dottern är nu 2 år. Första tiden medan jag ammade kände jag mig superpigg efter 2-3 timmars sömn och vi turades om att ge varandra sovmorgon eller tillfällen att vila och sova en stund. Jag prioriterade att sova framför att städa exempelvis.
Hade ställt in mig på mer trötthet och mer skrik, att det skulle vara jobbigare liksom men nääää. Tycker helt ärligt att det inte var jobbigt eller krävande särskilt ofta.
Blev förvånad över att jag kände mig irriterad de gånger dottern skrek länge och inget man gjorde hjälpte. Hade aldrig trott jag skulle känna mig irriterad och arg på henne. Då la jag henne ifrån mig om jag var ensam hemma och gick ut i ett annat rum en kort stund bara för att ta några djupa andetag och samla ny positiv energi liksom. När jag tog henne till mig efter det lugnade hon nästan alltid ner sig snabbt. Hon kände väl av att jag var irriterad och så.
Trodde också jag skulle behöva mer tid ifrån barnet, men vi har inte haft barnvakt många gånger sedan hon föddes (två år sedan) och aldrig mer än ett dygn. Oftast bara så vi kan gå ut och äta en middag och se en bio eller nåt. Har inget behov av barnvakt helt enkelt :). Däremot kan min man träffa sina kompisar en kväll, han har åkt iväg nån helg också, och så är jag hemma med dottern och tvärtom givetvis.
Jag tror att om man ställer in sig på att det är en stor förändring i att få barn, och att man måste prioritera om i sitt liv, då går det bra. De vänner jag har som ska försöka leva som innan de fick barn är de vänner som har det jobbigast. De hinner inte, de är stressade, de upplever mycket som jobbigt.
Vi har liksom valt att ta några steg ifrån vårt gamla liv som innehöll mer tid med vänner, mer tid för träning, mer tid för resor, mer välstädat hem exempelvis. Vi umgås mycket med våra vänner, vi tränar, vi reser och vi har välstädat hemma och vi lagar god mat och jag bakar fortfarande. Men under bebistiden och fram till nu då hon är två år har det varit mindre av de grejjerna bara.
Det bästa som finns är att göra saker hela familjen tillsammans. Åka på badhus, lekland, åka i pulkabackar och grilla korv! Älskar det :)