• min hemlighet

prinsbröllop - sista chansen

Ja nu är inbjudningarna till Carl Philips bröllop ute och jag fick ingen (konstigt va Tungan ute). Men man kan ju inte låta bli att bli lite sentimental, så mycket romantik i luften! Och kläderna! Älska alla vackra klänningar Hjärta Själv skulle jag klätt mig i en riktigt bakelseklänning om jag blivit bjuden, vad skulle ni ha haft? och vad tror ni brudparet har på sig?

• Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 09:23:32 följande:

Nej det var frivilligt. Men idag är det avskaffat i den meningen att Svenska kyrkan har uppdaterat sig och står för bägge könens lika värde, kvinnan har ingen förmyndare längre. Minns att det var ett himla rabalder om det när Caroline Krook var ärkebiskop när det togs bort att ens göra det frivilligt.

Caroline Krook var inte ärkebiskop -hon var biskop i Stockholms stift av svenska kyrkan
  • Anonym (Abbie)
    Anonym (Bruttan) skrev 2015-06-13 20:05:41 följande:

Ja nu är Sofia Hellkvist överlämnad till Carl-Philip. Ordning och reda. Klart att hon måste ledas in i kyrkan av sitt överhuvud så att hennes nya överhuvud tar över. Är det inte det som är symboliken med brudöverlämning?

Lite WT över det hela var det (med tex brudöverlämning och poppig musik), men jag hade inte förväntat mig annat heller. Känns som Sofias stil.
  • sextiotalist
    Anonym (Abbie) skrev 2015-06-15 09:33:52 följande:
    Lite WT över det hela var det (med tex brudöverlämning och poppig musik), men jag hade inte förväntat mig annat heller. Känns som Sofias stil.
    Förstår inte vad du menar med WT, vi var flera på arbetet som tyckte det var kul, personligen gillar jag inte brudöverlämning, men inte är det WT.
    Poppig musik, ser jag inte som några problem. Gospel är ju ändå kyrkomusik.
    Jag hade en god vän hemma hos mig i lördags, med högkyrklig bakgrund och hon tyckte det var underbart att se detta.

• Donum
    sextiotalist skrev 2015-06-15 10:11:39 följande:

Förstår inte vad du menar med WT, vi var flera på arbetet som tyckte det var kul, personligen gillar jag inte brudöverlämning, men inte är det WT.

Jag hade en god vän hemma hos mig i lördags, med högkyrklig bakgrund och hon tyckte det var underbart att se detta.

Agreed. Jag har många högkyrkliga vänner och bekanta. Ingen reagerade negativt på vigselgudstjänsten utan tyckte tvärtom att den var riktigt bra. Utgångsmusiken rönte stor förtjusning både pga texten och för att det var Beethovens 9:a.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • sextiotalist
    Donum skrev 2015-06-15 10:21:21 följande:
    Agreed. Jag har många högkyrkliga vänner och bekanta. Ingen reagerade negativt på vigselgudstjänsten utan tyckte tvärtom att den var riktigt bra. Utgångsmusiken rönte stor förtjusning både pga texten och för att det var Beethovens 9:a.
    Visserligen med upptempo, men det är ju massor av psalmer i dagens psalmbok som har ett upptempo idag
  • Donum
    sextiotalist skrev 2015-06-15 10:23:29 följande:

Visserligen med upptempo, men det är ju massor av psalmer i dagens psalmbok som har ett upptempo idag

Jag förknippar inte högkyrklighet med avsaknad av upptempo. Med högkyrklig menar jag att man håller sakrament, liturgi och ämbete högt. Hur det låter spelar mindre roll än vad som sägs. Jag minns en högkyrklig präst som gladde sig storligen åt att Dogge Dogelito (stavning? ) rappade "Ty så älskade Gud hela världen" just för budskapet. Högkyrklighet har kanske blivit motpolen till den mer partipolitiskt flummigt styrda kyrkan som utelämnar Jesus så mycket som möjligt? (min lite raljanta beskrivning av utvecklingen).
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • sextiotalist
    Donum skrev 2015-06-15 10:55:00 följande:
    Jag förknippar inte högkyrklighet med avsaknad av upptempo. Med högkyrklig menar jag att man håller sakrament, liturgi och ämbete högt. Hur det låter spelar mindre roll än vad som sägs. Jag minns en högkyrklig präst som gladde sig storligen åt att Dogge Dogelito (stavning? ) rappade "Ty så älskade Gud hela världen" just för budskapet. Högkyrklighet har kanske blivit motpolen till den mer partipolitiskt flummigt styrda kyrkan som utelämnar Jesus så mycket som möjligt? (min lite raljanta beskrivning av utvecklingen).
    Det ligger nog mycket i vad du säger.
    Många vill ju gifta sig i kyrkan, Mendelsons brudmarsch, tärnor, marsalk etc. Men helst inte höra något om någon Gud.
    Men de går i taket och skriver WT när ett par väljer att gifta sig i kyrkan och följa kyrkoordningen (OK, brudöverlämningen undantaget då) men skippar traditionell utgångsmarsch.
    Undrar hur många av dessa har gift sig i kyrkan av rätt anledning?
  • Anonym (Abbie)
    sextiotalist skrev 2015-06-15 10:11:39 följande:
    Om man väljer brudöverlämning visar man att man inte har koll, att man tittat på för många amerikanska filmer, att man inte har smak och ingen kunskap om traditioner. Det tycker jag är WT. Jag tycker att medlemmarna ur kungahuset om några ska värna svenska traditioner. De kan ju betänka att monarkin är en sådan. Vi kanske ska bli moderna och skaka av oss monarkin?
  • Anonym (Abbie)
    Donum skrev 2015-06-15 10:55:00 följande:
    Brudöverlämning är inte särskilt högkyrkligt. Det förknippar jag mer med en brutta utan utbildning från någon förort.
  • sextiotalist
    Anonym (Abbie) skrev 2015-06-15 11:04:55 följande:
    Om man väljer brudöverlämning visar man att man inte har koll, att man tittat på för många amerikanska filmer, att man inte har smak och ingen kunskap om traditioner. Det tycker jag är WT. Jag tycker att medlemmarna ur kungahuset om några ska värna svenska traditioner. De kan ju betänka att monarkin är en sådan. Vi kanske ska bli moderna och skaka av oss monarkin?
    Jag ser det som så, väljer man aktivt en brudöverlämning, väl införstådd varifrån det kommer och kan stå för det, då är det inte obildat.
    Men om man säger att det är en svensk tradition, då har man missat något.
    Nu ogillar jag brudöverlämningen, mycket för att jag är så stolt över den vackra svenska traditionen, som dessutom är unik, att brudparet går upp tillsammans och vill gärna fråga varför man inte kan behålla den unika vackra traditionen, och istället väljer den, i övriga världen, så tråkigt vanliga brudöverlämningen.

Jag håller med om att de bör värna om de vackra och unika traditionerna som finns.
    Men jag är rojalist så jag vill ha kvar monarkin
  • Donum
    Anonym (Abbie) skrev 2015-06-15 11:06:21 följande:

Brudöverlämning är inte särskilt högkyrkligt. Det förknippar jag mer med en brutta utan utbildning från någon förort.

Nej, brudöverlämning är inte högkyrkligt alls. Jag resonerade kring musiken.
Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen