• Anonym (Hjälp)

Hjälp ang. testamente

Hej! Jag skulle behöva hjälp med utformningen av ett testamente som jag fått i uppgift att skriva (nej det är ingen skoluppgift). Jag känner mig rätt säker men kanske någon annan juridiskt kunnig som kan hjälpa med något som kanske låter fel. Jag studerar juridik och en bekant bad mig utforma ett testamente för att se hur de kan se ut, jag vet inte om de kommer gå till en "riktig" jurist sen ändå men i vart fall.

Så här är det: Sambos med 2 gemensamma barn. Mannen har ytterligare ett barn sen innan. De vill att särkullbarnet ska få ut hela sin del direkt vid faderns död. Resterande del ska fördelas så att de gemensamma barnen har rätt att ta ut sin laglott och resterande del ska tillfalla den efterlevande sambon. Jag gav dem förslaget att gifta sig, då testamentet i princip inte kommer spela  någon roll men det är av olika anledningar inte aktuellt. Förslag:

M- mannen
    K- kvinnan
    Sb-särkullbarnet
    Gb1 och Gb2- gemensamma barn.

"Vi undertecknade sambor M (personnummer) och K (personnummer) förklarar härmed att det är vår yttersta vilja att vår kvarlåtenskap efter att vi har avlidit skall tilldelas och fördelas enligt detta testamentes lydande. Vad bröstarvinge enligt detta testamente erhåller från någon av oss ska vara den bröstarvinges enskilda egendom.

M:s förordande:

Min dotter Sb (personnummer) äger rätt att ta del av hela sin arvslott efter min död. I det fallet hon skulle vara avliden ska denna del tillfalla hennes bröstarvingar, eller i det fall hon har avlidit utan att efterlämna sig egna bröstarvingar, enligt nedanstående förordande.

Efter att Sb tagit del av sin arvslott eller om ovanstående scenario skulle uppkomma, vill jag att resterande del  av min kvarlåtenskap- med förbehåll för Gb1 och Gb2s laglott-  ska tillfalla min sambo K. I det fallet K skulle avlida före mig äger Gb1 och Gb2 rätt att få ut hela sin arvslott direkt. Skulle någon av Gb vara avlidet träder deras bröstarvingar in i deras ställe eller i det fallet de inte efterlämnat sig några bröstarvingar, mina legala arvingar.

K.s testamente:

Vid min död vill jag att samtlig av min kvarlåtenskap- sedan bröstarvinges rätt till laglott tillgodosetts- tillfaller min sambo M. I det fallet han skulle vara avliden äger Gb1 och Gb2 rätt att få ut hela sin arvslott direkt. Skulle Gb vara avlidet träder deras bröstarvingar in i deras ställe, eller i det fallet de avlidit utan att efterlämna sig egna bröstarvingar- mina legala arvingar."

Underskrifter, ort, datum
    Vittnesförklaring
    Vittnesunderskrift

Låter det bra?

• Svar på tråden Hjälp ang. testamente
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (men) skrev 2015-03-09 18:50:50 följande:

I det fallet K skulle avlida före mig äger Gb1 och Gb2 rätt att få ut hela sin arvslott direkt.

Dum fråga, men blir det inte automatiskt så om båda föräldrarna är döda?

Jo. Det är mest för förtydligande så man inte tänker "vad händer med den delen som skulle tillfallit K annars?" Har läst att man ska vara så specifik som möjligt i testamente och därför skriva med uppenbara saker med :)
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-03-09 18:48:34 följande:
    Jag tycker mig kunna det juridiska; det man kan utläsa i lagen. Det står inte i lagen hur man utformar ett testamente, det får man lära sig med tiden. Alla är gröngölingar någon gång. Och det är kanske just det att jag är självlärd och därför inte fått träna på detta i skolan som gör att jag ber om råd. Och för att familjerätt är mitt favortämne som jag kan tänka mig en framtid inom.  Som jag inledde med kommer mina bekanta kanske att gå till en jurist ändå men om inte annat så är det en bra träning för mig.
    På vilket sätt har du tänkt arbeta inom familjerätt?

Som jurist? Varför läser du då inte programmet då istället för fristående kurser? Och varför har du inte läst arvsrätt om du nu är intresserad av familjerätt?
  • Anonym (B)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-03-09 18:48:34 följande:

Jag tycker mig kunna det juridiska; det man kan utläsa i lagen. Det står inte i lagen hur man utformar ett testamente, det får man lära sig med tiden. Alla är gröngölingar någon gång. Och det är kanske just det att jag är självlärd och därför inte fått träna på detta i skolan som gör att jag ber om råd. Och för att familjerätt är mitt favortämne som jag kan tänka mig en framtid inom.  Som jag inledde med kommer mina bekanta kanske att gå till en jurist ändå men om inte annat så är det en bra träning för mig.

