• tjejanonym

Han reser hellre med sina vänner?

Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 8år. De fyra senaste åren har vi bara rest bort en gång tillsammans och då var en gemensam kompis till oss med.

Min sambo har i ca ett års tid tjatat på mig om att bara han och jag måste resa utomlands snart eftersom det var så länge sen senast. Men eftersom jag har pluggat och bara jobbat som vikarie så har det inte riktigt passat för min del. 

Nu började det snackas om i vårt kompisgäng att vi alla ska åka utomlands i sommar. Eftersom jag är vikarie så lyckades jag bara ta semester i en vecka, men den veckan kunde inte alla i kompisgänget vilket betyder att jag får stanna hemma.

Då började jag snacka med sambon om att han och jag kanske kan passa på att åka någonstans den veckan vi är lediga tillsammans.
    Då svarar sambon "men jag kommer inte ha råd att åka utomlands två gånger". Och när jag frågar hur han helst vill göra så säger han att han gärna åker med kompisgänget. 

Under de fyra senaste åren (om man bortser från resan jag skrev om ovan) har jag varit på EN weekendresa med en kompis.
    Min sambo har dock varit i Tyskland och i Danmark, han har åkt skidor utomlands två gånger och han har även åkt på "roadtrip" i Sverige flera gånger och fiskat mm. Dessa resor har han gjort med enbart sina vänner.

Han har varit utomlands med jobbet två gånger också och det är ju kanske inte lika väsentligt men i alla fall.  

Att han har åkt iväg utan mig har aldrig varit något problem. Jag har nästan varit den mest "chillade" flickvännen om man jämför med hans polares tjejer som har blivit jättenojiga och velat hänga med trots att det varit grabbresor osv... Men nu blev jag faktiskt riktigt förbannad, eller ledsen.. eller jag vet inte, jag fick en stor klump i magen i alla fall.

Jag vill verkligen inte vara den som säger åt sin pojkvän att han inte får åka, men samtidigt vill jag inte bara va tyst om det här för det sårade verkligen mig jättemycket och jag kan inte släppa det.
    Jag är så rädd att han ska tro att jag försöker kontrollera honom eller nåt. 

Så nu till mina frågor, överreagerar jag? Ska jag ta upp det med honom och hur i så fall?  Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?
  • Anonym (Håller med ts)
    Anonym (a) skrev 2015-04-22 16:42:38 följande:
    Under den ynka veckan hade de planerat att göra kortare utflykter, se TS:s tidigare inlägg. Hennes förslag på utlandsresa kom efter att kompisresan planerades. TS vill alltså ändra på deras semesterplaner så att sambon inte ska kunna åka på kompisresan medan hon jobbar.
    Ja du har delvis rätt men jag tycker ändå att hennes pojkvän borde planerat resa med ts innan kompisresan kom på tal. Han borde verkligen jobbat för det.
    Ett annat alternativ skulle vara att hennes pojkvän lånar ihop lite pengar för att kunna åka med ts också. Eller så kan han och ts åka på en kortare weekend till ett bra pris så blir alla nöjda.
    Ts skulle kanske inte ha lika stort behov om de hade rest tillsammans några gånger under 8 år eller om hon hade haft mera semester.
    Ts har fått stått tillbaka för många gånger och det sätter sina spår.
    Oavsett hur allt hänger ihop så förstår jag ts övergivenhetskänsla och den är inte rolig.
  • Anonym (Håller med ts)
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-23 19:03:48 följande:
    Det är ingen risk att vi skulle hamna där.
    Svartsjuka personer dissar jag direkt.
    Svartsjuka är faktiskt bland det värsta jag vet.
    Och oförståelse, arrogans, samt avsaknad av empati är det värsta jag vet så chansen är lika med noll att vi skulle hamna där. Håller med dig!
  • Anonym (Reser med vänner)
    Anonym (Håller med ts) skrev 2015-04-23 19:07:38 följande:
    Och oförståelse, arrogans, samt avsaknad av empati är det värsta jag vet så chansen är lika med noll att vi skulle hamna där. Håller med dig!
    Min sambo håller däremot inte med dig.
    Kanske därför han är min sambo... han ger mig den frihet jag behöver och jag ger honom givetvis detsamma.
    Vi litar på varandra förstår du. Solig
  • Venne

