vi är två päron, med EN inkomst.
hej!
först och främst, lägger en triggerwarning på mitt inlägg eftersom jag nämner olika summor av pengar. vill inte sparka neråt på någon!!
jag är väl alldeles säker på att det finns mängder med föräldrar/par/gravida i liknande situation, men kan inte hitta NÅGON information om det överhuvudtaget, hur mycket jag än googlar.
jag och min pojkvän väntar barn. är i vecka 34, så det är snart dags.
jag är så OTROLIGT trött på att normen, när en kollar föräldrarpenning och liknande, är att vi båda har (heltids)jobb.
jag har jobb. deltid. min pojkvän har inget jobb. han är inte berättigad a-kassa eftersom han har uppehållstillstånd från ett land utanför EU.
vi har det bra (eller ja, "ok" enligt normen antar jag...) ekonomiskt, vi lever som sagt på min inkomst. jag kan lägga undan ca 2000 kr till sparkontot varje månad. att han också skulle ha en lön, om så "bara" 5-6k extra vore en sån enorm lyx, en sån avslappning.
jag skulle vilja ha kontakt med par i liknande situation.
det känns som ett slag i magen när en gång på gång läser gravidas oro om att enbart leva på mannens inkomst plus mammapenning & barnbidrag. det vore lyx för oss. jättelyx. även slag i magen när all information från FK också vänder sig automatiskt till normen; två heltidsarbetande päron.
det finns så många trådar och tips till ensamstånde föräldrar men hur är det med oss som ÄR två, med en inkomst?det blir ju extrautgifter som mobilräkning, mat narutligtvis osv...
jag har ingen aning om hur länge jag "har råd" att vara mammaledig. min kille söker jobb, hur svårt/lätt är det att få jobb när arbetsgivaren får reda på att vi har ett spädbarn (pappadagar osv....)? jag har ingen aning om hur vi ska planera föräldrarledigheten. oerhört tacksam för svar, medhåll, igenkänning, pepp, tips. <3