• Anonym (Miss)

Missbruk inte ett val - överlevnad

Vissa verkar tro att jag missbrukar (ibland) för att jag vill det, för att jag är för svag för att stå emot eller liknande.

Men riktigt så enkelt är det inte. Jag missbrukar ibland för att ens överleva. Det är alkohol eller självmord som är mina alternativ.

Har provat många mediciner och åratal i terapi. Men jag vet nu att detta är det enda som fungerar för mig.

Dessemellan lever jag "normalt". Jobbar heltid och umgås endast med mina husdjur.

Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Missbruk inte ett val - överlevnad
  • Anonym (alternativ)
    Anonym (Miss.) skrev 2015-05-23 13:11:24 följande:
    Tack! Det lät intressant, jag har anmält mig som testperson. Vill du berätta mer? Är du testperson och i så fall hur går det till?

Yes, testperson sen nån månad tillbaka, kan säga att den lilla flaskan förändrade mitt liv markant.

Från att inte har fungerat nykter i vardagen i princip alls, inte kunnat ringa samtal till myndighet eller umgåtts med folk på grund av social fobi, suttit i ett svart tankelöst håll där inget var viktigt, haft som hobby att stirra meningslöst på datorskärmen och låtsats att jag var upptagen med nått, betraktat jobb som nödvändigt ont där jag hatade varje sekund av det och varit på självmordsgränsen så pass att sambon fick stoppa mig en kväll när jag var på väg att dumpa en näve med benzo z-analoger och opiater i munnen och skölja ner med vodka.

Gick jag till att sköta mitt ansvar till vardagen, skaffat mig engagerande hobby som jag utövar med glädje flera gånger i veckan, med glädje, en känsla jag inte har upplevt på så länge att jag har glömde hur det kändes, skötta mitt jobb med engagemang och stor fokus på det jag gör.

Vist, jag har fortfarande dagar som går till spillo där jag inte får nått gjort men det mesta av tiden så trampar jag fram.

Enda nackdel att det är snordyrt när man kommer upp i mängder, vissa behöver några få droppar och det fungerar för dom, andra behöver mer och då börjar det rusa upp i pris. värt varje krona.

Så som det fungerar, blir du godkänt som testperson får du det för halva priset, enda kravet är att du får skriva minst en gång i månaden hur det går för dig och vilka "krämpor" du medicinerar för.

Lycka till, sprit är ingen vettig medicin men vad gör man inte när man inte har alternativ och inte fungerar utan hjälp.

• Anonym (Sant)
    Anonym (alternativ) skrev 2015-05-23 12:36:33 följande:

Det finns ett ord som börjar på I, du kan avsluta själv.

Skulle det vara så enkelt skulle vi inte ha nån missbruk eller beroende överhuvudtaget i landet.

Faktum är ändå att sluta supa är det enda dom stoppar missbruk.
  • Anonym (alternativ)
    Anonym (Sant) skrev 2015-05-23 14:49:49 följande:

Missbruk är allt som oftast inte problemet i sig utan symptom på annat.
    Tror inte det finns många som missköter sina liv för att dom tycker det är roligt.

Man kan inte bara "sluta" ha psykiska problem genom önsketänkande.
    Man måste lösa dom med eller utan hjälp beroende på problem men man måste komma åt sjukdomen i sig inte bara hur den yttrar sig.

Vad tror du man väljer, missbruk eller döden om får välja?

Fast jag antar att du är en av dom som kommer med goda rekommendationer som "ryck upp dig för fan" till folk som dras med djupa depressioner och inte fungerar till vardagen.

• Anonym (Miss.)
    Självklart är det så. Men då får jag inget värdigt liv! Då är det bara överlevnad.... idag har jag i alla fall några dagar då jag lever upp lite.

Resterande tid bryr jag mig inte om någonting alls, inget är viktigt, inget är av värde för mig.
    Läkaren misstänkte att jag hade cancer nyligen, tyvärr var det inte så. Jag hade faktiskt inte brytt mig alls om det varit så.

