När fick du din första mens?
Som sagt är lite nyfiken pa detta. Dottern har nagra ar kvar än sa länge, tack och lov
Som sagt är lite nyfiken pa detta. Dottern har nagra ar kvar än sa länge, tack och lov
Jag var 12 år. Ingen stor grej för mig, jag gick och berättade för pappa och hämtade mensskydd. Det var sådant vi hade pratat om tidigare så jag visste vad det handlade om, vad man gör osv.
10 år och 4 månader. Ren katastrof tyckte jag! Dock nr. 3 i klassen.
När jag var 11 år och gick i fyran. Hemskt var det, jag förnekade det i flera år.
Jag var elva. Först i klassen såvitt jag vet. Sjukt jobbigt, så enormt pinsamt på alla sätt. Förbjöd min mamma att prata om det med pappa. Tog flera år innan jag vågade prata med andra om det. Hade nog ingen större koll men jag visste uppenbarligen vad det var då jag sa till mamma att jag trodde jag fått mens.
Var det väldigt hemligt hemma för er andra med tanke på alla olustkänslor?
Jag känner en tjej som fick när hon var 9 ar. Kan inte ha varit kul...
Jag var 10,5 år. Tyckte det var jobbigt och skämdes.
Jag var nästan 11. Tyckte det var fruktansvärt jobbigt och minns att jag ringde min mamma på jobbet och bara grät så hon blev jätterädd eftersom jag grät så mycket att det tog en lång stund innan jag kunde berätta vad som hänt :) och när jag väl berättade blev hon så lättad (hade ju börjat vänta sig något mycket värre) så att hon började skratta, vilket inte direkt gjorde mig gladare :)
Jag trodde att jag var först i klassen och tyckte det var väldigt pinsamt. Men efter några månader visade det sig att vi var fler och då kändes det bättre. Men jag hann missa att läger på sommaren som jag inte vågade åka på för att jag hade mens.
Månaden innan jag fyllde 11.
Idag
Idag
Jag var tolv år och det var hemskt. Jag hade svår mensvärk och blödde vad jag upplevde som kopiösa mängder de första åren.
10 år, först i klassen med mens och bröst.
Fick panik då ingen hade berättat för mig vad de va, satt och kolla på lilla sjöjungfrun och börja blöda, skrek på pappa om att jag håller på att dö, han skicka mig till farmor som visa hur man gjorde. Idiot alkoholiserad till pappa f.ö
12. Det var väl inget hemligt och skuldbelagt, som någon antydde, men oj vilken pers! Jag blöder massor, hade vansinnig mensverk som gjorde att jag kräktes... Läckande bindor... Nej, jag önskar att man endast hade mens mellan 20-40 års ålder, skulle vara bättre på så många sätt. Att mens är något naturligt och något att fira - nej! Gruvar mig för att döttrarna snart ska drabbas av detta :(
Jag var 12 år och det var dagen före skolavslutningen i 6:an. Det var inte någon stor grej och jag var förberedd och visste vad det handlade om. Eftersom jag var lång, längst i klassen ända sedan första klass, trodde mamma att jag skulle få mens tidigare. Hade även ett par kompisar som fick mens före mig.
Var 10 år och satt på syslöjden i skolan när jag fick mensvärk. Förstod inte att det var mensvärk förrän jag kom hem och såg att jag hade fått mensen. Grinade och sa att jag vägrade ha mens för binda var så obekvämt. Haha
Jag var 13, visste ingenting om mens och trodde jag blivit dödssjuk i skolan när jag fick sån mensvärk att jag svimmade. Mensen kom några timmar senare.
10 år. Kommer ihåg att jag satt på golvet och kollade på tv så frågade farmor vad jag eftersom jag hade en fläck på mitt nattlinne, som visade sig vara fler fläckar. Hon sa jaha det är bara mens och att jag skulle vänta där så kom hon med binda, rena trosor och nattlinne. Väldigt odramatiskt. Hade inte mensvärk eller kraftiga blödningar tills jag var 17, trodde jag var en av de lycklig som slapp :@
Själv var jag bara 9 år, hade redan fått lite könshår och brösten började småväxa lite. Fatta vilket panik man fick när man såg könshåret som 9åring! Som tur var min mamma tydligen redan beredd på allt och förstående och förklarade vad som händer med kroppen. Fick också sådan mensvärk som de flesta utav er och då började jag gråta när jag satt på toan, trodde att jag blödde från rumpan hahaha för att jag hade ramlat dagen innan på rumpan. Kommer ihåg att jag gick och ljög om det många år, att jag fick min mens när jag var 13-14 för att inte vara en outsider haha.
Jag fick min första mens när jag var elva. Ren mardröm. Det var precis innan avslutningen i fyran och jag vågade inte breätta för mina föräldrar så jag satte toapapper i trosan. Fick senare en helvetisk mensvärk som fick mig att kräkas och fick ingen Ipren eller så eftersom ingen förstod att det var just mensvärk jag hade.