• ALLIEVERDO

Företaget ska åka på studiebesök med övernattning, måste jag åka?

Hej,

trodde inte jag skulle behöva må dåligt över nåt sådant här.
    Mitt jobb har helt plötsligt, oväntat, slängt på oss att vi ska åka på studiebesök till vårt hvuudföretag, som är 5h bort i landet och bo över natt på hotell mm.
    Kan de tvinga mig att åka eller kan ni hjälpa mig att komma på skäl att slippa?

Hur löjligt ni än tycker det låter, så mår jag fysiskt illa av detta. Vill verkligen inte åka. Har inte ett jobb för att ut och åka onödiga resor i trafiken och dessutom övernatta och vara ifrån mina små barn. Då hade jag valt att ligga ute och tjäna mer pengar om det varit så genom att vara snickare eller lastbilschaufför eller något.
    Nu har jag ett jobb i industri, där jag går till jobbet, gör mitt jobb och åker hem. 5min hemifrån för att slippa massa onöidg trafik och vara ifrån min familj i onödan. Har 2 små barn..

Dessutom ska min man på läkarbesök den ena dagen mm och vi har har svårt nog att få barnvakt i vanliga fall, så jag vill absolut inte krångla med det för detta..

snälla..hjälp mig..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-16 09:52
    Jag ber er att inte hoppa på mig för mina känslor. Jag kan inte hjälpa dom, jag känner bara så. Alla är vi olika. Så snälla, tänk er in i något ni mår jättedåligt över och försök istället hjälpa mig.
    Jag har aldrig varit ifrån min man och mina barn mer än en natt när jag låg på operation. Annars är vi det mesta tillsammans.

• Svar på tråden Företaget ska åka på studiebesök med övernattning, måste jag åka?
  • Dixie

du får svara att tyvärr kan jag inte åka iväg -för jag måste ta hand om mina barn, har inte möjlighet att få barnpassning nattetid och min man är bortrest just då! 

• Kjell2

Något förenklat, du måste åka om arbetgivaren beordrar dig.

Men ta ett snack med din chef och hör om du måste följa med.

• ALLIEVERDO

tack. Dumma är att de har delat upp det i 2 grupper med 1 månads mellanrum.
    Så risken är ju då att de byter mig till nästa grupp om jag tex vabbar eller något. sådant. självklart hade det bästa varit att prata med chefen om att jag verkligen inte vill åka. MEN då ska man ha en förstående empatisk chef och om man inte har det och det inte går igenom..då är ju alla andra alternativ förstörda också så sätt.

Tycker det är så onödigt också. för vi ska åka på tidig eftermiddag och den dagen är eg bara bilfärd, middag, och umgås som vanligt. inget med själva studiebesöket att göra. Så det är ju lite som att bli tvingad att gå på julbord eller personalfest liksom. Dagen efter är det studiebesöken som verkar ta till eftermiddag och sen då inte hemma på flera timmar. så 1.5h dygn borta med massa krångel och sova borta mm, trots att eg studiebesöken bara är mellan 9-15 typ. Känns ju såå onöidgt. varför inte bara åka tidigt en morgon och ha besöken under dagen. Hade inte trivts med det heller, men då hade det ju iaf varit jobb och inte onödigt med sova borta och vara borta så länge :(

• Kjell2

Föreslå att du åker själv över dagen och skippar övernattningen.

• ALLIEVERDO
    Kjell2 skrev 2015-03-16 10:29:35 följande:

Föreslå att du åker själv över dagen och skippar övernattningen.

Ja jag funderade på det också..men det är ju hmm.. 3,5h bilfärd eller mer..jag trodde mer, men enligt deras plan verkar det inte vara det.. Så frågan är när jag behöver åka..visserligen börjar jag jättetidigt nu så det gör kanske ändå ingen skillnad..hmm får fundera på det.
    Men återigen..vad gör jag om han säger nej. Visserligen kan jag inte denna gången pga läkarbesöket för min man. Så kan inte åka den dage egentligen ändå.För läkarbesöket är bokat sen länge och hade bara 2 tider som han kunde ta och den var den ena.
    Men månaden efter..om Jag testar det då om de säger jag ska åka då. hmm
  • Kjell2

Vill du slippa, och inte fuska eller få ogiltig frånvaro, måste du prata med din chef.

• Ensam hemma

Det bästa du kan göra är att prata med chefen. Jag gillar inte heller sådana tillställningar så jag har tagit ledigt.

• ALLIEVERDO

Undra om det ens är betalt. Söker inte första kvällen då ert ändå bara verkar vara bilfärd aktivitet och middag.. Så onödigt det är som folk ska vara glada över. Jag har små barn å min man har jobb och vi jobbar ofta om varann så vi behöver den tiden ihop. Inte lika med jobbet liksom. Dom träffar man ju nästan mer än nån annan i livet som det är. En sak. Ed själva studiebesöket då. Men ack så långt bort och sen göra allt det andra kring så det blir natten också liksom.

• Alexi

Kvällen är väl inte betald, varför skulle den vara det.

Grejen är att många småbarnsföräldrar tycker det är tokskönt att åka bort med jobbet, bo på hotell och sova en ostörd natt osv. Och många tycker det är trevligt att umgås med kollegorna över en god middag.

• hallontryffel

Ts, är du medlem i facket så rådfråga dem, de bör veta vad som gäller för just den här situationen.

Men om det bara är studiebesöket som är obligatoriskt kan du kanske kolla om det är ok att du åker själv över dagen (och då be att få flyttas över till den andra gruppen eftersom det första tillfället inte funkar med din familjs schema). Arbetsgivaren kan, vad jag förstår, kräva att du skall vara med, så bäst förhandlingsläge har du nog om du bara föreslår en begränsning av arbetsresans tid.

Svar på tråden Företaget ska åka på studiebesök med övernattning, måste jag åka?