• Anonym (Heaven)

Vad händer om någon av oss avlider?

Vi har levt som sambo i 3 år nu. Han har en dotter sedan tidigare och vi väntar ett gemensamt barn. I dagsläget hyr vi hus så det är väl egentligen saker och sparpengar det handlar om. Men vad händer om någon av oss går bort? Har försökt googla. Har jag fattat rätt om jag säger så här; om han dör får båda barnen ärva och jag står utan. Om jag dör får vårat barn ärva mig och han står utan? Om hans barn fortfarande är omyndig om han går bort, vem förvaltar hennes arv då? Den andra föräldern? För om jag fattat rätt så får inte jag en krona som sambo av det han äger vid bortgång, såvida man inte skrivit annat? Är det hos advokat man skriver sånt här typ av testamente och vad kostar det?

Jösses många frågor men jag är verkligen nollad i det här.. Hur har ni andra valt att skriva? Får bonusbarnen ärva er och isf hur mycket?

• Svar på tråden Vad händer om någon av oss avlider?
  • Anonym (Mela33)

Skriv testamente, eller gift er. Gifta er är bäst om ni har barn, för det är rätt att ni inte ärver varandra. Testamente bör ni skriva om ni inte ska gifta er på ett tag, hos en advokat, ring runt och kolla. Det kostar några tusenlappar, men är värt det!

• Anonym (!)

Jag och min sambo har var sin livförsäkring som tillfaller den andre om man går bort.

Den motsvarar halva husets värde.

Vi har även testamente på hur saker skall fördelas. Men då vi ska gifta oss i sommar så löses allt det där.

• Kjell2
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-13 09:36:31 följande:

Vi har levt som sambo i 3 år nu. Han har en dotter sedan tidigare och vi väntar ett gemensamt barn. I dagsläget hyr vi hus så det är väl egentligen saker och sparpengar det handlar om. Men vad händer om någon av oss går bort? Har försökt googla. Har jag fattat rätt om jag säger så här; om han dör får båda barnen ärva och jag står utan. Om jag dör får vårat barn ärva mig och han står utan? Om hans barn fortfarande är omyndig om han går bort, vem förvaltar hennes arv då? Den andra föräldern? För om jag fattat rätt så får inte jag en krona som sambo av det han äger vid bortgång, såvida man inte skrivit annat? Är det hos advokat man skriver sånt här typ av testamente och vad kostar det?

Jösses många frågor men jag är verkligen nollad i det här.. Hur har ni andra valt att skriva? Får bonusbarnen ärva er och isf hur mycket?

Om ni inte är gifta och inget testamente får den avlidnes barn allt. Finns specialregler kring bostad köpt för gemensamt boende och saker köpta till gemensam bostad.

Hans dotters arv  kommer mamman troligtivs bli förvaltare, eventuelt en extern förvaltare om det är mycket pengar.

Att skriva ett enkelt testamenet hos en juristfirma kostar ett par tusenlappar.

Blir det svårt för en av er att bo kvar om den andra dör kan det vara idé med en livförsäkring.

• Briana

Gift er först och främst. Det har två juridiska fördelar (förutom de känslomässiga):

1. Hälften av allt i boet (hans plus dina tillgångar, minus hans skulder och dina skulder) blir din giftorätt. Detta får du ALLTID ut vid skilsmässa eller dödsfall. Och det görs inga sådana skillnader som vid samboskap, att det ska vara endast grejor som har direkt med boendet att göra som delas, utan ni delar ALLT.

2. Åtminstone ert gemensamma barn får vänta på sitt arv tills ni båda är döda. Dock inte hans dotter om han dör först, men du kan i alla fall få ner hennes arv genom att ni gifter er och du får ut din giftorätt, se punkt 1. 

Om du vill minska ner ditt styvbarns arv ytterligare, och din man går med på det, kan han sedan skriva ett testamente i vilket det framgår att hon endast ska ha ut sin laglott. Resten kan han testamentera bort, till dig eller ert gemensamma barn eller båda. (Fast personligen tycker jag att det är ganska fult att övertala en man att minska ner sina särkullsbarns arv till förmån för en själv, en vuxen kvinna...)

• Anonym (Heaven)

Vi är inte gifta och det kommer nog inte bli av på ett par år.

Kan min sambo bestämma själv I testamentet att hans dotters arv isf ska skötas av en extern förvaltare? Mamman är inte den bästa på att sköta pengar..

Hur ska man tänka när man skriver ett testamente då? Ska sambon få allt i huset och han o barn delar på mina pengar? Eller ska han få hela rubbet liksom och sen fördela den dagen dom blir myndiga?

