Anonym (trött) skrev 2015-03-23 09:21:35 följande:
Jo jag har faktiskt barn själv. Men hon är bara 2 månader. Men jag känner att jag inte har någon rätt att säga åt henne, eller jag vill inte det för hon är så glad när hon berättar samma saker för 10 gången samma helg, som en senil gammal tant .
Därför jag kklagar och önskar att hon slutade, jag vet att det inte går över av sig själv men har inte hjärta att säga åt henne.
Jag tror ändå att det är bäst att hitta ett sätt att snällt säga ifrån för risken är att om du håller masken och accepterar de så kommer en dag då du inte orkar detta och blir arg och säger ifrån för mycket.
När det gäller att hon tigger saker från dig kan du börja med att säga att hon om vill ha något så får hon gå till sin pappa, slutar hon inte tycker jag du kan vara mer bestämd, hon är ju ändå 10 år, och säga åt henne att sluta tjata.
När du orkar låt henne prata för 1000:e gången om vad hennes hund heter, etc, när du inte orkar kan du ursäkta dig med att du är trött och vill vara ifred en stund. Hon kanske inte slutar tjata om samma saker men du kan åtminstone välja de tillfällen du låter henne tjata. Du kan också testa att när hon börjar prata om sin hund, andra saker, ställa frågor som gör att hon får tillfälle att tex prata om vad hunden gillar att göra, vad den gillar att äta etc.