Om du inte ens har läst arvsrätt är det vågat att åta dig att utforma ett testamente. Har du funderat på ditt ansvar kontra din kunskap? Om du tänker dig en framtid som yrkesverksam inom familjerätten vore det väl praktiskt att ha relevant utbildning. Eller hur tänker du där?
  • Anonym (Hjälp)

Programnet är inte världens lättaste att komma in på och istället för att ge upp läser jag då kurser. Arvsrätt ska jag försöka läsa men kursen erbjuds inte här.

Anonym (Nyfiken) skrev 2015-03-10 00:10:02 följande:

På vilket sätt har du tänkt arbeta inom familjerätt?

Som jurist? Varför läser du då inte programmet då istället för fristående kurser? Och varför har du inte läst arvsrätt om du nu är intresserad av familjerätt?

• Anonym (Hjälp)

Jag har utformat både mina föräldrars äktenskapsförord och testamente. Som de sen tog ner på banken och visade en jurist som tyckte de va bra. Jag har kollat vilka böcker som läses på juristprogrammet inom familjerätt och läst dem så tro inte att jag läst nån sida ich sen är självutnämnd professor i arvsrätt. Jag är väl medveten om att det är en risk men ett testamente handlar om tydlighet. Det jag ville ha hjälp med var om jag var tillräckligt tydlig eller inte, inte att jag är dum i huvudet som vill utforma ett testamente. De kommer högst troligen att gå till en advokatbyrå när de får pengar till det. Tills dess kan jag hjälpa. Även om de inte kommer använda mitt testamente är lite syftet med tråden att få feedback på HUR ett testamente skrivs eftersom jag vill jobba med det sen om jag hittar bån arvsrättlig kurs. Därför skulle jag bli jätteglad om det i framtiden är det som diskuteras.

Anonym (B) skrev 2015-03-10 00:43:13 följande:

Om du inte ens har läst arvsrätt är det vågat att åta dig att utforma ett testamente. Har du funderat på ditt ansvar kontra din kunskap? Om du tänker dig en framtid som yrkesverksam inom familjerätten vore det väl praktiskt att ha relevant utbildning. Eller hur tänker du där?

• Fru Nyckelpiga

Hej. Jag rekommenderar att dina kompisar vänder sig till en riktig jurist ändå, för det finns fler aspekter där än det du nämner.

Särkullsbarn får alltid ut sin laglott direkt efter förälderns bortgång - utan testamentet.

Sedan ska man göra arvet till barnens enskilda egendom (ifall de råkar gifta sig med en skojare behöver det inte ingå i bodelningen). Mm mm.

Så helt ärligt, ta hjälp av en utbildad jurist där.

Dessutom ska det undertecknas av 2vittnen samtidigt de själva skriver under det..annars gäller det inte.

Skit i böckerna som läses på juristlinjen i det här fallet.

• Anonym (Hjälp)

Ja, ska visa dem detta ändå så de ser hur de kan se ut. Lite det dom ville ändå. Jag vet att särkullbarnet får ut sin laglott minst. Det testamentet ska skydda är att de gemensamma barnen ska vänta. Helst att mamman får allt som skulle blivit deras men det går ju inte som sambos bara om de inte avstår. Tack för din kommentar! :).

Fru Nyckelpiga skrev 2015-03-10 09:56:15 följande:

Hej. Jag rekommenderar att dina kompisar vänder sig till en riktig jurist ändå, för det finns fler aspekter där än det du nämner.

Särkullsbarn får alltid ut sin laglott direkt efter förälderns bortgång - utan testamentet.

Sedan ska man göra arvet till barnens enskilda egendom (ifall de råkar gifta sig med en skojare behöver det inte ingå i bodelningen). Mm mm.

Så helt ärligt, ta hjälp av en utbildad jurist där.

Dessutom ska det undertecknas av 2vittnen samtidigt de själva skriver under det..annars gäller det inte.

Skit i böckerna som läses på juristlinjen i det här fallet.

• Fru Nyckelpiga

Dessutom finns det också en ordning där t ex vid en flygolycka där hela familjen omkommer samtidigt, så räknas det ändå att föräldrarna dör "först" och barnen ärver.., alltså går särkullsbarnets arv tillbaka till hens mamma och inte till sambons föräldrar ... .

Det kanske inte spelar någon roll, men det är mer komplicerat än du själv kan fundera ut

Man kan få 15 min gratis rådgivning av en jurist ibland vid kommunens bibliotek mm ...läs din lokala tidning.

• Anonym (Jurist)

Nu vill jag inte låta negativ, men du säger att du vill arbeta med familjerätt efter att ha läst fristående kurser. Nu säger jag inte att det är omöjligt men arbetsmarknaden är tuff nog för jurister (som läst juristprogrammet), så dina möjligheter är inte särskilt stora. Byråer och liknande anställer endast jurister med juristutbildning.

Plugga stenhårt och skriv högskoleprovet! Det är inte så höga intagningspoäng på juristprogrammet! Med ditt intresse så skulle du säkert bli en duktig jurist!