Känner mig sniken om bonusbarnet inte får något från mig. Samtidigt har hon ju 2 föräldrar som hon ärver..

• Olympia

Bonusbarnet kommer inte att ärva något från dig. Hon ärver sin pappa.

• Anonym (Heaven)
    Briana skrev 2015-04-13 09:58:10 följande:

Om du vill minska ner ditt styvbarns arv ytterligare, och din man går med på det, kan han sedan skriva ett testamente i vilket det framgår att hon endast ska ha ut sin laglott. Resten kan han testamentera bort, till dig eller ert gemensamma barn eller båda. (Fast personligen tycker jag att det är ganska fult att övertala en man att minska ner sina särkullsbarns arv till förmån för en själv, en vuxen kvinna...)

OH nej jag vill verkligen inte ta ifrån henne arvet! Tvärtom vill jag nog vara säker på att hon får det om det händer honom något. Det jag tänker är att eftersom hälften av det vi äger tillsammans (om jag fattat rätt?) Blir hennes, får jag liksom köpa halva hemmets möbler och sånt av henne då? Eller kan hennes mamma kräva mig på pengar för det här? Kanske ta saker 'åt dottern'?
  • sextiotalist

Mina tips, inget gemensamt konto, skriv testamente och ha en livförsäkring.

Utan testamente, om han dör, så ärver hans båda barn (ert gemensamma och hans tidigare) allt. Dina pengar och dina tillgångar stannar hos dig.
    Om du dör, så gäller samma sak ert gemenamma barn.

Oavsett om ni är gifta eller inte, så har hans tidigare barn alltid rätt att få ut sin laglott (halva arvslotten).

Är ni gifta och han dör, så räknas även dina tillgångar in i dödsboet, dvs det ni äger var och en för sig (och gemensamt) slås ihop och delas på hälften och det är hans giftorätt.
    Det gäller även dina egna sparpengar, arv från släktingar, stugan, din bil etc (om inget är skrivet). Därför inte alltid det vara smart att gifta sig

• Kjell2
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-13 10:06:53 följande:
    OH nej jag vill verkligen inte ta ifrån henne arvet! Tvärtom vill jag nog vara säker på att hon får det om det händer honom något. Det jag tänker är att eftersom hälften av det vi äger tillsammans (om jag fattat rätt?) Blir hennes, får jag liksom köpa halva hemmets möbler och sånt av henne då? Eller kan hennes mamma kräva mig på pengar för det här? Kanske ta saker 'åt dottern'?
    Om ni inte äger en massa antika svindyra möbler som kommer begagnade möbler och annat ges ett värde nära noll i ett arvsskifte. Det som är intressant är banktillgångar, fastigheter, bilar och liknande.

Ni bör nog skriva testamenet men om ni kontakatr ett proffs kan ni få hjälp att reda ut saker och få tips hur ni ska skriva. Lägg inte som mycket energi på mamman, det blir som det blir i de flesta fall. Är det småbelopp spelar det ingen större roll och gäller det mycket pengrar så kommer en extern förmyndare ta över.

• Briana
    sextiotalist skrev 2015-04-13 10:31:32 följande:

Mina tips, inget gemensamt konto, skriv testamente och ha en livförsäkring.

Utan testamente, om han dör, så ärver hans båda barn (ert gemensamma och hans tidigare) allt. Dina pengar och dina tillgångar stannar hos dig.
    Om du dör, så gäller samma sak ert gemenamma barn.

Oavsett om ni är gifta eller inte, så har hans tidigare barn alltid rätt att få ut sin laglott (halva arvslotten).

Är ni gifta och han dör, så räknas även dina tillgångar in i dödsboet, dvs det ni äger var och en för sig (och gemensamt) slås ihop och delas på hälften och det är hans giftorätt.
    Det gäller även dina egna sparpengar, arv från släktingar, stugan, din bil etc (om inget är skrivet). Därför inte alltid det vara smart att gifta sig

Nej, det beror ju på vem som är rikast. Men i de allra flesta fallen är det mannen, och då tjänar kvinnan på att gifta sig.
  • sextiotalist
    Briana skrev 2015-04-13 11:36:36 följande:
    Nej, det beror ju på vem som är rikast. Men i de allra flesta fallen är det mannen, och då tjänar kvinnan på att gifta sig.
    Rik och rik, det stämmer, det är den som har mest tillgångar som förlorar på det. Ännu mer om den som har minst tillgångar har med sig barn också.
    Jag är den som skulle förlora på att gifta mig, kvinna som jag är.
  • Anonym (Heaven)

Hm nja antika möbler är det väl inte. Men vi har möblerat upp ett hus på 200 kvadrat så de har väl kostat endel ändå. Men ja, andra tillgångar.. vi har bilar + övriga fordon för cirka 300 000 sammanslaget. Spelar det någon roll vem som står som ägare på bil ex el räknar dom som gemensamma vilket som? Och sparkonto har vi varsina men ska skaffa gemensamt oxå. Sen är det väl den dagen vi köper huset vi får skriva in det oxå.

