• Alexi

Är era barn alltid sugna på att gå på sina aktiviteter?

Jag undrar hur era barn är när det gäller att gå på sina aktiviteter, dvs fritidsaktiviteter? Om vi utgår enbart från sådana aktiviteter som de gillar när de är där.

Min 6,5-åring spelar fotboll på söndagarna. Och varje söndag är det ett fruktansvärt gnäll innan. Hon vill inte gå (hon vill hellre sitta framför tvn vilket hon gör till frukost på helgerna vilket ju gör att det är den hon måste lämna för att klä på sig fotbollskläderna), det gnälls järnet på det dåliga/kalla vädret (vilket det varit gott om den här våren), det är fel på alla kläder och hon vill inte och allting. Och vi är väldigt tydliga med att fotboll är frivilligt och att hon kan sluta om hon inte gillar det. Men hon gillar ju fotbollen jättemycket, är en av de mest engagerade och mest kämpande av alla på planen, så hon inser nog att hon inte vill sluta.

Men jag blir fullständigt galen på det här gnället. Och sen efter fotbollen är det samma mängd gnäll med då om duschen. Men när hon väl står i duschen är det helt ok, det är liksom sträckan dit som är samma sak.

Hur har ni det och hur hanterar ni det?

• Svar på tråden Är era barn alltid sugna på att gå på sina aktiviteter?
  • Fenna
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-02 10:47:41 följande:

Fenna, man kan ha ett barn som min mellanson som under en rätt lång period skulle ha undvikit alla former av aktiviteter i ett socialt sammanhang - förskola, kalas hos kompisar, fritidsaktiviteter etc. - om han fått välja, och sedan suttit och gråtit hemma för att han inte varit i förskolan, på kalaset, på gymnastiken eller vad det nu var. Nu är det inte så längre utan han går alltid glatt till alla dessa saker, men lösningen för hans del hade inte varit att stanna hemma. Han har alltid varit väldigt nöjd och glad väl på förskolan, kalaset, gymnastiken etc ska väl tilläggas.

Ja, har man ett barn med social fobi är det naturligtvis något annat än om det inte vill iväg på en enstaka aktivitet, men även där tror jag att man ska undvika att trycka på att andra blir besvikna eller ställa ultimatum som att 'Om du inte går får du vara hemma med mig och städa'.
  • Fenna
    scanmia skrev 2015-06-02 11:31:55 följande:
    Saken är ju den att mellansonen faktiskt vill! Han vill ju vara där, han vill anmäla sig och göra det igen och igen, han älskar att delta och har verkligen kul när han är där, han pratar om det med sina kompisar och "leker" sina aktiviteter när han leker med kompisar. Aktiviteterna som helhet är något positivt i hans liv. Självklart skulle han få sluta på en aktivitet som han tyckte illa om. 

Hans svårighet är att han inte vill iväg och han behöver lite hjälp och coachning att komma ut genom dörren. Dvs ett moment som han behöver hjälp att få till för att inte sabotera allt det andra för sig själv. 
    Kanske behöver han hjälp att bygga upp sitt självförtroende. Det är ingen kritik, självförtroende är till stor del genetiskt.
  • Fenna
    Alexi skrev 2015-06-02 16:32:15 följande:

Anne: dottern är jätteförtjust i fotboll. Ser verkligen ut att ha roligt när hon är där, är bra mycket mer engagerad än många andra av barnen.

Fast att ett barn är oengagerat betyder inte att det inte gillar fotboll. Kanske tycker det att några bollkontakter räcker för att vara del av gemenskapen och nöjt med det. Det är ju ändå sexåringar (och kanske yngre) det handlar om.
  • scanmia
    Fenna skrev 2015-06-02 19:21:43 följande:
    Kanske behöver han hjälp att bygga upp sitt självförtroende. Det är ingen kritik, självförtroende är till stor del genetiskt.
    Bara nyfiken Fenna: var bland mina inlägg kan du få det till att han har dåligt självförtroende? Jag måste erkänna att jag är lite förvirrad.
  • Skogshuggaren
    Alexi skrev 2015-05-31 13:52:39 följande:

Jag undrar hur era barn är när det gäller att gå på sina aktiviteter, dvs fritidsaktiviteter? Om vi utgår enbart från sådana aktiviteter som de gillar när de är där.

Min 6,5-åring spelar fotboll på söndagarna. Och varje söndag är det ett fruktansvärt gnäll innan. Hon vill inte gå (hon vill hellre sitta framför tvn vilket hon gör till frukost på helgerna vilket ju gör att det är den hon måste lämna för att klä på sig fotbollskläderna), det gnälls järnet på det dåliga/kalla vädret (vilket det varit gott om den här våren), det är fel på alla kläder och hon vill inte och allting. Och vi är väldigt tydliga med att fotboll är frivilligt och att hon kan sluta om hon inte gillar det. Men hon gillar ju fotbollen jättemycket, är en av de mest engagerade och mest kämpande av alla på planen, så hon inser nog att hon inte vill sluta.

Men jag blir fullständigt galen på det här gnället. Och sen efter fotbollen är det samma mängd gnäll med då om duschen. Men när hon väl står i duschen är det helt ok, det är liksom sträckan dit som är samma sak.

