• Anonym (anonym)

hur byter man personnummer?

jag vill byta personnummer så att mitt tidigare liv inte står dokumenterat någonstans, hur gör jag??

• Svar på tråden hur byter man personnummer?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (PKU) skrev 2015-03-12 00:34:57 följande:

I vilket DNA register?? Är du med i PKU registret du menar då kan du kräva att ditt blodprov förstörs 

Begäran om destruktion av blodprov

Den enskilde kan begära att få sitt blodprov förstört eller anonymiserat (PKU-laboratoriet bestämmer vilket det blir). Detta görs skriftligen på en så kallad Nej-talong som finns på Biobanksverige.se eller i brev som skall innehålla följande:

Eget namn och personnummer
    Moderns namn och personnummer
    Sjukhus man är född på och födelsedatum
    Adress man vill ha bekräftelsebrevet skickat till.
    Underskrift

Brevet skickas till: Stockholms Regionala Biobankscentrum, Box 4151, 141 04 Huddinge.

Är du däremot med i Polisens DNS register så ja sånt händer om man rör sig i fel kretsar typ..

Personnummer kommer alltid följa med dig. Punkt slut.

jag är med i polisens dna register... och vill inte vara med!!
  • Fjäril kär
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-12 19:21:56 följande:
    men är man dokumenterad i register osv så är man et föralltid. Allt som lagras i systemet och även om det raderas så finns det alltid kvar någonstans..
    var inte så  paranoid.  Så är det faktiskt inte. 
  • Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2015-03-12 19:33:27 följande:
    var inte så  paranoid.  Så är det faktiskt inte. 
    hur länge kommer jag finnas med i sjukhus papper., polispapper, och socpapper då?
  • Jag är bara jag
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-12 20:14:10 följande:
    hur länge kommer jag finnas med i sjukhus papper., polispapper, och socpapper då?
    Läs bakåt i tråden-du har fått svar på alla!
  • Anonym (anonym)
    Jag är bara jag skrev 2015-03-12 20:20:26 följande:
    Läs bakåt i tråden-du har fått svar på alla!
    det orkar jag inte , får migrän av att läsa
  • Jag är bara jag
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-12 20:31:04 följande:
    det orkar jag inte , får migrän av att läsa
    Men snälla nån,det är din tråd och ditt problem och du vill byta liv,men ids inte läsa? Ja,då får du ha det så här och tro du står kvar i all evighet fast vi alla sagt annat.
  • Fjäril kär
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-12 20:14:10 följande:
    socialregistret finns du bara med i under pågående aktivitet.  Så fort ett ärende avslutas så försvinner du.  Ett ärende som är kopplat till soc i samband med att du är dömd till något tex nån form av vård eller insats från soc så är det kopplat till polisen och försvinner samtidigt med ärendet i brottsregistret. 

Brottsregistret finns du i i 5 eller 10 år beroende på brottets karaktär och vad du blev dömd för.  Det gäller alltså från utfärdandet av domen.   har du suttit i fängelse eller fått villkorlig dom, fotboja eller dömd till vård räknas dessa 5 eller 10 år från tiden att du blivit frisläppt. 

Sjukhusjournalerna är det bara vårdpersonal som kommer åt och söker du vård för halsfluss är det ju ingen som bläddrar tillbaka vad du gjorde för x antal år sedan. För så fungerar inte journalerna.   går du till vårdcentralen är det bara läkarbesöken hos den vårdcentralen som läkaren får upp. osv.   Det är DU som patient som avgör vem som får läsa vad i dina journaler!   Du har din fulla frihet att neka en läkare att läsa bakåt i dina journaler. 

Så kontentan av detta är att ditt register blir blankt i framtiden så länge du håller dig borta från trubbel.  Se till att du inte hamnar hos socialen eller hos polisen igen så slipper du återkopplas till tidigare händelser. 
  • Anonym (inte i normala fall)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-12 19:18:57 följande:
    problemet är att jag är svensk. Och jag känner mig hotad av polisen o andra myndigheter ...
    Vet inte om du misstolkar med avsikt. Det var ett exempel på de ytterst få anledningar som finns för att få byta, inte en uppmaning att försöka göra likadant. Därtill framgår det gamla personnumret fortfarande i folkbokföringen så att det går att följa från det nya och tvärtom.
     Det är givetvis inte så att invandrare får byta personnummer hur som helst. I fall som det jag känner till gick det att byta för att det med stor sannolikhet gick att få fram att de ursprungliga uppgifterna var *felaktiga*. (Eftersom detta inte gällde uppgifter som ändrade identiteten - utom just födelsedata - och vistelsen i landet inte berodde på flyktingskäl så att det kunde ha blivit problem med uppehållsrätten för att de inte stämde kunde personen också byta utan obehag när rätt dokument fåtts fram.)

Om du har paranoida föreställningar är det nog dem du bör arbeta med.

• Anonym (..!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-12 19:23:06 följande:
    som var?
    På flashback finns faktiskt en del bra trådar på hur man försvinner, tips på länder man kan försvinna till och hur man städar undan spåren efter sig, det är ju inte olagligt heller att bara flytta om du inte rymt från nåt straff eller så dvs
  • Anonym (PKU)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-12 19:24:34 följande:
    jag är med i polisens dna register... och vill inte vara med!!
    I det registret hamnar du rent krast för att du brutit mot lagen.. Så ville du inte vara i det registret skulle du låtit bli att bryta lagen. Men nu när det är gjort... Även om du byter personnummer så tror jag att det på något sätt "kopplas om" till ditt nya personnummer efter som det skall kunna användas för att identifiera dig om du bryter mot lagen igen. Men det används inte till annat så om du bara håller dig på rätt sida av lagen så är det som om du var raderad.
  • Anonym (Eva)

Om du på allvar tänker göra olagliga saker som direkt kopplar dig till ditt förflutna - bara för att du vill komma undan ditt förflutna. Ja då undrar jag hur dum du egentligen är?

Gör inte olagliga saker om du vill komma bort från dina tidigare brott. Hur svårt är det att förstå?

Vi har i princip alla något lik i garderoben av brottslig karaktär . Slappna av!

• driver28
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-10 20:49:44 följande:
    nej tack, är så stolt över att vara kvinna men jag vill ha annat personnummer på något sätt. Jag vill inte vara svensk medborgare heller. Kan man säga upp sin svenska medborgarskap när man är svensk sedan 1100-talet?
    Säga upp medborgarskapet förutsätter medborgarskap i ett annat land först. Så PM du flyttar permanent till utlandet och sedan säger upp ditt svenska medborgarskap. Det borde fungera. Men det lär inte vara lika lätt att komma tillbaka.
  • K med lilla E
    Fanta3 skrev 2016-12-06 07:09:29 följande:

Jag vill byta personnummer jag vill byta nu

Varför det?
Svar på tråden hur byter man personnummer?