• Anonym (Ts)

Han lämnar mig om jag gör abort

Förra veckan på tisdag fick jag reda på att jag är gravid. Jag har p-stav, så det kom som en rejäl chock - var egentligen hos läkaren för andra bekymmer när hon testade mig för annat och såg att jag är gravid.

Enligt vul är jag gravid i åttonde veckan. Jag satte in p-staven i november förra året efter en abort. Min sambo ville främst ha aborten, och jag var heller inte redo, men har mått fruktansvärt efteråt. Jag sa då att om jag någonsin blir gravid igen kommer jag aldrig göra en abort.

När jag kom hem och berättade om aborten för sambon så sa han att abort är det enda alternativet för honom är abort. Att allt annat bara är korkat. Så jag måste göra valet...

Vi undvek ämnet ända fram tills igår kväll då helvetet bröt ut. Jag ville prata. Jag ville att vi skulle fatta ett beslut.

Det vi kom fram till är två alternativ:

1. Göra abort och jag kommer vara ett vrak. Igen. Han vet inte om han kommer klara av att vara stark för oss båda igen när jag får mina panikattacker, mardrömmar osv.

2. Behålla barnet - och han lämnar mig och åker till sitt hemland. Han sa att jag förstör hans liv om jag behåller, och att han helt ärligt kommer börja hata mig.

Jag har panik. Vad ska jag göra?

Vi är 21 respektive 22 år. Han arbetar heltid på ett jobb han hatar, o jag är student.

• Svar på tråden Han lämnar mig om jag gör abort
  • fjanten
    Anonym (Förståeligt) skrev 2015-05-22 11:41:44 följande:

Ok, då får jag nog välja att inte ha penetrationssex med min eventuella partner mer än för att möjligen ställa upp för hennes skull någon gång ibland då sex med kondom i princip lika gärna kan kvitta för mig.

Synd att jag inte ska kunna få utöva min favoritaktivitet med någon jag älskar bara för att ett barn i nuläget skulle rasera i princip alla mina framtidsplaner.

Du kan ju alltid sterilisera dig.
  • Anonym (Förståeligt)
    fjanten skrev 2015-05-22 11:45:51 följande:
    Du kan ju alltid sterilisera dig.
    Är det en bra ide då jag vill ha barn med rätt person och om situationen är sådan att jag anser jag kan, vill och orkar med att ta hand om ett barn? Vill gärna ha barn under rätt förutsättningar, men blir det påtvingat under fel förutsättningar är det en helt annan sak.

Fast visst har jag ju övervägt en sterilisering flera gånger trots att jag nog gärna skulle vilja ha barn i framtiden om jag träffar rätt person och har utrymme för det i mitt liv just då.
  • fjanten
    Anonym (Förståeligt) skrev 2015-05-22 11:50:11 följande:

Är det en bra ide då jag vill ha barn med rätt person och om situationen är sådan att jag anser jag kan, vill och orkar med att ta hand om ett barn? Vill gärna ha barn under rätt förutsättningar, men blir det påtvingat under fel förutsättningar är det en helt annan sak.

Fast visst har jag ju övervägt en sterilisering flera gånger trots att jag nog gärna skulle vilja ha barn i framtiden om jag träffar rätt person och har utrymme för det i mitt liv just då.

Då kan du ju adoptera sen när det passar ditt liv bättre, eller ha sex med kondom, eller lämpa över hela ansvaret på kvinnan och eventuellt bli pappa tidigare än du hoppats på, eller lämna henne om en graviditet skulle ske och hon inte vill göra abort - för så ser livet ut.
  • Anonym (Förståeligt)
    fjanten skrev 2015-05-22 11:52:13 följande:
    Då kan du ju adoptera sen när det passar ditt liv bättre, eller ha sex med kondom, eller lämpa över hela ansvaret på kvinnan och eventuellt bli pappa tidigare än du hoppats på, eller lämna henne om en graviditet skulle ske och hon inte vill göra abort - för så ser livet ut.
    Eftersom jag skulle vilja ta ansvaret för mitt barn skulle väl alternativen vara att lämna och ta ansvaret för barnet på var sitt håll och se om jag orkar leva så. Orkar jag inte så blir det väl att ta en livsförsäkring och arrangera en "olycka" för sig själv så att barnet kan få en hyfsad ekonomisk trygghet åtminstone.

Ett liv helt utan sex eller med uruselt sex känns inte heller värt att leva så det är inget alternativ för mig. Ser inte det som samma sak att adoptera som att ha ett eget barn så det går nog bort för min del. Sterilisering känns ju som ett alternativ, men då får man ju ge upp möjligheten till något underbart i framtiden (ett barn man verkligen vill ha). Förhoppningsvis kommer det väl även bättre preventivmedel för män i framtiden så därför känns sterilisering som ett lite väl drastiskt alternativ.

Alltså får jag nog helt enkelt leva med risken att mitt liv kommer vara mer eller mindre över om jag har otur tills en bra lösning existerar. I och för sig kan man ju dö av massa andra saker också så ett liv utan risker går ju ändå inte att leva.
  • Anonym (Mumin)

Nu tycker jag inte man måste börja skrika "dumpa honom" osv direkt. Det här är oplanerat och det kom uppenbarligen som en chock för honom. Det är inte första gången jag läst liknande trådar här på FL där killen i slutändan lugnat ner sig och faktiskt till och med vill ha barnet. Kanske ändrar han sig när det väl har sjunkit in.

Försök förstå vad det är som gör att han anser sitt liv förstört av ett barn. Är det saker som går att resonera runt, lösa eller hantera? Är han rädd för det ekonomiska så räkna på hur ni skulle kunna klara det. Om ni båda kan behålla lugnet i diskussionen och resonera om hur ni skulle kunna lösa situationen kan det ändra på saker. Försök förstå varandra. Ta er tid innan ni tar beslutet.

• Anonym (Förståeligt)
    Anonym (Mumin) skrev 2015-05-22 12:31:33 följande:
    Nu tycker jag inte man måste börja skrika "dumpa honom" osv direkt. Det här är oplanerat och det kom uppenbarligen som en chock för honom. Det är inte första gången jag läst liknande trådar här på FL där killen i slutändan lugnat ner sig och faktiskt till och med vill ha barnet. Kanske ändrar han sig när det väl har sjunkit in.

Försök förstå vad det är som gör att han anser sitt liv förstört av ett barn. Är det saker som går att resonera runt, lösa eller hantera? Är han rädd för det ekonomiska så räkna på hur ni skulle kunna klara det. Om ni båda kan behålla lugnet i diskussionen och resonera om hur ni skulle kunna lösa situationen kan det ändra på saker. Försök förstå varandra. Ta er tid innan ni tar beslutet.
    Jo, det bästa vore ju om hon kan få honom att faktiskt också vilja leva ett liv med barnet. Då kör hon ju inte över honom på samma sätt om beslutet faktiskt är gemensamt. Men väljer hon att behålla barnet oavsett vad han vill så bör hon ju räkna med att han kommer att hata och lämna henne.

Så det sämsta hon kan göra är väl att säga "Jag kommer att behålla barnet så nu är det upp till dig att välja om du vill stanna eller inte för barnet är en del av min kropp så det är min rättighet att bestämma oavsett vad du vill!". Även om jag skulle kunnat överväga att stanna i förhållandet och behålla barnet trots icke optimala förutsättningar jsut då så skulle en liknande kommentar från tjejen göra att alla möjligheter till ett framtida liv tillsammans raserades där.
  • Anonym (Lämna)

Sterilisera dig och frys in spermier. Voilà, du blir steril men har ändå spermier bevarade för framtida befruktning.
  • Anonym (Förståeligt)
    Anonym (Lämna) skrev 2015-05-22 13:26:08 följande:
    Sterilisera dig och frys in spermier. Voilà, du blir steril men har ändå spermier bevarade för framtida befruktning.
    Har försökt hitta hur det fungerar på det sättet förut, men har för mig att det inte går att förvara hur länge som helst utan bara ett visst antal år?

