• Forumvärd

    Halleluja! Fettisdagen är här! Gillar du semlor?

    Idag är det fettisdagen. Den dag då det officiellt är okej att mumsa semlor på löpande band.
    Hur är det med dig?
    Gillar du semlor eller kan det lika gärna vara?
    Rösta och dela gärna med dig om dina åsikter kring semlor. Du kanske t.om har ett bra semmelrecept att dela med dig av?
    Mumsa på!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halleluja! Fettisdagen är här! Gillar du semlor?
  • Bothilda2

    Alternativen var konstiga. Jag älskar semlor, men äter dem endast under vintern, när de finns i affärerna. Jag äter fortfarande mina med varm mjölk, det är en nostalgigrej till min barndom när min mamma ofta hade det till mig, när jag kom hem frusen från skridskobanan eller skidspåret!  Mina egna barn har dock inte alls varit förtjusta i semlor, och absolut inte med mjölk.

  • fluu

    Det är bland det äckligaste jag vet. Både att äta och ta se på. Brukar göra dubbla kardemummavåfflor med äppelmos i istället.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • JPT

    Nej tack. Jag gillar varken vispad grädde, mandelmassa eller kardemumma i själva bullen. Så nej, semlor är inget för mig Flört

  • Anonym (Kund)

    Jag köper hellre en tub mandelmassa. Grädden är väl ok men jag har aldrig gillat Vetebullarna. Jag röstade förstås på annat.

  • Anonym (finnen)

    Du menar fastlagsbullar? ;) Har aldrig tyckt om bullar så klarar mig utan "semlor". På finlandssvenska är semlor runda bröd man äter till frukost, fralla kanske det heter? :)

  • VH B

    Älskar semlor. Har ätit två i år. Brukar baka själv, det blir godast tycker jag. Dessa jag ätit hitills var köpta.

  • Mrs D

    Nej inget för mig.

    Det är pannkaksdagen här på Irland idag, det är något jag verkligen tycker om.

  • HerrFantasi

    Ja, det brukar bli några stycken fettisdagsbullar i februari månad.

    För ett par år sedan fanns fastlagsbullarna i flera varianter, med vaniljkräm istället för mandelmassa, med chokladgrädde, med blåbärsgrädde, (saffransgrädde?) förutom den sedvanliga wienersemlevarianten. Kanske finns nu också, fast inte längre där jag bor, har bara inte sprungit runt annorstädes och kollat.

    Den vanliga är klart bäst, oslagbar. Hetvägg äter jag sällan. 

  • Zuzanne

    Semlor är okej. Inget jag längtar efter eller njuter av. Äter kanske en om året. Ingen än så länge.

  • Erikanin

    Bläää för Semlor! ;)

    Har inte riktigt förstått vitsen med en smaklös bulle med massa grädde i där endast den lilla klicken mandelmassa smakar någorlunda gott? :P

    Men är de hembakta brukar jag försöka äta en för de smakar bättre och är oftast väldigt små :)

  • Anonym (T)

    Så länge det är vaniljsemlor och inte äcklig mandelmassa är jag på! Orkar dock inte på en hel, blir ju väldigt mastigt..

  • HerrFantasi

    Summering av tråden så här långt.


    Älskar semlor!      12 st
    Ok/sådär               4 st
    Ej grädden            3 st
    Ej mandelmassan  3 st
    Ej vetebullen         1 st
    Fy och usch!         9 st
    Oklart svar            4 st


    Totalt är det alltså 12 st som gillar semlor och 16 st som inte gör det.


    De 4/7 i majoritet som hatar semlor beskriver dem som: skitäckligt, vidrigt äckliga, äckliga, det äckligaste jag vet, usch och fy, bläää, äcklig, sjukt äckligt, avskyr.

    Slutsatsen måste vara att semlor inte är särskilt uppskattade, generellt sett. Åtminstone inte på FL. 

  • Mandel

    Tycker ej om vanliga köpta. Fuskmandelmassa, en massa E:nr och så kardemumma så det bara stinker om det. Nej tack!

    Hemgjorda med egen hemgjord mandelröra i är kalas. Fungerar även med hetvägg då!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aspie

    Semlor är väl sådär. I år köpte jag ett 2-pack till mig och min partner, men annars är det inget jag någonsin köper. De enda gångerna jag har ätit semlor är när någon gjort egna och bjudit på. Hemmagjorda kan vara goda, men de där köpesemlorna är inget för mig. På tok för stor och alldeles för mycket osmaklig grädde. Jag tycker bättre om mindre varianter med vaniljkräm blandad i grädden. Solig
    Hetväggen förstörde min relation till semlor i flera år. Det var det enda sättet jag åt semlor på som barn och jag avskydde det verkligen. Kräks

Svar på tråden Halleluja! Fettisdagen är här! Gillar du semlor?