• Anonym (jag)

Arbetade era föräldrar mycket och hur har det påverkat er och hur ni gör?

Hej!

Nu när jag själv ska bli förälder funderar jag mycket på hur man ska göra med karriären. Jag funderar på om ens föräldrars sätt påverkar ens egna val kring karriär. Mina föräldrar arbetade inte speciellt mycket eftersom de kunde styra sitt schema själva och det påverkade mig positivt och jag önskar att göra likadant om det är möjligt.

Jag inser att det är svårt att rösta efter alternativen, men rösta på det som ligger närmst. Du själv får definiera vad mycket och lite arbete är för något.

Tack!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Arbetade era föräldrar mycket och hur har det påverkat er och hur ni gör?
  • fluu
    fluu skrev 2015-03-22 19:13:24 följande:
    Mina föräldrar arbetade båda mycket och det gör mamma fortfarande. Pappa fick för några år sedan en 40-årskris och lärde sig italienska, sa upp sig och startade eget och har nu mer tid. Jag fick vara på fritids länge efter skolan, men mina föräldrar var alltid noga med att en alltid var hemma på sommarlov, jullov, när jag var sjuk och om de behövde jobba om helgerna. Pappa jobbade mycket för att han inte hade något direkt val i det jobbet och mamma för att hon ville.
    Hur det har påverkat mig? Tja, jag klagade över utmattning redan när jag var sex år, "Man går i skolan och på fritids, sedan hinner man bara hem för att äta och se på bolibompa och sedan måste man sova" - citat jag smile2.gif
    Nä, men det var okej ändå. Långa dagar var inte min grej, men jag var otroligt bortskämd med att inte bli bortlämnad på lov och när jag var sjuk, det är jag tacksam över.

Vi gör tvärtom mot mina föräldrar. Sambon har gått ner i tid efter sin föräldraledighet. Vi köper oss tid helt enkelt.
    Sambons mamma var och är hemmafru och pappan hade fram tills nyligen samma arbete och jobbade typ 05-16, ett "vanligt" kneg så han behövde inte resa/sitta i möten på konstiga tider osv som mina föräldrar. Sambon älskade sin barndom.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nincompoop
    Jesssssica skrev 2015-03-22 19:03:20 följande:
    Varför finns inget annat alternativ? Är du ensamstående?
    Nej då. Jag vill jobba. Som sagt så skulle jag gå ner i tid om jag hade VÄLDIGT mycket pengar över, men så är det inte. Vill spara till hus och eftersom min man, som också jobbar heltid, jobbar i märkliga skift så kan vår dotter vara hemma ganska mycket. 
  • Anonym (jag)

Intressant att läsa era svar.

• L i n n

Min pappa jobbade väldigt mycket, låg ofta borta flera dagar i sträck också.

Mamma däremot jobbade också, men som dagbarnvårdare så jag hade turen att slippa dagis/fritids och vara hemma med mamma, samtidigt som hon jobbade.

Jag jobbar idag mycket. Heltid.

Det för att jag vill. Älskar att jobba och vara på jobbet.

• MEE83
    L i n n skrev 2015-03-22 19:44:24 följande:

Min pappa jobbade väldigt mycket, låg ofta borta flera dagar i sträck också.

Mamma däremot jobbade också, men som dagbarnvårdare så jag hade turen att slippa dagis/fritids och vara hemma med mamma, samtidigt som hon jobbade.

Intressant formulering, varför var det tur?

Som dagisunge kan jag inte påstå att jag hade otur... vet inte på vilket sätt det i sådana fall reflekterade sig på mig som person, eller mitt liv, hänga med morsan fick jag göra ändå... då¨hon drog med mig precis överallt, utställningar, fester osv. hehe

Min Sambo jobbar för övrigt deltid i vanliga fall på en consumer retail affär(klädbutik), hon skall börja plugga nu efter att mammaledigheten är slut.
  • L i n n
    MEE83 skrev 2015-03-22 19:53:45 följande:
    Intressant formulering, varför var det tur?