Nu är det ju inte så att de aldrig åkt ihop under 8 år heller. Hon skriver att de åkt en gång på 4 år, vilket får mig att gissa att ner hände innan dess. Gissningsvis pga att hon pluggar och inte har råd. Och som sagt, dör man av att vänta några månader. De kan ju göra tex roadtrips över helger. Man måste inte resa utomlands för att ha kvalitetstid ihop.

• Iam
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-23 19:11:38 följande:

Kanske därför han är min sambo... han ger mig den frihet jag behöver och jag ger honom givetvis detsamma.

Vi litar på varandra förstår du.

Och jag är rätt säker på att hennes sambo/partner inte håller med dig. Hade du varit så trygg i dig själv som du påstår hade du inte suttit anonym på nätet och nedvärderat andra människor. Det är basic psykologi förstår du.
    Iam skrev 2015-04-23 20:19:48 följande:
    Och jag är rätt säker på att hennes sambo/partner inte håller med dig. Hade du varit så trygg i dig själv som du påstår hade du inte suttit anonym på nätet och nedvärderat andra människor. Det är basic psykologi förstår du.
    Det är ett forum, man har möjlighet att vara anonym.
    Och ditt nästa problem är?

Har för övrigt inte tilltalat dig.

• Iam
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-23 20:28:27 följande:

Det är ett forum, man har möjlighet att vara anonym.

Och ditt nästa problem är?

Har för övrigt inte tilltalat dig.

Som sagt. Mår man bra beter man sig inte som du gör, alltså behöver ingen lägga någon vikt vid dina oförskämdheter.

Och som du sa, det är ett öppet forum. Vem som helst kan svara.
    Iam skrev 2015-04-23 20:34:12 följande:
    Som sagt. Mår man bra beter man sig inte som du gör, alltså behöver ingen lägga någon vikt vid dina oförskämdheter.

Och som du sa, det är ett öppet forum. Vem som helst kan svara.
    Nej nej, då säger vi så.

Godnatt och sov gott.
  • Anonym (O)
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-23 20:44:41 följande:
    Nej nej, då säger vi så.

Godnatt och sov gott.
    Aggressiv och okänslig människa. Vilken tur att man inte behöver umgås med dig.
  • Anonym (a)
    Anonym (Håller med ts) skrev 2015-04-23 19:04:48 följande:
    Ja du har delvis rätt men jag tycker ändå att hennes pojkvän borde planerat resa med ts innan kompisresan kom på tal. Han borde verkligen jobbat för det.
    Ett annat alternativ skulle vara att hennes pojkvän lånar ihop lite pengar för att kunna åka med ts också. Eller så kan han och ts åka på en kortare weekend till ett bra pris så blir alla nöjda.
    Ts skulle kanske inte ha lika stort behov om de hade rest tillsammans några gånger under 8 år eller om hon hade haft mera semester.
    Ts har fått stått tillbaka för många gånger och det sätter sina spår.
    Oavsett hur allt hänger ihop så förstår jag ts övergivenhetskänsla och den är inte rolig.
    TS skriver: "Jag hade inte en tanke på att han ville åka utomlands i sommar för vi har alltid snackat om att det är "onödigt" att åka på solsemester när det är sommar i Sverige. Men Nu vet jag ju att han vill det."

De hade alltså planerat, och kommit fram till att de inte ska åka utomlands.

Jag tror inte att det är uttryckligen solsemestern sambon vill ha, utan resan med sitt kompisgäng. Vissa resmål kan vara urtråkiga i sig, men om man är helt gäng så blir det kul i alla fall. Andra resmål funkar bäst om man är bara två som reser.
  • Anonym (Håller med ts)
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-23 19:11:38 följande:
    Vi litar på varandra förstår du. Solig
    Viken tur då.
  • Anonym (anonym)
    tjejanonym skrev 2015-04-19 13:50:34 följande:

Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 8år. De fyra senaste åren har vi bara rest bort en gång tillsammans och då var en gemensam kompis till oss med.

