• Geipherz

    Varför använda "hen" när könet tydligt framgår?

    Irriterar mig nåt oerhört på missbruket av pronomet "hen" (som ska användas när man pratar i allmänna termer och vill undvika att uppge könet eller behöva säga den, han eller hon, vederbörande, personen i fråga etc. eller om transpersoner som inte kan identifiera sig med vare sig man eller kvinna.)

    Nästan dagligen läser jag hur folk systematiskt tycks missuppfatta detta med flit. Idag var det t.ex. en person som namngett sin katt med ett typiskt mansnamn (inte könsneutralt i dagsläget i alla fall) och sedan benämnt den som en "hen" trots att katter mig veterligen inte kan vara transpersoner.

    Ser även ofta på FL folk som skriver saker i stil med "Idag var jag ute med min son i parken. Hen fick en glass på hemvägen".

    Varför...?

  • Svar på tråden Varför använda "hen" när könet tydligt framgår?
  • Geipherz

    Och självklart ska även anonyma få kommentera den här tråden. Glömde att detta inte sker automatiskt på FL och inte går att ändra i efterhand, suck. Hoppas folk törs svara i alla fall.

  • Katlan

    Otroligt löjligt att kalla en katt för hen oavsett, den lär knappast bry sig.
    Själv är jag allergisk mot "hen" och använder det aldrig.

  • Jag är bara jag

    Jag ogillar överlag hen. Ang. djur är det ju fullkomligt absurt att använda! I de otroligt få fall där könet inte framgår kan man använda andra ord än hen.

  • Katlan

    Jag ogillar när man använder "en" istället för "man" också.
    Får mig ofta att sluta läsa, precis som hen.

  • cirkusmusen

    Jag håller med dig. Fast jag kallade min katt för hen ett tag på skoj. Vi trodde att det var en hona i ett halvår. När hon sedan skulle kastreras upptäckte veterinären att det var en hane. Så det blev lite fel med namnet, som vi var "tvungna" att byta. Det blev lite svårt där ett tag. Han, hon, hen? Hehe

  • Deceree1

    Läste en tråd där TS skrev " hen" massa gånger, men hon råkade skriva - han lagar mat......

  • Geipherz
    Katlan skrev 2015-05-17 17:40:28 följande:

    Jag ogillar när man använder "en" istället för "man" också.

    Får mig ofta att sluta läsa, precis som hen.


    Tror jag retade mig på precis samma fenomen för max 10 minuter sedan senast, och rentav startat en tråd om det med... Förekommer flitigt hos ett visst klientel; bland annat på Kitty Jutbrings Instagram med tillhörande kommentatorer.
  • Katlan
    Geipherz skrev 2015-05-17 17:57:08 följande:
    Tror jag retade mig på precis samma fenomen för max 10 minuter sedan senast, och rentav startat en tråd om det med... Förekommer flitigt hos ett visst klientel; bland annat på Kitty Jutbrings Instagram med tillhörande kommentatorer.
    Mycket flitigt förekommande hos feministerna också.
    Rena löjan!
  • Pentagram

    Mesta "missbruket" av hen uppstår nog bara för att personer försöker dölja könet på någon (vanligtvis sitt barn) i text men glömmer bort sig då och då och använder "han" eller "hon", beroende på barnets kön, av gammal vana så att texten ändå avslöjar könet.

  • spillerkillern
    Katlan skrev 2015-05-17 17:40:28 följande:

    Jag ogillar när man använder "en" istället för "man" också.
    Får mig ofta att sluta läsa, precis som hen.


    kan vara dilalekt att säga "en" när det gäller en man, ofta sägs en framför namnet och när det gäller kvinnor säger man "a" innan namnet eller bara "a" där man pratar om en kvinna. Tror det är i Jämtland.
  • fjanten

    Det var en igår som startade en tråd ang. en anställd som personen var missnöjd med. Ts fortsatte skriva "hen" och "henom" fast ts redan avslöjat könet (han) redan i trådstarten och i ett senare inlägg. Fy fan vad löjligt det blev...

  • Cal XVI Gustf
    fjanten skrev 2015-05-18 09:43:29 följande:
    Det var en igår som startade en tråd ang. en anställd som personen var missnöjd med. Ts fortsatte skriva "hen" och "henom" fast ts redan avslöjat könet (han) redan i trådstarten och i ett senare inlägg. Fy fan vad löjligt det blev...
    Hur går det förresten med ordet "henom"? Det var väl det man föreslog från början att det skulle heta i objektsform men nu hör man det inte speciellt ofta. Lät det för löjligt eller vad?
  • Geipherz
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-18 10:22:16 följande:

    Hur går det förresten med ordet "henom"? Det var väl det man föreslog från början att det skulle heta i objektsform men nu hör man det inte speciellt ofta. Lät det för löjligt eller vad?


    Det förekommer men är inte fullt så etablerat som hen ännu. Henom låter betydligt mer likt honom än henne, kan det vara en förklaring till att det inte slagit igenom fullt ut ännu?
  • Geipherz
    spillerkillern skrev 2015-05-18 08:36:47 följande:

    kan vara dilalekt att säga "en" när det gäller en man, ofta sägs en framför namnet och när det gäller kvinnor säger man "a" innan namnet eller bara "a" där man pratar om en kvinna. Tror det är i Jämtland.


    Pentagram skrev 2015-05-18 08:54:34 följande:

    I Wermland kan en också använda "en" istället för "man", dialektalt.


    Stämmer bra, här syftades dock inte på den dialektala användningen utan inlägg i kommentarsfält hos t.ex. Kitty Jutbring, Lady Dahmer och andra bloggande eller instagrammande feminister - överhuvudtaget folk som brinner för HBTQ i olika former.
  • Pentagram

    Språkrådet föreslår "hen" som objektsform, inte "henom" men det återstår väl att se vad som normaliseras med tiden.

  • Cal XVI Gustf
    Pentagram skrev 2015-05-18 10:35:31 följande:
    Språkrådet föreslår "hen" som objektsform, inte "henom" men det återstår väl att se vad som normaliseras med tiden.
    Jo men varför?
  • Pentagram
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-18 10:42:47 följande:
    Jo men varför?
    Varför "hen" som objektsform? Antagligen för att det inte finns någon särskild regel för hur pronomen skall objektifieras och det finns andra pronomen utan särskild objektsform så det rimligaste är väl att det helt enkelt har samma objekt- som subjektform. Ungefär samma princip som om det introduceras ett nytt verb och böjningsformerna följer de "svaga" reglerna (verba, verbade, verbat) än att det hittas på nya "starka" former (verba, virde, vart).
  • fjanten
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-18 10:22:16 följande:

    Hur går det förresten med ordet "henom"? Det var väl det man föreslog från början att det skulle heta i objektsform men nu hör man det inte speciellt ofta. Lät det för löjligt eller vad?


    Det blev ju så himla löjligt att envisas med hen i varje inlägg när alla redan visste könet..
Svar på tråden Varför använda "hen" när könet tydligt framgår?