Hur har ni det och hur hanterar ni det?

Känner igen det precis. Mina barn är likadana. En massa tjat innan för att få iväg dem, men när de väl är där så har de jätteroligt. Tråkigt att det skall vara så.
  • Ab imo pectore

MIn dotter är lika dan. hon rider på lördagar när hon är hos mig. Hon älskar det, hästar e hennes liv. Men det kan komma lite gnäll och så. Mest för att hon e väldigt morgon trött. Hon har rätt lång start sträcka om man säger så. Och som du säger så är givetvis all aktivitet våra barn vill ägna sig åt frivillig. SÅ efter ett tag när hon hållt på o krångla med att ta på sig kläder och ditten datten för att kunna komma iväg så bestämde jag mig för att ge henne konsekvenser.  SÅ, jag talade omför henne att vill hon inte rida så får hon säga det, men hon vill ju.ALLTID!! Jag talade omför henne redan direkt när hon började krångla att om hon inte såg till att bli färdig till kl..bla bla såblir det ingen ridning, för då kommer vi för sent. Punkt. Hon missade ridningen den gången. Hon vart ju så klart ledsen men förstod när jag förklarade för henne hur det funkar. 
    Så här har jag gjort med allt ett tag nu när hon inte gör det hon ska för att kunna göra det hon vill/ska göra. Det fngerar bättre nu och hon börjar förstå att det hänger på henne att ex kunna bli färdig i tid.

• Flickan och kråkan
    Fenna skrev 2015-06-02 19:15:16 följande:

Ja, har man ett barn med social fobi är det naturligtvis något annat än om det inte vill iväg på en enstaka aktivitet, men även där tror jag att man ska undvika att trycka på att andra blir besvikna eller ställa ultimatum som att 'Om du inte går får du vara hemma med mig och städa'.

Han har inte social fobi. Han hade en period där han var orolig att hamna i en situation där han inte hade kontroll. Rädslan för det översteg önskan att leka med kompisar på ett kalas, spela fotboll etc som han älskade. Poängen var att det finns barn som behöver en knuff i baken ibland för att komma iväg för sin egen skull. Men jag håller med dig om att man bör knuffa positivt. Viktigt att ha klart för sig varför barnet inte vill (vilket inte alltid är lätt) för att veta vad som är bäst strategi.
  • Majsan70

Vi har tre hästar och visst bär det emot vissa dagar att åka dit. I dag var en sådan dag när dottern inte hade lust eftersom regnet bara har öst ner hela dagen. MEN skall hon ha hästar så är det bara att åka dit. Valet är hennes. 2 dagar per vecka har hon ledigt från stallet är vår överenskommelse. 

• Alexi
    Skogshuggaren skrev 2015-06-02 19:43:32 följande:
    Känner igen det precis. Mina barn är likadana. En massa tjat innan för att få iväg dem, men när de väl är där så har de jätteroligt. Tråkigt att det skall vara så.
    Skönt att höra från flera i samma sits. Hur hanterar du gnället för att inte bli galen? Känner du någon tvekan om att de ska fortsätta med aktiviteten, som flera här i tråden är inne på?
  • Fenna
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-02 19:50:53 följande:
    Han har inte social fobi. Han hade en period där han var orolig att hamna i en situation där han inte hade kontroll. Rädslan för det översteg önskan att leka med kompisar på ett kalas, spela fotboll etc som han älskade. Poängen var att det finns barn som behöver en knuff i baken ibland för att komma iväg för sin egen skull. Men jag håller med dig om att man bör knuffa positivt. Viktigt att ha klart för sig varför barnet inte vill (vilket inte alltid är lätt) för att veta vad som är bäst strategi.
    Ja social fobi var lite starkt. Det var mer det du beskriver jag menade.
  • Fenna
    scanmia skrev 2015-06-02 19:34:30 följande:
    Bara nyfiken Fenna: var bland mina inlägg kan du få det till att han har dåligt självförtroende? Jag måste erkänna att jag är lite förvirrad.
    Vad jag menade var det 'Flickan och kråkan' beskrev mycket bättre. Eftersom du tog upp kompisar och mormor lät det som om det är ett allmänt problem att han inte vill. Annars kan det vara att han vill ha mer egentid.
  • Annaïck

Min dotter vill sluta med judon och det ska hon göra när skolaret är slut. Jag skulle nog driva igenom att de gar atminstone det ar man betalat för. Hon ska börja rida istället. 

• scanmia
    Fenna skrev 2015-06-03 09:38:31 följande:
    Vad jag menade var det 'Flickan och kråkan' beskrev mycket bättre. Eftersom du tog upp kompisar och mormor lät det som om det är ett allmänt problem att han inte vill. Annars kan det vara att han vill ha mer egentid.
    Så du blandade ihop mig med någon annan. Ingen fara, det är lätt hänt. Jag är lite sugen på att fråga dig vad som får dig att tro att sin son saknar "egentid", men svaret känns inte så relevant, så jag önskar istället dig och dina barn allt gott i livet. Over and out.
Svar på tråden Är era barn alltid sugna på att gå på sina aktiviteter?