Kan inte minnas när jag senast kände glädje över någonting, såg fram emot något, var glad o.s.v. Jag bara går runt och är.

Enda gången jag får små glädjeögonblick är när jag dricker och då dövas lite.
  • Anonym (fuckedforlife)
    Tror du att alla bara väljer mellan missbruk och ett normalt svenssonliv med kärlek och familj? För alla jag känner idag som missbrukar så gäller det att om man tar bort missbruket så finns det inget kvar i deras liv. Inget att värna om och inget att förlora.
  • Anonym (Miss.)
    Anonym (alternativ) skrev 2015-05-23 14:06:41 följande:

Yes, testperson sen nån månad tillbaka, kan säga att den lilla flaskan förändrade mitt liv markant.

Från att inte har fungerat nykter i vardagen i princip alls, inte kunnat ringa samtal till myndighet eller umgåtts med folk på grund av social fobi, suttit i ett svart tankelöst håll där inget var viktigt, haft som hobby att stirra meningslöst på datorskärmen och låtsats att jag var upptagen med nått, betraktat jobb som nödvändigt ont där jag hatade varje sekund av det och varit på självmordsgränsen så pass att sambon fick stoppa mig en kväll när jag var på väg att dumpa en näve med benzo z-analoger och opiater i munnen och skölja ner med vodka.

Gick jag till att sköta mitt ansvar till vardagen, skaffat mig engagerande hobby som jag utövar med glädje flera gånger i veckan, med glädje, en känsla jag inte har upplevt på så länge att jag har glömde hur det kändes, skötta mitt jobb med engagemang och stor fokus på det jag gör.

Vist, jag har fortfarande dagar som går till spillo där jag inte får nått gjort men det mesta av tiden så trampar jag fram.

Enda nackdel att det är snordyrt när man kommer upp i mängder, vissa behöver några få droppar och det fungerar för dom, andra behöver mer och då börjar det rusa upp i pris. värt varje krona.

Så som det fungerar, blir du godkänt som testperson får du det för halva priset, enda kravet är att du får skriva minst en gång i månaden hur det går för dig och vilka "krämpor" du medicinerar för.

Lycka till, sprit är ingen vettig medicin men vad gör man inte när man inte har alternativ och inte fungerar utan hjälp.

Det låter som en mirakelmedicin. Vad är hemligheten? Vad innehåller det?

Låter lite för bra för att vara sant. Jag är extremt fattig eftersom jag varit arbetslös några månader. Om jag blir godkänd som testperson kanske jag kan ha råd att prova en gång, i annat fall kommer jag inte ha det om det är dyrt.

Just idag har jag knappt mat hemma och första lönen kommer nästa 25:e så jag vet inte hur jag ska klara mig riktigt.
  • Anonym (Miss.)
    Anonym (fuckedforlife) skrev 2015-05-23 13:32:22 följande:

Jag håller med dig ts, jag har missbrukat och slagits mot psykiska sjukdomar i hela mitt liv. Jag har insåg för längesen att jag aldrig klarar av att vara helt nykter om jag ska fungera någorlunda. Tyvärr har jag inte ett så normalt liv som du som har arbete, familj och intressen. utan ett normalt liv för mig är att umgås med andra missbrukare, sitta hemma och dricka och se på tv och leva rätt stillsamt. Jag försöker hålla detta och hålla mitt missbruk på en lagom nivå och inte spåra ut med för tunga saker och absolut inte bli så berusad att jag gör dumma saker.

Jag är nöjd med att ha det så här nu och det är en kamp att hålla det så här så därför tänker jag absolut inte försöka bli helt nykter.

Jag har varit ett fall för psykvården under nästan hela mitt liv, har genom livet haft massor av diagnoser. Haft flera mycket svåra psykoser och massor av lättare. Har varit inlagd under långa perioder, det är flera år som är helt borta för mig för jag har legat helt neddrogad på psyket. Har testat i princip alla behandlingar och mediciner som finns. Har varit på behandlingshem, fängelse och rättpsyk.
    Har försökt ta livet av mig flera gånger skurit sönder mig själv. skurit sönder andra, misshandlat, planerat och försökt att mörda andra osv.