• Anonym (Hjälp)

Usch ja jag vet! :( det tråkiga är bara att ingen tror på mig. Liksom, familjen säger att de är bättre att gå något riktigt.. inte blir de roligare när folk idiotförklarar en för att man inte kommer in på ett av Sveriges mest populära utbildningar. Jag hade 19,5 i poäng från gymnasiet och kommer om jag ska läsa upp några ämnen på komvux inte komma över 20 ändå. Tror lund har intagning på 20,8/21. Jag kan inte flytta och Lund har väldigt höga. Matte har alltid varit svårt, skrev hp och fick 0,8 vilket jag tyckte de bra för första resultat men de räcker inte. Sen känner jag lite att man får inte tillgodoräkna sig de kurser man redan läst om man skulle komma in på JP. Jag har i sommar läst 165 poäng som jag inte bara vill kasta i sjön. Får en rättsvetenskaplig examen. Har fått förslaget att gå något annat men kan inte sätta mig på en ekonomiutbildning eftersom jag inte är intresserad av det. Juridik är de ju bara juristprogrammet som gäller. Jag tänker som så ibland att det är konstigt att de erbjuda en utbildning om du ändå inte kommer anses vara riktig jurist efter det. Vem är Mest kompetent? En elev som skriver precis godkänt på allt på juristprogrammet och enbart går det för det är status (de finns) eller en som går något annat juridiskt och får högsta betyg på allt? Pratar generellt. Tycker bara det är jobbigt, när man verkligen vill något och inte får något stöd och folk istället klankar ner på en för att man inte har rätt examen. Vad jobbar du med om man får fråga? :)

Anonym (Jurist) skrev 2015-03-10 10:34:51 följande:

Nu vill jag inte låta negativ, men du säger att du vill arbeta med familjerätt efter att ha läst fristående kurser. Nu säger jag inte att det är omöjligt men arbetsmarknaden är tuff nog för jurister (som läst juristprogrammet), så dina möjligheter är inte särskilt stora. Byråer och liknande anställer endast jurister med juristutbildning.

Plugga stenhårt och skriv högskoleprovet! Det är inte så höga intagningspoäng på juristprogrammet! Med ditt intresse så skulle du säkert bli en duktig jurist!

• Anonym (B)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-03-10 13:30:00 följande:

Usch ja jag vet! :( det tråkiga är bara att ingen tror på mig. Liksom, familjen säger att de är bättre att gå något riktigt.. inte blir de roligare när folk idiotförklarar en för att man inte kommer in på ett av Sveriges mest populära utbildningar. Jag hade 19,5 i poäng från gymnasiet och kommer om jag ska läsa upp några ämnen på komvux inte komma över 20 ändå. Tror lund har intagning på 20,8/21. Jag kan inte flytta och Lund har väldigt höga. Matte har alltid varit svårt, skrev hp och fick 0,8 vilket jag tyckte de bra för första resultat men de räcker inte. Sen känner jag lite att man får inte tillgodoräkna sig de kurser man redan läst om man skulle komma in på JP. Jag har i sommar läst 165 poäng som jag inte bara vill kasta i sjön. Får en rättsvetenskaplig examen. Har fått förslaget att gå något annat men kan inte sätta mig på en ekonomiutbildning eftersom jag inte är intresserad av det. Juridik är de ju bara juristprogrammet som gäller. Jag tänker som så ibland att det är konstigt att de erbjuda en utbildning om du ändå inte kommer anses vara riktig jurist efter det. Vem är Mest kompetent? En elev som skriver precis godkänt på allt på juristprogrammet och enbart går det för det är status (de finns) eller en som går något annat juridiskt och får högsta betyg på allt? Pratar generellt. Tycker bara det är jobbigt, när man verkligen vill något och inte får något stöd och folk istället klankar ner på en för att man inte har rätt examen. Vad jobbar du med om man får fråga? :)

Vissa kurser får du tillgodoräkna dig på juristlinjen. Jag fick själv tillgodoräkna mig kurser motsvarande en termins utbildning. Vill du jobba som jurist så satsa på högskoleprovet. Det går att öka poängen kraftigt med intensiv träning.
  • Anonym (Jurist)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-03-10 13:30:00 följande:

Jag tycker att du ska fortsätta tro på dig själv men samtidigt vara realistisk! :) Det finns rätt många handläggarjobb osv där man arbetar en del med juridik. Men ett jobb som jurist blir dock svårt att få.

Mina betyg från gymnasiet räckte precis för att ta mig in. Året innan jag kom in var jag långt ifrån! Fortsätt söka, har du tur kanske det går! Det är precis som du säger, inte så svårt att klara utbildningen men det krävs desto mer för att gå ut med fina betyg. Precis som du säger finns det många på juristprogrammet som inte anstränger sig mer än de behöver. Men för att lyckas bra i arbetslivet så är det en väldigt stor fördel att ha bra betyg.

Du kan få tillgodoräkna dig vissa kurser, vet att en i min klass kunde tillgodoräkna sig poäng från en kurs hon tidigare läst (tror att det var i arbetsrätt).

Jag arbetar som jurist på en myndighet. Jag tog examen förra året och började arbeta som handläggare. Har precis fått jobb som jurist på samma myndighet som jag arbetade tidigare.

Önskar dig lycka till med allting! :)
Svar på tråden Hjälp ang. testamente