Alexi skrev 2015-06-07 21:30:57 följande:
Jag har svårt att förstå de som inte verkade komma ut genom dörren före kl 15, det såg jag inte som svårt ens med första barnet. Det krävs bara planering och planering är jag bra på.

Jag känner igen det från första barnet, så visst är det till stor del en förstagångsföräldersak, men även beroende av vad man har för barn. Innan man lärt känna sitt barn och det fått rutiner är det svårt att förutse hur länge det kommer äta, hur lång stund det kommer sova o s v. Min dotter hade under ca första halvåret så att hon bara sov i vagnen så länge den rullade, vid samsovning och flera timmar i sjal, men att duscha och klä på sig med sjal är mindre genomförbart och med alla hormoner sprutandes hade jag inte hjärta att låta min lilla bebis ligga och skrika utan att svetten började rinna. Hon har fortfarande stort behov av sitta i knät 4,5 år gammal än vad hennes 2-åriga lillasyster har. Med andra barnet får ju bebis underhållning på ett annat sätt plus att man vant sig vid att bebisen skriker och att kroppen inte reagerar med panik på samma sätt.
Med första barnet hade jag haft sex innan 3 månader, men mentalt, fysiskt och psykiskt var det en större omställning då det var en myt att alla nyfödda barn sov i många timmar. Visst jag såg andras barn göra det i vagnen, men inte mitt. Pappan var inte kapabel att avlasta, så med amning hela nätterna med 1-3 timmar mellan amningsstarterna var jag rätt slutkörd, vilket kapade både ork och minneskapacitet. För att överleva sov jag så mycket jag kunde när bebisen sov, vilket oftast fick bli med henne i sjal halvliggandes i soffan, om jag inte orkade ut med vagnen. Först efter förlossningen fick jag foglossning som tog ett tag att gå över, så jag minns inte om jag var helt okej då.
Med andra barnen var graviditeten likvärdig och relativt smidig. Förlossningen gick på från 2:a värk till ute på 1,5 timmar och jag slapp trycket bakåt som gjorde det svårt att sitta efteråt. Dessutom sov bebisen över 4 timmar redan vid hembesöket av bvc så jag fick mer sömn och mådde bättre på alla plan, men utvilad var jag väl ändå inte. Så det tuffa var inte bebisen, utan mer trotset som 2,5-åringen hade när jag ensam skulle lägga båda.