Det är kört helt enkelt, jag gick sönder som barn och går nog inte att laga. Så jag lägger all den kraft jag har på att försöka hålla mig i et skick jag är nu där jag inte känner dödslängtan eller vill skada andra varje dag.

Jag har gått i alkoholbehandling en gång via jobbet, hjälpte inte alls då jag inte kände igen mig i det som sas. Har även testat AA möten ca 10 ggr men samma sak där.

Jag har varit på behandlingshem ett tag, då gällde det dock inte alkohol utan annan problematik.

Jag har varit inlagd på psyk vid ett par tillfällen men som längst 2 nätter i rad.

Ett stort problem för min del är mitt utseende, jag ser så frisk/fräsch och välmående ut och jag bär en mask när jag umgås med andra människor som visar en glad, utåtriktad och lycklig kvinna. Skulle någon kunna se igenom den skulle de bara se mörker och hat.

Förra året hade jag många olika jobb, jag började arbeta men mådde så dåligt efter ett tag att jag slutade. Hittade ett nytt jobb och sen samma visa igen.
    Nu har jag bestämt mig för att jag ska jobba kvar på detta arbete oavsett hur dåligt jag mår - får se hur länge jag klarar av det.

Har också suttit i häkte, men inte för något som någon normal vettig människa skulle kalla kriminellt. Ingen av mina vänner som känner till det tycker att det var rätt, även rätten hade nog helst friat mig.

Har varit med om massa sk*t i mitt liv, det är sån röra och kaos inom mig så jag handlar ofta impulsivt för att jag inte orkar tänka.

Förstår dig och ditt livsval till 110% och ibland har jag lust att också leva så, men trots det kämpar jag vidare och hoppas hela tiden på en ljusning ska ske på något sätt.
  • Anonym (alternativ)
    Anonym (Miss.) skrev 2015-05-23 15:04:47 följande:
    Det låter som en mirakelmedicin. Vad är hemligheten? Vad innehåller det?

Låter lite för bra för att vara sant. Jag är extremt fattig eftersom jag varit arbetslös några månader. Om jag blir godkänd som testperson kanske jag kan ha råd att prova en gång, i annat fall kommer jag inte ha det om det är dyrt.

Just idag har jag knappt mat hemma och första lönen kommer nästa 25:e så jag vet inte hur jag ska klara mig riktigt.

Cannabisextrakt, den är gjord på hampa så man får inte med den illegala delen.
    Annars är cannabis en mirakelmedicin, inget vi har kokat upp i labb har så många användningsområden som ogräset har.

Det trista är att moralens högborg Sverige har demoniserat plantan så länge att det tar emot att erkänna den som medicin.
    Om nått år så har vi kanske medicinsk cannabis som faller under högkostnadsskyddet men än så länge får vi handla från privata aktörer.

Hycklerin här är så pass hög att trots hampa och produkter som kommer ur denna är laglig enligt eu regler, polis och tull i landet så hittar man en massa trams på läkemedelsverket hemsida så som cbd skulle vara koldioxid och att cbd olja är narkotika.
    Inte roligt för dom när man kan ersätta en stor del av skadliga piller med en harmlös extrakt.

Ledsen att det går dåligt för ekonomin, du kan ju alltid beställa mot faktura så har man en liten tidsfrist på sig innan man måste betala, tror inte det men du kan alltid maila och fråga om avbetalning är möjlighet, i längden är oljan definitivt billigare än absurda mängder alkohol eller gatudroger.

lite statistik från testpersoner 

Lite snabb statistik från vår test av CBD oljan:
    Allergi 4 personer upplever förbättringar
    Allmän Hälsa 81 personer upplever förbättringar
    Autism 9 personer upplever förbättringar
    Cancer 5 personer upplever förbättringar
    Epilepsi 18 personer upplever förbättringar
    Hud och eksem 7 personer upplever förbättringar
    IBS, Crohns, mage 56 personer upplever förbättringar
    Artros, leder 28 personer upplever förbättringar
    Nerv, ALS m.m 32 personer upplever förbättringar
    Obehag så som t.ex. illamående 15 personer upplever detta
    PMS, hormonstörningar 18 personer upplever förbättringar
    Psoriasis 4 personer upplever förbättringar
    Sömnproblem 341 personer upplever förbättringar
    Värk 73 personer upplever förbättringar
    Ångest, Depression 113 personer upplever förbättringar
    Det är 19 personer av 323, som inte upplevt någon förbättring av deras symtom. 
    Det är alltså nästan 94 procent som upplever förbättringar av att ta CBD olja.

