• Gullrankan

Högt värde på kubtestet

Ledsen orolig och rädd.. Jag är 25 år och väntar mitt första barn, valde att göra kub testet utan att alls tänkt igenom vad det kunde innebära.

Jag fick 1:194 och barnmorskan rekommenderade fvp

Känner mig nu kluven. Jag var inte alls beredd på att det kunde bli hög sannolikhet. Känner mig nu rädd för något jag inte ens funderade på innan. Är det så farligt att föda ett barn med kromosomavvikelse?

Är dessa tester helt säkra? Många frågor jag inte alls var beredd att ställas inför, känner skam över att jag ens gjort testet utan att fundera på detta innan.

Hur har det känts för er? Hur har ni ställt er till frågan om fvp?

Älskar redan denna lilla kotte i magen, jag var förälskad redan vid första anblicken, ångrar starkt att jag gjort detta test, då det känns bättre att inte veta. Men endå, det är rätt höga siffror?

Skulle det förändra något?

• Svar på tråden Högt värde på kubtestet
  • Pescetarian
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-15 09:36:53 följande:

Inte vad jag vet åtminstone. Jag fick svar på downs samt de två vanligaste trisomnierna därefter.

Jag spekulerar bara.

Finns det uppföljning och efterforskning på människor som, då de låg i mammans mage, fått dåliga siffror?
  • Listig
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-15 08:34:21 följande:

Tycker det är intressant att så många fått dåliga värden men friska barn. Undrar hur ofta det blir tvärtom, att man får kanonvärden men att barnet föds med kromosomrubbning

Av 200 par som får 1:200 bör ju 199 få fullt friska barn.
  • Lillstrumpa79
    Listig skrev 2015-04-15 10:17:28 följande:

Av 200 par som får 1:200 bör ju 199 få fullt friska barn.

Beror ju på hur ofta beräkningarna stämmer.
  • Gullrankan

Nu har jag pratat med läkaren som ska föra fvp hon var jättebra! Hon sa att smittorisken var väldigt liten..

Note to self - tro inte på allt som skrivs på nätet!!

• Pescetarian
    Gullrankan skrev 2015-04-15 18:47:25 följande:

Nu har jag pratat med läkaren som ska föra fvp hon var jättebra! Hon sa att smittorisken var väldigt liten..

Note to self - tro inte på allt som skrivs på nätet!!

Så du ska göra fvp?
  • Hummeldummel

Jag vet föräldrar som fått "höga bra siffror" på trisomi 21 och fått downbarn. Jag gjorde flera riktade ultraljud (7st tillslut) mellan vecka 12-22 och inga avvikelser syntes. Ut kom en fin kille med Downs.

Jag har inga åsikter om fosterdiagnostik men KUB anser jag inte är något annat än lotteri. Om man verkligen vill veta så är det enda mkp, fvp eller NIPT-test.

• v12

Jag är i v12 nu och jag och min man har valt att göra det testet (vilket inte sker än på ett tag) men det är vårt första barn och då nojar man väl alltid lite extra om jag förstått rätt.

Vi är inte gamla någon av oss (28 och 30) Men jag är diagnostiserad med oligodendrogliom (hjärntumör, ej genetisk) och äter mycket starka epilepsi mediciner.

Vi vet till exempel redan att risken för läpp- käk- och gomspalt är högre men det är typ den enda risken vi vet.

Jag har ju däremot både opererats i hjärnan två gånger, strålats, gjort en massa olika tester och åkt magnetröntgen x antal gånger så vi blev erbjudna testet och tackade ja.
    Lika bra att kolla så man kan vara lite mentalt förberedd om nu så skulle vara fallet.

Allt löser sig!

• Skorpionbarn2015
    Jag är i v12 nu och jag och min man har valt att göra det testet (vilket inte sker än på ett tag) men det är vårt första barn och då nojar man väl alltid lite extra om jag förstått rätt.

Vi är inte gamla någon av oss (28 och 30) Men jag är diagnostiserad med oligodendrogliom (hjärntumör, ej genetisk) och äter mycket starka epilepsi mediciner.

Vi vet till exempel redan att risken för läpp- käk- och gomspalt är högre men det är typ den enda risken vi vet.

Jag har ju däremot både opererats i hjärnan två gånger, strålats, gjort en massa olika tester och åkt magnetröntgen x antal gånger så vi blev erbjudna testet och tackade ja.
    Lika bra att kolla så man kan vara lite mentalt förberedd om nu så skulle vara fallet.

Allt löser sig!

( ja det är samma person som nick v12 som skriver. vet i sjuttan vad som hände :P)
  • Gullrankan

Var igår och tog fvp. Allt gick bra, sticket gjorde lite ont men inte så farligt. Har inte blödigt eller läckt ngt fostervatten känner mig relativt lugn nu- nu finns det inte mkt jag kan påverka och vi får helt enkelt vänta på resultatet.

• Agohiw
    Gullrankan skrev 2015-05-05 12:26:48 följande:

Allt har gått bra. 

Allt såg bra ut. Fick brev idag. Det blir en liten pojk!! <3

Härligt med ett positivt svar, grattis till pojken!!! :)
  • Fiiaaa

Allt har gått bra. 

Åh vad härligt! Grattis <3
  • gumman 1

Allt har gått bra. 

Va skönt! Lycka till!
Svar på tråden Högt värde på kubtestet