Som dagisunge kan jag inte påstå att jag hade otur... vet inte på vilket sätt det i sådana fall reflekterade sig på mig som person, eller mitt liv, hänga med morsan fick jag göra ändå... då¨hon drog med mig precis överallt, utställningar, fester osv. hehe

Min Sambo jobbar för övrigt deltid i vanliga fall på en consumer retail affär(klädbutik), hon skall börja plugga nu efter att mammaledigheten är slut.
    Tja. Jag fick vara tillsammans med min mamma samtidigt som jag fick "dagiserfarenheten" i och med att vi alltid hade massa ungar hos oss.
  • Maria

Pappa heltid, mamma 75% och jag minns inget negativt. Var hos dagmamma och även om jag inte gillade henne nåt särskilt fanns ingen längtan efter att vara hemma. Mamma gick upp i tid när jag var omkring 9-10 och rätt tydligt signalerade att eftermiddagarna ihop med storebror var mkt roligare om hon INTE var där. Vi hade några timmar själva utan vuxna. För mig var det då dagen var som lugnast så att mamma sprang hemma på loven eller varje dag efter skolan var inget vi ville.

Jag kommer själv att jobba heltid. Inklusive jobba dygn kanske en gång per vecka. Jobbar utomlands med jourer så det är inget att diskutera, och faktiskt räknar jag med att barnet har det bra med sin pappa.

• Katta1
    lövet2 skrev 2015-03-22 19:13:41 följande:

När jag var liten jobbade pappa heltid och mamma var hemma med oss barn. När jag närmade mig tonåren, så jobbade pappa fortfarande heltid och mamma började plugga på halvtid. När jag flyttade hemifrån och min yngste bror började gymnasiet, då satsade mamma på karriär och pappa gick ned lite i tid.

Jag har fått med mig hemifrån att ett jobb är ett jobb och inte en livsstil. Själv har jag varit hemma med barnen precis som mamma var, och jag började jobba deltid när den yngsta var tillräckligt gammal. Jag har aldrig fått upp något intresse för karriär som mamma fick däremot.

Bra skriver tycker jag: Ett jobb är ett jobb och inte en livsstil. I min släkt har tyvärr karriär blivit en livsstil för vissa vilket i sin tur lett till dålig självkänska hos nästkommande generationer. Tex min mormor var jätte duktig i sitt jobb men usel på att ta hand om min mamma och hennes bror. De utsatte min morbror för misshandel som jag inte vill gå in på. Min mamma klarade sig från fysisk misshandel. Min mor är duktig i sitt jobb men har inte varit särkilt närvarande alla gånger under min barndom. Karriären har alltid varit prio nummer ett.
  • Qaroliine

Mina föräldrar arbetade mycket och jag gör inte det.

Jag har arbetat deltid i många år nu och trivs bra med det. Skulle inte vilja jobba heltid och knappt hinna vara med mina barn, och alltid stressa.

Tilde 101221 Juni 150119
  • Anonym (__phan__)

Min mamma har varit sjukpensionär hela sitt liv pga väldigt jobbig barndom och start på vuxenlivet. Min pappa blev pensionär när jag var runt 10 har jag för mig. Han hade ett avslappnat jobb så det var inget extremt arbetsschema. Knappt 8 timmar om dagen. Själv arbetar jag inte ordentligt än.

Klart det har påverkat mig mycket. Jag börjar på allvar hamna i sitsen att verkligen välja yrke och det är tomt i huvudet. Jag har ingen att rådfråga om något arbetsrelaterat. Jag fattar ingenting om löner eller allt "komplicerat" som har med arbeten att göra. På sätt och vis är jag otroligt tacksam att jag fick spendera så mycket tid med mina föräldrar. Men samtidigt hade det varit intressant att veta hur det känns att växa upp i en familj där det är en självklarhet att jobba heltid. Det är komplicerat.

• MEE83
    Katta1 skrev 2015-03-23 10:32:30 följande:
    Bra skriver tycker jag: Ett jobb är ett jobb och inte en livsstil..

Det stämmer ju dock inte, då det finns jobb som faktiskt är en livsstil, det kommer med territoriet i vissa yrken, och det behöver inte vara negativt, det kan likaväl vara något positivt.  

L i n n skrev 2015-03-22 20:29:31 följande:
    Tja. Jag fick vara tillsammans med min mamma samtidigt som jag fick "dagiserfarenheten" i och med att vi alltid hade massa ungar hos oss.

I see, ja det kanske är tur, man(ink mig själv) har ju dock inte så mycket att jämföra med, man lever ju bara ett liv och upplever man att man har haft en bra uppväxt och bra föräldrar så är det nog ofta något som påverkar hur man själv agerar som förälder, eller vad man själv tycker är rätt och det kan vara väldigt annorlunda mot hur en annan person uppfattar det.

Jag tror att det finns människor från alla hörn och kanter, med väldigt olika uppväxter, som anser att dom har haft tur, eller har haft en väldigt bra barndom. Jag tror inte att det finns ett magic formula för det där, man kan ha bra och dåliga relationer till ens föräldrar, eller förälder oavsett tror jag, och då även en bra eller dålig uppväxt oavsett.

Vilket kanske också innebär att man inte skall sticka in näbben och försöka förklara för andra hur dom skall göra, då det inte finns ett rätt svar på frågan, utan det går att lösa ekvationen på ett positivt sätt genom flera olika tillvägagångssätt.

• Anonym (pia)

Jobba heltid tycker inte jag är att jobba mycket utan helt normalt.
    Först att jobba mer än heltid är att jobba mycket

• Katta1

MEE83- Du har rätt. Behöver inte vara negativt att ha jobb som livsstil så länge man har sitt sunda förnuft kvar.

• BeanBag

Båda föräldrarna jobbade heltid hela min uppväxt men mamma var dagmamma så vi hade henne ändå alltid hemma.

Vi jobbar deltid båda två för tid med familjen är det vi prioriterar mest just nu. Gissar att vi kanske går upp i tid när barnen är äldre

• Alexi

Mina föräldrar har alltid jobbat med kvalificerade jobb, har universitetsutbildning, alltid varit chefer och jobbat heltid plus kanske lite till ibland men inte massor med övertid eller så. Väldigt sällan sjuka och hemma från jobbet. Och jag tycker bara det är positivt att ha vuxit upp med föräldrar som har haft engagerande arbeten, som förmedlat att högskoleutbildning är en självklarhet (dvs självklart att man ska plugga vidare efter gymnasiet men helt fritt att välja inriktning utifrån intresse), att jobb är något mer än bara något att få pengar för osv.

Jag kan inte tänka mig att ha ett jobb bara för att få lön, att ha tråkigt på jobbet är värsta tänkbara scenario och jag vill ha ett jobb som är roligt, intressant och utmanande nog för att jag inte ska ha problem att jobba på helg eller kväll om det behövs. Och jag har ett sånt jobb nu och trivs fantastiskt bra.

Men jag jobbar deltid eftersom jag har småbarn, likaså gör min man (som också har ett lika kvalificerat jobb). Min mamma jobbade deltid så länge vi syskon var små och började sen jobba heltid. Då fick jag följa hur hon började spara en del av överskottet till semesterkassa och vi har därför rest en hel del i min uppväxt, något jag absolut också vill ge mina barn.

Så mina barn ska veta att det är roligt att jobba, roligt att få ta ansvar, att få utvecklas och utmanas. Att högskoleutbildning är en självklarhet och genom att jobba ordentligt kan man tjäna pengar och spara ihop till tex roliga resor.

• Anonym (balans)

Min pappa jobbade mycket (mer än heltid), och min mamma var hemmafru. Jag saknade min pappa och har inte så starkt band till honom idag. Jag är glad att min mamma gav mig mycket av sin tid och sitt stöd, men upplever samtidigt att hon ibland var väldigt ensam och saknade intellektuell stimulans (visade sig i att hon blev bitter). 

Min man och jag har valt att dela upp föräldraledigheten mellan oss, och vara hemma tills barnen är ca 2 år. Vi prioriterar "sen" dagisstart, men ser inte dagis som något ont som bör undvikas. Vi jobbar båda deltid (75%). Främst för att vi båda ska ha mycket tid till våra barn, men även för att båda ska ha kontakt med arbetslivet. För oss är familjen det viktigaste, men även jobbet är en viktig del av livet - inte bara försörjningsmässigt, utan även socialt och utvecklingsmässigt. 

Heltid är uteslutet för oss. 40 timmar arbete per vecka är enligt mig väldigt mycket, och ger inte mycket tid eller ork till övriga saker i livet. 

Svar på tråden Arbetade era föräldrar mycket och hur har det påverkat er och hur ni gör?