Finns massor med forskning på projekt cbd så jag tvivlar att han skulle fabricera resultat för att lura, det helt enkelt fungerar.

• Anonym (Sant)
    Anonym (fuckedforlife) skrev 2015-05-23 15:04:30 följande:
    Tror du att alla bara väljer mellan missbruk och ett normalt svenssonliv med kärlek och familj? För alla jag känner idag som missbrukar så gäller det att om man tar bort missbruket så finns det inget kvar i deras liv. Inget att värna om och inget att förlora.
    Nej det tror jag inte. Men, det finns bars en sak som hjälper, och det ÄR att sluta supa. Faktiskt.
  • Anonym (Miss.)
    Anonym (Sant) skrev 2015-05-23 15:49:51 följande:
    Nej det tror jag inte. Men, det finns bars en sak som hjälper, och det ÄR att sluta supa. Faktiskt.
    Läs vad jag skriver. Jag har redan provat det och det hjälpte INTE - utan förvärrade måendet avsevärt så pass att det blir ett ovärdig liv.
  • Anonym (fuckedforlife)
    Anonym (Sant) skrev 2015-05-23 15:49:51 följande:
    Vad händer då? När de har slutat supa? Vad ska de göra då?
  • Anonym (Miss.)
    Anonym (fuckedforlife) skrev 2015-05-23 16:00:36 följande:
    Undrar jag också? Blir man som ett mirakel helt frisk och mår toppen då? All psykisk ohälsa försvinner som ett brev på posten och plötsligt har man ett jobb och en kärnfamilj?!
  • seriösanvändare

TS, det är naturligt att börja självmedicinera när man mår väldigt dåligt. Frågan är VARFÖR du mår dåligt. Hur känns det då, som skiljer från de flesta andra dagar? Du är ju ingen tung missbrukare om du bara super "ibland".

Och vad är det med alkoholen som lindrar när inget annat hjälper?

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Miss)
    seriösanvändare skrev 2015-05-23 16:14:11 följande:

TS, det är naturligt att börja självmedicinera när man mår väldigt dåligt. Frågan är VARFÖR du mår dåligt. Hur känns det då, som skiljer från de flesta andra dagar? Du är ju ingen tung missbrukare om du bara super "ibland".

Och vad är det med alkoholen som lindrar när inget annat hjälper?

Min terapeut har sagt att jag inte behöver bli nykterist för all framtid men problemet är att även om jag dricker väldigt sällan så dricker jag så "rejält" när jag väl gör det.

Det blir farligt då jag skulle kunna ramla ner på ett tågspår, bli utnyttjad, våldtagen, misshandlad eller nåt. Jag har haft tur än så länge så inget har hänt.

Det är väl därav jag är svår att bota. Under mitt normala nyktra tillstånd (98% av tiden) verkar jag som vem som helst. Går i terapi på beroendecentrum.

Jag kan hålla mig ifrån alkohol hur länge som helst så länge inget hemskt händer i mitt liv. Kan inte han

Jag mår bra av alkoholen för jag dövas och slipper tänka, kan andas en stund och t.o.m känna mig lite glad.
  • Anonym (Latmask)
    Anonym (fuckedforlife) skrev 2015-05-23 16:00:36 följande:
    Men undra på att folk ha bedrövliga liv...
  • Anonym (fuckedforlife)
    Anonym (Latmask) skrev 2015-05-23 16:49:07 följande:
    Men undra på att folk ha bedrövliga liv...
    Okej?
Svar på tråden Missbruk inte ett val - överlevnad