• Anonym (Ord mot ord!)

Exet vill bara förstöra - nu vill han ha enskild vårdnad.

Mitt ex har tjafsat och försökt att rasera allt som anses vara civiliserat, under en längre tid nu. Här kommer några exempel: Exet anser att han även i år ska bestämma hur semesterveckorna med barnen ska se ut. Han vägrar att ha varann jul, midsommar osv. Han gapar, skriker och hotar då jag ska hämta mina barn. Barnen har även berättat att jag omnämns (hemma hos pappan och bonusmamman) i dåliga ordalag. Då jag ifrågasätter detta..får jag till svar att jag inte ska lägga mig i vad som sker hos honom. Då jag lämnar in orosanmälningar säger Socialen att det är ord mot ord. Sist inträffade följande; att han slängt/tryckt på en cykelhjälm på sonen väldigt hårt..då han ville ut och provköra sim nyinköpta cykeln. Alla barnen hade blivit rädda och väldigt ledsna..vilket pappan också blev arg över ingen får gråta. Barnen upplever även det som väldigt orättvist då bonussyskonen får ta med kläder emellan hushållen. Mina barns ryggsäckar packas ur innan dom ska hem till mig. Aktiviteterna bestäms, utan i samråd med mig. Då dottern började på ridningen fick hon inte ta med sina ridkläder på min vecka. I höstas förbjöd han ett umgänge med barnen och deras farföräldrar eftersom den aktuella veckan låg på min vecka. Trots att jag och barnen redan bestämt detta med farmor och farfar. Listan kan göras ännu längre..sammanfattningsvis är det som ni redan förstått fruktansvärt att behöva se barnens lidande, i allt detta. Och som om det inte hade varit nog. Har han nu ansökt om enskild vårdnad. Vilket han släppte som en bomb inför barnen då alla var samlade runt matbordet. Vilket han också förnekat..Den gången fick jag tillbaka väldigt upprivna barn. Nu till mina funderingar. Hur bevisar man att b la dessa faktiska handlingar har skett och är till skada för barnen, då han bara förnekar dom ? Har någon därute erfarenheter av detta, får ni gärna dela med Er! Tankar kring detta beteende är också välkomna. Hur har ni det som kan samarbeta..hur ser detta ut t ex semester ...? Självklart! Har jag skaffat en advokat men är ute efter här ..reflektioner och erfarenheter...det måste finnas (tyvärr) andra som varit med om liknande...

• Svar på tråden Exet vill bara förstöra - nu vill han ha enskild vårdnad.
  • Anonym (Ord mot ord!)

Fråga? Kan man använda dessa samtal m kuratorn/sjuksystern i vårdnadstvisten ett bevis på vad barnen tycker,känner och deras viljor?

• Anonym (.)
    Anonym (Ord mot ord!) skrev 2015-05-21 13:00:26 följande:

Fråga? Kan man använda dessa samtal m kuratorn/sjuksystern i vårdnadstvisten ett bevis på vad barnen tycker,känner och deras viljor?

Var det du som gjorde slut med ditt ex?
  • sextiotalist

De har skyldighet att göra en orosanmälan om det är så illa som du beskriver och en sådan orosanmälan kan (men behöver inte) väga tungt i en vårdnadstvist
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2015-05-21 13:31:57 följande:
    Var det du som gjorde slut med ditt ex?
    Det ska ha inte ha någon betydelse.
  • Anonym (Ord mot ord!)

Jag skrev längre bak i tråden att jag fick fly hals över huvudet m barnen och bodde på skyddat boende. Och som sagt alla skilda föräldrar har väl rätt att kunna få ha ett sunt samarbete kring barnen.

• Anonym (Ord mot ord!)

Det ringdes in anmälningar till Soc för drygt en månad sedan. Då var det min Terapeut och en på familjebehandlingen som slog larm. Då handläggaren ringer mig säger hon att Exet nekade och tillägger att det är ord emot ord. Jag blev helt mållös..och han slapp undan som vanligt. Då jag ifrågasatte detta talade kvinnan på Soc om att dom kan inte göra något för det är ord mot ord plus att deras verksamhet bygger på att man frivilligt samarbetar med dom. I detta fall var det heller inga tvångsinsatser som kunde sättas in. Detta trots att barnen berättat om våld (hjälmen) och om kränkningar och hot, då dom kom tillbaka från pappan. Dessutom resonerar dom som så att eftersom vi ligger i en vårdnadstvist så är det onödigt att dra igång någon utredning. Det blir det då Familjerätten kommer in i bilden...senare. Jag är både arg och besviken på mina barns vägnar. Vet varken ut eller in. Funderar på att ringa chefen och jag ska prata m min advokat,

• Kjell2

Bättre att du kallar kuratorn mfl som vittne.

Något som kommer väga tungt avseende boende och umgänge är vad barnen säger under utredningen.
  • Anonym (Ord mot ord!)

Ja, det blir bäst så. Barnen iaf dom som vill prata får gå dit för det här är omänskligt.

• Anonym (me)
    Anonym (Ord mot ord!) skrev 2015-05-21 09:26:33 följande:

Tack för tips! Tidigare har det kommit fram saker i skolan från barnen. Nu behöver vi all hjälp vi kan få. Vet du om eventuella samtal med kurator kan vara användbart i Tingrätten?

Kuratorn har ju anmälningsplikt om barn far illa i hemmet. Dessutom tror jag din advokat kan få kuratorn att vittna i tingsrätt om det skulle bli så. Kuratorn har ju tystnadsplikt men den rubbas om barnen blir misshandlade, kränkta och utnyttjade hemma av nåt slag. 
    Min ena dotter gick till kuratorn för att hon mådde dåligt och inte trivdes i skolan, kuratorn har ringt mig och vi har pratat om situationen. Barnet gav tillåtelse att kuratorn fick ringa mig. 
  • Kyrkby
    Anonym (Ord mot ord!) skrev 2015-05-21 08:56:03 följande:

Tanken har slagit mig men då far barnen illa och blir ännu mera förstörda av deras hatkampanjer mot mig. Dessutom vill dom inte vara där...

Ännu bättre för dig !
    Att barnen mår dåligt, det förstår jag.
    Detta är ngt som pågår en eller ett par månader.
    När allt är klart o avslutat DÅ kan du sätta dig med barnen o prata vad som hände.
    Tro mig, barnen kommer att förstå o förlåta dig.
    Fadern kommer att bli väldigt svartkastad o " hatad " av barnen.
    Om ngt barn tar faderns parti, låt barnet göra detta.
    Tänk på barnen.
    Va INTE egoistisk .
  • Anonym (Ord mot ord!)

Jag anser mig inte egoistisk ..snarare tvärtom. Jag ville att barnen och han skulle etablera en relation tillsammans efter att vi var igenom alla turer i svängen...då han inte fick träffa barnen...jag satt i samarbetssamtal m honom en hel höst och barnen började vara hos honom mer och mer...i daxläget är det mgn omständigheter som råder. Jag vill fortfarande att detta ska fungera ...men till en viss gräns. Då den överskrids blir jag väldigt ifrågasättande om det är så jäkla bra...

Svar på tråden Exet vill bara förstöra - nu vill han ha enskild vårdnad.