• Malinn81

gravid o nojig. hur aktivivera snart 5 år när jag tar hand om nyfödd i sommar? hur gör andra?

Hejsan
    Är gravid i v37 har blivit lite nojig för hur gör andra föräldrar med en livlig blivande 5 åring och en nyfödd i sommarens bad och andra aktiviteter, barnet har semester  från dagis i 4 veckor o pappan har lovat att va hemma endel i sommar, mormor o farmor är ju ett alternativ, vattenspridaren är ju ett alternativ hemma o poolen när bebis sover. jag har ju kört iväg o badat med den stora var o varannan dag o jag vill ju inte att han känner sig bortglömd/missunnad heller

tänker också på i vilken grad man vågar lämna sovande bebisen i vagnen i skuggan. (vet ju inte än om det blir en *vagnbebis" som storasyskonet) men antar det. iaf ska man noja över att det kommer någon och tar vagnen med bebis i, spekulerar alldeles för mycket om allt nu. Har inte hittat så mycket erfarenheter ifrån andra om saken, så berätta gärna! är nyfiken!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 13:52
    tänker på det med, på badstränder är det ju oftast inte skuggigt.. hur gör man egentligen? inhandlar man uv tält då? i sommar sovs det ju mest

• Svar på tråden gravid o nojig. hur aktivivera snart 5 år när jag tar hand om nyfödd i sommar? hur gör andra?
  • modsey
    Kasperina skrev 2015-05-09 19:10:16 följande:

De där solskyddstälten blir superheta inuti om de står i solen, så där skulle jag inte lägga en bebis.
    Jag har 4 år mellan mina och jag åker fortfarande inte själv till stranden med dem nu när yngsta är 2. En liten pool med båtar i hemma i skuggan är lagom, stranden kan man åka till när man har fler par ögon.

Ok har inte använt själv men ser dem ofta även utomlands. Är det verkligen samma vi tänker på?
    Och jag förstår fortfarande inte varför man inte kan åka till stranden med ett äldre barn och en nyfödd? Måste ju vara enklare då än sommaren efter då det yngsta barnet är 1 år.
    Jag har stor respekt för vatten och barn, men jag ser inga problem att åka till stranden med två barn.
  • Alexi

För att det räcker med ett ögonblicks verk så har man en drunknad femåring. Säg att bebisen kräks, bajsar eller så och därmed kräver 100 procent fokus en kort stund och man därmed tappar fokus på femåringen.

• PoL

Det kommer säkert gå jättebra! Ett tips kan vara att se över 5-åringens intressen o kapacitet vad gäller tex motorik. Min stora var drygt fem år när lillasyskonet föddes och fick då bla en sparkcykel i present. Den har fyllt många timmar

• modsey
    Alexi skrev 2015-05-09 21:47:04 följande:

För att det räcker med ett ögonblicks verk så har man en drunknad femåring. Säg att bebisen kräks, bajsar eller så och därmed kräver 100 procent fokus en kort stund och man därmed tappar fokus på femåringen.

Jag tror majoriteten av mammor o pappor klarar det. Åter har stor respekt gör vatten men att inte åka till stranden med två barn är att oroa sig lite väl mycket...och det finns armpuffar. ...
  • lövet2

Med en liten baby i huset, så har pappan fått ta ansvaret för att ta med större barn till stranden. Min bror har ställt upp någon gång också, men på det stora hela har det blivit mindre badande sådana somrar. Mer glass, sandlådelek, vattenspridare och picnic på gräsmattan i stället.

• Penida

Varför är det bara möjligt för pappan att var hemma en ynka vecka efter sitt barns födelse i semestertider? Jag hade nog tänkt som lövet ovan gissar jag.

Avskyr CIO-metoder
  • Alexi
    modsey skrev 2015-05-09 22:26:45 följande:
    Jag tror majoriteten av mammor o pappor klarar det. Åter har stor respekt gör vatten men att inte åka till stranden med två barn är att oroa sig lite väl mycket...och det finns armpuffar. ...
    De tror att de klarar av det ja...

"Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett och sex år, Alla barn under sex år som har drunknat har gjort det på grund av brist på tillsyn."

www.aftonbladet.se/wendela/familj/article17106842.ab
  • modsey
    Alexi skrev 2015-05-10 08:25:48 följande:
    De tror att de klarar av det ja...

"Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett och sex år, Alla barn under sex år som har drunknat har gjort det på grund av brist på tillsyn."

www.aftonbladet.se/wendela/familj/article17106842.ab
    jag är fullt medveten om att drunkning är den vanligaste dödsorsaken, men för att uttala dig som du gör behöver du fakta till de här olyckorna i hur de gått till...
    man gör självklart som man vill och såklart beror det också på vilken typ av barn man "har men också vilken typ av förälder man är. Men att passa en fem åring och en bebis på stranden är inte särskilt svårt i de flesta fall.
  • Kasperina
    modsey skrev 2015-05-09 19:41:31 följande:
    Ok har inte använt själv men ser dem ofta även utomlands. Är det verkligen samma vi tänker på?
    Och jag förstår fortfarande inte varför man inte kan åka till stranden med ett äldre barn och en nyfödd? Måste ju vara enklare då än sommaren efter då det yngsta barnet är 1 år.
    Jag har stor respekt för vatten och barn, men jag ser inga problem att åka till stranden med två barn.
    Jag har provat två olika. Det första var som ett kvadratiskt tält och blev som en bastu när det var 18 grader varmt. Det andra var rektangulärt och helt öppet på ena långsidan. Det klarade sig lite bättre, men för att de inte skulle bli hett i direkt solljus krävdes att det stod så att det blåste in lite (dvs fläktade), något som jag inte tyckte var någon bra idé med en spädis på sandstrand. För lite större barn att sitta och vila en stund i är de säkert bra 
  • modsey
    Kasperina skrev 2015-05-10 16:47:21 följande:
    Jag har provat två olika. Det första var som ett kvadratiskt tält och blev som en bastu när det var 18 grader varmt. Det andra var rektangulärt och helt öppet på ena långsidan. Det klarade sig lite bättre, men för att de inte skulle bli hett i direkt solljus krävdes att det stod så att det blåste in lite (dvs fläktade), något som jag inte tyckte var någon bra idé med en spädis på sandstrand. För lite större barn att sitta och vila en stund i är de säkert bra 
    ok ja jag har inte provat själv. De fanns inte så många när de stora barnen var små.
    De fick sova i vagnen i skuggan eller helt enkelt på en filt på stranden med ett parasoll över ( modell stort) Men jag ser många runt i sydeoropa som använder dem som sovtält så jag tänker att det måste finnas några bra ändå?
  • Malinn81

Jo det löser nog sig ändå

Visste inte att uv tälten blev så varma då är de ju inte lönt att köpa sådant. Nja jag är mycket skeptiskt till armpuffarna med, jag köpte ett par, som tur var va vi inte i vattnet när den ena sprack rakt över längst sömmen, vi använder sånna men barnet är med mig eller någon vuxen precis intill då ifall de skulle släppa igen. Vi gick på babysim och har plaskat massor så barnet är totalt orädd för vatten, till råga på allt har barnet kommit in i en period då det ska struntas i vad jag säger om det inte passar. Så vi åker inte till stranden själva iaf.. Ja det löser sig har suttit i timmar o skrivet ner på datan aktiviteter för barn i Skåne, där fanns gott om lekplatser där de kan lekas med vatten o annat skoj.

• modsey
    Malinn81 skrev 2015-05-11 12:04:23 följande:

Jo det löser nog sig ändå

Visste inte att uv tälten blev så varma då är de ju inte lönt att köpa sådant. Nja jag är mycket skeptiskt till armpuffarna med, jag köpte ett par, som tur var va vi inte i vattnet när den ena sprack rakt över längst sömmen, vi använder sånna men barnet är med mig eller någon vuxen precis intill då ifall de skulle släppa igen. Vi gick på babysim och har plaskat massor så barnet är totalt orädd för vatten, till råga på allt har barnet kommit in i en period då det ska struntas i vad jag säger om det inte passar. Så vi åker inte till stranden själva iaf.. Ja det löser sig har suttit i timmar o skrivet ner på datan aktiviteter för barn i Skåne, där fanns gott om lekplatser där de kan lekas med vatten o annat skoj.

Armpuffar ska aldrig ersättas med en närvarande vuxen. Det står tydligt på dem o är rätt självklart.

Jag har två barn som jag aldrig haft problem med att åka själv. Självklart väljer jag inte den största stranden o lägger mig i en solstol o läser o låter dem bada. Min erfarenhet är att det inte är ett problem helt enkelt.

I synnerhet inte när en ligger still o inte kommer någon vart

Hoppas du får en skön sommar
  • miamaria777

Jag har 5 år mellan mina barn. Sommaren när minstingen var nyfödd var jag själv med barnen på stranden nästan varje dag, och 5-åringen hade flytväst (orange räddningsväst) på sig hela tiden. Det var mitt villkor för att vi skulle gå till stranden. Hon accepterade och tyckte efter ett tag att det var toppen att bada med flytväst, då fick hon ju mycket mer frihet, även de gånger vi var flera vuxna. Vi körde med flytväst även om det var tex mormor som skulle gå med henne till stranden, eller om hon följde med en kompis familj. Det är ju ett jättestort ansvar med barn och vatten, och denna lösning funkade bra för oss.

• Malinn81

Ja flytväst är säkert bra :) vi får snacka om saken hemma. Finns säkert en lösning på problemet :)

Svar på tråden gravid o nojig. hur aktivivera snart 5 år när jag tar hand om nyfödd i sommar? hur gör andra?