Men det kanske har ändrats så att spermierna håller livet ut eller så förstod eller minns jag fel helt enkelt. Helt klart värt att kolla upp om det nu fungerar att göra så! Tack för tipset!
  • Anonym (nja)

Menar du att du lever i en "seriös" relation med någon som du inte anser vara den rätta? Eller ligger du runt utan kondom?
  • Anonym (Förståeligt)
    Anonym (nja) skrev 2015-05-22 20:59:23 följande:
    Menar du att du lever i en "seriös" relation med någon som du inte anser vara den rätta? Eller ligger du runt utan kondom?
    I nuläget ligger jag inte så mycket överhuvudtaget, men är inte någon person som normalt "ligger runt" en massa. Men visst händer det att jag har sex med personer jag tycker verkar trevliga och som jag vill lära känna bättre och kanske starta en relation med om de visar sig vara vettiga även över tid och när man lär känna varandra bättre.

Blir oftast antingen totalt misslyckat försök att ha sex med kondom då erektionen alltid försvinner strax efter kondomen åkt på alternativt fungerande sex utan om tjejen använder p-piller, p-stav eller dylikt. Fast engångsligg är oftast relativt trist så brukar inte ha sex om det inte dyker upp chanser till sex utan någon direkt ansträngning för att få det vilket händer extremt sällan. Men jag skulle kunna ha vad jag anser vara en "seriös" relation även om jag inte vill ha barn just då med just den personen, särskilt med tanke på att jag inte är helt säker på att jag någonsin kommer vilja ha det.

Menar du att personer som väljer att inte skaffa barn tillsammans inte kan ha en "seriös" relation?
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (Förståeligt) skrev 2015-05-22 21:25:02 följande:

I nuläget ligger jag inte så mycket överhuvudtaget, men är inte någon person som normalt "ligger runt" en massa. Men visst händer det att jag har sex med personer jag tycker verkar trevliga och som jag vill lära känna bättre och kanske starta en relation med om de visar sig vara vettiga även över tid och när man lär känna varandra bättre.

Blir oftast antingen totalt misslyckat försök att ha sex med kondom då erektionen alltid försvinner strax efter kondomen åkt på alternativt fungerande sex utan om tjejen använder p-piller, p-stav eller dylikt. Fast engångsligg är oftast relativt trist så brukar inte ha sex om det inte dyker upp chanser till sex utan någon direkt ansträngning för att få det vilket händer extremt sällan. Men jag skulle kunna ha vad jag anser vara en "seriös" relation även om jag inte vill ha barn just då med just den personen, särskilt med tanke på att jag inte är helt säker på att jag någonsin kommer vilja ha det.

Menar du att personer som väljer att inte skaffa barn tillsammans inte kan ha en "seriös" relation?

Du har inte för små kondomer då? Kan hända att ståndet dör då, kondomen "stryper" den liksom. Finns kondomer som är större modell, vet att killar upplevt att ståndet håller bättre i en sån.
  • Anonym (Förståeligt)
    Anonym (Lämna) skrev 2015-05-22 21:44:07 följande:
    Du har inte för små kondomer då? Kan hända att ståndet dör då, kondomen "stryper" den liksom. Finns kondomer som är större modell, vet att killar upplevt att ståndet håller bättre i en sån.
    Har i och för sig aldrig provat att ha sex med större än XL- eller om det nu var XXL-kondomer så det kan kanske vara problemet? Får väl ge det ett försök med ännu större kondomer nästa gång ett lämpligt tillfälle till sex med en trevlig tjej dyker upp helt enkelt i så fall, men funkar det inte då lär det väl vara att känseln bedövas för mycket och då är det antagligen helt kört med kondom för min del? Tack för tipset i alla fall!
  • Anonym (nja)
    Anonym (Förståeligt) skrev 2015-05-22 21:25:02 följande:
    Absolut inte. Men från det du skrev lät som att du antingen var i en fast relation som du inte trivdes med, alternativt inte använde skydd (mot sjukdomar) med nya bekantskaper. Tack för förtydligandet.
Svar på tråden Han lämnar mig om jag gör abort