Om vi tar fordonen för 300 000. Ska jag alltså sälja av så barnen får dela på 150 000 då?

• sextiotalist
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-13 11:57:44 följande:

Hm nja antika möbler är det väl inte. Men vi har möblerat upp ett hus på 200 kvadrat så de har väl kostat endel ändå. Men ja, andra tillgångar.. vi har bilar + övriga fordon för cirka 300 000 sammanslaget. Spelar det någon roll vem som står som ägare på bil ex el räknar dom som gemensamma vilket som? Och sparkonto har vi varsina men ska skaffa gemensamt oxå. Sen är det väl den dagen vi köper huset vi får skriva in det oxå.

Om vi tar fordonen för 300 000. Ska jag alltså sälja av så barnen får dela på 150 000 då?

Vem fordonet står på spelar väldigt stor roll, där bör ni skriva papper på att ni båda äger fordonet, inte bara som en tyst överenskommelse.
    Dvs den som står på fordonet är den formelle ägaren, så står samtliga fordon på din sambo och han dör, då ingår samtliga i dödsboet.

Och en gång till, skaffa inte gemensamt konto om ni inte är gifta, om han dör, så kommer du inte åt detta förrän bodelningen är klar. OK, om det är pengar som du inte behöver i vardagen, som du kan vänta på. Men just vid dödsfall så brukar pengarna verkligen behövas
  • Anonym (Heaven)
    sextiotalist skrev 2015-04-13 12:09:45 följande:

Vem fordonet står på spelar väldigt stor roll, där bör ni skriva papper på att ni båda äger fordonet, inte bara som en tyst överenskommelse.

Dvs den som står på fordonet är den formelle ägaren, så står samtliga fordon på din sambo och han dör, då ingår samtliga i dödsboet.

Och en gång till, skaffa inte gemensamt konto om ni inte är gifta, om han dör, så kommer du inte åt detta förrän bodelningen är klar. OK, om det är pengar som du inte behöver i vardagen, som du kan vänta på. Men just vid dödsfall så brukar pengarna verkligen behövas

Tack! Då väntar vi nog med gemensamt sparande.
  • Kjell2
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-13 11:57:44 följande:

Hur mycket möblerna kostar vid inköp är inte av intresse. Det är värde på möblerna som begagnad. Begagnade möbler har lågt värde.

I normalfall räknas den som stor registrerad som ägare på fordonet som ägare. Vid vissa speciallfall kan det ifrågasättas och domstol beslut att någon annan ägar fordonet. Sen kan ni alltid skriva ett eget avtal där ni reglerar fordon som samägda.

Skaffa inte gemensamt sparkonot. Skaffa var sitt till och spara halva summan på vardera.

Köper ni hus som samanaboende räknas det som gemensam egendom och ska ingå i bodelning vid dödsfall och separation om ni inte avtal om om annat.

Om han äger en obelånad bil som är värd 300 000 kr samt har t ex 600 000 kr sparat och därefter går och dör med två barn. Då ska vardera barn ha 450 000 kr. T ex genom att en får bilen och 150 000 kr och den andra 450 000 kr. Alterntiv att du köper bilen från dödsboet för 300 000 kr och sen får barnen 450 000 kr var.

Om du äger bilen och han dör händer ingenting med bilens och dess värde.

• Anonym (P)

Så jävla idiotiskt, men man måste ju gifta sig tyvärr. Jag och min sambo tycker det är förbannat oromantiskt att gifta sig men vi går nog ner och skriver avtal på förhållandet inom en snar framtid. Men vi kommer inte ha ringar eller nåt. Det är bara för juridiken. Det är tydligen gratis på min ort så det är billigare än att betala för testamentet etc med en jurist.

• Briana
    Anonym (P) skrev 2015-04-13 14:45:11 följande:

Så jävla idiotiskt, men man måste ju gifta sig tyvärr. Jag och min sambo tycker det är förbannat oromantiskt att gifta sig men vi går nog ner och skriver avtal på förhållandet inom en snar framtid. Men vi kommer inte ha ringar eller nåt. Det är bara för juridiken. Det är tydligen gratis på min ort så det är billigare än att betala för testamentet etc med en jurist.

Nyfiken fråga, men hur tycker du att det SKA vara då? Automatisk arvsrätt mellan sambos?
Svar på tråden Vad händer om någon av oss avlider?