Min sambo har i ca ett års tid tjatat på mig om att bara han och jag måste resa utomlands snart eftersom det var så länge sen senast. Men eftersom jag har pluggat och bara jobbat som vikarie så har det inte riktigt passat för min del. 

Nu började det snackas om i vårt kompisgäng att vi alla ska åka utomlands i sommar. Eftersom jag är vikarie så lyckades jag bara ta semester i en vecka, men den veckan kunde inte alla i kompisgänget vilket betyder att jag får stanna hemma.

Då började jag snacka med sambon om att han och jag kanske kan passa på att åka någonstans den veckan vi är lediga tillsammans.
    Då svarar sambon "men jag kommer inte ha råd att åka utomlands två gånger". Och när jag frågar hur han helst vill göra så säger han att han gärna åker med kompisgänget. 

Under de fyra senaste åren (om man bortser från resan jag skrev om ovan) har jag varit på EN weekendresa med en kompis.
    Min sambo har dock varit i Tyskland och i Danmark, han har åkt skidor utomlands två gånger och han har även åkt på "roadtrip" i Sverige flera gånger och fiskat mm. Dessa resor har han gjort med enbart sina vänner.

Han har varit utomlands med jobbet två gånger också och det är ju kanske inte lika väsentligt men i alla fall.  

Att han har åkt iväg utan mig har aldrig varit något problem. Jag har nästan varit den mest "chillade" flickvännen om man jämför med hans polares tjejer som har blivit jättenojiga och velat hänga med trots att det varit grabbresor osv... Men nu blev jag faktiskt riktigt förbannad, eller ledsen.. eller jag vet inte, jag fick en stor klump i magen i alla fall.

Jag vill verkligen inte vara den som säger åt sin pojkvän att han inte får åka, men samtidigt vill jag inte bara va tyst om det här för det sårade verkligen mig jättemycket och jag kan inte släppa det.

Så nu till mina frågor, överreagerar jag? Ska jag ta upp det med honom och hur i så fall?  Hur hade ni gjort?

Jag förstår dig 100%. Ni ska komma iväg lika mycket såklart, så du har väldigt många resor att ta igen på egen hand/med vänner innan du ens borde överväga att resa med honom. När du får komma iväg lika mycket, då kan du resa med honom. Jag skulle aldrig stå ut att vara i ett så ojämlikt förhållande. Min partner har åkt iväg ett par gånger nu utan mig, och jag har sagt att vi reser inte tillsammans förrän jag också fått resa med mina vänner. Skulle det ta flera år och han bara fortsätter resa med vänner om och om igen, så kommer vi nog gå skilda vägar i framtiden för då känns prioriteringarna fel. Så resonerar jag.
  • Anonym (anonym)
    tjejanonym skrev 2015-04-19 13:50:34 följande:

Jag tycker man reser varannan gång, när man inte reser ihop. 
  • Anonym (anonym)
    Venne skrev 2015-04-23 19:16:32 följande:

Nu är det ju inte så att de aldrig åkt ihop under 8 år heller. Hon skriver att de åkt en gång på 4 år, vilket får mig att gissa att ner hände innan dess. Gissningsvis pga att hon pluggar och inte har råd. Och som sagt, dör man av att vänta några månader. De kan ju göra tex roadtrips över helger. Man måste inte resa utomlands för att ha kvalitetstid ihop.

Så om hon pluggar tycker du att han ska resa iväg en massa och inte anpassa sig! Så de båda kan komma iväg, ihop eller var för sig. Låter inte som man lever ett gemensamt liv annars och kommer givetvis leda till bitterhet. Han vet hennes situation (studerar) och skulle inte blivit ihop med henne om det var ett problem att kombinera deras liv. Hur svårt är det att uppoffra några resor under den tiden eller se till att hon också får komma iväg och såklart åka på någon resa ihop då och då! 
Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?