Är svärfar alkolist?
Ett evigt diskuterande mellan mig och sambon om hans pappa är påväg att bli alkolist. Det är ju hans pappa så förstår om han inte vill tro det precis som hans tre andra syskon men jag som inte haft detta runt mig hela mitt liv tycker att det går mer och mer utför.
Han har alltid druckit öl/vin på helgerna och nån folkis till middagen då och då, men nu är det 4 folkisar och ett glas vin en helt vanlig tisdag, finns det inte öl hemma så måste han åka och handla även om det är mat om 10 minuter.
Han klunkar folköl som jag dricker vatten och vin som en annan dricker ett glas läsk, han kan lätt tömma en 50cl på två omgångar.
Ibland gömmer han vinglaset från frun för hon kan ha sagt att det räcker. man kan även hitta tomma ölburkar "gömda" lite här var, under grillskyddet eller bakom bardisken där frun inte brukar vara.
Har dom varit på fest dagen innan så häller han fortfarande i sig öl dagen efter oavsett om det är starköl eller folköl. (Och nej det är inte så att han kanske bara tog en öl den kvällen utan det är utan tvekan minst åtta starköl som intagits dom kvällarna)
varje helg köper dom ett flak öl och en dunk vin och på söndagen kan det som mest finnas 5 öl kvar och vindunken tömd (då är han ensam på ölen och 2 till 3 personer på vindunken)
frun har försökt få dom att sluta med alkohol på veckodagarna eller vit månad med det funkar i två dagar sen kommer lillördagen eller nått att "fira" så är dom inne i samma betende, svärmor dock tar ett glas vin på veckodagarna och max tre på helgerna.
Förut när frun sa att hon inte ville ha vin då blev det inge alkohol den dagen men nu tar han sig några folköl eller två glas vin själv.
Vill väl mest med den här tråden bara få en insyn på vad andra tycker om sånt här beteende, är det på väg att bli ett beroende? nån annan som sitter med liknande erfarenheter? Hur ska man prata om det? Vi är väldigt nära varandra och kan prata om allt men jag märker hur han blir när frun säger till han och vill inte förstöra vår relation men samtidigt vill jag att mina barn ska ha kvar sin farfar, min sambo sin pappa och jag min fantastiska svärfar.
alla som har råd eller liknande mottages!