graviditetsdiabetes
Hej alla därute!
Någon med graviditetsdiabetes? Är gravid i vecka 23 och hade det sista graviditeten så är nu orolig att det ska komma igen.
Någon som vill följas åt?
Hej alla därute!
Någon med graviditetsdiabetes? Är gravid i vecka 23 och hade det sista graviditeten så är nu orolig att det ska komma igen.
Någon som vill följas åt?
Hur går det för er? Snart dags eller har ni redan fött?
Mitt fastesocker har legat på 7,4 nu i en vecka :-/ Går in i vecka 30 på tisdag.
Mitt fastesocker har legat på 7,4 nu i en vecka :-/ Går in i vecka 30 på tisdag.
Jag hade aldrig diabetes och min nr 2 var 5810g och 62 cm
Igår låg sockret efter måltid på 8,6. Min bm kollade inte urin. Tycker hon är lite nonchalant eller så är det jag som är orolig... På onsdag ska jag på TUL. Blir intressant att se vad de beräknar...
9 dagar kvar till bf. Börjar närma sig slutet på denna diabetes resan förhoppningsvis.
Bebis låg fortfarande på -12% på tul i måndags så ingen jättebebis här inte.
tack vare kostbehandlingen av diabetesen så ligger jag 4-5kg minus på vågen från inskrivning och kommer i jeans som ja knappt kom i förra sommaren. Men nu har ja fyllt upp fötlissningsväskan med choklad och saltlaktsaltlakrits... Det är jag såå värd när bebis är ute :)
Min dotter föddes i söndags, i v 38+3 och tur var det. Vid födseln vägde hon 4460 g och var 54 cm. Bara några dagar innan hon föddes gjordes ett tul där uppskattad vikt just då var ca 3,7 kg. Det var en stor felskattning kan man säga.
Hej hej...
Är i V. 25.... O väntar mitt första barn! <3
Jag gjorde glukosbelastning idag. Väntar fortfarande på samtal från bm, så vet inte min dom ännu! Mina värden var 5.5 fastevärde och 8.7 efter två tim, så det ser väl sådär ut antar jag. :(
Är väldigt orolig och igår grät jag massor - legat vaken nästan hela natten. Det känns så eländigt! Självklart ska det vara något!!! o_O har varit så orolig inför alla andra möten o UL på MVC, som sedan visat sig vara helt normala o bra. Så inför detta möte kände jag mig helt lugn och harmonisk. Min känsla var att min baby mår bra och att även jag mår jättebra. Men så kom detta, högt blodvärde som en blixt från ovan! Jag fattade noll... Kände mig helt tom.
Blir inte klok på detta... Blir irriterad när jag läser kostråd mm. Jag äter redan typ medelhavskost. Skulle kunna gå fler promenader och minska intaget av frukt... Hoppas att det räcker!?!?! För godis, kakor, läsk mm är något jag typ aldrig äter...
Jag vill ha mer specifika råd. som vilka livsmedel jag ska välja och hur jag kan läsa på förpackningar. Jag vill veta vilka värden livsmedlen skall ligga på mm. Har ni tips!?
Tack på förhand!
Hej hej...
Jag gjorde glukosbelastning idag. Väntar fortfarande på samtal från bm, så vet inte min dom ännu! Mina värden var 5.5 fastevärde och 8.7 efter två tim, så det ser väl sådär ut antar jag. :(
Är väldigt orolig och igår grät jag massor - legat vaken nästan hela natten. Det känns så eländigt! Självklart ska det vara något!!! o_O har varit så orolig inför alla andra möten o UL på MVC, som sedan visat sig vara helt normala o bra. Så inför detta möte kände jag mig helt lugn och harmonisk. Min känsla var att min baby mår bra och att även jag mår jättebra. Men så kom detta, högt blodvärde som en blixt från ovan! Jag fattade noll... Kände mig helt tom.
Blir inte klok på detta... Blir irriterad när jag läser kostråd mm. Jag äter redan typ medelhavskost. Skulle kunna gå fler promenader och minska intaget av frukt... Hoppas att det räcker!?!?! För godis, kakor, läsk mm är något jag typ aldrig äter...
Jag vill ha mer specifika råd. som vilka livsmedel jag ska välja och hur jag kan läsa på förpackningar. Jag vill veta vilka värden livsmedlen skall ligga på mm. Har ni tips!?
Tack på förhand!
Hej hej...
Tack på förhand!
Akma82, så härligt att höra att allt gått bra! :)
Grattis till liten goding.
Ja, jag pratade med Bm och hon tyckte inte värdena var alarmerande. Jag ska tänka efter lite, äta frukt tillsammans med annan mat, röra mig mer osv. Vi ska ha lite mer koll men inte mer än så. Jag känner mig väldigt lättad och glad nu. :) hoppas nu att allt kommer se fortsatt bra ut.
Tack för svar!
Lite mindre orolig nu! :)
Jag fick reda på min graviditetsdiabetes i vecka 33. Fick träffa en dietist direkt. Mitt fastevärde har alltid varit kring 4 men 1,5 h efter frukosten har det legat högre, ibland kring 8. Nu äter jag fil med nötter och en avokado till frukost och då är värdet jättebra. Har nästan helt tagit bort bröd ur kosten, även det grova osötade som dietisten sa var ok. Senaste veckan har mitt högsta värdevarit 6.1, känns bra.
Jag är dock jätteless på att undvika sötsaker, frukt( äter högst två per dag) etc. Jag undviker även mättat fett då jag har hepatos, det är jättesvårt att få ihop en bra kost. Men nu är det inte så långt kvar...
Jag är nu i vecka 39+3. Haft insulinbehandling de senaste 3 veckorna. På måndag blir jag igångsatt om bebisen inte kikat ut. För 1,5 vecka sedan var uppskattad vikt på TUL 3840g. +19%
8,7 efter glukosbelastning låter ganska ok. jag har fortfarande toppar på sockret och för sockerfall mellan varven. Har det jobbigt men snart är det dags
Ja, det verkar ju som att det låter lite olika det här med vilka gränsvärden de tittar på. Hmmmm men alla mina andra värden har sett bra ut så kanske det också är med i beräkningen. Jag kommer iaf dra ner på allt med socker och välja nyckelhålsmärkta alternativ mm. Ja, tänka efter mer helt enkelt.
Tar ni insulin?
Ja, det verkar ju som att det låter lite olika det här med vilka gränsvärden de tittar på. Hmmmm men alla mina andra värden har sett bra ut så kanske det också är med i beräkningen. Jag kommer iaf dra ner på allt med socker och välja nyckelhålsmärkta alternativ mm. Ja, tänka efter mer helt enkelt.
Tar ni insulin?
Japp jag tar både snabbverkande och långtidsverkande. 5 gånger om dagen sammanlagt.